Kravet på minimivikt som funnits så länge för tung MC har varit ett problem för små och lätta tjejer. En av mina elever väger under 50kg och är strax över 160cm, inte är det så kul för henne att hantera 230kg MC där reglagen och styrandet går trögt i förhållande till hennes styrka när hon ska krypköra och orka hålla inne kopplingen i dragläge hela banan. Mao är min åsikt att körprovens utformning ej är könsneutral, tjejer har klara nackdelar som proven är utformade idag.
Kravet på minimivikt som funnits så länge för tung MC har varit ett problem för små och lätta tjejer. En av mina elever väger under 50kg och är strax över 160cm, inte är det så kul för henne att hantera 230kg MC där reglagen och styrandet går trögt i förhållande till hennes styrka när hon ska krypköra och orka hålla inne kopplingen i dragläge hela banan. Mao är min åsikt att körprovens utformning ej är könsneutral, tjejer har klara nackdelar som proven är utformade idag.
Kravet på minimivikt som funnits så länge för tung MC har varit ett problem för små och lätta tjejer. En av mina elever väger under 50kg och är strax över 160cm, inte är det så kul för henne att hantera 230kg MC där reglagen och styrandet går trögt i förhållande till hennes styrka när hon ska krypköra och orka hålla inne kopplingen i dragläge hela banan. Mao är min åsikt att körprovens utformning ej är könsneutral, tjejer har klara nackdelar som proven är utformade idag.
Läste nån liknande artikel/statistik för något år sen och min helt seriösa teori kring det där har alltid varit, och är, att tjejer oftare tvivlar på sin egen förmåga, blir nervösa, och misslyckas även fast de egentligen kan, till skillnad från killar som efter några timmars övningskörning och flera timmar framför ghostrider-klipp på youtube tycker att de är kungar.
Jag får känslan av att kvinnor generellt är "försiktigare" och det kan säkert göra det svårare vid bromsprov och högfartsbana där det krävs rätt bestämt agerande. Däremot tror jag inte att de per automatik kör "sämre" än killar utan snarare tvärtom + att de är bättre än killar på att anpassa körningen till sin faktiska, istället för upplevda, förmåga. (vilket syns i olycksstatistiken).
Backar upp det med "real life"-erfarenhet från att under ett par månader ha fått agerat amatörpsykolog åt en kvinnlig bekant som tog MC-kort för några veckor sen, det nojades något helt otroligt trots att hon körde helt okej. (Hon klarade det givetvis galant på första försöket när det väl kom till kritan)
Körkort för lätt mc kanske är mer lämpligt då.
Fordonstillverkare plöjer ju ner miljarder i utveckling för att göra fordon så lätta som möjligt (undantaget många Amerikanska märken då) till en vettig prislapp i slutändan.
Det är väl inte direkt så att det finns en massa ostrypta motorcyklar på +600cc som väger för lite för att ta tungt körkort?
Varför inte underlätta istället?? Låt tjejerna träna på lätt mc och köra upp på tung då! Det är inte som om det skiljer sig något i varken hanteringen eller trafiken för att man tränar på lätt hoj. Mansgris inlägg!!
Varför inte låta körskolan anpassa sig så att det passar ALLA som vill ta kort, finns flertalet hojar som är lättare att hantera.
Caroline Olsen, Aurore Milton & Felicia Wedell är väl två strålande exempel på hur usla tjejer är på 2 hjul
Man får väl övningsköra på lätt MC för att träna på lektionerna bara man frågar om det?
Så var det några som gjorde på min skola om jag minns rätt.
Eftersom det hela handlar om att hantera en mc som storlek -och viktmässigt är samma för både män o kvinnor, och att det är så dessa hojar kan se ut på säljmarknaden, så SKA proven se likadana ut för båda könen.
Att sen män har lättare att hantera en hoj eftersom de är båda större och starkare är orelevant. Körproven görs för att bevisa att man kan hantera en hoj som man sedan kommer kunna köpa i framtiden.
Vill kvinnor få det lättare, tex om de ska få sitta på lättare och mindre hojar så ska de även begränsas till att köra sådana när körkortet är taget...
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |