Har polisen rätt att orsaka en trafikolycka?

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Vidrigt va äcklad man blir på alla idioter som gnäller på trådskaparen.

Jo 8km för fort klassar han ju genast som en gravt kriminell kille man borde slå av från hojen med en batong...:huvet

Disskussionen handlar ju som tidigare sagt om polisens grova förberedelse till övervåld i denna situationen, vart finns det agerandet när det gäller våldtäcktsmän, maffia ligor m.m. ANTAR ATT DEN POLIS TJEJEN MÅSTE TA UT SIN FRUSTRATION ÖVER SIN FEGHET OCH TOTALA ODUGLIGHET SOM POLIS ÖVER EN STAKARS HOJÅKARE då hon inte vågar ta hand om det riktiga löddret...

Och alla ni som skriver att trådskapare ska sluta gnälla kan väl BYTA TILL FORUMET FÖR HEMSLÖJD... han gnäller inte bara frågasätter polisens agerande med all rätt!

Om inte statistiken ljuger så dör och skadas det ofantligt många fler människor i trafiken varje dag än vad alla kriminella gäng, våldtäktsmän och maffialigor åstadkommer tillsammans.

Sen är det ju upp till var och en att avgöra vad man tycker att ett människoliv är värt och vilka prioriteringar som ska göras.

Inom polisen finn många olika avdelningar som inom vilken annan organisation som helst. Dessa avdelningar har olika huvudprioriteringar. Trafikavdelningen jobbar mest med trafik och är experter på detta, de jobbar knappt alls med några våldtäktsmän eller maffiagäng lika lite som att försäljaren av ett hus är samma person som sedan bygger huset.

Det finns väl inget som säger att polisen verkligen skulle ha slagit någon. Man måste ju inte slå någon bara för att man har en batong i handen lika lite som att man är tvungen att skjuta bara för att man har en pistol i handen. Är det inte lite väl vilda fantasier nu... det låter ju som att någon verkligen har blivit slagen vilket ju inte är fallet. Om polisens agerande med batongen är att anses som förberedelse till övervåld kan man ju med samma resonemang säga att köra för fort är förberedelse till vållande till annans död eller svår kroppsskada.

Jag undrar då hur ni själva skulle ha agerat om ni var poliser? Om ni ser skadade i olyckor så gott som varje dag och många av dem är relaterade till hastighet, skulle ni bara blunda för detta? Skulle ni stå i en trafikkontroll och bara låta bilar och motorcyklar smita förbi er utan att ni ens reagerade? Skulle ni tänka att fri hastighet nog vore det bästa för samhället och att gränserna för fortkörningsböter borde ligga vid 70 km över gällande hastighet?

Ibland kan det vara bra att titta utanför sin egen lilla bubbla innan man gastar i högan sky och att vara påläst och insatt i det man ska skriva om är heller aldrig fel...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250

Det finns väl inget som säger att polisen verkligen skulle ha slagit någon. Man måste ju inte slå någon bara för att man har en batong i handen lika lite som att man är tvungen att skjuta bara för att man har en pistol i handen. Är det inte lite väl vilda fantasier nu... det låter ju som att någon verkligen har blivit slagen vilket ju inte är fallet. Om polisens agerande med batongen är att anses som förberedelse till övervåld kan man ju med samma resonemang säga att köra för fort är förberedelse till vållande till annans död eller svår kroppsskada.

Om polisen som var på väg att stoppa mig för fortkörning samtidigt drog fram och osäkrade sitt vapen hade jag inte vetat vad jag skulle tro, och jag är rätt säker på att det hade klassats som ett brott på något sätt.

Jag tycker inte att fortkörning kan ses som föberedelse till vållande av annans död och så vidare, eftersom den som kör för fort knappast har uppsåt att försöka skada någon. Polisens batong eller pistol är däremot vapen som enbart är tänkta att skada folk med, och där är uppsåtet ganska tydligt.
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
visst är det rätt att stanna en men för den lilla saken borde ju polisen kunna se över det, min polare blev tagen för 59kmh på 50väg polisen som satte böternaville släppa han men den med laser vägrade. min far har jobbat med trafik polisen ett par år och vid en sådan liten hastighets övergång så kan man bara vägra skulle de sedan gå vidare med det så är det inte stor chans att man åker dit pga att de alltid mäter lite fel när de mäter från sidan och då är det kanske inte lönt att ta upp det i rätten för det kostar stora summor så man kan ju bara vägra...

sedan om man ligger i en kö eller följd med andra så ska man be dem visa vem de har tagit på för de kan bara mäta på en och de kan inte bevisa vem de har tagit på men de måste kunna visa för att straffa en.

det blev kanske lite klöddigt det jag skrev men tror ni förstår:p
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Blev stoppad av polisen idag då jag tydligen hade gjort den enormt stora dödssynden att köra 58 på 50 väg..:confused:
Trodde att jag hade missat en 30 skylt eller nåt när jag stannade....
Trodde inte att man åkte dit på 8 km/h, visst enligt lagen så
får man inte köra en kilometer för fort men 8 km/h på en 50 väg??
Det är ju inte ens möjligt att hålla om man satt med nosen i
hastighetsmätaren konstant?!?!
Vad jag anser är förmildrande omständigheter var att jag gick ut i mötande
körfält för att passera två bilar i vägrenen, varav den ena stog ÅT FEL HÅLL!
Och ligger jag i mötande så ökar jag farten för att ligga i fel fil så kort tid som möjligt...
Detta tyckte inte polisen var viktigt men med tanke på hur mycket skrämmande saker jag redan råkat ut för med bilar så ville jag inte vara nära...
Men som sagt var, det tyckte dom var ointressant.

I vilket fall som helst, till frågan/konstaterandet:
När polisen kliver ut med lasern i ena handen så tar hon fram batongen!!:skrämd För att slå mig om jag inte stannar!!!
Med en sådan batong så blir man ju förlamad i den del den träffar!
Det skulle innebära att om jag inte skulle stanna så skulle hon slå mig på vänster sida och därmed med största sannolikhet få mig att antingen
lägga ner hojen eller ännu värre svänga ut i mötande körfält och fronta med
en bil... Kan det verkligen vara värt att potentiellt släcka en människas liv för att personen inte stannar vid en fortkörning??
När jag påtalade detta för damerna så tyckte dom inte alls att det var konstigt, "...det är ju så många hojåkare som drar..."

Om detta är helt lagligt förfarande in Sverige så börjar jag bli väldigt
nervös.
Potentiellt dödad för att man kör 8 km/h för fort på en 50 sträcka...
Det känns som om Polisen har fått direktiv att göra vad som helst för
att stoppa alla fortkörare och det är en riktigt skrämmande tanke...

Tjejen som tog mitt vittnesmål när jag nekade förutsatte hela tiden att jag
hade åkt fast massor med gånger och visste precis hur allting funkade... Ungefär som om jag som hojåkare borde vara värsta typen av ligist... Har aldrig åkt fast för fortkörning och haft körkortet i 13 år...

Någon som råkat ut för liknande behandling?
Och seriöst, 8 km/h på 50 väg med god sikt?!?!?
Kan dom ens fälla en för det?? 8 km/h är ju knappt märkbart i bil ju?
Än mindre på en hoj där det räcker med att man nyser på gasen
för att den ska sticka iväg och motorljudet förändras inte speciellt mycket...


/Lite förvånad och jävligt skrämd

typiskt vissa kvinnliga poliser(måste hävda sig och visa makt o ofta bruka övervåld), att dra batong för 8km/h överträdelse... fyfan va oproffsigt och farligt, det känns som vissa poliser hade behövt längre tid på polishögskolan. det är inte särskilt förebyggande att klubba ner en mc förare som kör för fort, då kommer han garanterat inte stanna nästa gång polisen vinkar in han och det är då det blir farligt... tror inte kjecop hade agerat så som den orutinerade polisen gjorde som du beskriver ovan...

