Har ni kommit på nån med att sitta på eran hoj utan lov?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag skulle inte uppskatta om någon satte sig på motorcykeln utan att be om lov först. Man ser inte särskilt många sätta sig på någon annans cykel på stan för att provsitta. Någonstans finns det normer som de flesta förstår och respekterar. Har inte råkat ut för att någon har satt sig på min hoj utan lov. Åtminstone inte vad jag sett. Det man inte vet lider man inte av som tur är.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
En av mitt livs bästa MC upplevelser var när jag var och fikade vid en vägkrog.
När jag är på väg mot min hoj så ser jag att det är en liten pojke som följer mig med ögonen hela vägen från uteserveringsbordet till min hoj, jag ser att jag är hans hjälte och hur mycket den lilla krabaten älskar motorcyklar. Mamman står bredvid och säger att nu ska farbrorn åka iväg med sin mc.
Jag frågar självklart om han vill provsitta och mamman är inte sen med att lyfta upp honom på sadeln:)
Jag startar hojen och säger åt honom att varva lite :)
Ungens och mammans reaktion och tacksamhet var värd flera miljoner kronor.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag är på väg mot min hoj så ser jag att det är en liten pojke som följer mig med ögonen hela vägen från uteserveringsbordet till min hoj, jag ser att jag är hans hjälte och hur mycket den lilla krabaten älskar motorcyklar. Mamman står bredvid och säger att nu ska farbrorn åka iväg med sin mc.
Jag frågar självklart om han vill provsitta och mamman är inte sen med att lyfta upp honom på sadeln:)

Brukar göra samma sak. Oftast vågar inte ungarna, antar att jag ser lite skrämmande ut, men de brukar bli väldigt glada, både barnen och mödrarna. Av någon konstig anledning verkar det i majoriteten av fallen vara just en moder som är ute med barnen. Har väl hänt en gång att det var en fader.

Jag har klarat mig från se någon sitta på hojen. Hade definitivt blivit förbannad. Tycker det är detsamma som att jag skulle hoppa i någons båt och sätta mig i den eller in i någons bil. Det är helfel!

Däremot har jag låtit två av granngrabbarna sitta upp framför mig med cykelhjälm på och åkt ca 50 m på en gemensam uppfart. Givetvis efter deras föräldrars OK. Förklarade också då att om de ville titta, känna eller sitta så skulle de hämta mig eftersom de skulle dö om den välter över dem. Förklaringen verkade landa enligt föräldrarna. De hade tydligen berättat för några andra granngrabbar att de fått åka och att man inte kunde gå nära den för man dör om den välter. Skulle vilja höra dem säga det.:hihi

Jag skulle VäLTa IHjäL mig DIrECkT! :fakta
Om 10-15 år kommer folk i din trakt säga det istället för den vanliga varianten. :hihi

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Har aldrig kommit på nån med att provsitta min hoj men har hittat tassavtryck på sadeln ett par gånger.
Jag har inget sidostöd som fjädrar upp av sig självt så jag ser ingen större risk med att nån skulle provsitta den utan min vetskap, däremot skulle jag tycka att det var ganska oförskämt att göra det utan att fråga och skulle nog föreslå att dom frågar ägaren nästa gång med motivering enligt tidigare inlägg. Jag brukar alltid erbjuda provsittning för små och stora som spanar på min hoj, fast det är bara småttingarna som får lyfthjälp upp. Tycker att det är kul att folk är intresserade.

Nu är ju min hoj inte så värdefull och har redan några repor som jag införskaffat alldeles själv och jag kan förstå att dom som har fina dyra hojar vill ha sina hojar ifred

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
# Stekare som självmant hoppar upp på hojen (vanligtvis med kommentaren "om jag hadde en sån här så skulle tag tjöra ihjel mej direckt") - skott i knäskålen.

...å efteråt hävdar man att stympningen är för killens eeegen skuuuuull så att han inte senare i livet skall kunna lockas provköra någon sporthoj med sitt strakopererade ben.

Jag skulle aldrig få för mig att kliva upp på ens en nära kompis hoj utan att fråga först, och skulle blir förvånad om någon jag känner kravlade upp utan att fråga.

En enda gång har jag sett någon talla på min hoj - ett killgäng som gick och kikade på flera cyklar längs gatan, pekade och kommenterade. Plötsligt det en vuxen kille som greppar styret på just min hoj, hukar sig ner bakom kåpan trots att han fortfarande stod på marken och drar dessutom några gånger på rullen.

Jag gick fram och sade att det verkligen inte är okay att hålla på så, och fick ett klockrent "Men oj, det är så stingsligt alltså...?" typ ett decennium innan Fredrik Lindström ringde till Sofia Hogs.

Jag förklarade hur det här med "accpump" fungerar, men att jag troligen skulle kunna starta motorn senare ändå. Killarna dröp av, men det syntes på dem att dom tyckte jag var överspänd som reagerade på en sådan enkel grej.

Småkillar som står på tå och böjer sig som en banan för att inte nudda men ändå se "hur fort den går" är en annan sak. Rent krasst är risken större att något går sönder när deras motoriska kapacitet når vägs ände, men jag kan ändå inte bli upprörd.

Jo, jag kan bli upprörd å deras vägnar över tråkfaktorn hos moderna digitalmätare, men småkidsen verkar kunna hålla tillgodo med siffrorna på varvräknaren som alternativ.

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Ja, en ful kollega av motsatt kön som dessutom la ut kort på fb. Jävla kärringmupp fick en åthutning och en vän mindre :tummenupp

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
För många år sedan när en kamrat på sin lunchrast passerade sin hoj och såg en far beredd att lyfta upp sin lilla knodd på sin hoj. Eftersom det var mitt på dagen så var kamraten naturligtvis inte hojklädd, gick fram till fadern och frågade snällt om det var hans motorcykel som han skulle lyfta upp sin knodd på. Och om det inte var så, det olämpliga i att riskera repa lacken eller orsaka någon annan skada.
Skit i det du, var svaret, och satte ner knodden som, naturligtvis, drog igång larmet på hojen, varpå knodden också började låta som larmet!
Kamraten gick då lugnt fram och stängde av larmet!

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Minst två gånger har någon eller några suttit på min hoj. Båda gångerna har den vält och repat backspegeln, ljuddämparen, blinkersen och spräckt och repat kåpan. En liten buckla i tanken blev det också. Kåpa och dekal kostade 3400 kr. Bucklan kanske går att fixa för 800 kr.

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
För många år sedan när en kamrat på sin lunchrast passerade sin hoj och såg en far beredd att lyfta upp sin lilla knodd på sin hoj. Eftersom det var mitt på dagen så var kamraten naturligtvis inte hojklädd, gick fram till fadern och frågade snällt om det var hans motorcykel som han skulle lyfta upp sin knodd på. Och om det inte var så, det olämpliga i att riskera repa lacken eller orsaka någon annan skada.
Skit i det du, var svaret, och satte ner knodden som, naturligtvis, drog igång larmet på hojen, varpå knodden också började låta som larmet!
Kamraten gick då lugnt fram och stängde av larmet!

Fy fan, läge för en before-bild där och sedan...:smasha

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
Minst två gånger har någon eller några suttit på min hoj. Båda gångerna har den vält och repat backspegeln, ljuddämparen, blinkersen och spräckt och repat kåpan. En liten buckla i tanken blev det också. Kåpa och dekal kostade 3400 kr. Bucklan kanske går att fixa för 800 kr.

Fasen va tråkigt. När man sedan inte får tag på slöddret så de kan bli skadade blir saken inte bättre...:gnissla

Smagatusk

Guest

Exakt så är det varje gång vi har fest och kompisarnas ungar vill "stata Mannes måttåsickel".

Och nej, ingen har satt sig ovälkommet på hojen men jag blev erbjuden att hålla en snubbes hamburgare medans han på fyllan skulle betäcka den. :3freak

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Sätter mig inte på på nära kompisars hojar utan att de godkänt och vet att jag kliver upp. Räknar med att de agerar med samma respekt. En på jobbet tog min hoj och körde ett tiotal meter bort som ett "skämt", när jag hade den, på inhägnat område, på tomgång ett par minuter innan jag skulle iväg. Var inte uppskattat.

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Blir skit förbannad om någon prov sitter utan att fråga. Men hjälper gärna upp kids som står och beundrar, vem vet det kanske är det ögonblicket som gör att de blir fler bikers i framtiden ;)

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Om man frågar först är det oftast ok, gäller ju mest ungar. Brukar alltid vinka och varva lite om de stirrar storögt :tummenupp

Och en följdfråga: Vad gör ni om ni ser någon "uppenbart obehörig" sätta sig på nå'n annans hoj..?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ja, en ful kollega av motsatt kön som dessutom la ut kort på fb. Jävla kärringmupp fick en åthutning och en vän mindre :tummenupp

Hade hon varit snygg så hade det hela såklart gått att lösa med en redig pattekläm. :fakta

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring