Har ni kommit på nån med att sitta på eran hoj utan lov?

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Min svåger skulle besiktiga sin BMW K100 på Bilprovningens "MC-dag". Han parkerar, går in och betalar och går sedan ut för att vänta på sin tur. Medan han sitter på hojen och väntar kommer en snubbe fram till honom och följande konversation utspelar sig:
Snubben: "Tjenare, vad håller du på med då?"
Svågern: "Väntar på min besiktningstid."
Snubben: "Då tycker jag du skall sitta på DIN EGEN HOJ och vänta..."

Svåger skämdes som en hund och dröp av med svansen mellan benen.
Han räknade ihop till fyra vita K100 på parkeringen och sålde snabbt "dussinhojen"... :D

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, men man kan ju välja att garva åt situationen också... :hihi En kompis hämtade fel Saab 900 Turbo från en parkering en gång, han ställde fort tillbaka den när vi påpekade att regnumret inte stämde.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Haha, men man kan ju välja att garva åt situationen också... :hihi En kompis hämtade fel Saab 900 Turbo från en parkering en gång, han ställde fort tillbaka den när vi påpekade att regnumret inte stämde.

Alla nycklar va universalnycklar till dom bilarna =)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Priset togs nog ändå av en handlingskraftig ca 80-årig dam. Hon ställde resolut kryckan mot bilen och gav sig i kast med "bara rulla undan" mitt touringjärn, bakåt, i backe. (Oklart vad mc-n möjligtvis skulle kunna utgöra för hinder, ordentligt parkerad på avsedd plats).

Bara undrade lite försynt vad hon tänkt göra när hon fått runt ett kvarts ton mc över sina då möjligen krossade ben? Tanter kan bli så arga, fast man bara ser till deras fortsatta hälsa.

Mammor med sina gunstlingar...var ska man börja?

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
Honda NC700X -2012
Hmmmm, jag läste lite fel. Jag läste "Har ni kommit på någon som har suttit på eran hoj utan lov?" Tänkte vadfan är detta nu då :p

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Sätter ni på granntanten/gubben utan att fråga om lov först också? Självklart inte och har bara varit med om det en gång, mig veterligen alltså. (nu pratar vi hojen och inte grannen...). Det höll dock på att sluta rejält illa, hade hämtat grabben från skolan och skulle bara snabbt in på ett ärende för att handla en sak i det lokala centrumet. Som vanligt så stannade jag alltid och ställde mig stabilt medans sonen klättrade ner. Då hade jag en African Twin så hög tyngdpunkt på rackaren också... Nå tydligen slarvade jag lite när jag fällde ner sidostödet så det stod inte helt utvikt utan lite i ett mellanläge. Grabben hade väl tråkigt mens han väntade och bestämde sig för att klättra upp igen... Det positiva var iaf att han tack och lov inte skadade sig och både han och jag lärde oss läxan - klättra aldrig på motorcyklar resp dubbelkolla att bågen står stadigt när du parkerar. Trots detta har han fortfarande lika stort hoj-intresse som far sin och åker gärna med (samt planerar för finansiering av eget mc-kort) :)

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Honda VFR800 07
Några djävla Östemalmsungar var runt min hoj och en satt på när en arbetskamrat gick förbi.
Hon läste lusen av dom och jag önskade att jag såg detta.

Håller med många här, att vara där och lyfta upp är en sak. Men när dom gör det på eget infall, i h-vete heller.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Nu har jag JU inte läst hela tråden men Sitter nån på min hoj när jag inte är närvarande så skriver gärna jag nåt fint i Minneslunden.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Brukar parkera på innergården... finns en del kids i trappen. Ibland när man startar hojen blinkar allt för att de varit och tryckt på "knapparn" och lekt. Suger, men så länge jag inte tar ungjäveln på bar gärning så kan jag inget göra.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Min hoj var vält på min uteplats när jag kom hem från jobbet förra våren...
Nytt kåpglas & blinkers, samt spruckna kåpor att svetsa, spackla & måla. Klarade mig väl på ~2500kr material, men gott och väl 30-40 arbetstimmar om inte mer, skoj.
Antar att det är ungar som lyft den av stödet för att provsitta, och sen inte orkat med vikten när den vägt över åt andra hållet. Men vad gör man när man inte var där....? :va
:(

Nåja, det är fixat nu, men suger varje gång att lämna hojen obevakad. :(

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Blidde larmat skivbromslås efter jag hittat 2 herrar provsittandes och torrklämmt på min B-king på jobbet .... dumjävlarna sa på bruten svenska att dom skulle köpa/hadde köpt den den (jobbar på en stor firma som säljer och lagar biljävlar) ..... visst visst....:4skrika

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
För några år sedan, så stannade jag till vid Picassoudden i Kristinehamn för att ta en glass.
Då det är en ganska lång väg ut till udden med 30-zon, så var RC30'n ganska varm.
Ställde hojen inom synhåll tvärsöver från cafét's uteservering och avnjöt min mjukglass.
Ser en kille på ca 3-4-5-år närma sig hojen. Mamman är någon meter bakom.
Det syns på knodden vart han är på väg och vad han tänker göra för man hör honom säga "motorcykel"
Mamman gör sig ingen brådska..

När grabben har ca 2 meter kvar så ropar jag åt grabben/mamman att låta bli min hoj.
Ingen reaktion från dem.
Däremot börjar andra på uteserveringen att titta konstigt på mig.
Några knuttar som har förstått läget, har slutat att fika och kollar nu bara in händelsen.

Jag ropar återigen att han inte ska röra hojen, för nu är grabben framme nämligen.
Mamman är inte det än och har ingen tanke på att skynda sig heller.

Nu är det såhär att avgaset, som är jättevarmt, löper ut på vänster sida.
Precis där grabben nu står och beundrar hojen.

Vid detta laget är jag riktigt förbannad och ganska orolig att han faktiskt ska bränna sig ordentligt.
Mamman skiter fullkomligt i att jag har synpunkter på vad hennes barn ska göra.

Så jag vrålar åt henne en sista gång:
Har du inte fattat att hojen är brännhet och att din förbannade unge kommer att bränna sig strax!!!
Nu blev det fart på mamman och hon hinner precis ta grabben innan han tar tag i avgaset för att kunna klättra upp på hojen.

Hela uteserveringen har för läng sen slutat fika och bara fånaktigt tittat/lyssnat på detta.
Efter mitt vrål , så kom det spridda småskratt och fniss riktat mot mamman's spurt.
Knuttarna skrattade rått och högljutt åt detta spektakel och fortsatte sitt fikande.

Själv satt jag och funderade på vad som hade hänt om mamman hade kommit från andra hållet?
Då hade grabben nämligen fått syn på alla stora kromslädar med V-twinnar först..........
Undrar hur de hade reagerat då?

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha