Har polisen rätt att orsaka en trafikolycka?

rullarpå

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
honda nsr
Okay, då ska jag upplysa de som jobbar med dom att dom har fel då...
My bad...

Och ja, helt riktigt, jag väljer, och valde naturligtvis att stanna, skulle aldrig ens tänka tanken på att dra... Återigen, jag tycker fortfarande att det är lite överdrivet att börjar med att dra fram batongen... Men det kanske bara är jag som är kinkig, liten och ovan av att bli stoppad eftersom det är första gången någonsin... Ska tydligen vara glad att hon inte drog vapen och sköt i backen....

Tack för ett mycket trevligt och behövligt inlägg!
Höjde nivån rejält!

anledningen till att hon plockar fram batongen kan ju vara för att visa att hon är beredd på att klubba ner dig ifall du fick för dig att sticka.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Fy fan vilken dubbelmoral!!!

Hahaha ni moraliserande, lismande, självförhärligande ögontjänar tar verkligen priset!!!

Det här forumet var ganska bra för nåt år sen, men nu börjar det fanimej gå utför.
Kan ni moralmuppar inte sluta skriva? snälla?

Thygod: Jag håller helt med dig att man inte ska behöva bli nervevad med batongen för att man har kört 8 km/h för fort...men visst, man får ju böter för det o det är ju tyvärr bara o svälja, även fast jag håller med dig, 8 km/h för fort borde motsvara lite babbel om att sakta ned, inte 2000kr i böter, men såhär är tyvärr samhället uppbyggt och ibland klarar man sig undan böter o ibland inte, bara att önska bättre lycka nästa gång, då kanske du kommer undan med lite moralbabbel för 38 km/h för fort ;):)

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Tillfälligt förlamad menar han säkert. En bra träff och du har inte mycket användning för din arm den närmsta kvarten.

Ehh ... jo, det har du ... det gör ont men inte blir du förlamad av en ASP över armen om du inte har en ofantlig "otur". Speciellt inte om du har skinnställ eller liknande på dig, en tjock jacka eller ställ etc. tar bort en hel del av effekten av ASP'n.

Fast nu handlare kanske inte den här tråden om handhavande av olika batongtyper ;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Trist utveckling om man som motorcyklist skall bli så påpassad var gång man blir invinkad.

Jo, mycket trist, men "vi motorcyklister" har oss själva att skylla.

Det är alla dom som har dragit som har gjort polisen nojjiga.

Det är bara en vecka sedan en motorcyklist här i trakten dammade av en mindre väg han svängde in på efter att ha fått polisen efter sig ute på E4an.

Observera, jag lägger inget dömande i det, men bestämmer man sig för att inte stanna så bör man vara väldigt säker på att man klarar av det, det kan ju ligga lite blöta löv eller grus i en kurva man har åkt tusen gånger förr...

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
´Surt som satan! Jag räknar kallt med att mindre än 10 km/h för fort inte är för fort.,men visst nånstans s¨måste man dra en gräns. Suggan måste haft en riktigt pissig dag då hon inte lyckats stoppa någon annan för att få ihop sina "pinnar" för dagen.
Istället då för att åka hem jävligt nöjd med att trafikanter sköter sig så ska man bekräfta sin dåliga själv känsla med att hota lite med batongen och sabba för en stackars skötsam svensson som undrar vart kärring-fan var igår natt när grannens bil blev vadaliserad.

Hade hon kunnat ge en vettig förklaring till att använda batongen för person skydd eller tex: Du stämmer in på beskrivningen på en gärnings man som just rånat posten eller liknande så köper jag självklart det.

Klart som fan att Polisen inte vinner några hjärtan.
Sen gjorde hon helt klart fel enligt polisen själva, då risk för person skada endast ska motiveras vid grövre brottslighet tex bankrån mm.

Saxat från Uppsala Civil snut tråden:

Det är bara när det rör misstanke om grova brott, t ex om det gällt en beväpnad bankrånare eller något sådant, som polisen tar till kraftigare metoder för att stoppa mopedister eller motorcyklister. Annars ska vi låta dem fara, med tanke på olycksrisken.

