Har polisen rätt att orsaka en trafikolycka?

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Lite fakta från advokat och efter samtal med polis vid flera tillfällen.
Bodström eller vad han heter justitieministern har gett tummen upp för polisen att vidta kraftiga åtgärder för att stoppa motorcyklister om dom anser att den utgör en tillräcklig fara såsom tex prejja av mc av vägen, putta omkull den osv.

Ask heter hon som är justitieminister nu. Är det hon som har gett tummen upp? Bodström var i den förra regeringen, så han kan nog inte göra så mycket nu.

XANDER

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Gsx-R1000 Turbo K5*Såld*
Ja förstår vad för du ha en monster

Följ lagen eller håll käften - alternativt så flyttar du långt bort!

Ja förstår vad för du ha en monster. För nån var det i din uppväxt så du blev ett sj...:huvet

1. Faktum är att det har passerat mig totalt....
HAr inte hört ett ljud om det...

2. Ytterligare en sak som jag inte visste... När jag åkte med dom så var det 10 km som gällde just för att ta hänsyn till bl.a. brist i koncentrationen...
Men det var ju ett tag sen och inte under hastighetsveckan..

3. Tillfälligt förlamad... Du kan inte röra på t.ex. armen på 30 sekunder hört
jag hört, inte så pigg på att prova... :D

Klart inte dom ska gnälla för du körde 8km/h för fort. Sen att dra batongen är ju bara löjligt. Om du skulle gasa skulle dom säkert anklaga dej för mordförsök. Stå på dej och lyssna inte på alla kärringar här...

Vi lever fan i SVERIGE.

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Den här tråden är otroligt rolig på så många olika nivåer samtidigt. Kommandopoliserna som väntar i buskarna är ju helt klart klass på, sånt händer aldrig mej :mad:

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Hur vet du att polisen inte gömmer sig i buskarna hemma hos dig, har du tittat efter? Det är inte bara polisen som gömmer sig i buskarna om man är stygg, från en säker källa vet jag att man får även spöken i garderoben och krokobaurer under sängen.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok en sak i taget...

Läser man tidningen, lyssnar på någon radio eller på något sätt hänger med så har polisen fokus på trafiken mellan den 23-29 April (se http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=8797686 om ni vill). Detta innebär att INGEN kommer undan om man bryter mot hastighetsbestämmelserna

1. Du fick för 58km/h ellerhur. Detta innebär att din minsta hastighet var 61km/h då lasern automatiskt drar av 3km/h. Sen så kan jag garantera att din mätare (precis som alla andra) visar ett par km/h fel. Så att om du hade ca 65km/h i timmen skulle inte förvåna mig.

2. Polisen stoppar från 56km/h och uppåt på 50 sträckor.

3. Ang. batongen så tycker jag att det var dåligt agerat. Fast det är ju en bedömning patrullen gjort på plats. Att man blir förlamad är dock ingenting jag hört talas om. Visst, benet kan gå av om man har riktigt jävla otur men förlamning är nog att ta i.

4. *var sen att uppdatera, redan besvarad*

5. Att mäta med måttband (som någon sa) känns för mig väldigt onödigt med tanke på att det uppmätta avståndet står i displayen på lasern.

Den kontrollmätning som dom skall göra med måttband är att dom skall mäta upp en sträcka av minst 20 meter med SIS godkänt måttband eller likvärdigt för att verifierar avständsmätningsfunktionen i laserpickan. Den får då visa max 1m fel. Detta skall göras minst en gång före mätning påbörjas på den aktuella platsen. Dom behöver inte kontrollmäta avståndet till fortkäraren med måttband varje gång i och med att dom tidigare verifierat att laserpickans felvisning ligger inom ställda krav. Så du har helt rätt i att det är onödigt.

insekten

Guest
Ask heter hon som är justitieminister nu. Är det hon som har gett tummen upp? Bodström var i den förra regeringen, så han kan nog inte göra så mycket nu.

Detta gällde 2003 så redan då hade dom tillstånd att göra det efter bodströms inrådan. så detta va inget dagsaktuellt men reglerna är dom samma än idag.

insekten

Guest
Den här tråden är otroligt rolig på så många olika nivåer samtidigt. Kommandopoliserna som väntar i buskarna är ju helt klart klass på, sånt händer aldrig mej :mad:

njae inte riktigt så men dom hade gömt bilen bakom hyreshuset på gräsmattan och stog bakom ett buskage där jag brukade ställa hojen för jag inte skulle kunna eller hinna smita. allt för man råkade vrida lite mycket på rullen på nynäsvägen kl 23 på kvällen en varm sommar kväll bland 20 andra hojjar som även dom hade samma problem.:tummenupp

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Traja S3 -06
Ingen aning. Har det någon betydelse?

Jag sökte på ett annat brott, våldtäkt, och enligt någon länk sker det 55 våldtäkter per dag i Sverige. Det låter ganska mycket tycker jag. Men vete sjutton om man kan förringa ett brott av den anledningen.

Aye! Fram med batongen och stoppa dem! :kulspruta

Jo, men jag har inte tänkt klart och kommit fram till något där. Det är väl egentligen tre brott vi pratar om, fortkörning, smita ifrån böter för fortkörning, samt ignorera polismans stopptecken. Det känns komplicerat att koppla ihop det, men det går säkert på något sätt.

Hur som helst anser jag att det sista är det allvarligaste.

Nej det är inte mängden som avgör. Du missförstod mig. Allt jag menar är att det är en naturlig reaktion för många eftersom dom inte vill bli haffade av polisen. Det är fortfarande inte skäl nog att ge någon på truten.

Och i Sverige så har vi ett rättssystem där brott av liknande art konsumeras av varann och man blir dömd för det värsta brottet. T.ex. Om du gör inbrott hemma hos någon och tar en massa saker så blir du dömd för stöld alt. grov stöld. Du blir alltså inte dömd för skadegörelse också på en dörr t.ex. eftersom den konsumeras av det grövre brottet. Så man får se på orsaken också. Tänka ett steg längre. Bara för att någon försöker fly från en polis så ger det inte rätten att orsaka en olycka på mc. Speciellt inte då eftersom en eventuell crash kan orsaka så mycket mer skada och lidande för många parter.
Det var så jag menade.

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
En sak som är OT i denna tråd!
Många säger att polisen inte ska jaga för det kan skapa fara för andra!
Och vissa mothugger då med att själv då "dra snuten", är det moraliskt?

Då kommer följdfrågan.
Hur många personer har motorcyklister skadat jämfört med bilister!
Det måste ju vara minimalt antal! Så varför inte lägga ner detta med att
utsätta andra för fara hela tiden.
Visst vi har alla sett på aftonbladets första sida någon gammal röd bil som blivit genomborrad men utöver detta?

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Allt jag menar är att det är en naturlig reaktion för många eftersom dom inte vill bli haffade av polisen.

Men det är väl inte heller anledning att förringa brottet? Det går säkert att hävda att våldäkt också i någon mening är en "naturlig reaktion" för många.

Och i Sverige så har vi ett rättssystem där brott av liknande art konsumeras av varann och man blir dömd för det värsta brottet. T.ex. Om du gör inbrott hemma hos någon och tar en massa saker så blir du dömd för stöld alt. grov stöld. Du blir alltså inte dömd för skadegörelse också på en dörr t.ex. eftersom den konsumeras av det grövre brottet.

Hur kategoriserar man brott av liknande art, är inte stöld och skadegörelse ganska olika brott egentligen? Om någon snor min tv så vill jag ju både ha tillbaka tv:n och ersättning för skadegörelsen på dörren som tjuven gjorde för att ta sig in hos mig. Jag hoppas verkligen att tjuven kan bli dömd för bägge brotten, annars är det något fel. Däremot skulle jag inte ha några problem att acceptera om _planering_ av stöld konsumeras av fullbordad stöld.

För övrigt anser jag som sagt att ignorera polisen är värre brott än fortkörning 8 km/h. Så det är möjligtvis fortkörningen som ska konsumeras i så fall, och inte tvärtom.

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Traja S3 -06
Men det är väl inte heller anledning att förringa brottet? Det går säkert att hävda att våldäkt också i någon mening är en "naturlig reaktion" för många.

Hur kategoriserar man brott av liknande art, är inte stöld och skadegörelse ganska olika brott egentligen? Om någon snor min tv så vill jag ju både ha tillbaka tv:n och ersättning för skadegörelsen på dörren som tjuven gjorde för att ta sig in hos mig. Jag hoppas verkligen att tjuven kan bli dömd för bägge brotten, annars är det något fel. Däremot skulle jag inte ha några problem att acceptera om _planering_ av stöld konsumeras av fullbordad stöld.

För övrigt anser jag som sagt att ignorera polisen är värre brott än fortkörning 8 km/h. Så det är möjligtvis fortkörningen som ska konsumeras i så fall, och inte tvärtom.

Nej, jag föringar inget brott, jag säger bara att det inte ger rätt att dänga någon i huvudet.

Och nästa svar blir nej, skadegörelsen konsumeras av stölden. Så ÄR det. Ledsen att behöva göra dig besviken. Sen är det klart att försäkringen täcker. Så du skulle få ersättning iallafall.

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Och nästa svar blir nej, skadegörelsen konsumeras av stölden. Så ÄR det. Ledsen att behöva göra dig besviken. Sen är det klart att försäkringen täcker. Så du skulle få ersättning iallafall.

