Har polisen rätt att orsaka en trafikolycka?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kul att du klappar händerna :) Måste vara en riktig idiot som försöker undvika fara och köra i 58 blås på 50 väg. Jag tycker att vi ska omyndigförklara alla människor och förbjuda eget tänkande. Är det 50 och du ska köra om någon så ska du fan hålla 50...oavsett om du krockar. Jag får alltid ångest när jag för att undvika en risk, vridit på gasen lite extra och kört för fort. Nej människan tror för mycket på sig själv. Låt politikerna bestämma ditt öde!
PS: Felmarginalen i polisens vapen finns väl där för att dom inte är 100 procent exakta och inte för att vara snälla mot fartsyndarna!

RacerBarber

racerbarber
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
ducati monster s4r 2004 zxr750 92
börjar likna sydamerika fasoner på polisen....finns ju vissa lagar man ska följa, även som polis. En polis har 1 ellr 12 jobb att sköta, under vissa mer ellr mindre pressade former, känner flera poliser i min krets så ja jag har insikt o förståelse från båda sidor, trovärdigheten hos svensk polis har dock falnat sista åren genom hårdare påtryckningar från allmänheten eller media, samt våran smvetskvala regering, när man genom att fatta idiotiska beslut om trafiknivåer i landet som inte visar sanningen på många saker.sporthojar är farliga ..självklart är dom de fattar vilken idiot som helst att 180 hp är powr ...58 dog förra året sorry to say..inte bra alls, ..42 år va medelåldern förefaller att den gamla storyn om unga 18 åringar som dör är slut...de ja menar me de här är att dom här förföljeserna av racers måste upphöra , vilket samhälle vill vi leva allt de här här e krångligt byråkratiskt o allmännt boring förefaller ganska sällsynt i europeisk nivå att man som trafik polis ska ta till sådana metoder som att kasta 1 pinne efter en motorcykel......känns lite kennel över de hela....apportering hör inte hemma på svenska vägar så låt oss sluta upp me dom där dumheterna,

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Monster 620 S.ie
Du måste ju vara helt jevla dum i huvudet. Visa lite respekt för fan! :mad:

Följer du inte lagen så har du avsagt dig rätten till en mysstund med polisen!
Det är hårda batonger som gäller!

Kul att du klappar händerna :) Måste vara en riktig idiot som försöker undvika fara och köra i 58 blås på 50 väg. Jag tycker att vi ska omyndigförklara alla människor och förbjuda eget tänkande. Är det 50 och du ska köra om någon så ska du fan hålla 50...oavsett om du krockar. Jag får alltid ångest när jag för att undvika en risk, vridit på gasen lite extra och kört för fort. Nej människan tror för mycket på sig själv. Låt politikerna bestämma ditt öde!
PS: Felmarginalen i polisens vapen finns väl där för att dom inte är 100 procent exakta och inte för att vara snälla mot fartsyndarna!

Kör du om på 50-väg och överstiger hastighetsbegränsningen så har du begått ett lagbrott - även om du bara försökte undvika en olycka med mötande långtradare. Ta straffet och knip käft! Det är du som har gjort fel och inte polisen som skjuter med sin laserpikadoll!

Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Ta straffet och knip käft! Det är du som har gjort fel och inte polisen som skjuter med sin laserpikadoll!
Läs först, skriv sen.
Tråden handlar inte om fortkörningen i sig självt, utan om proportionalitet mellan våld/hot och brott.

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Inte alls! Jag kör själv för fort (det måste man skriva för att få respekt här på Sporthoj.com), men jag är införstådd med att regelavvikelser och olycksstatistik till stor del hänger ihop. Så om det vore mitt jobb (läs: om jag satt i regeringen) att minska antalet olyckor skulle jag försöka få fler att köra enligt gällande reglemente.

Självklart hänger regelavvikelser ihop med olycksfrekvensen, och lägger man till farten så minskar marginalerna för att "klara en avvikelse", sen kan man sänka farten ända tills den är "Parkeringshastighet", alternativt acceptera att folk skadar sig och dör...

Problemet med att säga till folk "följ lagen!" är det att enkom fungerar på korkade människor som inte ifrågasätter, eller känner att deras eget omdömme borde råda snarare än en plåtskyllt. Efter det är man i moment 22 med den försvinnande delen olyckor, dödsfall, osv igen.

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Monster 620 S.ie
Läs först, skriv sen.
Tråden handlar inte om fortkörningen i sig självt, utan om proportionalitet mellan våld/hot och brott.

Ett brott är ett brott. Att köra för fort kan leda till skador på oskyldiga och det är därför det finns hastighetsbegränsningar. Skulle man skjuta någon - men misslyckas med att ha ihjäl personen - så är det mordförsök (eller vad det nu heter :D ).
Hur ska polisen agera när någon nästan dödar någon med en pistol och hur ska de agera när någon nästan dödar någon med ett fordon? Det måste ju finnas en knivskarp gräns när polisen får använda våld om man inte vill att de ska bedöma det själva, fall till fall.
Jag är ung och nyvaken - tryck ner mig :tummenupp

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

Problemet med att säga till folk "följ lagen!" är det att enkom fungerar på korkade människor som inte ifrågasätter, eller känner att deras eget omdömme borde råda snarare än en plåtskyllt. Efter det är man i moment 22 med den försvinnande delen olyckor, dödsfall, osv igen.

håller med dig, men de är ju vi som röstat fram politikerna som sätter dessa dagis gränser också.. så vi har ju oss själva å skylla, dags å rösta annorlunda om vi vill ha det på ett annat sätt.

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
håller med dig, men de är ju vi som röstat fram politikerna som sätter dessa dagis gränser också.. så vi har ju oss själva å skylla, dags å rösta annorlunda om vi vill ha det på ett annat sätt.

Hmmm, beror ju lite på hur du menar där. Vi har en tämligen ny regering, som har tämligen lite att göra med de nya bötesbeloppen t.ex. De infördes i oktober och var utfärdade av her och fru rödstrumpa. Sen tror jag iofs inte det finns något parti av vikt eller storlek som faktiskt förespråkar ett upplättande av gränserna eller beloppen... så det kan ju kvitta vad man röstar på just för den sakens skull...

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
... polisen drog batong och sedan förklarade för honom att det var utifall han försökte smita, vilket iaf jag tolkar som att hon isåfall skulle försöka slå ner honom, vilket låter helt absurt för en ringa hastighetsöverträdelse

Visst vore det absurt att slå någon för en liten hastighetsöverträdelse.
Smita från polis är däremot ett allvarligt brott!

Last edited:

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Klev polisen ut eller UR?? Satt dom i bil så e det stort NEJ till den boten... Det får dom inte,, sen ska du be om att se provskjutningsprotokollet på den vägen dom stannade dig, och sedan ska dom mäta med måttband var dom tog din hastighet.. Dom slarvar som fan med det och då kan du köra därifrån utan en bot.. Samma sak om dom inte kan visa kalibreringpapper på lasern...

Det är tillåtet att sitta i en bil och mäta med laser. Något provskjutningsprotokoll existerar inte. Någon måttbandsmätning behövs inte på platsen.

Att daglig kontroll på instrumentet gjorts noteras på platsprotokollet. Vid den dagliga kontrollen mäts en sträcka som mätts upp med måttband. Ofta i polisgaraget innan dagens kontroller börjar. Något kalibreringspapper finns inte på kontrollplatsen. Däremot finns en etikett på intrumentet som visar senaste kalibrering.

Ta reda på fakta istället för att skriva vad du tror. Det hjälper ingen

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Lightbike
Det är tillåtet att sitta i en bil och mäta med laser. Något provskjutningsprotokoll existerar inte. Någon måttbandsmätning behövs inte på platsen.
/snip/
Ta reda på fakta istället för att skriva vad du tror. Det hjälper ingen

Jag är rätt säker på att jag läst att mätning inte får ske genom glasruta.

(Jag har dock med egna ögon sett poliser sitta i sin bil och mäta genom sidorutan...)

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Jag är rätt säker på att jag läst att mätning inte får ske genom glasruta.

(Jag har dock med egna ögon sett poliser sitta i sin bil och mäta genom sidorutan...)

Genom glasrutan eller har den varit nervevad?
Jag har också sett dem sitta i bil och skjuta, men då har sidorutan varit nervevad.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En gån i tiden tillhörde Jag skaran som respekterade polisen med reservation mot de % puckon som finns i alla folkgrupper men efter allt skit Jag fått från polis i från "du kan väl följa efter heroinpundaren när han kör iväg med bilen så hör du av dig då, vi ska dricka kaffe" till alla Hamre´ns omotiverade flygande besiktningar utan påföljd så har Jag INGEN som helst respekt för någon av dom.

De som sitter i blågula bilar har enligt mig inget mandat att förklara för mig vad Jag inte ska göra. Det har absolut inget med att vara ball att göra, Jag kör bara ifrån ett problem.

Tyvärr skulle Jag aldrig ringa polisen heller om Jag behövde hjälp. Har prövat det ett par gånger och det var ju ett skämt.

Blinka på nå´n annan i stället.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Hade jag sett polisen komma ut med batongen dragen för att jag körde strax ovan trafikrytmen efter en väjning så hade min första tanke varit att fly från galningen.

Hade jag stått med en kofot i handen och sett samma sak så hade jag insett att polisen menar allvar i situationen och funderat två gånger innan jag höjer den.

