Har polisen rätt att orsaka en trafikolycka?

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Synd att en vanlig svenson inte kan sånt där åkte fast för 95 på 50väg 22:00 på kvällen av en civilare o han satt i bilen garanterat när han sköt. För om ja körde så fort så har ja svårt o tro att han kom så pass snabbt in i bilen och körde efter mig direkt när ja passara han 50m bort. Och jag såg bilen väldigt tidigt och såg ingen stå där ute men ja mistänkte att de va nån som satt o skulle ta fast fartsyndare. Nu körde ja bil kanske inte gäller samma regler då?
Men de går ju aldrig o bevisa att han satt i sin bil eller utanför så man är ju körd hur de än blir. Väntar än på vad jag får för spärrtid eller va de kallas för. Men lutar väl åt 3månder ;/

Vad spelar det för roll om han satt i bilen menar du?

Rikspolisstyrelsens föreskrifter om hastighetsövervakning
på land med laserhastighetsmätare;

3 kap. Kontrollplats och handhavande

9 § Om mätning görs från ett polisfordon, skall detta vara stillastående.
Mätning får inte ske genom det egna fordonets vindruta.

Last edited:

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Traja S3 -06
Bara en sådan sak. Om den naturliga reaktionen är att man måste försöka smita från polisen så är man ju snarast ryggradslös som faktiskt inte vågar stå för vad man gjort trots att man blivit tagen på bar gärning. Jag anser att man ska ha respekt för polisen. Visst finns det rötägg även där men dom har faktiskt som jobb att haffa skurkar, mördare, våldtäktsmän och annat och dom får ta en hel del skit i sitt tjänsteutövande. Jag tror att det är ganska många som inte skulle vilja ha deras arbetsmiljö.

Bara en sådan sak vadå? Jag säger inte att jag gör det...det skulle vara ytterst opassande om jag får säga det själv....

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bara en sådan sak vadå? Jag säger inte att jag gör det...det skulle vara ytterst opassande om jag får säga det själv....

Jo. Jag är fullt medveten om att många som skriver att dom skulle försöka dra snuten i verkligheten inte skulle göra det. Jag menar dock att det inte finns någon anledning att försvara beteendet. I alla fall ser inte jag det så. Men jag har iofs inte några negativa erfarenheter av polisen förutom att dom ganska ofta inte hinner med att göra saker man tycker att dom borde göra. Och förstås när dom tog mitt körkort för fortkörning för ett antal år sedan. Det var dock inget konstigt med det. Jag hade kört ganska mycket för fort (fortare än vanligt faktiskt) på en 30-sträcka och fick ta smällen. Så är det ju tyvärr. Man får ta konsekvenserna av sina handlingar ibland.

Om den första reaktionen man får när polisen försöker stoppa en är att man ska försöka dra så anser jag att man är lite ute på hal is. Poängen med att vi har lagar är ju att alla har olika referenser på vad man bör och inte bör göra. En del tycker att det är OK att sno hojjar eller bilar, andra anser inte det. Där har vi lagen som talar om att man inte ska sno saker och man kan åka dit och i så fall bli straffad för det. Samma sak är det egentligen med fortkörning. Det är bara den skillnaden att fler tycker att det är OK att bryta mot hastighetsbestämmelserna. Vilket iofs är helt i linje med att det inte klassas som ett brott enligt lagen utan är en förseelse. Jag kör själv för fort ibland men jag skulle inte komma på tanken att försöka dra. Likaväl skulle jag inte gnälla om jag blev stoppad. Oavsett om dom hade dragit fram batongerna ifall jag skulle försöka dra. Stannar man får man ingen smäll, på samma sätt som man inte får punktering om man låter bli att dra över spikmattan.:tungan

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Ehhh va? På vilket sätt skulle du bli förlamad?

Dom nya teleskopbatongerna kan vid träff så benet rakt av medans dom gamla vita batongerna pulveriserade benet totalt.

Att slå mot en mcåkare för 8km/h över hastighetsbegränsningen är bara larvigt och jävligt onödigt, en bruten arm eller en smitare för 8 km hmm.

Jag skulle defenitivt inte stanna om nån hötte med batongen, vet hur ont de kan göra att bli slagen.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Dom nya teleskopbatongerna kan vid träff så benet rakt av medans dom gamla vita batongerna pulveriserade benet totalt.

Att slå mot en mcåkare för 8km/h över hastighetsbegränsningen är bara larvigt och jävligt onödigt, en bruten arm eller en smitare för 8 km hmm.

Jag skulle defenitivt inte stanna om nån hötte med batongen, vet hur ont de kan göra att bli slagen.

Kan ju va ett säkert trick å få folk å stanna. Å skulle man inte det så e det ju bara klubba till så får dom ju tag på en.

Helt rätt.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...