Har ni kollat er deklaration?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kan man dra av soppapengar också? Hur gör man då? Berika mig med din värdefulla info! :)

18:-/mil till och från arbete, de drar av 8000:- direkt från din summa, du får alltså bara tillbaka det över 8000:-. Kör du tex 2000mil till och från jobbet så får du dra av 36000:- varav det i praktiken blir 28 000:- efter deras avdrag. Sen får du tillbaka ca 30-40% av det beloppet? Nåt sånt är det iaf.
Eller du kanske syftade på nåt annat?

Om jag verkligen får tillbaka så mycket som det stog...då skall jag äääntligen köpa Cross!!!!! :hoppa

Bara kontrollera rutan för lönen du ska ha fått under året, det kan vara så att du har en till inkomst som ska deklareras där som inte är gjort, något du måste göra själv. Då är inte skatten heller dragen för detta.
Stämmer den lönen som står där och du inte har några andra inkomstkällor så bör det vara det beloppet som står som du får tillbaka.

Last edited:

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
18:-/mil till och från arbete, de drar av 8000:- direkt från din summa, du får alltså bara tillbaka det över 8000:-. Kör du tex 2000mil till och från jobbet så får du dra av 36000:- varav det i praktiken blir 28 000:- efter deras avdrag. Sen får du tillbaka ca 30-40% av det beloppet? Nåt sånt är det iaf.
Eller du kanske syftade på nåt annat?

I see. Så jag som har kört c:a 1000 mil (egen bil och blivit ersatt för detta) kommer alltså få dra av 10 000kr, och få tillbaka 3-4000kr utav de, typ?
Låter nästan för bra för att vara sant, och då brukar det tyvärr även vara så. :gnissla

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Ska få tillbaka 6kkr innan jag ens gjort avdrag för resor till och från jobbet (10,5mil/dag) Det blir några pesetas!

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
I see. Så jag som har kört c:a 1000 mil (egen bil och blivit ersatt för detta) kommer alltså få dra av 10 000kr, och få tillbaka 3-4000kr utav de, typ?
Låter nästan för bra för att vara sant, och då brukar det tyvärr även vara så. :gnissla

Nej, inte om du har fått ersättning för det.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Bara kontrollera rutan för lönen du ska ha fått under året, det kan vara så att du har en till inkomst som ska deklareras där som inte är gjort, något du måste göra själv. Då är inte skatten heller dragen för detta.
Stämmer den lönen som står där och du inte har några andra inkomstkällor så bör det vara det beloppet som står som du får tillbaka.

Då skall nörsi bli med Cross :hoppa

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Om du har fått ersättning för det så är det lite knivigare, men det beror på hur du har fått den ersättningen utbetald. De gånger jag har fått ersättning för egen bil så har jag gjort en deal där jag tar ut det i timmar alternativ kompledigt, för att slippa få "milersättning" på lönespecen.
Fråga din arbetsgivare hur det ser ut i deras papper, finns det inget som kan förknippas med milersättning så är det bara att dra av det, då kan ju inte skatteverket kontroller det ändå.
Eller så tar du en rövare och gör avdraget iaf, det är inget olagligt i att vara "dum"... Det du gör när du lämnar in en deklaration är ju att du gör en begäran att få dessa avdrag godkända, och om de godkänner det så är det ju lugnt.
18:-/milen är ändå ett jävla skämt så om jag vore du skulle jag dra av det...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag noterar två saker:
  • Gränsen för milavdrag har höjts från 7' till 8'. Det har Alliansen glömt att marknadsföra ordentligt. :rolleyes:
  • Det sades att tränselskatten skulle bli avdragsgill, det var Alliansen nog med. Men, att det endast är den summa som överstiger 8000 som är avdrasgill glömde de säga. Då maxbelopp är 60 om dagen och arbetsår är 220 (?)dgr så är det alltså 1/3 som är avdragsgillt - för det lilla lilla fåtal som betalar max vill säga, alla andra är bara lurade. :)

Gränsen mellan "höger"- och vänsterpolitik är nu officiellt utsuddad.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Om du har fått ersättning för det så är det lite knivigare, men det beror på hur du har fått den ersättningen utbetald. De gånger jag har fått ersättning för egen bil så har jag gjort en deal där jag tar ut det i timmar alternativ kompledigt, för att slippa få "milersättning" på lönespecen.
Fråga din arbetsgivare hur det ser ut i deras papper, finns det inget som kan förknippas med milersättning så är det bara att dra av det, då kan ju inte skatteverket kontroller det ändå.
Eller så tar du en rövare och gör avdraget iaf, det är inget olagligt i att vara "dum"... Det du gör när du lämnar in en deklaration är ju att du gör en begäran att få dessa avdrag godkända, och om de godkänner det så är det ju lugnt.