Men det är ju en svag tröst att jag får stå för tjuvens skadegörelse själv genom premierna. :(
För mig är det helt självklart att den som skadar andras egendom borde bli ersättningsskyldig. Det du säger är att det svenska rättssystemet har mycket allvarliga brister, ja att det är defekt rent av. Det går ju inte att dra några slutsatser när det gäller poliser, batonger och flyktförsök ur det då.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
För att förtydliga, JAG drog inte snuten, försökte inte ens, stannade på uppmaning. Och kommer att göra det varje gång!
Hon använde inte batongen för att visa att jag skulle stanna...
Det gjorde hon med den andra handen...
Pekade exakt vart hon ville att jag skulle stanna..
I den andra handen hade den blonda hästsvansen batongen utfälld..
Det är DET jag anser vara ett hot om våld som lätt kan få bra mycket värre
konsekvenser än att köra 8km/h för fort ute på "landet".
Så jag anser att haffningen/domen/straffet för 8km/h utfört av en och samma blonda hästsvans lätt kan uppfattas som aningens hårt...
Och även om man drar så anser jag fortfarande att om det endast gäller fortkörning så ska man inte behöva dö för det!

Och ja, jag anser att det svenska rättssamhället suger.
Så länge brotten drabbar Svensson så sk!ter rättssamhället i Svensson
MEN kan staten tjäna pengar på Svensson då gör staten allt för att lyckas.
Gör ett värre brott, misshandel/rån/våldtäkt/knarka osv som KOSTAR staten pengar att ta hand om och ger ett minus tecken framför ekvationen så sk!ter
staten högatkningsfullt i dig.
Såvida du naturligtvis inte misshandlar/rånar en polis för då tar kårandan över och då händer det saker och utredningarna går med ett rasande tempo.
Ungefär som Svensson hade förväntat sig men blivit snuvad på då hans utredning blev nedlagd i brist på bevis TROTS att han hade videobevis och kunde peka ut VEM det var som gjorde det.
Så ja... Svenska rättssamhället suger, har ingen som helst förtroende för någon endaste liten del av den.
Händer det mig eller min familj något igen så kommer jag inte att anmäla, varför bry sig? Rättssamhället är ändå bara ett sätt för staten att få in mer skatt och skydda sig själv. Rättssamhället sk!ter i Svensson.

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Och även om man drar så anser jag fortfarande att om det endast gäller fortkörning så ska man inte behöva dö för det!

Fast om man drar så gäller det ju inte endast fortkörning längre, utan dessutom och framförallt underlåtenhet att stanna för polisman eller vad det heter.

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Klev polisen ut eller UR?? Satt dom i bil så e det stort NEJ till den boten... Det får dom inte,, sen ska du be om att se provskjutningsprotokollet på den vägen dom stannade dig, och sedan ska dom mäta med måttband var dom tog din hastighet.. Dom slarvar som fan med det och då kan du köra därifrån utan en bot.. Samma sak om dom inte kan visa kalibreringpapper på lasern...

Synd att en vanlig svenson inte kan sånt där åkte fast för 95 på 50väg 22:00 på kvällen av en civilare o han satt i bilen garanterat när han sköt. För om ja körde så fort så har ja svårt o tro att han kom så pass snabbt in i bilen och körde efter mig direkt när ja passara han 50m bort. Och jag såg bilen väldigt tidigt och såg ingen stå där ute men ja mistänkte att de va nån som satt o skulle ta fast fartsyndare. Nu körde ja bil kanske inte gäller samma regler då?
Men de går ju aldrig o bevisa att han satt i sin bil eller utanför så man är ju körd hur de än blir. Väntar än på vad jag får för spärrtid eller va de kallas för. Men lutar väl åt 3månder ;/

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Fast om man drar så gäller det ju inte endast fortkörning längre, utan dessutom och framförallt underlåtenhet att stanna för polisman eller vad det heter.

Förvisso men ett missförstånd mellan polis och Mc förare kan ju resultera
i samma sak. Räcker ju med att mc föraren tittar åt ett annat håll
en/två sekunder för att stoppsträckan ska bli för lång.
Många olyckliga omständigheter....

IGNJATOVIC

Guest
För att förtydliga, JAG drog inte snuten, försökte inte ens, stannade på uppmaning. Och kommer att göra det varje gång!
Hon använde inte batongen för att visa att jag skulle stanna...
Det gjorde hon med den andra handen...
Pekade exakt vart hon ville att jag skulle stanna..
I den andra handen hade den blonda hästsvansen batongen utfälld..
Det är DET jag anser vara ett hot om våld som lätt kan få bra mycket värre
konsekvenser än att köra 8km/h för fort ute på "landet".
Så jag anser att haffningen/domen/straffet för 8km/h utfört av en och samma blonda hästsvans lätt kan uppfattas som aningens hårt...

