Har polisen rätt att orsaka en trafikolycka?

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Och hade du bemödat dig med att läsa åtminstone mina inlägg så
hade du sett att jag skiter högaktningsfullt i böterna utan inlägget
gällde huruvida det är befogat att gå ut med batongen i högsta hugg
för att slå mig om jag inte stannade... Vilket skulle kunna få mig att vingla
till och köra in i en mötande bil, av vägen eller lägga ner hojen...

Anledningen till att jag ökade farten är först och främst för att jag är nybörjare (tog hojkort den 11/10-06)och den var för att kompensera nerlägget när jag gick ut i mötande körfält..
Nerlägget var naturligtvis inte stort men för en nybörjare som fortfarande
lär sig så blir det uppenbarligen överdrivet gaspådrag...
Sen ville jag inte ligga i mötande körfält alltför länge heller, för min egen säkerhet...
För att bli en bättre hojförare så har jag precis avslutat steg 1 i SMC's broms och kurv kurs. Jag anmälde mig till denna kurs långt innan min fortkörning för att jag är högst medveten om min enorma brister och okunskap i framförandet av en hoj... Så det inte blir något tjafs om det...
Så det handlar inte om fortkörningen, även om jag kan tycka att det är
lite löjligt att bötfälla nån för 8km/h på 50 sträcka, jag hade fått mer respekt
för polisen om dom hade sagt åt mig att lugna mig...

Nöjd?

Nöjd o nöjd, j har ju fått ett svar iaf.

Hade du inte undanmanöverprov på din uppkörning? Eller du brassade på där också för att kompensera för nedlägget? Överhuvudtaget fattar jag inte hur ökad fart kompenserar ett nedlägg, blir svängen mer snäv genom att du gasar innan den? Det är nått som du borde lära ut för jag har aldrig talas om det tidigare.

Till skillnad från dig tycker jag att 8 km/h är rätt mycket på en 50 sträcka men iofs, det kan bero på att jag förstår mer än dig.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Nöjd o nöjd, j har ju fått ett svar iaf.

Hade du inte undanmanöverprov på din uppkörning? Eller du brassade på där också för att kompensera för nedlägget? Överhuvudtaget fattar jag inte hur ökad fart kompenserar ett nedlägg, blir svängen mer snäv genom att du gasar innan den? Det är nått som du borde lära ut för jag har aldrig talas om det tidigare.

Till skillnad från dig tycker jag att 8 km/h är rätt mycket på en 50 sträcka men iofs, det kan bero på att jag förstår mer än dig.

Jodå... Hade undanmanöver prov på uppkörningen...
Och något jag fått lära mig på både bilskolan och på SMC's kurs är att
eftersom hjulet tappar i omkrets när du lägger ner så tappar du även fart..
Men det visste säkert du som kan så mycket mer än mig?!?!?
Sen att jag överkompenserade för detta beror återigen på att jag har
kört 3-400 mil på hoj totalt i hela mitt liv... Nöjd?

Nåja... Tänker inte sitta och munhuggas med dig...
Vill du tro att du är bättre än mig på alla sätt och vis så varsågod!

Jag har iaf pratat med både åklagare och olika trafikpoliser och alla har sagt
samma sak: Skicka en skrivelse till LTG och påtala om olämpligheten i
den batongviftande polisens uppträdande... Den senaste trafikpolisen jag pratade med bad även om ursäkt å kollegans vägnar och sa att sådana människor ska vi absolut INTE ha hos oss.
Så nu ska jag sätta mig ner och göra en skrivelse om den händelsen och inget annat...
D.V.S. det som den här tråden handlar om, batongsvingande poliser....
INTE huruvida det var en hastighetsöverträdelse eller inte...

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
...*suck*

Snälla rara kära...

Nu är det ju faktiskt även så att poliserna har fått direktiv från högre ort att inte jaga efter någon som utsätter sig och andra för fara genom att köra omdömmeslöst fort, DÅ med tanke på att jakten och dess fara i propotion till brottet som begåtts inte anses befogat, och det kan alla med fler än 2 hjärnceller räkna ut... frågan är bara varför det inte uppmärksammats tidigare. Varför vet jag detta då? Jo för att jag för närvarande har två väldigt nära bekanta som läser på polishögsskolan och det är källkritiskt nog för min del, då lärarna där har väldigt lite anledning att ljuga för aspiranter. CHROLO kan ju välja att styrka uppgiften eller dementera den för säkerhets skull, om det nu inte skulle bli ramaski för en sådan sak.

Sen kan folk fortsätta att hota med elektriska stolen, batonger, sparkar i ansiktet, handgranater, eller flygande tomahawks efter fortkörare. Det visar bara på precis lika stor mognadsgrad och fantasi som resterande delen av Sveriges 4-åriga dagissällskap.

De flesta av oss människor begår mindre brott mer elle mindre varje dag, så även poliser! Vi går mot röd gubbe, kör lite för fort, lånar hem ett par post-it block från jobbet, drar av lite extra i deklerationen, köper några flak öl av en lastbilschaffis, osv osv osv... listan kan göras ganska lång. Men vad fan spelar det för roll ärligt talat? Om man vill vara en fucking boy-scout så ge fan i att köra hoj då. Åk tunnelbana, permobil, eller flygplan....

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Nu ska vi inte överdriva, enbart fortkörning ska naturligtvis inte leda till elektriska stolen! Så här ser straffkatalogen ut:

fortkörning => några hundralappar i böter
smita från polis => tomahawk i röven

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
fundera på logiken

Som det har sagts i denna tråd många gånger så skall inte polisen i onödan ta upp förföljande på mc pga. olycksrisk. Detta tar många som ett moraliskt försvar för att dra polisen.

Tänk efter: om polisen inte vill förfölja pga. olycksrisk; är det då moraliskt riktigt att köra ifrån polisen?

Vad jag anser: Nej, det skapar risker för andra människor. Jag har inte rätt att utsätta dom för det. Det finns olika grader i helvetet antar jag. Att dra polisen från vilhelmina på natten, på en väg där det inte ens finns några andra måste rimligen vara mindre fel än att dra polisen i en tätort där det är livlig trafik. Men båda händelserna kan inte försvaras. Eller?

Och jag vidhåller detta: Jag förstår om batongerna dyker upp vid stopp av motorcyklister. Detta fenomen har vi skapat själva.

Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Som det har sagts i denna tråd många gånger så skall inte polisen i onödan ta upp förföljande på mc pga. olycksrisk. Detta tar många som ett moraliskt försvar för att dra polisen.

Tänk efter: om polisen inte vill förfölja pga. olycksrisk; är det då moraliskt riktigt att köra ifrån polisen?

Vad jag anser: Nej, det skapar risker för andra människor. Jag har inte rätt att utsätta dom för det. Det finns olika grader i helvetet antar jag. Att dra polisen från vilhelmina på natten, på en väg där det inte ens finns några andra måste rimligen vara mindre fel än att dra polisen i en tätort där det är livlig trafik. Men båda händelserna kan inte försvaras. Eller?

Och jag vidhåller detta: Jag förstår om batongerna dyker upp vid stopp av motorcyklister. Detta fenomen har vi skapat själva.

Visst har du rätt i det du säger, men att dra alla över en kam och säga att "VI har skapat detta problem" är ju :näsblod . Kan åtminstone tala för mig själv när jag säger att jag aldrig "dragit" eller försökt att "dra" nån snut.

Det jag försöker säga är att jag vill då inte ha nån batong i fejset om jag inte hinner bromsa till en trafikkontroll. Oavsett om alla "rettor i stockholm drar snuten varenda dag".

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
-06 Fz6-S
Väljer man som tjej att bli polis eller militär så är det för att dom har nåt dom vill bevisa, man kanske har haft en tuff uppväxt eller åxå så är det en sån där som gillar hårda tag med s&m o allt vad det heter.
Hursomhelst är nog att vara mesig det sista dom vill höra om sig själva på fikarasterna så därför tar dom i i överkant ...

Självklart finns det helt vanliga tjejer som poliser åxå, men jag tror på nåt sätt att det är dom som vill bevisa nåt som väljer ett sånt yrke.

Nu ska jag ut o "övningsköra" lite, kom o ta mig ... :arsele

Puss

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Arguing on the internet is like running in the special olympics, even if you win you are still retarded...

Är det ett brott att köra 8km/h för fort ? JA

Är det enligt våldstrappan* lagligt att slå av armen på en MC-cyklist som åkt 8km/h för fort? NEJ

*Våldstrappan; vilka medel som bör tillämpas beroende på hotet man utsätts för.

Så svaret är att både polisen och MC cyklisten gjort fel, sen vem som varit dummast kan man ju debatteras.

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Skulle man själv gå runt med en batong så faller det under knivlagen så inte fan ska en polis då slänga upp den för att dem har vinkat in ett fordon som ÄVEN har följt deras anvisningar och kört till sidan. Jag hade utan och tveka känt av hot om en polis eller icke polis kommer med en batong i handen mot mig.

Skall det spekuleras så vad skulle hänt om stora missuppfattningar hade skett och hon hade börjat slå med den? Långt borta i dimman så kunde det även ha blivit en dödlig utgång om det sker i trafik.

Nej, den här poliskvinnan borde kanske brösta ner sig ett par snäpp, slänga av sin push-up och sluta leka nån jävla macho.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Nu har jag inte läst hela tråden, men en sak undrar jag över. Du skriver att polisen tar fram batongen för att slå dig. Hur kunde du veta hennes avsikt, sa hon det eller kan du läsa tankar? Eller har du varit med om det förut, kanske är det notorisk fakta, att så fort en polis tar upp en batong så kommer de omedelbart att använda den till att slå folk?

Obehagligt om du kan läsa andra människors tankar, fast om du kunde så borde du ha vetat att polisen tänkte stoppa dig, ergo du borde ha kört lite saktare..........

njelger

Guest
Killen är naturligtvis arg för böterna.
Sen tänker han :
- Hmm, det låter inte så bra. Vad ska jag gnälla på istället? För gnälla det ska jag!

Blev du slagen ? Blev du bara fintad & Ägd?

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
Du blir inte förlamad av ett slag på muskeln. Det är samma sak som att slå till någon på armen med ett smalt järnrör, visst det gör ont, men knappast livsfarligt.

Och som någon tidigare skrev. Det är du som väljer om du vill ha batongslaget eller inte.
hmm låter som du vet mö om batonger

har du otur så slår man av din arm lätt med en batong:va

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Mycke gnäl på denna sidan, ho ho ho

Oj 58km/h på en 50 sträcka, hum de va ju inte fort, jag håller ju de dubbla på 30 väg ju, hum ja ja men de ju jag de, har även en batong i bakfickan om de skule behövas mot poliser som traskar ut med sin batong o e på väg o slå till en. grrrrrrrrrr No way

Ja man kan la tolka de som typ, vist du har ju gjort en överträdelse o de e polisens skyldighet att stanna dig, hur dom stannar e ju deras ensak.

O de där med deras laser, även om dom har ett kalibrerings papper så kan även sträckan vara fel, vill du at do mska mätta så ska dom fan med mätta, man får ju vara lite bestämd annars slingrar dom sig.

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Traja S3 -06
Men herregud! Vad är det som händer?
NEJ! En polis får inte slå till en motorcyklist som försöker smita förbi efter att ha kört 8km/h för fort. Visst, hon skulle i efterhand kunna hävda att du försökte köra på henne och att hon slog för att skydda sig själv. Men skulle det hållt? Nja, kanske, kanske inte.
Men att slå för att stoppa dig skulle vara helt uteslutet. Våldet måste stå i propotion till brottet. Att slå dig och eventuell orsaka en crash för 8km/h för fort är väl knappast propotioneligt? Vad skulle hon hävda till JO i efterhand när barnfamiljen Svensson som gick en bit därifrån fick en motorcykel över sig eftersom en Polis slagit en fortkörare?
Så, nej, hon höll ut batongen för att visa att du skulle stanna. Sen om jag personligen tycker att det är ett bra sätt? Nej, en batong är svart och ger knappast något tydligare tecken på att man skall stanna. Händerna duger gott!

Och angående batongen så blir man varken förlammad eller får armen avslagen. Javisst det finns en minimal risk att man bryter något ben i kroppen men då måste kulan träffa väldigt olyckligt. Heter man Agata 80år så kanske.
Batongen är (för att spräcka era vilda illusioner) ganska kassa att slå med. Träffar man för långt in på batongen så fäller den rent av ihop sig och inte känns det något nämnvärt heller.

Sen att du körde för fort är väl inte så konstigt? Och alla som säger att dom alltid håller 50 på 50-väg ljuger nog en smula. Jag vet att jag nästan aldrig kör EXAKT 50...fastän jag kanske borde:D

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Oj då, är det liv i den här tråden fortfarande.

Men att slå för att stoppa dig skulle vara helt uteslutet. Våldet måste stå i propotion till brottet. Att slå dig och eventuell orsaka en crash för 8km/h för fort är väl knappast propotioneligt?

Man får väl anta att om hon slagit honom med batongen hade hon gjort det för det andra och mycket större brottet (försök till) smita från polis, snarare än det ringa brottet fortkörning 8 km/h.

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Traja S3 -06
Oj då, är det liv i den här tråden fortfarande.

Man får väl anta att om hon slagit honom med batongen hade hon gjort det för det andra och mycket större brottet (försök till) smita från polis, snarare än det ringa brottet fortkörning 8 km/h.

Jo vilket brott..herregud...försök att smita! Oj, undra hur många gånger per dag det händer? Fram med batongen och slå dem? Du har inte tänk tanken på att man kopplar ihop orsaken??
Jo visst, han kanske försöker smita. Vad har han gjort? 8km/h för fort. Läge att slå? Nej. det är fortfarande inte propotioneligt. Våldet måste vara försvarligt. Det är det fortfarande inte.

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
3-stegs metoden:
1. Håll hårt i styret
2. Sikta i maghöjd med höger mc-stövel
3. Vrid på rullen

:D

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
MrGreen:
Så du menar på fullaste allvar att du inte koncentrerat dig på något annat
i 2 sekunder och sen upptäckt att du gasat till lite?
Eller att du inte gasar om du går ut i mötande körfält för att undvika något
alt. köra om?
Och det måste ju vara jätteskönt för dig som har perfekt kontroll på
hastigheten i varje given situation och aldrig gör ett enda fel.
Jag vet också att 50 betyder 50 vad jag opponerar mig mot är att överträdelse på 8 km/h borde falla under möjligtvis en skarp uppmaning, inte 2000 kr i böter... Känns det inte lite hård även för dig?
Om inte, ska vi då gå på vad polisen som stoppade mig ansåg,
51 km/h 50 väg är fortkörning och ger därmed 2000kr i böter...
Känns det fortfarande seriöst?

håller helt på den här punkten,,,,,,,,, VA FAN 8 km/h,,,,,,,,, :mad:hur djävla viktigt kan det vara, fast de kanske ville flört med de djävla gubbarna på vägverket som säger att fart DÖDAR,,,,,,, ooooh brrrr hela, 58 km/h att du bara vågar :yoparty

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Jo vilket brott..herregud...försök att smita! Oj, undra hur många gånger per dag det händer?

Ingen aning. Har det någon betydelse?

Jag sökte på ett annat brott, våldtäkt, och enligt någon länk sker det 55 våldtäkter per dag i Sverige. Det låter ganska mycket tycker jag. Men vete sjutton om man kan förringa ett brott av den anledningen.

Fram med batongen och slå dem?

Aye! Fram med batongen och stoppa dem! :kulspruta

Du har inte tänk tanken på att man kopplar ihop orsaken??

Jo, men jag har inte tänkt klart och kommit fram till något där. Det är väl egentligen tre brott vi pratar om, fortkörning, smita ifrån böter för fortkörning, samt ignorera polismans stopptecken. Det känns komplicerat att koppla ihop det, men det går säkert på något sätt.

Hur som helst anser jag att det sista är det allvarligaste.

insekten

Guest
Lite fakta från advokat och efter samtal med polis vid flera tillfällen.
Bodström eller vad han heter justitieministern har gett tummen upp för polisen att vidta kraftiga åtgärder för att stoppa motorcyklister om dom anser att den utgör en tillräcklig fara såsom tex prejja av mc av vägen, putta omkull den osv. Jag har personligen varit med om att dom försökt klappa till mig med dom där lystavarna vid ett par tillfällen pga man råkat gasat lite mycket så framhjulet lättat..dom har gömt sig i buskarna utanför mitt hem och väntat på mig och sedemera hotat att dom kommer trycka mig av vägen så fort dom ser mig på gatan igen..vid FLERA tillfällen. så genom EGEN erfarenhet och även juridisk rådfrågan så har jag tagit beslutet att hamnar jag i den sitsen att polisen kommer agera efter det jag fått bekräftat så kommer jag dra så mycket det bara går..hellre köra ifrån snuten än påkörd av dom för KANSKE uppfattar situationen på fel sätt och bestämmer sig för att sätta stopp till varje pris och därmed EV köra över mig eller pressa värre. Moralkakor klarar jag mig bra utan.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...