Har polisen rätt att orsaka en trafikolycka?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Största anledningen till att vi har så mycket hastighetskontroller är nog tyvärr att det är fina slantar rakt ner i stadskassan. Men sedan ursäktar man sig med att man sparar liv!

Men vill man rädda liv är det nog bättre att lägga pengar på medicinsk forskning. 500 liv i trafiken är bara en halv procent av antalet som dör av sjukdommar!

Och rätta mig om jag har fel men av dessa 500 trafikolyckorna är väl ca en tredjedel orsakade av alkohol. Hur många är orsakade av för hög hastighet?
Rent filosofiskt kan man förståss hävda att 100% är orsakade av för hög hastighet eftersom inga olyckor händer med parkerade fordon.
Men om vi definierar "för hög" som "över tillåten hastighet" hur många liv har vi då kvar att rädda med hastighetskontroller?
Olyckorna där folk testar topphastighet, tävlar osv försvinner knappast med hjälp av hastighetskontroller.

Sen kan man ju fundera över om det kanske faktiskt är samhällsekonomiskt försvarbart att offra några liv om man i andra vågskålen sätter tiden som sparas...
100000 fordonsförare som sparar 7 timmar på ett år har tillsammans sparat ihop 80år dvs en normal livstid.

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
Ptja, hade alla människor tänkt efter lite så hade det faktiskt fungerat med fri fart överallt. Bara för att det är fri fart betyder det inte att man ska köra för vad skalet tåler. Men som sagt, lite riktlinjer är väl aldrig fel sålänge vi har idioter i samhället, dock så om du läser mitt tidigare inlägg så yrkade jag på att det skulle vara proggresiv bedömning. 6 km för fort på en 50 väg är ett offerlöst brott, inte sant? Att ett rattfyllo kör ihjäl någon är det Inte, för där ingår det ett brottsoffer, eller var jag otydlig på den punkten?

Jag har anhöriga som blivit nerplöjda av rattfyllon, två stycken. Den ena är idag 15 år efter olyckan gåendes igen, men med stödskenor alá forrest gump. Den andra är fortfarande gravt invalidiserad och går än idag, 15 år efter med gåstol, och kan inte prata ordetnligt. Turen i det hela är att han ändå lyckades få barn!

Det är för mig en jävla skillnad att göra en hastighetsöverträdelse som inte utsätter någon annan för fara, samt att sätta sig i en bil påverkad och köra på någon. Sen går det klart att vrida och vända på allt!

Word up! Bra att du förtydligade ytterligare vilken bråkdel det verkligen är som dör i trafiken. Fler RAMLAR och dör, än folk dör i trafiken... det är helt fantastiskt, men dom siffrorna lägger man aldrig fram... nej nej. Varför inte? Kan alla repetera efter mig? P - E - N - G - A - R!

Det är sjukt när man börjar gräva i det själv, och inte köper mediabrusets feta rubriker och rapports hårda ord i bildrutan "Fler motorcyklister än nånsin har kört ihjäl sig", ja no shit, det har inte varit fler motorcyklister i trafiken än nu, då vore det ju ganska rimligt om siffran ökade lite också. Kanske har vi redan nåt fix-punkter för vad som är det generella "svinnet".

Fan va det va roligt att läsa dina inlägg, du argumentarar ju helt briljant, uppfriskande!:tummenupp

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
Benelli 1130 TNT
Tjenix

Åsikterna i denna tråden är minst sagt delade :arsele , Jag tänker inte ens gå in på vad jag själv tycker om saken ... Men gällande batongen är bifogad länk ganska intressant,
Enl. Polisen i artikeln så jagar man inte ens MC/Moppe pga olycksrisk (utom vid grova brott/misstankar), kan inte tänka mig att man slår till ngn heller då, Men sånt kanske bara är fint att få ner på skrift, vad vet jag. :va

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=606699,00.html?from=sectionlinks77

125Newbee

Snart på banan igen...
Gick med
17 May 2006
Hoj
Aprilia RSW125
Följ lagen eller håll käften - alternativt så flyttar du långt bort!

Eller skaffa försäkring så slipper du gråta över bagateller!!!:tungan
Bara att le och gasa vidare...don't worry!
(PS.Gäller iof på 70+ vägar)

Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne

Åh, tack kompis! ;) Roligt att någon uppskattar och tycker det är kul att läsa, då jag kan tycka det är rätt roligt att skriva. Vi kanske borde bli ett par? :tuttar

Så länge det är du som står för tuttarna så tackar inte jag nej :hihi.

:tummenupp

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
6 km för fort på en 50 väg är ett offerlöst brott, inte sant? Att ett rattfyllo kör ihjäl någon är det Inte, för där ingår det ett brottsoffer, eller var jag otydlig på den punkten?