Att det någon gång blir fel i polisernas bedöming är oundvikligt så vi får hoppas att så var fallet. Alla gör fel. Börjar vi däremot se ett mönster så är det dags att göra mer än köra en uppblåst diskussion på SH...

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Kör du om på 50-väg och överstiger hastighetsbegränsningen så har du begått ett lagbrott - även om du bara försökte undvika en olycka med mötande långtradare. Ta straffet och knip käft! Det är du som har gjort fel och inte polisen som skjuter med sin laserpikadoll!
Du är bara sur för att du inte kan bryta fartöverträdelser med ditt lilla monster.

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
Ninja
Jag är inte en person som ger benet så snart jag ser farbror blå och jag tror att jag i de flesta fall skulle stanna även om jag kört för snabbt.

Jag kan också delvis hålla med om att man får skylla sig själv om man försöker sticka. Men inte helt, jag tycker inte att det skall börjas vevas med batong, vad händer ex. om en polis klipper till en hoj som då vinglar över i mötande fil eller på annat sätt orsakar en olycka? Det kan lätt gå illa i mina ögon.

Om man blir invinkad av en batongviftare i framtiden så kommer jag nog inte att stanna nära polisen, hellre lite innan i så fall.

Å andra sidan så tror jag inte att detta gäller majoriteten. Jag har själv inte blivit stoppad på hoj ännu så jag antar att jag skall vänta med mina farhågor. :crash

MVH

/Leo

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Verkar sjukt att vifta med batong framför en mc förare som kör 8 km/h för fort. Det kan inte varit så att polisen "bluffa" för att skrämma en ev smitning. Har aldrig haft en dålig erfarenhet av snuten. Min 1:a dag me hojkort blev jag stoppad vid en körförbudsväg genom centrum, han varna och släppte mig. Kanske e ett "storstads" fenomen med arbetskadade poliser i storstäder, va vet ja. Men håller man inte hastighetsbegränsningen så får man stå sitt kast även om det bara e 8 km/h! Det e trots allt en 50 väg oavsett bra sikt...

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Hmmm, beror ju lite på hur du menar där. Vi har en tämligen ny regering, som har tämligen lite att göra med de nya bötesbeloppen t.ex. De infördes i oktober och var utfärdade av her och fru rödstrumpa. Sen tror jag iofs inte det finns något parti av vikt eller storlek som faktiskt förespråkar ett upplättande av gränserna eller beloppen... så det kan ju kvitta vad man röstar på just för den sakens skull...

spelar väll ingen roll om de är rött eller blått som sett till att de är som de är, de är politiker som ser till att de blir som de blir å alla politiker är framröstade på ett eller annat sätt.. säger inte att de är fel på varken blått eller rött bara att man ska rösta å se till att de blir som man själv vill ha det, jag själv är jävligt missnöjd med de blåa.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Om poliserna utsätts för fara, vilket KAN bli fallet om en motorcyklist försöker smita/köra på/över polismannen/kvinnan. I ett sådant läge har naturligtvis polismannen/kvinnan rätt att försvara sig (ex. med batong).

Men jag har svårt att se att de skall ha rätten att AKTIVT söka upp den smitande, genom att ex. ta ett/flera kliv i sidled för att nå med batongen, och därigenom utsätta inte bara den smitande utan även andra trafikanter för fara.

Polisen, i ditt fall, kanske har erfarenhet av smitande trafikanter som har för avsikt att skada henne, vilket i så fall skulle motivera en beredskapshöjande åtgärd som framtagande av batong innebär!

Vad gäller +8km så räcker ju det, tycka vad man vill, that´s life!

Att bli ansedd, och behandlad, som en notorisk kriminell (ja det ÄR kriminellt att bryta mot trafiklagarna) är väl något man får leva med. Men inte f..n är det professionellt att behandla MISSTÄNKTA på annaorlunda sätt än andra är tecken på:
1.) Polisen har en dålig dag!
2.) Polisen är oprofessionell och behöver mer utbildning!
3.) ... finns säkert flera orsaker!

Rent generells skall skall man ju inte bahandla andra människor på annat sätt än man själv önskar bli behandlad på (självförsvar undantaget)!

Satan, jag skall nog bli präst i stället...:va :D

Amen!
// Niklas

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Man skördar vad man sått

Om hojåkare lät bli att dra snuten hela tiden så skulle ingen batong åka fram vid stoppsekvensen.
Angående mätningar och regler, lasern mäter exakt, noggranheten är stor. Polisen ser ju vilket fordon som han har mätt på. Tror ni det är svårt?

Ni är bara ute efter att slippa stå för det ni gjort.
Det är inte snyggt.

jiddra om en massa andra brottstyper...
Trafiken dödar hundratals varje år, och farten är avgörande för olyckornas utgång. Trafikpolisen gör en bra insats för alla i trafiken, dom värnar om oss alla.

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...