Har tjejer det svårare än killar på hoj?

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Intresse från tidig ålder spelar en stor roll.
Se och lär.
Killar har oftast haft med sig intresset och kollat hur "de stora grabbarna" kör.

Det kan väl knappast vara en fördom, att det inte finns många tjejer som stuntar, eller ens åker bakhjul alls.
Ankan googlade o hittade.. umm.. 3? (visst anstränger man sig hittar man säkert 3 till) Och det var sen 1900 kallt?

Visst finns det en del tjejer som är snabba, som stuntar osv.
Men, de flesta av dem tror jag är uppväxta med motorer, hojar och kanske en pappa eller bror som kört hoj.
Om den teorin stämmer, så är vi tillbaks vid vad vi gjorde vid ung ålder.

I sandlådan körde jag runt med bil... som oftast gick på ställ genom kurvorna.
Tjejen bredvid byggde ett sandslott där hennes prinsessa skulle bo.

Sen att tjejer lägger mer pengar och tid på att ta hojkort.
Vad jag vet, bland alla jag känner, så är det lika med bilkort.

Att ett uppkörningsprov inte skulle vara könsneutralt e ju skitsnack.
Antingen kan du hålla balansen, eller så kan du inte.
Men det är väl något man vill kunna i trafiken?!
Nöt på tills man klarar det, så har man ju kortet oavsett kön. :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fy fan, fattar inte hur de som säger sådana saker till barn tänker, är de dumma i huvudet?

Problemet med att fylla barn med sådana åsikter är att skit såsom feminism frodas. Det frodas därför att barnen inte får vara sig själva, vilket gör att de blir icke accepterande och vill göra motstånd. Fast motståndet formar sig i hat, såsom feminism.

Låt människor och barn vara sig själva.

Jag blev jävligt överraskad av hur folk som ska vara vuxna, tänkande individer behandlar barn som inte passar deras egna förutfattade mallar. Blev rent av förbannad på det. Vill ungarna bomba runt på bakgården med en idiottrimmad cross ska de få det, oavsett vad de utrustats med för kön, likaledes leka med rosa dockor och sånt, också det utan hänsyn till kön.
Det som stör mig mest är hur det fjollas runt och daltas så dant med småflickorna. Uppfostra dem med lite ryggrad och djävlar anamma och lär de slåss som folk så de kan försvara sig vid behov istället för att förvandla dem till mjäkiga offer. :mad:

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
När min kompis fick barn gick hon nån slags genus-kurs som verkade sjukt intressant, fick veta att föräldrar helt ovetande och oavsiktligt kan skilja på flickor och pojkar redan i spädbarnsålder. Exempel var att flickor oftast blir burna med ansiktet mot förälderns kropp, och pojkar med ansiktet utåt... låter helt galet men hon hade uppmärksammat det fenomenet sen i föräldragrupper och sånt.

En annan grej var att föräldrar på senare tid har blivit bättre på att pusha småflickor att bli mer "grabbiga", men inte alls lika bra på att uppmuntra pojkar att bli mer känslosamma. Det skrämmer mig lite eftersom jag kan känna igen mig i den tanken, att anse att typiskt kvinnliga egenskaper är lite... tja, svaga?

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag lär mina barn försvara sig, uppmuntrar dom att göra det dom vill och inte bara det samhället vill, köpt cross åt dom, de går på jujutsu och gillar och träna. Men det som skrämmer mig är precis som Pixie snuddar... när ska föräldrar till pojkar ta sitt ansvar och låta killar våga visa känslor... och framförallt, lära dom att våldtäkt o förnedrande beteende mot tjejer är felaktigt. Jag har pratat helt öppet om det ämnet med mina töser och förklarat att det finns män som vill utnyttja dom på nätet tex (de har börjat spela onlinespel o sånt), men när jag nämnt det för andra föräldrar så får de flesta stora skälvan och utbrister "meeeeeen sånt kan du ju inte säga till barnen"... speciellt föräldrar till killar. Nej sånt berättar man tydligen inte för sina pojkar och säger inte rakt ut att det är fel och så ska de ge faan i att göra när de blir större. :mad: Gör mig redigt förbannad!

Back to topic. Jag kan bara hålla med om att tjejer både av samhället och därmed lärt sig att känna så själva i stor utsträckning att "nej det där är inget för dig, det där är för svårt osv". När jag började köra hoj så sa jag inget till någon i början. När jag sen gjorde det fick jag både rediga utskällningar för att jag som MOR utsätter mig för sådan fara och riskerar göra mina barn moderslösa. Fy faan jag var inte värd att få behålla barnen var det en som sa. Jo jo. Vissa, inkl min egna mor, asgarvade och sa "ska DU? Köra hoj? Ha ha... oj oj... VAD har du fått det ifrån?". I bekantskapskretsen var det nog bara 2 som hade något positivt att säga... och då räknar jag in familj, vänner, jobbarkollega och bekanta.... 2... Är faan inte konstigt om man får sådana reaktioner av omgivningen att man börjar tvivla på sig själv. Fy faan för människors inskränkthet!

Idag har jag fortfarande svårt att faktiskt känna och tro på att jag är bra, att jag kan och faktiskt till och med är bättre än vissa andra. Men samtidigt försöker jag alltid att tänka bort andra och tävlar/ mäter bara mot mig själv och min egna utveckling... men att känna att jag är bättre än någon annan det händer bara inte naturligt.

Tänker jag tillbaka så är det också så hela mitt liv varit, från barnsben upp till tant, så har omgivningen skrattat, retat och har alltid fått höra hur knäpp jag är som vill göra saker som inte passar in i mallen. Lärde mig iofs tidigt att skita i alla andra och göra som jag vill. Men känslan inuti... att man förmodligen inte kan... den sitter i och lär nog göra så hela livet, något jag måste kämpa med hela tiden - precis i allt.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Man gör såhär :FU såhär :rofl och såhär :arsele.

Bara säg till när det behövs så ska jag tala om att du kan :tummenupp

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Man gör såhär :FU såhär :rofl och såhär :arsele.

Bara säg till när det behövs så ska jag tala om att du kan :tummenupp

He he... :D
Har skaffat mig en sambo som påpekar det rätt ofta, bra skit :)

Ska tilläggas så kostade mitt B-körkort över 20.000 kr för 20 år sedan och mitt A-kort för två år sedan kostade mig 42.000 kr... mycket beroende på att jag fick kämpa satan mot hjärnspöken som samhället vackert planterat i skallen på mig. Tror inte heller alls att tjejer är sämre fysiskt rustade för motorcykelkörning, bara omgivningen som sabbat våra psyken.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
och mitt A-kort för två år sedan kostade mig 42.000 kr... mycket beroende på att jag fick kämpa satan mot hjärnspöken som samhället vackert planterat i skallen på mig.

Seriöst? Är det sammhällets fel att ditt MC-kort kostade 42.000kr? :confused:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Varför blir dom då så skickliga på att hantera/rida häst som är minst lika svårt och farligt de ska hantera och sitta på ett 500 kilos djur som kan skena, stegra sig och bli istadig på olika sätt, det används lika mycket känsla, blicken långt bort och rida med hjälp av vikten och balansen.

I princip alla tjejjer jag känner/vet om som har MC är "grabbiga" hästtjejjer(edit även fotbollstjejjer), i övrigt också oräddare än övriga tjejjpopulationen (och roligare :) ).

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Jag lär mina barn försvara sig, uppmuntrar dom att göra det dom vill och inte bara det samhället vill, köpt cross åt dom, de går på jujutsu och gillar och träna. Men det som skrämmer mig är precis som Pixie snuddar... när ska föräldrar till pojkar ta sitt ansvar och låta killar våga visa känslor... och framförallt, lära dom att våldtäkt o förnedrande beteende mot tjejer är felaktigt. Jag har pratat helt öppet om det ämnet med mina töser och förklarat att det finns män som vill utnyttja dom på nätet tex (de har börjat spela onlinespel o sånt), men när jag nämnt det för andra föräldrar så får de flesta stora skälvan och utbrister "meeeeeen sånt kan du ju inte säga till barnen"... speciellt föräldrar till killar. Nej sånt berättar man tydligen inte för sina pojkar och säger inte rakt ut att det är fel och så ska de ge faan i att göra när de blir större. :mad: Gör mig redigt förbannad!

Back to topic. Jag kan bara hålla med om att tjejer både av samhället och därmed lärt sig att känna så själva i stor utsträckning att "nej det där är inget för dig, det där är för svårt osv". När jag började köra hoj så sa jag inget till någon i början. När jag sen gjorde det fick jag både rediga utskällningar för att jag som MOR utsätter mig för sådan fara och riskerar göra mina barn moderslösa. Fy faan jag var inte värd att få behålla barnen var det en som sa. Jo jo. Vissa, inkl min egna mor, asgarvade och sa "ska DU? Köra hoj? Ha ha... oj oj... VAD har du fått det ifrån?". I bekantskapskretsen var det nog bara 2 som hade något positivt att säga... och då räknar jag in familj, vänner, jobbarkollega och bekanta.... 2... Är faan inte konstigt om man får sådana reaktioner av omgivningen att man börjar tvivla på sig själv. Fy faan för människors inskränkthet!

Idag har jag fortfarande svårt att faktiskt känna och tro på att jag är bra, att jag kan och faktiskt till och med är bättre än vissa andra. Men samtidigt försöker jag alltid att tänka bort andra och tävlar/ mäter bara mot mig själv och min egna utveckling... men att känna att jag är bättre än någon annan det händer bara inte naturligt.

Tänker jag tillbaka så är det också så hela mitt liv varit, från barnsben upp till tant, så har omgivningen skrattat, retat och har alltid fått höra hur knäpp jag är som vill göra saker som inte passar in i mallen. Lärde mig iofs tidigt att skita i alla andra och göra som jag vill. Men känslan inuti... att man förmodligen inte kan... den sitter i och lär nog göra så hela livet, något jag måste kämpa med hela tiden - precis i allt.

då var min mor tidigt ute, speciellt min mor har lärt mig detta med kännslor osv, min far stenhård på rätt å fel osv. jag är snart 32år gammal, så mina föräldrar måste varit tidiga med denna uppfostran.

min tjej sa till mig efter några glas vin, du är som min bästa flickvän, dig kan man ju prata med.

vette fan asså samtidigt som man vill vara lite grabbig för att man är grabb så tog jag det både som komplimang och inte en komplimang :va

detta med uppfostran och hur alla andra gör och beter sig i samhället är både intressant och läskigt ämne, samtidigt som det är ett "problem" som är tröt att vända på. Sätter " " på ordet "problem" då det är olika åsikter hos folk om det är ett problem eller inte.

det här hur man behandlar pojkar å flickor på olika sätt är helt ok OM barnet vill det, men om en tjej vill leka snickare så ska hon få det å vill en pojke leka sjuksköterska ska han få det. men även tvärtom. vill en flicka verkligen vara tokigt tjejig å rosa, fine låt henne va de då, lika som hon kan vara "grabbig och blå"

tror ni förstår vad jag försöker komma fram till i min dåliga formulering. :crash

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Seriöst? Är det sammhällets fel att ditt MC-kort kostade 42.000kr? :confused:

Nej, då missförstår du mig. Vad jag menar är att det är inte min fysik som det är fel på det är min egna självuppfattning, självkänsla och självförtroende som inte tror att jag klarar det och det gör i sin tur att jag spänner mig, att jag inte kan föreställa mig klara det och därmed inte klarar det lika enkelt som om jag trodde att jag skulle klara det. Det beror i mitt fall väldigt mycket på de människor som har funnits i min närhet under mitt liv. För det hade varit annorlunda om jag hade någon som sa "det där kommer du ju klara galant".

I mitt fall har jag betalat båda mina körkort själv och slitit hårt för dom - allt med glädje och jag hade roligt när jag hade mina körlektioner. Totalt värt varenda krona.

Summasummarum så säger jag tror jag inte alls på att tjejer är fysiskt sämre på att köra hoj - jag har inga forskarrapporter på att bevisa det men det är min egna uppfattning och inställning. Jag tror på att det är hur personen blivit inpräntad psykiskt från omgivningen om man får det lätt eller svårt att klara av hojkörning/kort.

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
tjejer kvinnor har väl inte svärare än killer köra mc skit prat. dom er nog bara mer försiktiga vill inyte inte ramla i bakken . osv så tjejer gasa på nu,.....

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag har en brosdotter på 4 år nånting, hon är helt galen i motorcyklar. Hon vill allra helst av allt ha en råsablå motorped. Hon får en massa oerhört tjejiga saker, barbiedockor, leksaksspisar, leksaksshoppingvagnar och allsköns sån skit. Av mig har hon fått en eldriven trike, en modell av en R1 (blå) samt ett verktygsbälte med hammare, tumstock och lite annat. Jag är alltid favoriten på födelsedagskalasen. :D (Och får snea blickar av alla andra)
Det är inte ovanligt att kvinnor främst, säger åt henne at "Nää, sånt där kan ju inte en fin tjej som du leka med!" om sakerna hon får av mig. Tösen har dock skinn på näsan (eller helt sonika ärvt familjedraget syndigt envis) och utbrister bestämt "JOOOO!" varje gång...
Skulle tro att det ligger en hyfsad mängd inlärt beteende i det där med motorer och dockor.

Helt rätt!

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
De gjorde dock/bil-testet med schimpansungar också. Schimpanskillarna valde då bilarna och flickorna dockorna :glömdet

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De gjorde dock/bil-testet med schimpansungar också. Schimpanskillarna valde då bilarna och flickorna dockorna :glömdet

Var det tillräckligt många chimpanser för att få någon form av statistisk signifikans? Hur gjordes urvalet? Vad var frågeställningen för undersökningen? Har testet upprepats med samma resultat av andra?
Och hur har chimpansers val av för dem identitetslösa prylar någon bäring för människor?

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hade jag haft bilar att välja på när jag va liten och stöd till det hemma så hade jag ju valt det.
Nu valde jag istället att köra över mina barbies med barbiebilen, klippa av dom allt hår o leka wrestling med Ken och Big Jim. :D

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
läste norrtäljetidningen idag (pappers varianten) två Norrtälje-tjejer som kör Offshore Racing med en Katamaran hade kunnat vunnit VM-Brons i Tvedestrand Norge men diskvalificerades pga ekipaget vägde 4kg för lite när dem gått i mål. kan bero på att dem tankat för lite, eller draigt mer soppa än dem tänkt eller så har dem tappat 2kg vardera i tävlingen, men pga detta så diskades dem, men fortfarande bra kört av brudarna.

har själv navigerat i Offshore racing å det är inte alltid så lätt, men där är det garanterat fördel å vara tjej å väga lite, finns inte så mycket styrka som behövs där om man kör med hydralik stryning, de flästa kör vajerstyrning för att spara på vikten, men tjejerna väger så lite så de kan ha hyralikstyrning utan att de gör något jämtemot deras konkurenter.

synd att jag inte hitta någon länk att posta.

tjejer kan de också, lägg nervositeten och det låga självförtoendet på hemma på hyllan :)

Bilden nedan är på ett Svensk Ekipage, men inte tjejernas båt från artikeln jag läste.
bt_anpassad.jpg

z7tu.jpg

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
sen har vi ju Bimba Sjöholm som kör rundbanda F2 klassen, de är inte lite dåligt vare sig man är kille eller tjej.

Bild på Bimba å hennes båt.
dasboot2.png

Chrusty

Medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Såld/död? zx-6r -97, senaste köp xt660x
Söker man på bla Google om kvinliga mc förare i historien så får man fram massor av dessa hojåkare ända sedan 1900 talets början https://www.google.se/search?q=Wome...s=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a vidare så finns det ett antal riktigt duktiga kvinnor som stuntkör.Nedan är några av dom.Fördomar och inget annat som vanligt i detta tänk från båda könen.

Det är ju klart att dom finns. Men om man googlar på manliga och kvinnliga stunt riders så är det ju aningen skillnad i antalet träffar. Själv har jag varit på en del uppvisningar och det har då aldrig varit en enda brud med (inte på de shower jag sett via TV heller). Men säg gärna till om du ser några tjejer som gör lika galna saker som Jackass och blir lika kända för det :yoparty (Eller en kanske får dra ihop ett galet gäng här från SH och starta upp gruppen själv) :fyllisar

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Tjejer har det faktiskt bättre än killar när det gäller körandet, om man köper en racing ställ så tar det ca 20min innan man har fått paketet rätt och sen hoppar man av och käkar en glass, sen tar det ytterligare 20min innan man har fått paketet rätt. Därför har tjejer det lättare! :fakta

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Tjejer har det faktiskt bättre än killar när det gäller körandet, om man köper en racing ställ så tar det ca 20min innan man har fått paketet rätt och sen hoppar man av och käkar en glass, sen tar det ytterligare 20min innan man har fått paketet rätt. Därför har tjejer det lättare! :fakta

Ja förutom när dragkedjan ska upp över tuttarna o stället över rövva.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år