En mer korrekt jämförelse hade ju varit 6 km/h för fort på 50-väg kontra en polsk lastbilschaffis som är liiite för full, men som inte orsakat någon olycka än. Två offerlösa brott. Båda fallen är dock så vitt lagen ser det riskhöjande inslag i trafiken, och måste regleras.

Om man höjde hastighetsgränsen till 60 skulle folk köra 80, höjde man till 90 skulle folk köra 100. Varför skall man ha en "gräns" som det skall vara ok att systematiskt överstiga?

I trafiksystem med lägre tillbudsfrekvens (flygtrafiken t.ex.) finns det väldigt lite utrymme för personlig tillämpning av reglementet. Stipulerad inflygningshastighet skall hållas, om folk flög "90 på 50-väg" skulle systemet inte fungera.

Så att makthavare ser ett samband mellan hårdare bevakning på regelöverträdelser och säkrare trafik är inte så konstigt. Sen kan du som individ självklart köra säkrare i 90 än gubben med keps gör i 40. Men det kan man inte anpassa systemet efter.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Ja tack, jag ska strax börja jobba som åklagare så jag vet nog vad det innebär.
Hur ställer sig då en blivande åklagare till proportionaliteten i att dra vapen (batong) i samband med stopptecken vid en hastighetsöverträdelse om 8 km/h?

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
En polis kan ju göra vad som hellst... Som alla andra, men han får ta konsekvenserna där efter... Har själv råkat ut för en polisbil som kom upp vid sidan om mig på motorväg och började glida in i mitt körfällt och trycka mig mot mitträcket... Blev smått förskräckt... Antagligen va det en tidigare bakhjulskörning som dom hängde på mig för....

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
En mer korrekt jämförelse hade ju varit 6 km/h för fort på 50-väg kontra en polsk lastbilschaffis som är liiite för full, men som inte orsakat någon olycka än. Två offerlösa brott. Båda fallen är dock så vitt lagen ser det riskhöjande inslag i trafiken, och måste regleras.

Om man höjde hastighetsgränsen till 60 skulle folk köra 80, höjde man till 90 skulle folk köra 100. Varför skall man ha en "gräns" som det skall vara ok att systematiskt överstiga?

I trafiksystem med lägre tillbudsfrekvens (flygtrafiken t.ex.) finns det väldigt lite utrymme för personlig tillämpning av reglementet. Stipulerad inflygningshastighet skall hållas, om folk flög "90 på 50-väg" skulle systemet inte fungera.

Så att makthavare ser ett samband mellan hårdare bevakning på regelöverträdelser och säkrare trafik är inte så konstigt. Sen kan du som individ självklart köra säkrare i 90 än gubben med keps gör i 40. Men det kan man inte anpassa systemet efter.

Tycker fortfarande att du jämför päron och äpplen. Rattfylleri och hastighetsöverträdelse på 6 km är fortfarande ljusår från varrandra i fråga om omdömme, risk för sig själv och medtrafikanter. Skulle kunna göra en utläggning om varför det är så stor skillnad, men har inte tiden just nu.

Självklart skulle många tänja på vilken gräns som helst, oavsett vilken eller var den sätts. Själv så tillämpar jag tekniken att köra i det tempo som passar mig utan att utsätta alla andra för överdriven fara. Jag håller ofta 30 och 50 gränser, både för min och andras skull. Men jag kör nog lika ofta 30-40-50 och 100 km/h för fort på andra vägar... hastighetsgränsen är för mig en skarp rekomendation, men på en folktom väg tycker jag rekomendationen saknar bäring, det är ingen exakt vetenskap. Jag tror inte heller på att gud skapade jorden, och att man ska följa bibeln till punkt och pricka, men det är lite så ditt resonemang funkar. Kanske är du en sådan människa som måste ha en regelbok/facit/karta att följa för att veta vad som är rätt eller fel, eller hur du ska hitta rätt.... sån är inte jag helt enkelt.

/ J

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Nix pix, har inte på något sätt uttryckt vad som skulle vara lämplig metod att stanna någon på. Det enda jag uttryckt är att jag är oförstående till inställningen att man inte föväntar sig någon åtgärd från polisen om man bara lugnt tuffar vidare trotts tecken att man ska stanna.

Däremot har jag väldigt svårt att se en riskfri metod att stanna någon som försöker ta sig där ifrån/smita? Har du någon revolutionerande får du gärna presentera den.

Missbedömda situationer finns det antagligen gott om. Och ja, det verkar klart olämpligt att klippa till någon bara för att han passerar tecknet. Misstag kan alla göra. Det är trottsallt en jäkla skillnad på att försöka smita och missbedöma något.

-@

Orkade inte läsa alla sidor så om någon redan kommit med förslaget så visste jag inte det.

