Har någon erfarenhet av att ha blivit fotograferad av hastighetskamera?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Måste säga att det låter mer rimligt att den mäter innan den tar kort också, för jag började ifrån noll ca 50-75 meter ifrån ett skåp. och plattan i mattan :yoparty , trode aldrig jag skulle komma upp i de 70 som det var, och när jag minst anande det ca 10-15 meter ifrån skåpet PANG :confused: . jaha en månad senare papper i brevlådan med fotto och allt, 78 på 70 och 1500 i böter..... :huvet

Öööhh! Hur menar du nu?? Du ställde dig en bit före en vägkamera för att sen göra en plattan i mattan och se om du kunde få kameran att fotografera dig? I bil då eller eftersom du måste ha haft nummerplåt fram.:7peta

Personligen så skulle jag ha sett till att täcka över nummerplåten fram om jag nu skulle testa den grejen. Men det är ju jag det. :tungan

Hursomhelst var det ju ett ganska skoj experiment. Om än kanske lite dyrt. :gnissla

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nja. Enligt vägverket är det så att kamerorna gör en mätning av hastigheten på mellan 100-150 meters avstånd. Lite beroende på hastighetsbegränsningen. Längre avstånd på snabbare vägsträckor. Sedan håller kameran reda på var den bilen är någonstans hela tiden med hjälp av radarn. Sen gör den en verifierande mätning samtidigt som den tar bilden på ca 15 meters avstånd.
Sannolikheten att den skall ha blandat ihop din bil med någon annan är alltså extremt liten eftersom den gör en mätning samtidigt som den tar bilden.

Hmmm,ringde som sagt länsstyrelsen och blev kopplad ett par gånger tills jag kom till rätt kille och han läste upp vad som gällde i de frågor jag hade.

Detta var ca:1 vecka efter dom tog de första nya kamerorna i drift på rv50 mellan E20 och ödeshög och det verkade som han lästa innantill när han svarade på frågorna.

Har för övrigt inte blivit plåtad när jag bromsat in till rätt hastighet på 75 meters avstånd på vare sig 50 70 eller 90 sträckor och då från mätarhastighet ca:125 till ca:95 på 90 väg(klockat mätaren och i mätarhastighet 95 så går det i 90)så antingen har jag haft tur eller så stämmer 75 meter ganska bra.

Henrik

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Kan de nya skåpen fota utan blixt?
I så fall kan det ju hända att jag blivit fotad lite i somras. Om jag nu körde för fort just vid en sån... typ...:rolleyes:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag hade en liknande incident utanför Sundsvall i vintras.

I tjänstebil, med kollega (som lyckligtvis för alla våra riktiga vansinnesfärder är rätt lik mig, så vi körde stenhårt på att de inte kunde skilja oss åt :) ) och med farthållaren på 92 i en ny V70. Det blixtrade till som aldrig förr och vi blev båda helt paff.

Jag minns det så tydligt för vi var trötta efter dagens mötesmaraton och satt och diskuterade hur snabbt vi kunde ta oss till Gävle dit vvi skulle för natten. Vi pratade om hur långt det var kvar tills kamerorna tog slut och vips så kom det där..

Jag vet inte om de tar typ kontrollbilder ibland eller nåt, men märkligt är det. Hört flera som det blixtrat för när de kört precis på gränsen, enligt mätaren vilket mkt riktigt borde lämna en del marginal!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har ett sådant ärende under utredning,bil reggad på sambon.
Började med en lapp utan foto och som tidigare sagt "din bil har blivit fotad av en hastighetskamera på väg xx vid xxx,vem körde?"
Ungefär så,slängde alla lappar och påminnelser då man än så länge inte har angiveriplikt här i Sverige.
Ytterligare ett tag senare(6 mån tror jag)kom en lapp med foto och samma fråga,då addresserad till mig.
Så,uppenbarligen så skickar dom inte med foto förrän dom tror dom fått tag på den som körde,bara en förfrågan om vem som körde till reggad ägare.

För de intresserade så har det nu gått 14mån,nekade på pappret(inte 100% säker på att det är jag på bilden)massa missade anonyma samtal på telen sen en dag svarade jag bara utan att kolla och då blev det telefonförhör med polisen.
Samma historia där,inte 100% säker på att det är jag på bilden och en uppmaning om att jag slipper rättegång om jag erkänner och betalar,är nu på väg till åklagare för bedömning och ytterligare förhör(tror ni jag svarar på anonymt nu? ;) )sen,om inte det gått 24mån innan dess en rättegång.

Vad gäller hastighet så har en bekant till mig blivit plåtad i 73 på 70 väg,dock den gamla typen av kamera så jag vet inte vad dom nya är ställda på.
Vet dock med säkerhet att dom mäter på 75 meters avstånd så det räcker inte att bromsa på 20 meter om kameran är på.

Henrik

För intresserade kan jag meddela att det idag kom ett brev från åklagarmyndigheten att dom lägger ner ärendet då dom inte tror sig kunna få en fällande dom i rätten med nuvarande bevismaterial.

