Har polisen rätt att orsaka en trafikolycka?

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Blev stoppad av polisen idag då jag tydligen hade gjort den enormt stora dödssynden att köra 58 på 50 väg..:confused:
Trodde att jag hade missat en 30 skylt eller nåt när jag stannade....
Trodde inte att man åkte dit på 8 km/h, visst enligt lagen så
får man inte köra en kilometer för fort men 8 km/h på en 50 väg??
Det är ju inte ens möjligt att hålla om man satt med nosen i
hastighetsmätaren konstant?!?!
Vad jag anser är förmildrande omständigheter var att jag gick ut i mötande
körfält för att passera två bilar i vägrenen, varav den ena stog ÅT FEL HÅLL!
Och ligger jag i mötande så ökar jag farten för att ligga i fel fil så kort tid som möjligt...
Detta tyckte inte polisen var viktigt men med tanke på hur mycket skrämmande saker jag redan råkat ut för med bilar så ville jag inte vara nära...
Men som sagt var, det tyckte dom var ointressant.

I vilket fall som helst, till frågan/konstaterandet:
När polisen kliver ut med lasern i ena handen så tar hon fram batongen!!:skrämd För att slå mig om jag inte stannar!!!
Med en sådan batong så blir man ju förlamad i den del den träffar!
Det skulle innebära att om jag inte skulle stanna så skulle hon slå mig på vänster sida och därmed med största sannolikhet få mig att antingen
lägga ner hojen eller ännu värre svänga ut i mötande körfält och fronta med
en bil... Kan det verkligen vara värt att potentiellt släcka en människas liv för att personen inte stannar vid en fortkörning??
När jag påtalade detta för damerna så tyckte dom inte alls att det var konstigt, "...det är ju så många hojåkare som drar..."

Om detta är helt lagligt förfarande in Sverige så börjar jag bli väldigt
nervös.
Potentiellt dödad för att man kör 8 km/h för fort på en 50 sträcka...
Det känns som om Polisen har fått direktiv att göra vad som helst för
att stoppa alla fortkörare och det är en riktigt skrämmande tanke...

Tjejen som tog mitt vittnesmål när jag nekade förutsatte hela tiden att jag
hade åkt fast massor med gånger och visste precis hur allting funkade... Ungefär som om jag som hojåkare borde vara värsta typen av ligist... Har aldrig åkt fast för fortkörning och haft körkortet i 13 år...

Någon som råkat ut för liknande behandling?
Och seriöst, 8 km/h på 50 väg med god sikt?!?!?
Kan dom ens fälla en för det?? 8 km/h är ju knappt märkbart i bil ju?
Än mindre på en hoj där det räcker med att man nyser på gasen
för att den ska sticka iväg och motorljudet förändras inte speciellt mycket...

/Lite förvånad och jävligt skrämd

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
I vilket fall som helst, till frågan/konstaterandet:

Tycker det är samma grej som när någon grinade över att polisen följde efter honom när han försökte smita från en fortkörning och därmed utsatte polisen honom (i hans tycke och smak) för onödiga risker.

Bestämmer du dig för att inte stanna och smita från platsen får du räkna med behandling som kan innebära risker.

Den dagen de bara suckar och rycker på axlarna när någon smiter blir jag förvånad, besviken och något frågande.

Är det polisen eller du som utsätter dig för en risk när det är du som smiter?

-@

Last edited:

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Klev polisen ut eller UR?? Satt dom i bil så e det stort NEJ till den boten... Det får dom inte,, sen ska du be om att se provskjutningsprotokollet på den vägen dom stannade dig, och sedan ska dom mäta med måttband var dom tog din hastighet.. Dom slarvar som fan med det och då kan du köra därifrån utan en bot.. Samma sak om dom inte kan visa kalibreringpapper på lasern...

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Pegaso 650
"När polisen kliver ut med lasern i ena handen så tar hon fram batongen!! För att slå mig om jag inte stannar!!!"

Nu skriver du inte i vilken hand hon hade batongen. Gjorde hon stopptecken med batongen?

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
Klev polisen ut eller UR?? Satt dom i bil så e det stort NEJ till den boten... Det får dom inte,, sen ska du be om att se provskjutningsprotokollet på den vägen dom stannade dig, och sedan ska dom mäta med måttband var dom tog din hastighet.. Dom slarvar som fan med det och då kan du köra därifrån utan en bot.. Samma sak om dom inte kan visa kalibreringpapper på lasern...

hoppas det inte händer någon, men undra hur det hade sett ut om
dom hade smällt till en MC åkare med batongen så denne ramlar
och skadar sig allvarligt ... :gnissla

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4

Och seriöst, 8 km/h på 50 väg med god sikt?!?!?
Kan dom ens fälla en för det?? 8 km/h är ju knappt märkbart i bil ju?
Än mindre på en hoj där det räcker med att man nyser på gasen
för att den ska sticka iväg och motorljudet förändras inte speciellt mycket...

/Lite förvånad och jävligt skrämd

Men seriöst om det står 50 på skylten så är det 50 punkt slut skulle du få köra 58 utan att torska så skulle det väl stå minst 60 på skylten heller hur men då skulle du iaf kört 68 å likt förbannat torska så det hade inte spelat nån roll.
Så svårt är det inte att hålla vare sig 50 eller 70 bara man vill.

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
hoppas det inte händer någon, men undra hur det hade sett ut om
dom hade smällt till en MC åkare med batongen så denne ramlar
och skadar sig allvarligt ... :gnissla

Dom drog i mig när jag hade stannat när jag höll på att stänga av hojen så jag nästan tappade den... Så nog kan dom välta en..
Jag hade inte gjort mer än en stoppie och det var "för jag va inte van vid bromsen, så jag trykte för hårt"

BARA rykten, men det sägs att en har blivit slagen på vägen förbi en gång, vet dock inte om det stämmer...

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
I moppeåldern så krachade jag framför polisen på en grusplan... åkte trimmat med skjuts. Då stannade dom och sprang ut med batong. Slapp undan som tur var så man undrar ju vad han skulle med batongen till.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Kan det verkligen vara värt att potentiellt släcka en människas liv för att personen inte stannar vid en fortkörning??

Synpunkt 1: Det var larvigt av dem att stoppa dig för 8 km/h.

Synpunkt 2: De gick ur bilen och riskerade sina liv eftersom du "potentiellt" skulle kunnat släcka deras liv genom att köra på dem.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Synpunkt 1: Det var larvigt av dem att stoppa dig för 8 km/h.

Visst, lixom du kanske borde acceptera en rak höger och utslagen tand. Men hade det varit två tänder ska du definitivt anmäla, där går gränsen.

-@

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Dice: Näe, visst har du rätt i att man får skylla sig själv om man drar men det kändes liksom bara lite överdrivet... Sen kanske jag överreagerar eftersom jag aldrig blivit stoppad förr plus att jag har lite mer erfarenhet av när polisen INTE finns där när t.ex. tjejer behöver dom.

Maffan:
Hon klev fram bakom ett buskage så det var helt i sin ordning.
Jag hade ögonen mer på bilar halvt in på vägrenen som stog åt fel håll.

Johanssonsan:
Lite lätt otydligt kanske... :D
Lasern hängde i en rem runt halsen så stopp med ena handen batongen
i andra...

MrGreen:
Så du menar på fullaste allvar att du inte koncentrerat dig på något annat
i 2 sekunder och sen upptäckt att du gasat till lite?
Eller att du inte gasar om du går ut i mötande körfält för att undvika något
alt. köra om?
Och det måste ju vara jätteskönt för dig som har perfekt kontroll på
hastigheten i varje given situation och aldrig gör ett enda fel.
Jag vet också att 50 betyder 50 vad jag opponerar mig mot är att överträdelse på 8 km/h borde falla under möjligtvis en skarp uppmaning, inte 2000 kr i böter... Känns det inte lite hård även för dig?
Om inte, ska vi då gå på vad polisen som stoppade mig ansåg,
51 km/h 50 väg är fortkörning och ger därmed 2000kr i böter...
Känns det fortfarande seriöst?

Kiko:
De nya batongerna med en kula längst fram gör dig tillfälligt förlamad i den muskel som den träffar... Vet inte hur det funkar men så ska det tydligen bli enligt de polare jag har som är poliser...

Sgt Liberia

Guest
Du blir inte förlamad av ett slag på muskeln. Det är samma sak som att slå till någon på armen med ett smalt järnrör, visst det gör ont, men knappast livsfarligt.

Och som någon tidigare skrev. Det är du som väljer om du vill ha batongslaget eller inte.

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Tycker det är samma grej som när någon grinade över att polisen följde efter honom när han försökte smita från en fortkörning och därmed utsatte polisen honom (i hans tycke och smak) för onödiga risker.

Bestämmer du dig för att inte stanna och smita från platsen får du räkna med behandling som kan innebära risker.

Den dagen de bara suckar och rycker på axlarna när någon smiter blir jag förvånad, besviken och något frågande.

Är det polisen eller du som utsätter dig för en risk när det är du som smiter?

-@

Så då tycker du att polisen bör ha en förhöjd beredskap vid alla kontroller nu då?

Pang på med batongen på alla som vinkas in vid hastighet, nykterhet och allmänna trafikkontoller?

För om jag läst tråden rätt så ämnade trådskaparen inte smita.

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Visst, lixom du kanske borde acceptera en rak höger och utslagen tand. Men hade det varit två tänder ska du definitivt anmäla, där går gränsen.

-@

Men det kanske är lite skillnad?
I det ena fallet så pratar vi misshandel och i det andra en hastighetsöverträdelse motsvarande gång fart...
Hur mycket behöver du vrida på gasen för att få hojen att åka 8km/h fortare??
1mm??
Och du skulle personligen inte tycka att det var löjligt att bli stoppad
för 8km/h? Och som jag skrev tidigare, skulle du köra 1 km för fort så kostar det 2k.. Känns det verkligen inte lite löjligt? Lite väl hårt för det brott du har begått?? Något som knappt märks på hojen... Jag kanske är aningens för grön på hoj men jag känner då ingen skillnad på 50 och 58km/h om jag inte tänker på det... Vindbruset ökar knappt, varvtalet kanske går upp 200 rpm.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag förutsätter naturligtvis att polisen inte är så pass korkad att han/hon klipper till någon om de(polisen) var så pass sena in i situationen att du(cykist/bilist) inte har möjlighet att stanna på deras tecken.

Sådana brasklappar måste man naturligvis skriva med för att folk ska förstå vad man menar.
-@

Och hur ser denna intelligente konstapel skillanden på motorcyklist som bromsar för sent resp en som inte tänker bromsa?
Tyvärr har inte jag lika stort förtroende för polisen som dig...

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Du blir inte förlamad av ett slag på muskeln. Det är samma sak som att slå till någon på armen med ett smalt järnrör, visst det gör ont, men knappast livsfarligt.

Och som någon tidigare skrev. Det är du som väljer om du vill ha batongslaget eller inte.

Okay, då ska jag upplysa de som jobbar med dom att dom har fel då...
My bad...

Och ja, helt riktigt, jag väljer, och valde naturligtvis att stanna, skulle aldrig ens tänka tanken på att dra... Återigen, jag tycker fortfarande att det är lite överdrivet att börjar med att dra fram batongen... Men det kanske bara är jag som är kinkig, liten och ovan av att bli stoppad eftersom det är första gången någonsin... Ska tydligen vara glad att hon inte drog vapen och sköt i backen....

Följ lagen eller håll käften - alternativt så flyttar du långt bort!

Tack för ett mycket trevligt och behövligt inlägg!
Höjde nivån rejält!

Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Ok en sak i taget...

Läser man tidningen, lyssnar på någon radio eller på något sätt hänger med så har polisen fokus på trafiken mellan den 23-29 April (se http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=8797686 om ni vill). Detta innebär att INGEN kommer undan om man bryter mot hastighetsbestämmelserna

1. Du fick för 58km/h ellerhur. Detta innebär att din minsta hastighet var 61km/h då lasern automatiskt drar av 3km/h. Sen så kan jag garantera att din mätare (precis som alla andra) visar ett par km/h fel. Så att om du hade ca 65km/h i timmen skulle inte förvåna mig.

2. Polisen stoppar från 56km/h och uppåt på 50 sträckor.

3. Ang. batongen så tycker jag att det var dåligt agerat. Fast det är ju en bedömning patrullen gjort på plats. Att man blir förlamad är dock ingenting jag hört talas om. Visst, benet kan gå av om man har riktigt jävla otur men förlamning är nog att ta i.

4. *var sen att uppdatera, redan besvarad*

5. Att mäta med måttband (som någon sa) känns för mig väldigt onödigt med tanke på att det uppmätta avståndet står i displayen på lasern.

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...