Och ja, jag anser att det svenska rättssamhället suger.
Så länge brotten drabbar Svensson så sk!ter rättssamhället i Svensson
MEN kan staten tjäna pengar på Svensson då gör staten allt för att lyckas.
Gör ett värre brott, misshandel/rån/våldtäkt/knarka osv som KOSTAR staten pengar att ta hand om och ger ett minus tecken framför ekvationen så sk!ter
staten högatkningsfullt i dig.
Såvida du naturligtvis inte misshandlar/rånar en polis för då tar kårandan över och då händer det saker och utredningarna går med ett rasande tempo.
Ungefär som Svensson hade förväntat sig men blivit snuvad på då hans utredning blev nedlagd i brist på bevis TROTS att han hade videobevis och kunde peka ut VEM det var som gjorde det.
Så ja... Svenska rättssamhället suger, har ingen som helst förtroende för någon endaste liten del av den.
Händer det mig eller min familj något igen så kommer jag inte att anmäla, varför bry sig? Rättssamhället är ändå bara ett sätt för staten att få in mer skatt och skydda sig själv. Rättssamhället sk!ter i Svensson.

Jag undrar själv hur jag skulle reagerat i en sån situation som du var i. Jag är övertygad om att jag skulle vara förnuftig men när man får intrycket att polismannen vill agera hotfullt (när det inte ens är nödvändigt) då skulle jag nog också bli aggressiv. Hur konsekvenserna än blir så är det väl jag som får ta smällen oavsett eftersom jag inte är polis.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Har polisen rätt att orsaka en trafikolycka? Självklart får de göra det, allra helst om det är så att man kommer farande på en sporthoj. Tror jag läst att de får provision av VV för att slå omkull oss:kryckor

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
...........det är en naturlig reaktion för många eftersom dom inte vill bli haffade av polisen.................

Bara en sådan sak. Om den naturliga reaktionen är att man måste försöka smita från polisen så är man ju snarast ryggradslös som faktiskt inte vågar stå för vad man gjort trots att man blivit tagen på bar gärning. Jag anser att man ska ha respekt för polisen. Visst finns det rötägg även där men dom har faktiskt som jobb att haffa skurkar, mördare, våldtäktsmän och annat och dom får ta en hel del skit i sitt tjänsteutövande. Jag tror att det är ganska många som inte skulle vilja ha deras arbetsmiljö.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
3-stegs metoden:
1. Håll hårt i styret
2. Sikta i maghöjd med höger mc-stövel
3. Vrid på rullen

:D

Och eftersom det finns folk som tänker på det sättet så innebär det att polisen utsätts för fara när dom kliver ut i gatan för att stoppa en fortkörare och vips så är det helt i sin ordning att använda batongen. Helt i enligthet med alla gällande lagar och regler.

För övrigt anser jag att det inte är särskilt konstigt om polisen tar upp batongen och håller den i handen när man stoppar någon som kört för fort. För det första får man en större räckvidd vilket i sig kan verka avskräckande. Det är ju inte lika frestande att köra järnet om man riskerar att köra rakt in i en batong som någon håller rakt ut. Sen är ju batongen i handen avskräckande ur det perspektivet att den kanske kan användas om man inte åtlyder de instruktioner man får.

Jag tror personligen inte att polisen i det här fallet tog upp batongen i syfte att klappa på någon utan med för att markera att "det var allvar". Jag anser inte att det var något konstigt med det. Om man kör in i en polis som håller batongen rakt ut har man faktiskt åsamkat sig själv skadan. Polisen har bara stått still när man underlät att åtlyda polismans tecken. Om det varit så att hon faktiskt hade klappat till med den skulel hon möjligtvis ha kunnat få problem vid en granskning men det finner jag för mycket osannolikt.

Så länge som ingen blev slagen med batongen så är allt helt i sin ordning. Om hon tog upp batongen för att hon ville slå någon med den så är det naturligtvis oroande men det är inget vi vet något om.

Vad gäller fortkörningen i sig så är det ju så att om dom lagför dig för 58 km/h så har din hastighet varit minst 61 eftersom lasern programmeras för att automatiskt dra av 3 km/h. Felvisningen på hastighetsmätera skall vara max 5% + 5 km/h uppåt. Den får aldrig visa för lite. Mätaren skall alltså ha visat mellan 61 och 69 km/h. Troligen 65. Att avdraget i laserpistolen är för att det finns en felvisning är ju sant men den är ofantligt mycket mindre än de 3 km/h som ställs in. Det har att göra med att det inte skall finnas en chans att någon blir rapporterad för en större fartöverträdelse på grund av att instrumentet visat fel. Felvisningen ligger sannolikt inom 0,5 km/h vid kalibrering och kontroll för samtliga laserpistoler som används.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...