För några år sedan, så stannade jag till vid Picassoudden i Kristinehamn för att ta en glass.
Då det är en ganska lång väg ut till udden med 30-zon, så var RC30'n ganska varm.
Ställde hojen inom synhåll tvärsöver från cafét's uteservering och avnjöt min mjukglass.
Ser en kille på ca 3-4-5-år närma sig hojen. Mamman är någon meter bakom.
Det syns på knodden vart han är på väg och vad han tänker göra för man hör honom säga "motorcykel"
Mamman gör sig ingen brådska..
När grabben har ca 2 meter kvar så ropar jag åt grabben/mamman att låta bli min hoj.
Ingen reaktion från dem.
Däremot börjar andra på uteserveringen att titta konstigt på mig.
Några knuttar som har förstått läget, har slutat att fika och kollar nu bara in händelsen.
Jag ropar återigen att han inte ska röra hojen, för nu är grabben framme nämligen.
Mamman är inte det än och har ingen tanke på att skynda sig heller.
Nu är det såhär att avgaset, som är jättevarmt, löper ut på vänster sida.
Precis där grabben nu står och beundrar hojen.
Vid detta laget är jag riktigt förbannad och ganska orolig att han faktiskt ska bränna sig ordentligt.
Mamman skiter fullkomligt i att jag har synpunkter på vad hennes barn ska göra.
Så jag vrålar åt henne en sista gång:
Har du inte fattat att hojen är brännhet och att din förbannade unge kommer att bränna sig strax!!!
Nu blev det fart på mamman och hon hinner precis ta grabben innan han tar tag i avgaset för att kunna klättra upp på hojen.
Hela uteserveringen har för läng sen slutat fika och bara fånaktigt tittat/lyssnat på detta.
Efter mitt vrål , så kom det spridda småskratt och fniss riktat mot mamman's spurt.
Knuttarna skrattade rått och högljutt åt detta spektakel och fortsatte sitt fikande.
Själv satt jag och funderade på vad som hade hänt om mamman hade kommit från andra hållet?
Då hade grabben nämligen fått syn på alla stora kromslädar med V-twinnar först..........
Undrar hur de hade reagerat då?