Har polisen rätt att orsaka en trafikolycka?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Självförsvar är inte helt enkelt kopplat till proportionalitetsprincipen. Poliser har av Sveriges Riksdag fått i uppdrag att se till att lagar efterföljs och att brottslingar grips. Dom har i detta mandat ett uttalat direkt stöd för att använda våld mot enskild person, detta våld behöver inte vara kopplat till självförsvar utan är i syfte mot att gripa eller omhänderta en person. Det många kallar för polisbrutalitet kan många gånger vara direkt enligt svensk lag.

Gilla det eller förkasta det, svensk polis får använda våld för att lösa vissa av sina uppgifter.

I vissa andra situationer så får dom använda sig av våld enligt Nödvärnsprincipen, men det är något annat.

Det du beskriver kan aldrig beskrivas som nödvärn och hålla i svensk domstoll. MÖJLIGTVIS kan du säga att du handlade i excess, men det är tveksamt.

Förvisso har polisen PL10 (laga befogenhet) för att använda våld i sin tjänsteutövning. Jag måste dock ställa mig lite frågande till din tolkning av detta. Som du själv säger, proportionalitetsprincipen torde ge indikation på om poliskvinnan har rätt att använda batong. Jag tror inte att polisen drog ASP:n i avsikt att endast skrämmas, men så kan naturligtvis vara fallet, men låt oss anta att hon hade för avsikt att inte bara ropa "Bu". Frågan jag inte kan låta bli att ställa är vad hennes avsikt med att dra batongen kan ha varit. Av egen erfarenhet vet jag att det är svårt att träffa det man siktar på med en ASP, speciellt om man är stressad och målet rör på sig. Så även om hon siktade på handen/armen kan hon lika gärna han träffat huvudet eller torson. Jag vet inte vad du anser vara proportioneligt, men en motorcyklist som kraschar i 58 km/h kan orsaka skador på både sig själv och andra. Jag tror dessutom hon ökar risken för att själv skada sig själv. Och att en person riskerar förlamning, men kan rapporteras för fortkörning, anser jag inte vara proportioneligt.

Nu är detta en hypotetisk frågeställning, som bara kan avgöras efter rättslig prövning, om något allvarligt verkligen inträffat. Jag tror att den enda gången polisen möjligen kunnat lagföras var om stor skada åsamkats föraren, inte om han riskerat detta. Hade hon utdelat ett slag, och detta fått föraren att tänka till och stannat, då hade hon troligtvis inte kunnat fällas. Så visst, proportionalitetsprincipen, men det handlar inte bara om allvarsgraden hos brottet kontra hur mycket våld, det handlar även om vad resultat blev av våldshandlingen (även om detta inte står i lagtexten, men å andra sidan består rätten av människor som kommer att väga in det i domen).

Naturligtvis är det en helt annan sak om cyklisten siktade på henne, men det känns inte aktuellt i detta fall.

Moreempty

varning för signaturen
Gick med
13 Apr 2007
Hoj
BMW F800ST
Din tolkning av proportionalitetsprincipen är lite svår att följa.
Allt blir ett cirkelresonemang. Det håller inte rent filosofiskt.
Anta att poliskvinnan som stod i vägen var din syster. Hur ändrar du då din tolkning om den livsfara som motorcyklisten utsätter henne för?
Skulle inte din syster ha rätt att försvara sig?

på vilket sätt skulle barn tas som ett alibi för att köra från polisen?

FÖRUTSÄTT ATT POLISEN HAR BENOCH KAN FLYTTA PÅ SIG; antagligen lättare än att försöka slå bort 300kilo motorcykel ekipage..

Von_Tilt

ALL IN!
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
Husa 650 -04
two stroke man och bonne!! ni lär inte ha sporthoj...ni e så fjantiga, har säkert inte ens lärt er cykla! Man åker fort med mc annars kan man åka eu moppe! Har ni inget vettigt att säga så tig ffs!
orka böta för 8 km/h, lider med dig!

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Monster 620 S.ie
two stroke man och bonne!! ni lär inte ha sporthoj...ni e så fjantiga, har säkert inte ens lärt er cykla! Man åker fort med mc annars kan man åka eu moppe! Har ni inget vettigt att säga så tig ffs!

Det är fjantigt att vara laglig! :D

Vem säger att jag kör lagligt? Jag säger bara att om samhället ska fungera så måste myndigheter vara stenhårda. Tyvärr är de inte det idag och inom en inte alltför avlägsen framtid så kommer buset styra och ställa. I vissa delar av södra Sverige styrs ju redan städer av buset. Polisen vågar inte göra något och om de skulle göra något så klagar folk direkt.
Vilka är det som vill platta till tjyvars ansikten när de märker att hojen är borta?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Uttrycker jag mig dåligt eller sitter du och röker på? Du slog just in en öppen dörr!!!

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Jag är rätt säker på att jag läst att mätning inte får ske genom glasruta.

(Jag har dock med egna ögon sett poliser sitta i sin bil och mäta genom sidorutan...)

Rikspolisstyrelsens föreskrifter om hastighetsövervakning
på land med laserhastighetsmätare;

3 kap. Kontrollplats och handhavande

9 § Om mätning görs från ett polisfordon, skall detta vara stillastående.
Mätning får inte ske genom det egna fordonets vindruta.

:fakta :fakta

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10

Jupp, har också sett mätning genom rutan! Å andra sidan kan jag inte påminna mig att jag vid dessa tillfällen sett att man de fakto haft en hastighetskontroll så till vida att fordon har stannats för ev. bötfällning. Och mätning för andra syftens skull torde ju vara fullt tillåtna!

Frågan är väl kanske bara till vad uppgifterna används? Egen träning kanske? :va

Mvh!
// Niklas

IronMike

Guest

/Lite förvånad och jävligt skrämd
hur mkt jag än gillar cops... så har man efte somliga år slutat bry sig, är man på humör eller lite soppa - stanna, har ma sås i tanken, hell no, åka hem å parkera istället, å slippa tjaffs. inställningen mot oss hojåkare har blivit så fientlig, så jag skyller på att jag ej vågar stanna, råkat ut för dragna vapen också. tom att en bil väntat in en till så de varit 2 bilar för att stanna mig, så det händer inte igen. jag brassar helvet hem, så vet ni det cops som läser, jag e ingen krimmis utan en av er, men jag vill inte stanna för det är oftast väldigt obehagligt, äger min hoj å står för försäkring själv, inga konstigheter, låt mig va....

:huvet

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
hur mkt jag än gillar cops... så har man efte somliga år slutat bry sig, är man på humör eller lite soppa - stanna, har ma sås i tanken, hell no, åka hem å parkera istället, å slippa tjaffs. inställningen mot oss hojåkare har blivit så fientlig, så jag skyller på att jag ej vågar stanna, råkat ut för dragna vapen också. tom att en bil väntat in en till så de varit 2 bilar för att stanna mig, så det händer inte igen. jag brassar helvet hem, så vet ni det cops som läser, jag e ingen krimmis utan en av er, men jag vill inte stanna för det är oftast väldigt obehagligt, äger min hoj å står för försäkring själv, inga konstigheter, låt mig va....

Om man bedömer riskerna förknippade med att stanna vid en poliskontroll som högre än de personliga riskerna med att "...brassa helvet hem..." så saknas något fundamentalt i de logiska tankebanorna.

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)

Den var bra! Så ska jag med resonera hädanefter! Kanoners!
Om man inte "vågar" så ska man ju inte stanna *hehe*, perfekt! :tummenupp

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Trådjäveln är faan 300 inlägg lång så jag säger bara det jag vill ha sagt även om det redan är sagt:

Hur smart tycker du att du är som när du ser ett hinder/fara vid vägkanten inte sänker hastigheten utan istället ökar den?

Du skrev årets hittills bästa inlägg, bitterheten från det fullkomligt rinner ut ur högtalarna på datorn.

Köp eu-moppe, dem är lättare att ha koll på hastigheten...

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli

Ja det är säkert bättre att strunta i att stanna. "Oh nej en polis. Vad läskigt. Nu vågar jag inte stanna så jag brassar helvetet hem". Väx upp för fan :smasha

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
En gån i tiden tillhörde Jag skaran som respekterade polisen med reservation mot de % puckon som finns i alla folkgrupper men efter allt skit Jag fått från polis i från "du kan väl följa efter heroinpundaren när han kör iväg med bilen så hör du av dig då, vi ska dricka kaffe" till alla Hamre´ns omotiverade flygande besiktningar utan påföljd så har Jag INGEN som helst respekt för någon av dom.

De som sitter i blågula bilar har enligt mig inget mandat att förklara för mig vad Jag inte ska göra. Det har absolut inget med att vara ball att göra, Jag kör bara ifrån ett problem.

Tyvärr skulle Jag aldrig ringa polisen heller om Jag behövde hjälp. Har prövat det ett par gånger och det var ju ett skämt.

Blinka på nå´n annan i stället.

Hade inte kunnat sagt det bättre själv. (som vanligt)

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Trådjäveln är faan 300 inlägg lång så jag säger bara det jag vill ha sagt även om det redan är sagt:

Hur smart tycker du att du är som när du ser ett hinder/fara vid vägkanten inte sänker hastigheten utan istället ökar den?

Du skrev årets hittills bästa inlägg, bitterheten från det fullkomligt rinner ut ur högtalarna på datorn.

Köp eu-moppe, dem är lättare att ha koll på hastigheten...

Och hade du bemödat dig med att läsa åtminstone mina inlägg så
hade du sett att jag skiter högaktningsfullt i böterna utan inlägget
gällde huruvida det är befogat att gå ut med batongen i högsta hugg
för att slå mig om jag inte stannade... Vilket skulle kunna få mig att vingla
till och köra in i en mötande bil, av vägen eller lägga ner hojen...

Anledningen till att jag ökade farten är först och främst för att jag är nybörjare (tog hojkort den 11/10-06)och den var för att kompensera nerlägget när jag gick ut i mötande körfält..
Nerlägget var naturligtvis inte stort men för en nybörjare som fortfarande
lär sig så blir det uppenbarligen överdrivet gaspådrag...
Sen ville jag inte ligga i mötande körfält alltför länge heller, för min egen säkerhet...
För att bli en bättre hojförare så har jag precis avslutat steg 1 i SMC's broms och kurv kurs. Jag anmälde mig till denna kurs långt innan min fortkörning för att jag är högst medveten om min enorma brister och okunskap i framförandet av en hoj... Så det inte blir något tjafs om det...
Så det handlar inte om fortkörningen, även om jag kan tycka att det är
lite löjligt att bötfälla nån för 8km/h på 50 sträcka, jag hade fått mer respekt
för polisen om dom hade sagt åt mig att lugna mig...

Nöjd?

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Lightbike
Rikspolisstyrelsens föreskrifter om hastighetsövervakning
på land med laserhastighetsmätare;

3 kap. Kontrollplats och handhavande

Således skulle det då vara tillåtet att mäta genom sidorutan... borde inte vara det eftersom ljuset reflekteras av glasrutan och påverkar mätningen.
(skulle inte förvåna mig om instrumentet har svårigheter att låsa på motorcyklar vid mätning genom glas)

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Jupp, har också sett mätning genom rutan! Å andra sidan kan jag inte påminna mig att jag vid dessa tillfällen sett att man de fakto haft en hastighetskontroll så till vida att fordon har stannats för ev. bötfällning. Och mätning för andra syftens skull torde ju vara fullt tillåtna!