Vidrigt va äcklad man blir på alla idioter som gnäller på trådskaparen.

Jo 8km för fort klassar han ju genast som en gravt kriminell kille man borde slå av från hojen med en batong...:huvet

Disskussionen handlar ju som tidigare sagt om polisens grova förberedelse till övervåld i denna situationen, vart finns det agerandet när det gäller våldtäcktsmän, maffia ligor m.m. ANTAR ATT DEN POLIS TJEJEN MÅSTE TA UT SIN FRUSTRATION ÖVER SIN FEGHET OCH TOTALA ODUGLIGHET SOM POLIS ÖVER EN STAKARS HOJÅKARE då hon inte vågar ta hand om det riktiga löddret...

Och alla ni som skriver att trådskapare ska sluta gnälla kan väl BYTA TILL FORUMET FÖR HEMSLÖJD... han gnäller inte bara frågasätter polisens agerande med all rätt!


eaxkt de kan ägna sig åt ouppklarade mordfall tex, skåne har si så där flera tiotal mordfall som inte är lösta... o rån,, o mordförsök o grova misshandel...
 
Last edited:

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Om inte statistiken ljuger så dör och skadas det ofantligt många fler människor i trafiken varje dag än vad alla kriminella gäng, våldtäktsmän och maffialigor åstadkommer tillsammans.

Jag undrar då hur ni själva skulle ha agerat om ni var poliser? Om ni ser skadade i olyckor så gott som varje dag och många av dem är relaterade till hastighet, skulle ni bara blunda för detta?

Ca: 500 personer dör i trafiken varje år. Det är dessa man rättfärdigar alla dessa "humanitära insatser" på. Vad är 500 i ett land vars invånarantal runt 9 miljoner? Fortfarande inte tillräckligt löjligt? Har man ens tillfrågat Folket som bor i landet om man tycker det är rätt att lägga så mycket pengar på just trafiken? Se till att det finns bra och trafiksäkra vägar istället! Koncentrera pengarna på Cancerforskning, eller annan verksamhet som räddar fler liv/krona.

Fortfarande inte övertygade? Spana in denna länken: http://www.scb.se/templates/tableOrChart____43109.asp

För att återgå till hastighetsresonemangen (...ja jag visste det skulle komma), så ska jag härmed framställa ett exempel för er:

Jag kommer körande i 90 knyck till vänster på en tvåfilig 50 väg, vilken även råkar till att vara huvudled. På en sidogata står det en taxi-kurir-bil som just tar emot en beställning via com-radion. Eftersom han tittade vänster för 3 sekunder sedan, vart okoncentrerad på vägen, så gör han också misstaget att svänga ut på huvudleden, och med alla disstraktioner han utsätts för rakt ut framför mig i vänsterfilen. Jag hinner bromsa ner till 70 innan jag mosar rakt in i förarcupén. Taxiföraren avlider på plats, och jag kommer undan med två brutna smalben.

Var hastigheten orsaken till denna olyckan? I polisens statistik grundat på ett ögonvittne till min vansinnesfärd... HELT KLART, hade jag kört i 30 hade det aldrig hänt. Men helt objektivt då? Om inte taxichaffisen hade varit så okoncentrerad på vägen och vad som hände och skedde runt om så hade han ju inte kört ut framför mig. Är då Hastigheten den enkom största anledningen att folk dör i trafiken, eller är det att folk inte följer alla de andra trafikreglerna som finns?

Nytt exempel: Jag går in på en restaurang som verkar lite snuskig och ostädad, beställer ett stort lass med kyckling och gluffsar friskt i mig. En dag efter besöket börjar jag må dåligt. Tre dagar senare avlider jag i matförgiftning. Vad står i statistiken? Stod det att jag dog av matförgiftning, eller att jag dog av att Äta? Om jag hade gett fan i att äta någonting, så hade det ju aldrig hänt, eller hur? Det vore väl ett enkelt resonemang? Något bisarrt kanske? Lika bisarr är hastighetsdiskussionen!

Jag försöker inte rättfärdiga hastighetsöverträdelser, eller vansinnerkörningar. Men utövandet av hastighetsövervakning börjar nå oanat löjliga propotioner. Det handlar inte längre om att bevaka olycksdrabbade sträckor. Att stå utanför dagis för att skydda barnens liv, eller att beteendeövervaka för att eventuellt kunna dra om vissa körsträckor till bättre lämpade områden. Det handlar om ytterst komersiell verksamhet. Att tjäna så mycket pengar på så kort tid som möjligt, och detta har delar av allmänheten redan genomskådat för Länge sedan. Poliser som står på 2 och 3 filiga genomfartsleder till 50-sträckor utan sidgator och skjuter laser på bilar som kör 10 km/h för fort, ja det fanns ju alltid en chans att självaste moderskeppet från independenceday skulle uppenbara sig där, och skjuta villt på alla bilar som körde över 50 knyck, bäst att skydda medborgarna från detta trauma.

Förstår fortfarande inte varför folk sitter och försvarar ett idiotiskt straff för ett offerlöst brott... Slösa er tid och pengar på att bekämpa annan idioti i världen istället... man kan ju börja med Religion, så har man att göra ett tag...

EDIT: Glömde svara på din fråga "Jag undrar då hur ni själva skulle ha agerat om ni var poliser? Om ni ser skadade i olyckor så gott som varje dag och många av dem är relaterade till hastighet, skulle ni bara blunda för detta?"

Svar: Förmodligen skulle jag vara så jävla avtrubbad av tugget och mediabruset att jag verkligen trodde att jag gjorde någon positiv skillnad där med min jävla laserpistol i handen, och på så vis rättfärdiga min existens i vägkanten med att jag gör något nobelt för samhällets bästa, för att sedan sätta mig i min V70 och köra hem till frugan på tok för fort, och vara en lika stor hycklare som resterande del av svenska befolkningen... :huvet
 
Last edited:

Henklund

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2006
Ort
.
Hoj
Suzuki gsxr 750
ANTAR ATT DEN POLIS TJEJEN MÅSTE TA UT SIN FRUSTRATION ÖVER SIN FEGHET OCH TOTALA ODUGLIGHET SOM POLIS ÖVER EN STAKARS HOJÅKARE då hon inte vågar ta hand om det riktiga löddret...

Jo i och med att det fortfarande existerar massmördare och våldtäcktsmän är det inte berättigat att övervaka hastighet på våra vägar! Nej det måste vara att hon har emotionella problem hon står med en laser längst vägen och tar in stackars hojåkare för att misshandla! För eller hur slog hon och sparkade stackaren eller har jag missat något? :confused:

ps Jag finns i sandlådan
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Jo i och med att det fortfarande existerar massmördare och våldtäcktsmän är det inte berättigat att övervaka hastighet på våra vägar! Nej det måste vara att hon har emotionella problem hon står med en laser längst vägen och tar in stackars hojåkare för att misshandla! För eller hur slog hon och sparkade stackaren eller har jag missat något? :confused:

Även om killen har svårt att uttrycka sig på ett civiliserat sätt så har han faktiskt en poäng. Det finns en anledning att just Denna kvinna Valde att jobba inom trafikpolisen. Om det är rädsla för våldsmän, eller avundsjuka för att hennes granne hade en snabbare tre-hjuling går ju bara att spekulera i...

:D

:klappar yoohan for president!!!

edit: även no:46 :hihi

Nej men tack ska du ha hörru, men president vette fan. Hade inte stått ut med alla jävla rödstrumpor och grisar runt omkring mig på en arbetsplats! ;)
 
Last edited:

Henklund

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2006
Ort
.
Hoj
Suzuki gsxr 750
Även om killen har svårt att uttrycka sig på ett civiliserat sätt så har han faktiskt en poäng. Det finns en anledning att just Denna kvinna Valde att jobba inom trafikpolisen. Om det är rädsla för våldsmän, eller avundsjuka för att hennes granne hade en snabbare tre-hjuling går ju bara att spekulera i...

:D

Jag har svårt att tro att man ska se ner på folk för deras yrkesval. Men kanske har du rätt. Nu lutar jag mig tillbaka :D :öl :corn
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Det var 10km/h förut, det är ändrat för inte alls så länge sen.

Precis. Det är 10% som gäller nu. Dvs 55 km/h är 10% för fort, 56% är mer än 10% för fort, alltså kandidat för att bli stoppad.

Men jag upplever dem grinigare på 30- och 50-sträckor. Vilket jag iofs tycker är en bra gjej, för just där, om någonstans, är det oftast befogat med lite lägre hastighet av olika orsaker.

Så, vi själva, bidrar väldigt mycket till allmänhetens och myndigheternas syn på oss. Det enklaste är väl att hålla hastighetsbegränsningarna i tätort och välja plats & tid om man nu nödvändigtvis vill gasa lite.

Om jag gör det? You bet :tungan

Väntar mer eller mindre på att bli stoppad o böta, men när det sker kommer jag att svära som fan men inte över att polisen gör sitt jobb utan att jag var så korkad att jag valde "fel ställe" att göra det på. Sen får man bara hoppas att det inte är när man blåser förbi en mitt i natten i 180 för då ryker ju kortet hårt... :gnissla :huvet

Jag skrev något om eget ansvar i en annan tråd. Det blev flamewar. Så det tänker jag inte göra här. Tjo!

Trist att bli stoppad däremot. Och för minsta möjliga marginal, men som sagt, någonstans måste de dra gränsen och de gör faktiskt bara sitt jobb.

Rock on! :yoparty
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1


....de gör faktiskt bara sitt jobb.

Rock on! :yoparty

Det gör självmordsbombarna också....

Jag har svårt att tro att man ska se ner på folk för deras yrkesval. Men kanske har du rätt. Nu lutar jag mig tillbaka :D :öl :corn

Haha, det var du som drog den slutsatsen om att se ner på någon. Jag utgår bara ifrån att mitt eget perspektiv, och de vänner jag har som är poliser / läser till poliser. Min första kommentar till ALLA som bestämmer sig för att bli poliser får samma kommentar av mig "Ja, det verkar vara ett härligt yrke, sålänge du inte bestämmer dig för att bli trafikare, för då är du inte mycket mer värd än en sopgubbe i näringskedjan"
 
Last edited:

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
visst är det rätt att stanna en men för den lilla saken borde ju polisen kunna se över det, min polare blev tagen för 59kmh på 50väg polisen som satte böternaville släppa han men den med laser vägrade. min far har jobbat med trafik polisen ett par år och vid en sådan liten hastighets övergång så kan man bara vägra skulle de sedan gå vidare med det så är det inte stor chans att man åker dit pga att de alltid mäter lite fel när de mäter från sidan och då är det kanske inte lönt att ta upp det i rätten för det kostar stora summor så man kan ju bara vägra...

sedan om man ligger i en kö eller följd med andra så ska man be dem visa vem de har tagit på för de kan bara mäta på en och de kan inte bevisa vem de har tagit på men de måste kunna visa för att straffa en.

det blev kanske lite klöddigt det jag skrev men tror ni förstår:p

Hur är det med polisens laserpistoler, är det kamera eller något sådant i dom så man kan se vad dom siktat på, annars kan det ju som sagt bli fel om man ligger i en klunga och kör :va
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06


Trist att bli stoppad däremot. Och för minsta möjliga marginal, men som sagt, någonstans måste de dra gränsen och de gör faktiskt bara sitt jobb.

Rock on! :yoparty

Men när det är så små hastighetsöverträdelser så ger en muntlig tillrättavisning
10 ggr bättre effekt än en bot på 2 papp. Nu blev ju trådskaparen bara bitter och får en mycket negativ inställning till ordningsmakten.

Hade han istället fått slippa böter men fått en tillsägning så hade det hela blivit en positiv upplevelse, och han hade säkerligen velat leva upp till förtroendet genom att hålla hastigheten där det behövs.

Så funkar iaf jag.

Dessutom så handlar det inte om att det är deras jobb att dela ut böter, utan att dom ska inte storma ut med vapen dragna för en liten skiten fortkörning!!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är 500 trafikdödade mycket eller lite?

Här har ni ett litet diagram för att ge lite perspektiv på siffran.
89259 personer dog av diverse sjukdomsrelaterad orsaker 1996. Lägger man in den siffran i diagrammen nedan blir resterande staplar osynliga.

Källa www.scb.se
 

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Enar
Hoj
Skurk
I dag är det tydligen OK att svinga batongen för att stoppa en motorcyklist. Men tiderna förändras. Snart kanske kåren tycker att batongen har förjävla dålig räckvidd, eftersom vissa hojåkare trots allt slinker förbi. Nästa redskap kanske då blir Sig Sauern. Den kommer garanterat att stoppa alla som inte stannar omedelbart på tecken...

Vissa verkar gilla idén med en polisstat...och har man som FN-yxa fritt fått öva batong på afrikaner utan några som helst repressalier så kan jag förstå att man tycker att denna modell kommer fungera bra för att få bukt med drägget även i Sverige. :rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I dag är det tydligen OK att svinga batongen Nästa redskap kanske då blir Sig Sauern. Den kommer garanterat att stoppa alla som inte stannar omedelbart på tecken...

För ett par år sen var böterna billiga, folk körde för fort och när polisen försökte stoppa dom så stannade en del, en del drog
Att dra ledde till polisjakt med varierande grad av lyckad undkomst.
Påföljden för att försöka smita var böter, om man åkte fast.

Nu är böterna dyra, folk kör ändå för fort och när polisen försöker stoppa dom så stannar en del, en del (fler nu?) drar.
Att dra leder till en batongsmäll så man går i backen, eller polisjakt precis som förr.
Påföljden för att försöka smita är trasig hoj/kropp om man går omkull och böter , om man åkte fast.

(FICTION MODE ON)
I framtiden böterna ännu dyrare, folk kommer att köra för fort och när polisen försöker stoppa dom så stannar en del (dom flesta?), en del försöker dra.
Att dra leder till verkanseld från pistol eller polisjakt precis som förr.
Påföljden för att försöka smita är trasig kropp/död om polisen träffar och böter om man äker fast.

Är folk redan redo att riskera att köra ihjäl sig med motorcykel för att undkomma så är dom säkert villig att åka gatlopp mellan polisens kulor också.
Om inte annat så blir det väl slut med folk som tycker att det är kul att filma när dom drar snuten.
 
Last edited:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Ca: 500 personer dör i trafiken varje år. Det är dessa man rättfärdigar alla dessa "humanitära insatser" på. Vad är 500 i ett land vars invånarantal runt 9 miljoner?
För den som får en anhörig ihjälkörd av en rattonykterist gör det nog en jävla skillnad.
Var hastigheten orsaken till denna olyckan? I polisens statistik grundat på ett ögonvittne till min vansinnesfärd... HELT KLART, hade jag kört i 30 hade det aldrig hänt. Men helt objektivt då? Om inte taxichaffisen hade varit så okoncentrerad på vägen och vad som hände och skedde runt om så hade han ju inte kört ut framför mig. Är då Hastigheten den enkom största anledningen att folk dör i trafiken, eller är det att folk inte följer alla de andra trafikreglerna som finns?
Man kan ju med ditt resonemang ha fri fart överallt, och en lag om att alla måste se sig för ordentligt! Det är ju dagisbarnens fel om bilen inte hinner stanna från 90 km/h utanför dagis.

Man har olika hastighetsgränser för att människor rimligtvis inte skulle kunna hantera trafiksituationer där en hoj kan komma i 30 eller 300 km/h.

Vad gäller trådfrågan: Polisen bör inte klubba ner fortkörare. Jag ställer mig tveksam till om någon polisman skulle komma undan med det lagligt sett. Att höja batongen lite varnande är också gränsfall. Tänker man inte skjuta skall man inte sikta.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jösses va folk inte förstår varandra på detta forumt,

kort och gott Nej de är inte OK att polis svingar batong för att stoppa dig MEN gnäll fan inte om du väljer å smita, polisen måste ju göra sitt jobb å då tar de till saker som kanske inte är så lämpliga! de är också männskor alla gör inte rätt alla gånger!
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
För den som får en anhörig ihjälkörd av en rattonykterist gör det nog en jävla skillnad.

Man kan ju med ditt resonemang ha fri fart överallt, och en lag om att alla måste se sig för ordentligt! Det är ju dagisbarnens fel om bilen inte hinner stanna från 90 km/h utanför dagis.

Man har olika hastighetsgränser för att människor rimligtvis inte skulle kunna hantera trafiksituationer där en hoj kan komma i 30 eller 300 km/h.

Vad gäller trådfrågan: Polisen bör inte klubba ner fortkörare. Jag ställer mig tveksam till om någon polisman skulle komma undan med det lagligt sett. Att höja batongen lite varnande är också gränsfall. Tänker man inte skjuta skall man inte sikta.

Ptja, hade alla människor tänkt efter lite så hade det faktiskt fungerat med fri fart överallt. Bara för att det är fri fart betyder det inte att man ska köra för vad skalet tåler. Men som sagt, lite riktlinjer är väl aldrig fel sålänge vi har idioter i samhället, dock så om du läser mitt tidigare inlägg så yrkade jag på att det skulle vara proggresiv bedömning. 6 km för fort på en 50 väg är ett offerlöst brott, inte sant? Att ett rattfyllo kör ihjäl någon är det Inte, för där ingår det ett brottsoffer, eller var jag otydlig på den punkten?

Jag har anhöriga som blivit nerplöjda av rattfyllon, två stycken. Den ena är idag 15 år efter olyckan gåendes igen, men med stödskenor alá forrest gump. Den andra är fortfarande gravt invalidiserad och går än idag, 15 år efter med gåstol, och kan inte prata ordetnligt. Turen i det hela är att han ändå lyckades få barn!

Det är för mig en jävla skillnad att göra en hastighetsöverträdelse som inte utsätter någon annan för fara, samt att sätta sig i en bil påverkad och köra på någon. Sen går det klart att vrida och vända på allt!

Här har ni ett litet diagram för att ge lite perspektiv på siffran.
89259 personer dog av diverse sjukdomsrelaterad orsaker 1996. Lägger man in den siffran i diagrammen nedan blir resterande staplar osynliga.

Källa www.scb.se

Word up! Bra att du förtydligade ytterligare vilken bråkdel det verkligen är som dör i trafiken. Fler RAMLAR och dör, än folk dör i trafiken... det är helt fantastiskt, men dom siffrorna lägger man aldrig fram... nej nej. Varför inte? Kan alla repetera efter mig? P - E - N - G - A - R!

Det är sjukt när man börjar gräva i det själv, och inte köper mediabrusets feta rubriker och rapports hårda ord i bildrutan "Fler motorcyklister än nånsin har kört ihjäl sig", ja no shit, det har inte varit fler motorcyklister i trafiken än nu, då vore det ju ganska rimligt om siffran ökade lite också. Kanske har vi redan nåt fix-punkter för vad som är det generella "svinnet".
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top