Har tjejer det svårare än killar på hoj?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Samma könspladder som man stöter på precis överallt i samhället oavsett detta kön, ålder, yrke, fritid, intresse mm.Pinsamt dåligt att man som person inte kan bli behandlad för den man är som individ utan istället blir det enligt en osynlig universiell mall med fastställda och förutfattade inställningar som ofta ska passa in på könet där den rådande majoriteten i sin tur oftast får styra utgången åt ett håll oavsett hur fel det än må vara.Fy bubblan för denna trångsynthet.
:fakta :crash

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Du glömde Aurore Milton!

Det här tycker jag är högintressant! Fler kvinnor blir underkända statistiskt sett samtidigt som vi på sporthoj.com har kunnat finna namn på tre kvinnliga förare som vi tycker kör bra. Nu har vi det empiriska underlaget, hur tar vi det vidare mot de ojämställda körproven?

Last edited:

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
Orange.
Samma könspladder som man stöter på precis överallt i samhället oavsett detta kön, ålder, yrke, fritid, intresse mm.Pinsamt dåligt att man som person inte kan bli behandlad för den man är som individ utan istället blir det enligt en osynlig universiell mall med fastställda och förutfattade inställningar som ofta ska passa in på könet där den rådande majoriteten i sin tur oftast får styra utgången åt ett håll oavsett hur fel det än må vara.Fy bubblan för denna trångsynthet.
:fakta :crash
Idealistiskt men svårt. Människan placerar in allt i fack, det är så hjärnan funkar. Jag kan med stor säkerhet påstå att du inte blandar alla dina kläder i en gemensam låda i garderoben, att syltburkarna i din kyl står på samma hylla och att det första du funderar på när du ser ett barn är om det är en tjej eller kille? En och samma människa hamnar i flera olika fack - man/kvinna, ung/gammal, svart/vit, proper/sliten, hojförare/bilförare etc. Hur hemskt man än må tycka det är. Inte sant? :fyllisar

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
När du skall leda en hoj samt ställa upp den på centralstöd och självklart resa upp den efter den vält är det satans mycket lättare om man är både lång och stark. Så här är det en sjävklarhet att kvinnor rent generellt sett har det svårare än oss män.

När det gäller att köra hoj rent körtekniskt skiljer det ofta i det tekniska utförandet. Varför det är så vet jag inte men har känslan av att det är kopplat till en större tvekan om sin egna förmåga. Det kan också ha att göra med en högre/större respekt för de krafter som man förfogar över och en bättre självinsikt än hos oss män.

Vad gäller körning i trafik slår dock kvinnorna oss män med hästlängder vilket visas i olycksstatistiken. Kvinnorna är i det avseendet mycket bättre än oss män.

Allt ovan är skrivet rent generellt eftersom frågan är generellt skriven. Sedan finns undantag och det med råge åt båda hållen.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Wow, jag skulle bli mäktigt imponerade om de kunde få fram fakta på att den vida spridningen av människor som väljer att bli handläggare på trafikskolor samt privata körskolor har ett gemensamt (till nu dolt) mål (och hat?) att hålla kvinnor borta från att köra MC :hihi

För vad annars än ens handläggares mentalitet under ens uppkörning är inte könsneutralt?

Hade jag kunnat hade jag gett Hoztic tvåhundra "thumbs up" :)

Även min erfarenhet från livet säger att tjejer och kvinnor tvärtom alltid har det lättare och "mer medvind" än vi killar. Spelar ingen roll om det handlat om hästridning eller muay thai (mina två främsta varierande aktiviteter/intressen), säkerligen inte MC-körning heller...

(Är inte det här exakt som med diskussionen kring kvinnliga brandmän? 98% av oss ger blanka fan i om den som räddar en ut ur ett brinnande hus/ens död är en man eller kvinna, men bryr sig om att varje individ som har detta som sitt yrke ska vara kvalificerad genom teoretiska och praktiska tester kunna bevisa sig utöva de förväntade momenten som yrket innebär!...)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om nu kvinnor är dåliga på uppkörningen, så kanske det kan lösas med en kvinnoklass?

250cc 20kw och max 120kg hoj :banana

diva77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
ER-6n 11 samt bakpå BMW....lyxiga biatch
Guh...känner så väl igen mig i detta...tänker för mck, balansen suger, händer för krig mellan sig (lågfart), svänga i högfart? ööö bara rädsla att lägga sig, ja det e sååå mck lättare för andra (hm). Så många tim jag spenderat både privat o med skolan på o nöta dem förbaskade momenten så gör jag tyvärr för sakta framsteg. Min största bov är rädsla, har legat alltför många gånger med asfalten vid olika moment.
Börjar tro att mck har med åldern att göra (för mig)
dock fan ska jag ha kortet innan min handledare blir gråhårig och hamnar på dårhuset:banana

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Tycker att det självklart ska va samma prov oavsett om man är kille eller tjej. Tror att båda kör lika bra när dom väl fått kortet men för tjejer verkar det vara en lite längre väg just för att många tjejer tycks ge upp utan att ge det en chans.

Vi hade 5 tjejer i gruppen på körskolan, 2 gav upp efter andra lektionen och har inte hört om någon av dom till slut tog kortet, alla killar förutom en har kortet nu. Tjejernas största problem tycks vara deras egen inställning till att ta kortet så man borde kanske försöka ge dom lite extra stöd.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Kvinnor har ju en genetisk orsak att akta sig för allt som kan orsaka skador eftersom vi inte får riskera att våra barn blir moderlösa, dvs blir av med mat och skydd.
Dock är den där "nej jag kan inte" mer ett socialt arv tror jag.
Men kombon odlar inte direkt några massor av dödsföraktande kvinnor.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag svarar ja på grund frågan :( Fast jag tänker inte peka på det fysiska då jag inte tror det spelar så stor roll utan jag pekar mer på det psykologiska. Jag tror tyvärr tjejer matas hela uppväxten med att de inte kan, de duger inte som de är etc. och att de ska fråga om hjälp så fort de stöter på något hinder eller att de kanske till och med får hjälp automatiskt. Samtidigt som vi killar är i regel extra hjälpsamma samt som det sagts här i tråden att instruktörer etc. ser lite mellan fingrarna när tjejer övar. Lägger man ihop detta så blir det ingen bra kombination och tjejerna får det svårare exempelvis på en uppkörning då det inte finns någon hjälp att få just då.

Förövrigt är det fånigt här i tråden att peka på ett fåtal tjejer inom motorsporten och mena att det egentligen inte är något problem för att de kan ju. Det är ungefär som att namnge ett par motogp-förare och säga att alla killar kör så där :rolleyes:

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Förövrigt är det fånigt här i tråden att peka på ett fåtal tjejer inom motorsporten och mena att det egentligen inte är något problem för att de kan ju. Det är ungefär som att namnge ett par motogp-förare och säga att alla killar kör så där :rolleyes:

Det handlar om normalfördelning. Visst finns det tjejer som kör bra, men det kommer alltid en/flera män som kör bättre än dessa. Körde up med 3 tjejer, alla blev kuggade. En bromsade omkull på bromsprovet (och hon var körlärare för bil) en stannade vid grönt ljus och den tredje har jag glömt varför. Så ja, tjejer har det svårare på hoj eftersom de är mer rädda.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag tror tyvärr tjejer matas hela uppväxten med att de inte kan, de duger inte som de är etc. och att de ska fråga om hjälp så fort de stöter på något hinder

Är det verkligen så?

Tror det mer är en myt skapad av kvinnor för kvinnor, har aldrig hört en tjej få en sådan kommentar, men ni kvinnor kanske har en annan åsikt?

eller att de kanske till och med får hjälp automatiskt.

Tror mer på det!