Frågan är väl kanske bara till vad uppgifterna används? Egen träning kanske? :va

Mvh!
// Niklas

Kanske var det träning. Annars brukar patruller som stoppar eller jagar ikapp stå längre fram.:)

Således skulle det då vara tillåtet att mäta genom sidorutan... borde inte vara det eftersom ljuset reflekteras av glasrutan och påverkar mätningen.
(skulle inte förvåna mig om instrumentet har svårigheter att låsa på motorcyklar vid mätning genom glas)

Sidorutan är OK. Blir ju inte lättare att mäta genom rutan direkt. Effekten kan bli att ingen mätning registreras. Uppmätt hastighet påverkas inte.

Last edited:

framhjulssladd

Ute i skogen
Gick med
31 Aug 2005
Hoj
ZseX10R
Då har man lärt sig en sak av allt skitsnack iaf. Nästa gång är det bara att vända o dra åt andra hållet. För att förhindra vållande av medtrafikanternas död när man vinglar in i deras bil pga batongslag, om inte annat.
Varför inte införa dödsstraff för fortkörning, så får vi slut på eländet? Så länge det finns så många som kan acceptera övervåld i polisarbete så är det nog där vi hamnar..
Det är ologiskt att riskera oskyldigas liv för att upprätthålla lagen. Det kan inte vara lagligt, ens i kalsongerna.
För övrigt såg jag och kollegan igår två mc-poliser i Uppsala som utanför akademiska sjukhuset trängde sig med sina motorcyklar före kön. De körde över heldragen vit linje och de körde rakt fram i filen som var avsedd att köra åt höger i. Så kom inte o tro att poliser är några jävla helgon till förebilder. För övrigt gjorde det mig inte något, annat än att jag säkert hade fått punga tusentals kronor i böter för samma manöver, om de hade hunnit ikapp mig..
Jag kan tillägga att mc-poliserna inte var under utryckning eller använde signaler på något vis. (De hade nämligen inte särskillt bråttom f.ö.)
CHROLO, har inte poliserna i detta läge anmälningsskyldighet? Så de bröt mot den lagen också, med största sannolikhet.

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Då har man lärt sig en sak av allt skitsnack iaf. Nästa gång är det bara att vända o dra åt andra hållet. För att förhindra vållande av medtrafikanternas död när man vinglar in i deras bil pga batongslag, om inte annat.
Varför inte införa dödsstraff för fortkörning, så får vi slut på eländet? Så länge det finns så många som kan acceptera övervåld i polisarbete så är det nog där vi hamnar..
Det är ologiskt att riskera oskyldigas liv för att upprätthålla lagen. Det kan inte vara lagligt, ens i kalsongerna.
För övrigt såg jag och kollegan igår två mc-poliser i Uppsala som utanför akademiska sjukhuset trängde sig med sina motorcyklar före kön. De körde över heldragen vit linje och de körde rakt fram i filen som var avsedd att köra åt höger i. Så kom inte o tro att poliser är några jävla helgon till förebilder. För övrigt gjorde det mig inte något, annat än att jag säkert hade fått punga tusentals kronor i böter för samma manöver, om de hade hunnit ikapp mig..
Jag kan tillägga att mc-poliserna inte var under utryckning eller använde signaler på något vis. (De hade nämligen inte särskillt bråttom f.ö.)
CHROLO, har inte poliserna i detta läge anmälningsskyldighet? Så de bröt mot den lagen också, med största sannolikhet.

Poliser får köra bil på cykelbana med bara så du vet. Utan att ha bråttom dessutom :tuttar Men det var en bra snyfthistoria du drog...:gråta

Patte76

patte
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
vfr750
Poliser får göra en hel del i trafiken om de bara har en anledning till det. Detta behöver de ju inte heller berätta för alla..

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...