Har tjejer det svårare än killar på hoj?

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Tjejer fixar skrivningen i högre utsträckning än killar. Vad ska göras åt det? Det är helt klart ojämställt. ;)

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Kravet på minimivikt som funnits så länge för tung MC har varit ett problem för små och lätta tjejer. En av mina elever väger under 50kg och är strax över 160cm, inte är det så kul för henne att hantera 230kg MC där reglagen och styrandet går trögt i förhållande till hennes styrka när hon ska krypköra och orka hålla inne kopplingen i dragläge hela banan. Mao är min åsikt att körprovens utformning ej är könsneutral, tjejer har klara nackdelar som proven är utformade idag.

Så vad då, ska tjejer köra upp på typ en låghjulig 80cc på 100kg och sedan få körkort för att kunna köra en 270kg Touringhoj - eller hur hade du tänkt dig att det skulle bli könsneutralt - hela denna diskussion om könsneutralitet är idiotisk........................

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Kravet på minimivikt som funnits så länge för tung MC har varit ett problem för små och lätta tjejer. En av mina elever väger under 50kg och är strax över 160cm, inte är det så kul för henne att hantera 230kg MC där reglagen och styrandet går trögt i förhållande till hennes styrka när hon ska krypköra och orka hålla inne kopplingen i dragläge hela banan. Mao är min åsikt att körprovens utformning ej är könsneutral, tjejer har klara nackdelar som proven är utformade idag.

Små människor har att välja på att bli större pch starkare, eller ge fan i att köra fordon de ej kan kontrollera pga avsaknad av styrka. Det finns en uppsjö av hojar som uppenbarligen är mer lämpade i så fall, än en som de är för svaga för.

Eller ska vi anpassa oss efter Boss-hojarna på 500kg och V8 när vi ändå är på G?

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R

Körkort för lätt mc kanske är mer lämpligt då.
Fordonstillverkare plöjer ju ner miljarder i utveckling för att göra fordon så lätta som möjligt (undantaget många Amerikanska märken då) till en vettig prislapp i slutändan.

Det är väl inte direkt så att det finns en massa ostrypta motorcyklar på +600cc som väger för lite för att ta tungt körkort? :confused:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Kan bara hålla med dig, Peter. Tjejer har någon naturlig osäkerhet som är sjukt svår att övervinna. Genom The Pink Ladies MC klubben får man höra rätt så mycket osäkerhet från tjejerna. Vilket egentligen är helt galet för de KAN köra!

Nu har jag inte läst artikeln som länkas i första inlägget men jag tror att om körskolelärarna istället var lite mer pedagogiska och lite mer villiga att boosta tjejernas självförtroende för att underlätta för dom hade nog fler haft sitt kort mycket fortare. Unga killar som är kamikazee förare får sitt kort direkt för de är så självsäkra medan tjejer som är mer försiktiga, mer uppmärksamma och oftast tänker före får plöja i all evighet.

Sen är det vissa fysiska bitar som är lite svårare för oss, tex att nå ner eller att lyfta hojen om den faller samt i vissa fall få upp den på centralstödet (iaf innan man fått in tekniken). Når man inte gör det en mycket osäker. Man kan inte backa sittandes på hojen. Skulle du försöka göra en u-sväng med en hoj som inte har så bra svängradie och du inte har tillräckligt med drag och vägen tar slut, får man till slut kliva av, backa och vända. Ja, det ser jävligt roligt ut men det är faktiskt rätt tröttsamt. :hihi
Nu menar jag inte alla tjejer, alla är inte en dvärg höga eller har spaggetiarmar. :)

Annars tycker jag inte tjejer är sämre på att köra än killar, finns måååånga asduktiga tjejer på hoj. :tuttar

Personligen älskar jag samhörigheten bland hojåkare, det som är lite tröttsamt är alla kukmätartävlingar. :) Det har gjort att man valt sin klick man kör med. Förr var det mer gruppkörningar och köra med så många som möjligt men man har väl mogna lite. :D

Läste nån liknande artikel/statistik för något år sen och min helt seriösa teori kring det där har alltid varit, och är, att tjejer oftare tvivlar på sin egen förmåga, blir nervösa, och misslyckas även fast de egentligen kan, till skillnad från killar som efter några timmars övningskörning och flera timmar framför ghostrider-klipp på youtube tycker att de är kungar.

Jag får känslan av att kvinnor generellt är "försiktigare" och det kan säkert göra det svårare vid bromsprov och högfartsbana där det krävs rätt bestämt agerande. Däremot tror jag inte att de per automatik kör "sämre" än killar utan snarare tvärtom + att de är bättre än killar på att anpassa körningen till sin faktiska, istället för upplevda, förmåga. (vilket syns i olycksstatistiken).

Backar upp det med "real life"-erfarenhet från att under ett par månader ha fått agerat amatörpsykolog åt en kvinnlig bekant som tog MC-kort för några veckor sen, det nojades något helt otroligt trots att hon körde helt okej. (Hon klarade det givetvis galant på första försöket när det väl kom till kritan)

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Varför inte underlätta istället?? Låt tjejerna träna på lätt mc och köra upp på tung då! Det är inte som om det skiljer sig något i varken hanteringen eller trafiken för att man tränar på lätt hoj. Mansgris inlägg!!
Varför inte låta körskolan anpassa sig så att det passar ALLA som vill ta kort, finns flertalet hojar som är lättare att hantera.

Körkort för lätt mc kanske är mer lämpligt då.
Fordonstillverkare plöjer ju ner miljarder i utveckling för att göra fordon så lätta som möjligt (undantaget många Amerikanska märken då) till en vettig prislapp i slutändan.