Bilden på föraren är en bra bild men höger öga är täckt av backspegeln och det tillsammans med nekande räcker tydligen.

Henrik

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Här i norge har polisen en egen enhet som heter ATK de jobbar enbart med såna här saker... "Freeze motherfucker ATK police":yoparty

Jag råkade bli plåtad mitt i NATTEN i en TUNNEL i neförsbacke med min gamla transit i 111 på 90 eller nåt i den stilen... klockren bild, bara att betala, ca 7000 sura pengar...
Fan vilka ställen dom sätter kameror på huh!!!

Och för ett par år sedan i 100 på 80 då blev det 4000:- men då bodde jag i sverige och sket i den boten och norrmännen verkar ha glömt det:D

Trökigt Nixon. En vän jobbar som busschafför och han har fått saftiga böter i norge. Sjukt. Han betalade mer än vad han tjänade de dagarna, elelr hur lång tid det nu blir.

Förresten en sak jag alltid undrat. har alla andra hojåkare också snutnojja när man är ute o kör? Jag tänker ofta på att körkortet kan ryka. (fast den tanken försvinner i hastigheter i 140+ konstigt nog).

Hur analyserar man situationen?

Nixon #82

sick my duck
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
K7/K8 Suzuki GSXR1000
Trökigt Nixon. En vän jobbar som busschafför och han har fått saftiga böter i norge. Sjukt. Han betalade mer än vad han tjänade de dagarna, elelr hur lång tid det nu blir.

Förresten en sak jag alltid undrat. har alla andra hojåkare också snutnojja när man är ute o kör? Jag tänker ofta på att körkortet kan ryka. (fast den tanken försvinner i hastigheter i 140+ konstigt nog).

Hur analyserar man situationen?

Det är skumt det där, men jag kör som jag tycker att det passar och försöker ha koll framåt... Men ser jag nåt snutliknande eller en kontroll vid vägkanten så hajar jag ju till:tungan

Skillnad på om man kör en trög skåpbil eller en hoj... Kan bli svårt att dra snuten med skåpbilen, har nån lyckats med det så borde han/hon få en pokal:yoparty men med en hoj är det ju andra bullar:D

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Det är skumt det där, men jag kör som jag tycker att det passar och försöker ha koll framåt... Men ser jag nåt snutliknande eller en kontroll vid vägkanten så hajar jag ju till:tungan

Skillnad på om man kör en trög skåpbil eller en hoj... Kan bli svårt att dra snuten med skåpbilen, har nån lyckats med det så borde han/hon få en pokal:yoparty men med en hoj är det ju andra bullar:D

Visst är det skummt :)

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Hoppas det :) ...kan ju inte torska lappen när jag livnär mig som yrkeschaufför, med drömmar om att bli polis. För att söka till polisen ska man haft kk i oavbruten följd 2 år. Torska lappen = vänta med ansökan i 2 år + att man har betydligt sämre utsikter, med ett torskat kort i bagaget i brottsregistret :huvet

Jag skulle gärna köpa mig fri från BR om det gick, det ser inte alls snyggt ut ens i dagsläget :( MR ska vi inte tala om, misstänkarregistret, dock vettetusan om det styrker trafikbrott så mkt? nåja..tycker inte dom skitsakerna spelar en roll över hur ja är lämpad som person eller inte. Alla kan råka begå ett "brott" med låg straffskala (där böter är påföljd), utan att ens varit medveten om det.

(inbillar jag mig..)

Lite :felämne

Låter som att du kommer att bli en ytterligare kandidat som kuggar pga. "felaktig rättsuppfattning" på slutintervjun i ansökningsförloppet till PH.

Been there, done that säger jag bara. :huvet

Som yrekeschaufför blir rättsuppfattningen ganska skadad (ex. taxiåkare) och det kommer de att få fram genom sina psykologiska frågor när du väl sitter där.

Önskar dig dock lycka till med ansökan :tummenupp

IronMike

Guest
Lite :felämne

Låter som att du kommer att bli en ytterligare kandidat som kuggar pga. "felaktig rättsuppfattning" på slutintervjun i ansökningsförloppet till PH.

Fick hem brevet igår... 80 på 70 väg, "jag är hemskt ledsen" för snedsteget. Kruxet är dock att jag aldrig håller mer än 70 (framför kamerorna), vet ju vart dom står. Så att, ngt är fel.

Kan man, om man kommer ur olika skumma vinklar, eller nedförslut, påverka mätdata?

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Fick hem brevet igår... 80 på 70 väg, "jag är hemskt ledsen" för snedsteget. Kruxet är dock att jag aldrig håller mer än 70 (framför kamerorna), vet ju vart dom står. Så att, ngt är fel.

Kan man, om man kommer ur olika skumma vinklar, eller nedförslut, påverka mätdata?
En kamera på 55:an mellan Strängnäs och Enköping fick felaktiga värden och togs ur bruk (kanske är i drift igen).
Problemet vill jag minnas var att när två lastbilar möttes vid kameran studsade radarvågorna på konstigt sätt och registrerade 160km/h på ena lastbilen.
Men det hjälper nog inte dig...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...