Angående det här med revolutionerande metod så borde man kanske ha en batong kopplad till en gps i bilen eller mc:n. Råkar man köra för fort kan en varningslampa tändas och gps:en slår automatiskt om till närmsta polisstation så man kan anmäla sig själv. Tar man inte närmsta väg tycker jag det är rimligt att anse att man försöker smita och är inte föremål för en felbedömning av en polis. Styrkan på batongslaget tycker jag också borde varieras efter hur mycket för fort man kör. Säg 8 kilometer för fort då ska det bara slå tillräckligt hårt för att man (på mc) ska köra omkull. Hur man ska reglera det i bilen är jag osäker på än. Förslag på detta? Självklart måste det också utprövas först. Någon frivillig?

jobaby

Jobaby
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
Kawasaki gpx 750 R
Att polisen drog fram batongen när denna skulle stoppa dig låter inte klokt..!!
Våldsanvändningen skall anpassas till det brott som är. Hade du varit en misstänkt galen rattfylla som vägrade stanna ja då kanske, men för en fortkörning nja tror inte det!!

En annan sak, tycker själv att åtta knyck för fort är lite löjligt.... och så en sak till.. Du som har kört för fort har rätt att se på platsprotokollet där det står när lasern sist kallibrerades, att sikteskontroll är gjort och att funktionskontroll är gjord. Är det inte det ska du neka, annars är det som sagt svårt att klara sig. Polisen behöver INTE gå med måttband och mäta avståndet till när lasern träffade ditt fordon.

/ ordningspolis

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Kanske är du en sådan människa som måste ha en regelbok/facit/karta att följa för att veta vad som är rätt eller fel, eller hur du ska hitta rätt.... sån är inte jag helt enkelt.
/ J

Inte alls! Jag kör själv för fort (det måste man skriva för att få respekt här på Sporthoj.com), men jag är införstådd med att regelavvikelser och olycksstatistik till stor del hänger ihop. Så om det vore mitt jobb (läs: om jag satt i regeringen) att minska antalet olyckor skulle jag försöka få fler att köra enligt gällande reglemente.

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Du hade for høg hastighet ar detta nogot at gnalla om? om du torskat for 58 km/t hade du sakert 62-65km/t på ditt speedometer och detta borde du ha sett. betal det det kostar og sluta sutra. ditt speedometer visar for lite och lasern drar 3-4 kmt i från.. eller ar det så at du tycker at fartsgrenserna inte galler for dig?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Du hade for høg hastighet ar detta nogot at gnalla om? om du torskat for 58 km/t hade du sakert 62-65km/t på ditt speedometer och detta borde du ha sett. betal det det kostar og sluta sutra. ditt speedometer visar for lite och lasern drar 3-4 kmt i från.. eller ar det så at du tycker at fartsgrenserna inte galler for dig?

precis så som 100 personer sagt innan dig, men fortfarande klagar han ju inte över att han kört för fort och brutit lagen utan vad tråden handlar om är ju att polisen drog batong och sedan förklarade för honom att det var utifall han försökte smita, vilket iaf jag tolkar som att hon isåfall skulle försöka slå ner honom, vilket låter helt absurt för en ringa hastighetsöverträdelse

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Monster 620 S.ie
Visst är det skillnad, men ingetdera är tillåtet.

50km/h är begränsningen, fortare än så får du inte köra lixom att du inte får klippa till någon.

Visst kan jag tycka att det är löjligt, men blev jag stoppad fick jag ta den smällen. Ville jag vara säker hade jag kört 45 för att ha en marginal.

Vad jag försöker förmedla är att:
Det står 50 på skyltarna för att man inte får köra fortare, jag är helt oförstående när jag läser gnäll om åtgärder mot de som överträder begränsningar. Tycker det är än löjligare när man tycker polisen gör fel för att de agerar när någon uppenbarligen brytit mot en begränsing/bestämmelse/lag(vad det nu kallas).

Endera leker man leken och försöker sticka med dess konsekvenser eller så stannar man och facear sitt handlande. Det är, trottsallt, fortkörning om det så är med 1km/h som 30. Om jag inte minns helt fel finns det en felmarginal i dagens laserpistoler om 3km/h och din mätare visar något mer än vad du i praktiken kör så defakto borde du haft något mer på mätaren än du stoppades för.

Äh, vad vet jag, jag är bara barnet och gnäller redan. Vänta tills det att jag blir gammal som helvete, då jävlar!

-@

Vi får väl hoppas att de som tilldelas rättigheten att agera kan använda pallet. Annars borde de inte vara poliser.

Det finns säkerligen mekaniker/elektriker/massöser/läkare som är rötägg och inte har en aning om vad de gör. Bara det att misstag/missbedömningar får väldigt olika konsekvenser.

-@

:klappar

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...