Riktigt så enkelt är det ju inte för om du har fått ersättning från arbetsgivaren så står detta på din kontrolluppgift och då ser även skatteverket denna uppgift.Och då kan du alltså ej yrka avdrag för detta. Trängselavgiften kan du inkludera i detta avdrag för om du har rätt till bilavdrag så har du rätt till avdrag för trängselavgi

Det är i viss mån olagligt att vara dum för om man lämnar en oriktigt uppgift kan det bli skattetillägg, denna avgift brukar oftast vara 40% på den undanhållna skatten, och det spelar ingen roll om den oriktiga uppgiften lämnades uppsåtligen eller ej.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Riktigt så enkelt är det ju inte för om du har fått ersättning från arbetsgivaren så står detta på din kontrolluppgift och då ser även skatteverket denna uppgift.Och då kan du alltså ej yrka avdrag för detta. Trängselavgiften kan du inkludera i detta avdrag för om du har rätt till bilavdrag så har du rätt till avdrag för trängselavgi

Det är i viss mån olagligt att vara dum för om man lämnar en oriktigt uppgift kan det bli skattetillägg, denna avgift brukar oftast vara 40% på den undanhållna skatten, och det spelar ingen roll om den oriktiga uppgiften lämnades uppsåtligen eller ej.

Det är ju precis det jag säger, att han måste kontrollera med sin arbetsgivare vad han har skickat in för uppgifter. Jag har som sagt gått runt detta flera gånger genom att plocka ut det på annat vis, sen om arbetsgivaren förlorar på det eller inte vet jag ej, men jag har haft en mkt bra arbetsgivare helt enkelt.
Och att man kan få skattetillägg vet jag men det är väl väldigt ovanligt som jag har förstått det? En kollega blev granskad och kunde ej uppvisa alla kvitton som de begärde och han fick mig veterligen endast avslag på sin "ansökan", ej skattetillägg. Om han inte fick det senare iofs...

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Det är ju precis det jag säger, att han måste kontrollera med sin arbetsgivare vad han har skickat in för uppgifter. Jag har som sagt gått runt detta flera gånger genom att plocka ut det på annat vis, sen om arbetsgivaren förlorar på det eller inte vet jag ej, men jag har haft en mkt bra arbetsgivare helt enkelt.
Och att man kan få skattetillägg vet jag men det är väl väldigt ovanligt som jag har förstått det? En kollega blev granskad och kunde ej uppvisa alla kvitton som de begärde och han fick mig veterligen endast avslag på sin "ansökan", ej skattetillägg. Om han inte fick det senare iofs...

Skattetillägg begåvas man med om man har lämnat oriktiga uppgifter ej för att man ej kan styrka begärda avdrag, ovanligt med skattetillägg är det ej,påförde det själv tämligen flitigt under förra taxeringen.

Sedan kan man ju som arbetsgivare få ganska svårt att förklara vissa saker vid en revision, om man nu ej har alla papper i ordning.

Itacha75

Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03

Okej. Då smyger jag dit med en uträkning på c:a 1000 mil då. :D
Tack för hjälpen!

Itacha75

Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Det är ju apsvårt att få igenom det. Man måste spara två timmar i restid för att det ska funka...vem fan gör det :mad:

Skadar inte att prova, jag menar, råka fylla i fel ruta i den där jävla djungeln har väl hänt förut, eller? Spara två timmar gör man ju så fort SL får för sig att tågen ska vara sena. :D

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag åkte på en restskatt på ca 6000:- vilket var väsentligt lägre än jag befarat... Pust!

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Skadar inte att prova, jag menar, råka fylla i fel ruta i den där jävla djungeln har väl hänt förut, eller? Spara två timmar gör man ju så fort SL får för sig att tågen ska vara sena. :D

Tyvärr så funkar det ej så att man får ta med SLs förseningar i beräkningen.

Och fylla i "fel" ruta kan bli kostsamt!!Se några inlägg högre upp!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln