Har polisen rätt att orsaka en trafikolycka?

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Men det kanske är lite skillnad?

Visst är det skillnad, men ingetdera är tillåtet.

50km/h är begränsningen, fortare än så får du inte köra lixom att du inte får klippa till någon.

Visst kan jag tycka att det är löjligt, men blev jag stoppad fick jag ta den smällen. Ville jag vara säker hade jag kört 45 för att ha en marginal.

Vad jag försöker förmedla är att:
Det står 50 på skyltarna för att man inte får köra fortare, jag är helt oförstående när jag läser gnäll om åtgärder mot de som överträder begränsningar. Tycker det är än löjligare när man tycker polisen gör fel för att de agerar när någon uppenbarligen brytit mot en begränsing/bestämmelse/lag(vad det nu kallas).

Endera leker man leken och försöker sticka med dess konsekvenser eller så stannar man och facear sitt handlande. Det är, trottsallt, fortkörning om det så är med 1km/h som 30. Om jag inte minns helt fel finns det en felmarginal i dagens laserpistoler om 3km/h och din mätare visar något mer än vad du i praktiken kör så defakto borde du haft något mer på mätaren än du stoppades för.

Äh, vad vet jag, jag är bara barnet och gnäller redan. Vänta tills det att jag blir gammal som helvete, då jävlar!

-@

Och hur ser denna intelligente konstapel skillanden på motorcyklist som bromsar för sent resp en som inte tänker bromsa?
Tyvärr har inte jag lika stort förtroende för polisen som dig...

Vi får väl hoppas att de som tilldelas rättigheten att agera kan använda pallet. Annars borde de inte vara poliser.

Det finns säkerligen mekaniker/elektriker/massöser/läkare som är rötägg och inte har en aning om vad de gör. Bara det att misstag/missbedömningar får väldigt olika konsekvenser.

-@

Last edited:

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
Herregud! Mer moraltanter och dubbelmoralare får man ju leta efter. Alla i 1 och samma tråd.
Börjar snart likna zatzy aka zandlåda :huvet

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Kan det verkligen vara värt att potentiellt släcka en människas liv för att personen inte stannar vid en fortkörning??
Det är klart helt åt helvete oavsett vad d1ce och flera andra idioter hävdar i denna tråd. d1ce inlägg var för övrigt så korkat att det ska in i min signatur.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Litet väl mycket testosteron i kommentarerna här.

Den allmänna meningen tycks vara att det är ok för en polis att använda batong för att stoppa en motorcyklist som kört 58 på 50-väg, litet löjeväckande för att vara på SH där trafikbrott i allmänhet hyllas som hjältedåd och poliser är paria. (Just ja, utom när de rycker ut på hojstöld, glömde.:rolleyes: )

Om polisen inte ens anser att det är befogat med ett efterföljande när en kk-lös 15-åring kör oreggad cross (pågående diskussion i annan tråd), pga olycksrisken, så blir batongslag för att stoppa 8 km/h hastighetsöverskridande en aning bisarrt.

Om en polisman överväger att använda batong i det läget så är syftet rimligen att slå så kraftigt och taktiskt att fordonsföraren förlorar kontrollen och välter; om någon underlåter att stanna på tecken så stannar han/hon knappast för ett lätt markerande batongslag heller. Polisens kommentar om att det är "så många som drar" talar inte direkt för att batongen skulle användas som pekpinne. Jag skulle inte tveka att anmäla polismannen för tjänstefel, om inte annat så för att få formellt klarlagt huruvida förfarandet är ok.

En klar parallell är resonemanget i västerland att det är fullt befogat att skjuta ihjäl någon som befinner sig på ens egen tomt, eftersom den personen gjort ett medvetet val att befinna sig där utan inbjudan. Inte heller det känns särskilt rimligt. I mina ögon vill säga.

Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Nu var det ju inte fortkörningen i sig som var problemet. Problemet var hur patrullen på plats bedömde situationen.

Trist utveckling om man som motorcyklist skall bli så påpassad var gång man blir invinkad.

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV650S
Men seriöst om det står 50 på skylten så är det 50 punkt slut skulle du få köra 58 utan att torska så skulle det väl stå minst 60 på skylten heller hur men då skulle du iaf kört 68 å likt förbannat torska så det hade inte spelat nån roll.
Så svårt är det inte att hålla vare sig 50 eller 70 bara man vill.

Följ lagen eller håll käften - alternativt så flyttar du långt bort!

Det va då fan va rediga ni va!

Jag tycker inte heller att man skall gnälla för att man har åkt dit när man har gjort något olagligt.

Men ni verkar ju lite väl tragiska.

Tråden handlar väl om att påföljden för att överskrida hastigheten med 8 km/h
är överdriven.

Skulle vara kul att följa med er i trafiken en dag, och se hur många minuter det dröjde innan ni själva överskred hastighetgränserna.

/Dan

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Det är klart helt åt helvete oavsett vad d1ce och flera andra idioter hävdar i denna tråd. d1ce inlägg var för övrigt så korkat att det ska in i min signatur.

Kom med en åsikt istället.

Eller är du rädd för att jag ska lägga den i min signatur?

Du får gärna låta det där ligga i din signatur. För mig bevisar det bara att du inte kan förstå vad du läser. Grattis!

-@

Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Ok en sak i taget...

Läser man tidningen, lyssnar på någon radio eller på något sätt hänger med så har polisen fokus på trafiken mellan den 23-29 April (se http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=8797686 om ni vill). Detta innebär att INGEN kommer undan om man bryter mot hastighetsbestämmelserna

1. Du fick för 58km/h ellerhur. Detta innebär att din minsta hastighet var 61km/h då lasern automatiskt drar av 3km/h. Sen så kan jag garantera att din mätare (precis som alla andra) visar ett par km/h fel. Så att om du hade ca 65km/h i timmen skulle inte förvåna mig.

2. Polisen stoppar från 56km/h och uppåt på 50 sträckor.

3. Ang. batongen så tycker jag att det var dåligt agerat. Fast det är ju en bedömning patrullen gjort på plats. Att man blir förlamad är dock ingenting jag hört talas om. Visst, benet kan gå av om man har riktigt jävla otur men förlamning är nog att ta i.

4. *var sen att uppdatera, redan besvarad*

5. Att mäta med måttband (som någon sa) känns för mig väldigt onödigt med tanke på att det uppmätta avståndet står i displayen på lasern.

1. Faktum är att det har passerat mig totalt....
HAr inte hört ett ljud om det...

2. Ytterligare en sak som jag inte visste... När jag åkte med dom så var det 10 km som gällde just för att ta hänsyn till bl.a. brist i koncentrationen...
Men det var ju ett tag sen och inte under hastighetsveckan..

3. Tillfälligt förlamad... Du kan inte röra på t.ex. armen på 30 sekunder hört
jag hört, inte så pigg på att prova... :D

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Du torskade inte med 8km/h, du torskade med 2 >.<
Man räknar att med upp till 6km/h överträdelse är lagligt pga. t.ex. felvisande hastighetsmätare. Synd, ibland råkar man ut för otroligt löjliga saker, bara på't igen.

Edit: Folk hann före.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
69:an, J.Porta & Ekberg:

Tack, ni har förklarat det min lilla hjärna tydligen inte lyckats få fram,
ja jag tycker att det var lite väl hårt straff och jag tycker det är tragiskt
att det har blivit så att dom förutsätter att vi tänker dra och då
tycker det är rätt att slå omkull oss hojåkare...
Jag bryr mig väl mindre om böterna, det motsvarar lite mer än en dags lön, det
kan jag väl leva med även om jag kunnat haft roligare för dom pengarna än
att ge dom till staten för det första misstaget på 8km/h...

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Att polisen verkar ha som praxis att ta fram batongen när dom ska stanna en hojåkare låter inte direkt betryggande. Polismannen/kvinnan har troligtvis ganska kort tid på sig att bedömma om hojåkaren tänker stanna eller inte, och en missbedömning ligger ganska nära till hands.

Att dom ens skulle få lov att klippa till någon som verkligen är på väg att sticka låter också helt galet.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Så då tycker du att polisen bör ha en förhöjd beredskap vid alla kontroller nu då?

Pang på med batongen på alla som vinkas in vid hastighet, nykterhet och allmänna trafikkontoller?

För om jag läst tråden rätt så ämnade trådskaparen inte smita.

Nix pix, har inte på något sätt uttryckt vad som skulle vara lämplig metod att stanna någon på. Det enda jag uttryckt är att jag är oförstående till inställningen att man inte föväntar sig någon åtgärd från polisen om man bara lugnt tuffar vidare trotts tecken att man ska stanna.

Däremot har jag väldigt svårt att se en riskfri metod att stanna någon som försöker ta sig där ifrån/smita? Har du någon revolutionerande får du gärna presentera den.

Missbedömda situationer finns det antagligen gott om. Och ja, det verkar klart olämpligt att klippa till någon bara för att han passerar tecknet. Misstag kan alla göra. Det är trottsallt en jäkla skillnad på att försöka smita och missbedöma något.

-@

Last edited:

Unidoc

&#1087;&#1088;&#1077;&#1079;&#1080;&#1076;&#1077;&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
Grisarna vill ju dra in mer till kassan,därför stoppar dom och bötföller folk för skitsaker.Undrar hur mkt stålar dom drar in på böter varje år :rolleyes:

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4
För att klargöra mitt inlägg så menar jag inte att det är ok att använda batong för att stoppa en fortkörare utan jag kommenterar att han verkar helt oförstående till det faktum att han faktiskt åker fast för 8km/h och precis som Jesse82 skriver så om du kollat på mätaren så hade du säkert en bit över 60.
Jag kör också för fort och i bland in i helvete för fort men det är en kalkylerad risk och om jag torskar så får jag ta den smällen, det är det som jag tycker är så konstigt att många som torskar gnäller och börjar skylla på bla. polisen (som faktiskt bara gör sitt jobb hur dumt det än låter) och till dom kan jag bara säga:
Sluta köra för fort då.
Nu såg jag att du Thyg0d faktiskt skrev senare att det inte var boten du opponerade dig i mot i första hand så I'm sorry för mitt på hopp.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ojojoj. Vilka hyvens scoutpöjkar vi har här i tråden. :D Otroligt att ni har sporthojar och inte åker buss istället.

Allvarligt talat så följer man trafikrytmen. Kör följetåget i 53 eller 56 eller 58 så kör man i denna hastighet. Finns ju inte en enda vettig funtad som sitter med näsan upptryckt i mätaren hela tiden. Och med sporthoj dessutom. Kom igen, släpp hörnflaggan och kom in i matchen. Visst, jag _försöker_ hålla 50 på just 50-sträckor, men ibland när det är helt öppen sikt utan trafik osv så är det klart man kör fortare. Omedvetet om inte annat.

Att sen snutarna är övernitiska just den dagen och mosar dig för +8 km/h, tja.. tough luck. Win some, loose some. Se det så här, en bot på 13 år blir inte mycket utslaget per år. :tummenupp Vi som däremot får böter ofta måste ju köra fort alltid för att det.. ..ska löna sig. :hihi :gnissla

Men det där med batongen lät lite :3freak. Snart utrustar de snutbilarna med värmesökande SideWinder-missiler och skjuter av direkct om du hickar till på gasen. [whinyoldman] Vart fan är vi på väg i det här landet?[/whinyoldman]

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...