Varför sitter ni och försöker bevisa för varandra att tjejer kan? Är det någon här inne som fullt seriöst tror att tjejer ej kan prestera på hög nivå?
Söker man på bla Google om kvinliga mc förare i historien så får man fram massor av dessa hojåkare...
När min kompis fick barn gick hon nån slags genus-kurs som verkade sjukt intressant, fick veta att föräldrar helt ovetande och oavsiktligt kan skilja på flickor och pojkar redan i spädbarnsålder. Exempel var att flickor oftast blir burna med ansiktet mot förälderns kropp, och pojkar med ansiktet utåt... låter helt galet men hon hade uppmärksammat det fenomenet sen i föräldragrupper och sånt.
En annan grej var att föräldrar på senare tid har blivit bättre på att pusha småflickor att bli mer "grabbiga", men inte alls lika bra på att uppmuntra pojkar att bli mer känslosamma. Det skrämmer mig lite eftersom jag kan känna igen mig i den tanken, att anse att typiskt kvinnliga egenskaper är lite... tja, svaga?
Hade jag haft bilar att välja på när jag va liten och stöd till det hemma så hade jag ju valt det.
Nu valde jag istället att köra över mina barbies med barbiebilen, klippa av dom allt hår o leka wrestling med Ken och Big Jim.
Nä det är ju just det, alla menar det inte ska vara nån skillnad. Så varför behöver tjejer fler körlektioner?
Själv hade jag antagligen klarat mig på hälften av de lektionerna jag tog, men körskolans "ta ner på jorden-attityd" och allmänt buffliga stil gjorde mig osäker.
...Samt så är killar mer i rörelse än tjejer när de växer upp. Bättre kordination m,m.
Killar spelar boll och ramlar. Tjejer leker mer stillsamma lekar...
Nej, de är TRE strålande exempel!!
Nä det är ju just det, alla menar det inte ska vara nån skillnad. Så varför behöver tjejer fler körlektioner?
Själv hade jag antagligen klarat mig på hälften av de lektionerna jag tog, men körskolans "ta ner på jorden-attityd" och allmänt buffliga stil gjorde mig osäker. Andra elever (killar) verkade inte ta åt sig av kritiken på samma sätt. Vid uppkörningen var jag och en tjej till kräkfärdiga av nervositet, men killarna var hur coola som helst. Trots det var det vi som klarade det och de flesta killar kuggade, trots att de varit hur självsäkra som helst.
Så nog är det en generell skillnad i självförtroende som gör att killar lyckas bättre än tjejer på saker där fysiken inte spelar någon roll.
Det där har väldigt stor betydelse.
När folk med massor av hojvana på gatan testat min crosshoj har det oftast gått ganska halvdant. Samtidigt som den som imponerat mest är en person med massor av idrottslig bakgrund och knappt mer än mopedkörning som erfarenhet på två hjul. Han skulle inte ha behövt många varv för att varva vissa betydligt mer erfarna hojåkare runt banan.
läste norrtäljetidningen idag (pappers varianten) två Norrtälje-tjejer som kör Offshore Racing med en Katamaran hade kunnat vunnit EM-Brons i Tvedestrand Norge men diskvalificerades pga ekipaget vägde 4kg för lite när dem gått i mål. kan bero på att dem tankat för lite, eller draigt mer soppa än dem tänkt eller så har dem tappat 2kg vardera i tävelingen, men pga detta så diskades dem, men fortfarande bra kört av brudarna.
har själv navigerat i Offshore racing å det är inte alltid så lätt, men där är det garanterat fördel å vara tjej å väga lite, finns inte så mycket styrka som behövs där om man kör med hydralik stryning, de flästa kör vajerstyrning för att spara på vikten, men tjejerna väger så lite så de kan ha hyralikstyrning utan att de gör något jämtemot deras konkurenter.
synd att jag inte hitta någon länk att posta.
tjejer kan de också, lägg nervositeten och det låga självförtoendet på hemma på hyllan
Bilden nedan är på ett Svensk Ekipage, men inte tjejernas båt från artikeln jag läste.
På min uppkörning för mc var vi tre brudar.
Den ene var det andra försöket och för den andra tanten tredje försöket. Båda var sjuksystrar i GBG.
Hon som körde för tredje gången misslyckades igen på garagevändningen. Surt.
Den andra bruden klara det och fick sitt kk och jag fick mitt körkort.
Jag tror problemet bottnar i att killar är mer vana att åka på fordon än tjejer. Samt så är killar mer i rörelse än tjejer när de växer upp. Bättre kordination m,m.
Killar spelar boll och ramlar. Tjejer leker mer stillsamma lekar.
Men försprånget försvinner när tjejer kört mer och blivit mer vana förare. Då tycker jag inte att det är så stor skillnad mellan killar och tjejer.
Men när tjejer ska börja med MC-kort så visst då är det skillnad.
Svårt att göra något åt tycker jag.
I den båten som är på bilden så är det faktiskt en tjej som är navigatör och min kusin som kör läs mer om dom på www.grothfyroracing.se offtopic men kunde inte låta bli när jag såg bilden på deras båt
Tjejer väntar nog på att körskoleläraren ska ge dom grönt ljus för att göra uppkörningen, ibland lite för länge. Vi litar på att läraren är mer erfaren och vet vad hen snackar om. Ibland till vår egen nackdel då körskolorna gärna mjölkar på pengar. Killar litar mer på sig själva och går rätt snabbt till uppkörningen, vilket på samma sätt kan vara en stor nackdel då de kanske verkligen inte är redo.
Samtidigt om man ska tro på artikeln i TS så kuggar "ni" ju mer än killarna som inte borde vara redo.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|