PS: Försöker själv alltid hålla mig laglig på framför allt 30 sträckor och även 50 men prutar möjligen något mer på 50 .

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Angående överträdelserabatten som nyligen sänktes från 10 till 6 km/h så vill jag minnas att poliserna generellt var emot sänkningen, bland annat för att de ville kunna låta folk komma undan med en varning vid lindrigare omständigheter, så att skylla nitiskheten på "grisarna" som någon uttryckte sig är kanske lite orättvist. Och just den här veckan är det nog som sagt svårt att få extrarabatter...

Angående att klubba ner någon från en motorcykel med en batong under körning, så tycker jag helt klart att det är att gå för långt om inte personen gjort något väldigt allvarligt, men är det någon som har klubbat ner någon? En påfågel viftar med fjädrarna för att avskräcka sin motståndare, inte för att den tänker använda dem att slåss med. Att vifta med batongen, framför allt i kombination med hennes kommentar om att folk ju brukar sticka, har uppenbarligen fått ett helt forum att bli rädda för att bli slagna om de drar snuten...

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Nästa gång så kanske du ska luta dej lite till vänster o vrida på rullen.. suck

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Ehh ... jo, det har du ... det gör ont men inte blir du förlamad av en ASP över armen om du inte har en ofantlig "otur". Speciellt inte om du har skinnställ eller liknande på dig, en tjock jacka eller ställ etc. tar bort en hel del av effekten av ASP'n.

Men hallå, en redig träff gör förmodligen att du inte kan använda din arm som den är tänkt för, på en bra stund pga SMÄRTA. Du fattar väl att jag inte menar "förlamning" som paralyserad, utan mer som pares!!

Dessutom så måste jag visst förtydliga mitt första inlägg eftesom du verkar tro att jag menar att man blir förlamad bara batonger smeker en.

En bra träff = Du kan bli förlamad (pares)

Ytterligare förtydligande av pares = "detsamma som förlamning, nedsatt kraft i en muskel eller muskelgrupp"

Fast nu handlare kanske inte den här tråden om handhavande av olika batongtyper ;)
Vi diskuterade riskerna av att bli träffad av en teleskopbatong. Ingen annan batongtyp!

Henken

Guest
Det verkar inte bättre än att folk här på sporthoj följer tonen på det första inlägget. Hade någon börjat med att kritisera polisen hade tråden sett helt annorlunda ut. Vad är det med folk överlag? Vågar ingen stå för sin egen åsikt utan måste följa "ledaren", den första som uttrycker en åsikt?

Jag tycker jag ser detta hela tiden i trådar, det beror helt på första svaret i tråden hur saken avhandlas. :confused:

Det var löjligt att bötfälla en person på hoj för en överträdelse på 2km/h även om man måste sätta gränsen någonstans. Det som är mest uppseendeväckande är polisens generaliserande. Det är en sjukdom som drabbar många poliser men är lika illa ändå. Förståligt men inget man bör acceptera.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Släpp diskussionen om fortkörningen i sig själv, den är helt ointressant. Diskussionen om proportionalitet i polisens ingripande är däremot mycket intressant.
Att ens överväga att slå ner en motorcyklist som inte stannar på tecken för en hastighetsöverträdelse är rättsvidrigt och helt främmande i svensk kultur. Förmodligen hade batongpolisen inte reflekterat en sekund över de möjliga konsekvenserna av ett batongslag, något som hon skulle behöva upplysas om av sin chef eller i förlängningen av åklagare...

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Släpp diskussionen om fortkörningen i sig själv, den är helt ointressant. Diskussionen om proportionalitet i polisens ingripande är däremot mycket intressant.
Att ens överväga att slå ner en motorcyklist som inte stannar på tecken för en hastighetsöverträdelse är rättsvidrigt och helt främmande i svensk kultur. Förmodligen hade batongpolisen inte reflekterat en sekund över de möjliga konsekvenserna av ett batongslag, något som hon skulle behöva upplysas om av sin chef eller i förlängningen av åklagare...

Jo, det är det som är den irriterande punkten(nivån på våldsanvändande vid stopp av mc) i hela tråden. :fakta

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Sålda
Ojojoj. Vilka hyvens scoutpöjkar vi har här i tråden. :D Otroligt att ni har sporthojar och inte åker buss istället.

Allvarligt talat så följer man trafikrytmen. Kör följetåget i 53 eller 56 eller 58 så kör man i denna hastighet. Finns ju inte en enda vettig funtad som sitter med näsan upptryckt i mätaren hela tiden. Och med sporthoj dessutom. Kom igen, släpp hörnflaggan och kom in i matchen. Visst, jag _försöker_ hålla 50 på just 50-sträckor, men ibland när det är helt öppen sikt utan trafik osv så är det klart man kör fortare. Omedvetet om inte annat.

Att sen snutarna är övernitiska just den dagen och mosar dig för +8 km/h, tja.. tough luck. Win some, loose some. Se det så här, en bot på 13 år blir inte mycket utslaget per år. :tummenupp Vi som däremot får böter ofta måste ju köra fort alltid för att det.. ..ska löna sig. :hihi :gnissla

Men det där med batongen lät lite :3freak. Snart utrustar de snutbilarna med värmesökande SideWinder-missiler och skjuter av direkct om du hickar till på gasen. [whinyoldman] Vart fan är vi på väg i det här landet?[/whinyoldman]

Klockrent! Kunde inte sagt det bättre själv, men det blir nog inga sidewinders. Polisen har ju trots att fått en bättre attityd dom senare åren får jag tro. Alla blir vi ju mer och mer upplysta, även sheriffen skulle jag tro.

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
En Blå
Jag tror inte polisen tänkte slå någon oskyldig hojåkare utan kanske för att visa att hon menade allvar. Uppenbarligen fick agerandet önskad effekt då halva hojsverige började darra av agerandet...

Tidigare kunde det finnas olika lokala riktlinjer för när man skulle börja rapportera men nu är det beslutat att det är 6 km över gällande hastighet som gäller i hela sverige. Detta är inget polisen kommit på utan det har riksåklagaren beslutat. Läs mera här:

http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/3474/4637/trafikstrategi.pdf

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Jag tror inte polisen tänkte slå någon oskyldig hojåkare utan kanske för att visa att hon menade allvar. Uppenbarligen fick agerandet önskad effekt då halva hojsverige började darra av agerandet...
Det är redan konstaterat flera gånger att hojåkaren inte var oskyldig. Frågan är vilken grad av våld som är rimlig vid en viss grad av brott. Det är litet naivt att tro att någon som dragit batong inte överväger att använda den; har en polis dragit batong och visar den, då är han/hon beredd att använda den. Har en polis dragit sitt tjänstevapen i en situation där han/hon bedömer det motiverat, då är han/hon beredd att använda det.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Är ju väldigt lustig att polisen e helt maktlösa inför tjuvar och ligister, inte ens får ta tillbaks stulna hojar när dem hittar dem osv, lustigt också att våldtäcktsmän och liknande i lugn och ro får rättvisa rättegångar där de antingen går fria eller får spendera några veckor i finkan

Men kör du hoj 8km för fort !!! då jävlar e det Judge Dread som gäller, inget snack om rättegång här inte bara avrättning på plats, nu kanske man inte dör av en krash i 58km/h men är ju inte omöjligt, och polisen har ju försökt (på mycket riskabla vis, och ibland lyskats) stoppa folk som kör betydligt fortare än så

förstår inte hur ni kan tycka dödsstraff eller eventuellt bara brutal misshandel är lämpligt straff på fortkörning, sen får man ju dessutom böter också och krashad hoj

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!

PRECIS vad jag satt och tänkte!!!

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Så har man bemödat sig med att läsa igeonom en hel bullshit-tråd, full av hyckleri, sakfel, och annan desinformation.

Helt klart vidrigt att dra betong och att efteråt rättfärdiga det med risken för smitning. Konstapeln borde som tidigare sagts skickats rakt in på psyk för en utvärdering av från tid till annan uppmätt hjärnkapacitet. Har man inte förnuft över till att se konsekvensen ur ett sådant handlare ska man inte heller riverdancea runt i uniform och kalla sig en tjänare av lagen.

Fortkörningen i sig är inga konstigheter. Det jag tror trådskaparen vart överraskad av var nr. 1 att han verkligen begått ett brott, nr. 2 det rutinmässigt avvikande förfarandet vid "brottsplatsen". Som sagt, vem sitter och stirrar blindt på hastighetsmätaren? Om folk hade lärt sig att hålla ögonen på sina medtrafikanter och vägen istället för på hastighetsmätaren hade vi förmodligen haft mindre olyckor (allt går att räkna ut med statistik). Det sjuka med den statistiken som presenteras på bl.a polisen.se har absolut ingen hänvisning till källa. Så mäkta trött på "Hastigheten är den enkom största anledningen till dödsolyckor"...säger VEM!? Hypotetiskt hade man kan köra i 1000 km/h, och sålänge man följer resterande trafikregler så hade det inte varit några problem. Men det är alltid ett jävla gnäll om hastigheten för att skydda blinda, dövstumma, och retarderade trafikanter som inte kan framföra sitt fordon på ett vettigt sätt utan att utsätta andra för fara. Allt för att man tror sig kunna nå någon 0-vision av antal dödade i trafiken. Varför bara inte acceptera att folk dör i trafiken? Liksom människor dör av att supa för mycket, drunknar, överdoserar piller, knarkar ihjäl sig, blir begravda i laviner, får en tv i skallen, eller skjuter sig själv i huvudet. Hela debatten är ju snedvriden, och alla är bara så äckligt inprogrammerade av vad lagen, staten, tv, och tidningarna lär er att ni aldrig ens stannar upp och ställer er frågan om ni själv kan göra en bedömning?

Glöm inte att det var dom kära sossarna som drev igenom böteshöjningarna och reformationen av hur man ska hantera trafiköverträdelser. Så rösta annorlunda, och är inte det tillräckligt, så använd civil olydnad för fan. Finns ju inte en Johnnys rimlighet i 2000kr för 5 km överträdelser i min värld, därför finns det egentligen bara ett alternativ, och det är totalvägran. Ge fan i att stanna, och om ni blir tagna, så totalvägra. Det är det ENKOM bästa sättet att påvisa att man tycker det är något fel på systemet, och det kostar inte en krona mer än att skriva på polismannens judgment-on-the-fly-bot på plats. Det är ingen jävla diktatur vi lever i, så sluta vara så präktiga och eller rädda. En hastighetsöverträdelse är inte mindre proggresiv än en misshandel, och bör I MIN MENING därför inte bedömmas mer statiskt än något annat. Påtala istället för Poliser, makthavande, och politiker hur jävla fel det är att straffa offerlösa brott, medans brottsoffer får lida livet ut i trauma för att man prioriterat fel...

Löjligt är enda ordet som passar in...

Madbulle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
SV1000
Jag tror det börjar bli dax för admins att rensa i trådarna om de ska fortsätta så här med ovidkommande inlägg i alla trådar!!!
Man kan f-n inte ens läsa en tråd utan en massa dumma inlägg hit o dit om saker som inte gäller frågan! (som detta inlägg :) ) så man ledsnar och stänger ner tråden i stället utan att ens orka läsa färdigt den!

29Racing

SST600 2010
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
YZF-R6 2007
Vidrigt va äcklad man blir på alla idioter som gnäller på trådskaparen.

Jo 8km för fort klassar han ju genast som en gravt kriminell kille man borde slå av från hojen med en batong...:huvet

Disskussionen handlar ju som tidigare sagt om polisens grova förberedelse till övervåld i denna situationen, vart finns det agerandet när det gäller våldtäcktsmän, maffia ligor m.m. ANTAR ATT DEN POLIS TJEJEN MÅSTE TA UT SIN FRUSTRATION ÖVER SIN FEGHET OCH TOTALA ODUGLIGHET SOM POLIS ÖVER EN STAKARS HOJÅKARE då hon inte vågar ta hand om det riktiga löddret...

Och alla ni som skriver att trådskapare ska sluta gnälla kan väl BYTA TILL FORUMET FÖR HEMSLÖJD... han gnäller inte bara frågasätter polisens agerande med all rätt!

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...