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Kunde dom inte ha skrivit vad det är kvinnor ofta kuggar på när dom ändå höll på med att skriva en sådan artikel?
Att enbart skriva att det inte är rättvist leder ju bara till spekulationer och att fördomar luftas ut på internetforum. :gnissla

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Har övningskört med mestadels killar i varierande ålder och fysiska förutsättningar. Har även lärt ut manöverbanorna med tjejer i samma ålderspann (från ca 20-40år) vad jag fått uppfattning om är att tjejer pga svagare fysisk förmåga har svårare att hantera MC i låga farter då de där ofta behöver eller i vart fall känner behov av att kunna stötta upp MC när de tränar upp sin förmåga att köra utan att behöva stötta med benen. Här ÄR det en stor skillnad då MC är tunga i förhållande till deras vikt och styrka. Mao är manöverprovet utformat illa för de som är svagare eller kortare (mindre) byggda. Nu kan man tycka att en liten person skall köra en liten och lätt MC men manöverbanornas utformning är inte så lik verkliga körsituationer och tjejer kör oftast defensivare än killar vilket gör olycksrisken lägre. För att lära sig köra manöverbanorna måste man våga utsätta sig för risken att köra omkull/välta och detta är ofta en tröskel för tjejer medan de flesta killar inte ser det som ngt hinder alls mer än att de är rädda om hojen.

Om jag fick bestämma skulle risk:1 tas bort då grunden för dess införande enbart var att man sett att många förolyckades drogpåverkade, dock tog man inte med parametern att de hade MC-KK för de flesta som förolyckats påverkade har inte haft MC-KK och ofta har den MC de kört varit stulen. Risk:2 säger de elever jag haft är rätt vettig men med en bra MC-utbildare skall inte den heller vara nödvändig då de moment som ingår i risk:2 ingick i vanlig MC-utbildning (som jag har utbildat i alla fall).

Kravet på minimivikt som funnits så länge för tung MC har varit ett problem för små och lätta tjejer. En av mina elever väger under 50kg och är strax över 160cm, inte är det så kul för henne att hantera 230kg MC där reglagen och styrandet går trögt i förhållande till hennes styrka när hon ska krypköra och orka hålla inne kopplingen i dragläge hela banan. Mao är min åsikt att körprovens utformning ej är könsneutral, tjejer har klara nackdelar som proven är utformade idag.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Är det verkligen så?

Tror det mer är en myt skapad av kvinnor för kvinnor, har aldrig hört en tjej få en sådan kommentar, men ni kvinnor kanske har en annan åsikt?

Tror mer på det!

Nej jag har aldrig fått höra att jag inte kan, eller att nån annan tjej skulle upplevt det.

Tror också på att vi automatiskt får hjälp med "killsaker" på samma sätt som killar automatiskt får hjälp med "tjejsaker".
Finns en sjukt intressant rapport där några forskare filmade och analyserade hur dagispersonal omedvetet behandlade killar och tjejer olika och hur barnen i sin tur förstärkte det beteendet men det är nog ämne för en annan tråd.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag tror att tjejer kuggar många ggr för att de är osäkra o inte tror på sig själva.
Jag hade väldigt lätt för mig genom hela grejen då balansen va klockren efter mycket ridande (bäst att skriva häst härinne) och att jag hade moppe. Sen är jag väldigt bestämd och orädd i det jag gör o ser det inte som hela världen om man kör omkull.
Visst kan väl vissa gammelgubbar som bedömmer vara av den meningen att inte tjejer bör ha kort men det tror jag är en så låg procent att man inte ens behöver nämna det. Vet en i Norrköping som enligt statistik kuggar alla tjejer första uppkörningen på bil.

Tjejer borde sluta grina o tro på sig själva och inte skylla allt på att dom är tjejer och tro att det är därför de blir kuggade. Klart dom blir kuggade om dom kör som mesar. :D Osäkert kan bli farligt likväl som att det kan bli farligt med folk som tror att de är kung.

Just my point of view. (Mycket babbel).

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...