Det är väl inte direkt så att det finns en massa ostrypta motorcyklar på +600cc som väger för lite för att ta tungt körkort? :confused:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Bara att kolla på ungar så ser man.Pojkar cyklar på crossbanor mm och testar gränser och sen fortsätter det med moppe.Tjejer brukar bara ha cykeln och moppen för att ta sej fram.Sen finns det ju alltid undantag

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Tycker bara det är synd att inte ansvariga på SMC törs läsa den här tråden... ;)

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Varför inte underlätta istället?? Låt tjejerna träna på lätt mc och köra upp på tung då! Det är inte som om det skiljer sig något i varken hanteringen eller trafiken för att man tränar på lätt hoj. Mansgris inlägg!!
Varför inte låta körskolan anpassa sig så att det passar ALLA som vill ta kort, finns flertalet hojar som är lättare att hantera.

Man får väl övningsköra på lätt MC för att träna på lektionerna bara man frågar om det?
Så var det några som gjorde på min skola om jag minns rätt.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Man får väl övningsköra på lätt MC för att träna på lektionerna bara man frågar om det?
Så var det några som gjorde på min skola om jag minns rätt.

Det hade jag ingen aning om, tror inte någon av tjejerna vet om det. Hade ju varit superbra om det var en möjlighet. Tycker körskolorna skulle vara lite mer tillmötesgående. :)

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Eftersom det hela handlar om att hantera en mc som storlek -och viktmässigt är samma för både män o kvinnor, och att det är så dessa hojar kan se ut på säljmarknaden, så SKA proven se likadana ut för båda könen.

Att sen män har lättare att hantera en hoj eftersom de är båda större och starkare är orelevant. Körproven görs för att bevisa att man kan hantera en hoj som man sedan kommer kunna köpa i framtiden.

Vill kvinnor få det lättare, tex om de ska få sitta på lättare och mindre hojar så ska de även begränsas till att köra sådana när körkortet är taget...

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Finns garanterat lika många killar som inte tror på sig själva som det finns tjejer.

Ska man köra upp är det bara att låtsas som man kör med ett par polare, eller bara skita totalt i hur det kommer gå, då klarar man det.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Skulle inte tro att provet gynnar män i någon större utsträckning, däremot kanske man skulle se över utbildningen? Enligt min (begränsade) erfarenhet krävs det rätt olika upplägg för män och kvinnor för att få dem att fatta något.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Eftersom det hela handlar om att hantera en mc som storlek -och viktmässigt är samma för både män o kvinnor, och att det är så dessa hojar kan se ut på säljmarknaden, så SKA proven se likadana ut för båda könen.

Att sen män har lättare att hantera en hoj eftersom de är båda större och starkare är orelevant. Körproven görs för att bevisa att man kan hantera en hoj som man sedan kommer kunna köpa i framtiden.

Vill kvinnor få det lättare, tex om de ska få sitta på lättare och mindre hojar så ska de även begränsas till att köra sådana när körkortet är taget...

Det kanske underlättar att i början av utbildningen träna lågfart, broms och undanmanöver på en lättare hoj för att sedan hoppa upp på en tyngre hoj när man känner sig mera bekväm med manövrarna?

Hade nån lagt fram det till mig när jag tog kortet så hade jag definitivt kört dom första lektionerna på en lättare hoj.

Not sent from an iProduct...

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Hur svårt är det egentligen för tjejer med en tung hoj då? Jag har inga problem med hojarnas vikt så jag har ingen aning om hur det är för de som är såpass svaga. Men samtidigt så köpte jag en Superduke efter att jag knappt har suttit på en tvåhjuling på över 10 år. Och den övningskörde jag med samt körde upp på. Och det ska ju vara en såndäringa ryckig jävla V-twin spasmerhoj på 1000cc utan ABS som inte är till för nybörjare. Och det gick ju skitbra ändå?

Jag är mer inne på det som de flesta redan har skrivit. inställningen och hur man hanterar rädslan och nervositeten.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det här med olika inställning gäller nog i allt. Har själv varit gymnastiktränare i många år. Där är det främst tjejer som tränar men våran förening har även haft en hel del killar.
Och jag måste säga att enligt min erfarenhet har tjejer oftast lättare för att klara av övningarna snyggt. Men det är en riktigt rejäl tröskel för dom att våga prova.
Killarna bara springer och kastar sig. Misslyckas hälften av gångerna och den andra hälften gör dom övningen så den ser förjävlig ut. Men de lyckas och fortsätter köra tills det ser snyggt ut.

Tjejer springer och hoppar några gånger, vågar inte prova fullt ut, och går sen och sätter sig. Jag har spenderat mycket tid med att bara försöka få dom att prova.

Så jag stämmer in i kören som säger att tjejer/kvinnor kan precis lika bra när dom väl kommer över tröskeln men de är rädda för att misslyckas och vågar därför inte ge allt.

Som i videon en bit upp där kvinnan fegar ur i slalomen och slår på frambromsen och därför gå omkull. Sen går och sätter sig istället för att säga: fan bromsar man skiter det sig. Nu ska jag prova att ge gas istället.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag förstår inte diskussionen som uppstått om att det skulle vara lättare att köra lågfarten med en lättare hoj. Jag tyckte inte lågfarten/konbanan va det minsta svår oavsett om jag använde min hoj, körskolans tunga eller körskolans lätta. Du ska inte lyfta upp hojen på axeln o springa banan med den. När du använder vikten för att styra hojen behöver du inte väga 150 kilo för att den ska röra på sig. Har ni sett hur små vissa GP förare är? Ska dom då sitta o gnälla över att de förlorade loppet för att dom är svagare o väger mindre?
Ska då en liten kille utan muskler få handikapp när han kör upp? Folk letar alltid efter något att skylla på istället för att säga JAG KAN SJÄLV.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år