Hardy e en riktig tönt!!!!

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Heter faktiskt "jääkiekko" på finska. Ishockeymatch = jääkiekkoottelu.

jää = is
kiekko = puck
ottelu = match

Hehe... :tummenupp

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Hockey och Finland vs Sverige

Ett hett ämne...och faktiskt så måste jag erkänna att jag njuter varje gång Sverige vinner. Lika mycket som en finländare njuter när Finland vinner. Inget konstigt med det - ett derby är ju fantastisk härligt med all intensitet och spänning.

men...

...för mig som sportnörd har det alltid varit självklart att heja på våra grannländer om Sverige inte längre varit aktuell. Det gäller numera dock inte vårt grannland i öster...för vem har glömt hockey-VM i Finland när Sverige slagit ut Finland och krigade vidare om medaljerna...vad gör hela finska folket? Jo dom buar ut Sverige istället för att stötta grannlandet och försöka hjälpa till att behålla den ädlaste medaljen i Norden. Det tycker jag känns trist...så nu njuter jag varje gång ett finskt lag eller en finsk idrottman/kvinna losar...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag är bara bekymrad över Hardys tänkande när han tar ut truppen. Som i senaste cupen, med 7 nya forwards?!?!?!? Å inte de bästa från elitserien med? Nä han får nog fundera om ett litet slag den däringa gobben. Tycker att Curre Lindström ska ta över =)....

Sådeså.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
nabru skrev:
Det gäller numera dock inte vårt grannland i öster...för vem har glömt hockey-VM i Finland när Sverige slagit ut Finland och krigade vidare om medaljerna...vad gör hela finska folket? Jo dom buar ut Sverige istället för att stötta grannlandet och försöka hjälpa till att behålla den ädlaste medaljen i Norden. Det tycker jag känns trist...så nu njuter jag varje gång ett finskt lag eller en finsk idrottman/kvinna losar...
Exakt, man behöver näppeligen skämmas för att önska finländarna olycka och elände (i sportens värld).

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Visst, Hardy är ganska kass just nu men att påstå att finnar är bättre än svenskar på hockey är riktig sandlåde-mentalitet. För det har knappast med vilket land man kommer ifrån, utan vilka man får spela med.
Att han tycker illa om finnar är väl inget konstigt? Säkerligen 90% av svenska folket tycker illa om finnarna.... Komma här och supa och slåss och prata konstigt! :7peta

baronen

Friherre
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jamen vafandå....NÄ!
FinskaNinjan skrev:
Van vilken tönt ni har som landslags tränare...
Tycker skiit om finnar bara för vi är bättre på hockey och att han är så kass tränare, se bara hur det går för tre kronor....
Sverige klarar sig bara me NHL proffsen med...

Sen att det finns många finnar i elitserien så finns det ju en orsak, det finns inte tillräckligt många bra spelare i Sverige.

Tycker Dåren skulle avgå..( kan hjälpa att sparka bort jäveln...)

Med en annan tränare skulle det gå bättre för sverige....

Där ser man........

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Dee_cati skrev:
Säkerligen 90% av svenska folket tycker illa om finnarna.... Komma här och supa och slåss och prata konstigt! :7peta

Voij schaatana... mitä perschkele du schäjärata? Jag komma dit heti me mina kaverin Pekka o Jarmo... vi har kosken ja kniven... helevetti tysta schvenska flickpojkarna sig lite... :mad:

IRONI :D

Men, de du skrev var elakt... så: :fyllisar :zpy :fatta! :finger :blah

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
På tal om finländare och vintersporter.. hur var det nu med den där skidåkningshistorien och doping :va :D

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
F1skeN skrev:
Lyssna på dig själv, "Sen att det finns många finnar i elitserien så finns det ju en orsak, det finns inte tillräckligt många bra spelare i Sverige."
-vill finnarna spela i sverige, för att svenskarna är så dåliga? ooookej.. det är ungefär som att foppa, sudden, lidström o co skulle dra till italien och spela hockey, för att dom är så dåliga där.

sedan, kommer du ihåg senaste matchen mellan sverige och finland med stor betydelse, vm i fjol, 6-5 till sverige - kom ihåg, en hockeymatch är alltid 60 (sexa, nolla) minuter. Någon som pekkkkkka, juuuuussssii och aaannnntiii i den finska landslaget glömde bort.

varför ska en finne, börja mopsa sig på en svensk sida, om hockey. i andra sporter som fotboll och innebandy är sverige också bättre. du har inte det bästa läget att kasta skit på svensk idrott...

/Fredric

Jag håller faktiskt med FinskaNinjan... det behöver inte disskuteras mer att Hardy har ett grymt dåligt förtroende av dem flesta folket i Sverige ( säger inte alla ) och förmodligen även för spelarna och därför ska en tränare få lämna sin plats som "tränare" i laget och låta någon annan som kommer in få visa sig för jag tror så som det är nu så är det nästan omöjligt för Hardy att bygga upp ett förtroende igen.

men jag håller med att det var kanske ett lite "vass" kritik han hoppade på oss med men jag tycker endå även att Hardy borde hoppa av sin stol nu som tränare i landslaget.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Gix skrev:
Voij schaatana... mitä perschkele du schäjärata? Jag komma dit heti me mina kaverin Pekka o Jarmo... vi har kosken ja kniven... helevetti tysta schvenska flickpojkarna sig lite... :mad:

Ähh, det är ju så det är! Bara kolla på finlandsbåtarna. Hur ser de finska "brudarna" ut? :eek: Och hur ser de svenska brudarna ut? :tuttar Inget ont om finnar men jag gillar dem bara inte :D Sen att jag är kompis med en sån dåre är en annan femma, ibland kan det gå helt fel helt enkelt...

Vad jag inte kan förstå är varför svennarna ville ha finland istället för norge för många år sedan!? iofs som att välja mellan pest eller kolera, men valet är ju fortfarande klart som korvspad! Men jag åker gärna båt till ditt hemland och köper billig sprit, bara jag slipper gå i land....

Therudeboy

Guest
Gix skrev:

Finnar kan Ime kikkeli ;)

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Dee_cati skrev:
Ähh, det är ju så det är! Bara kolla på finlandsbåtarna. Hur ser de finska "brudarna" ut? :eek: Och hur ser de svenska brudarna ut? :tuttar Inget ont om finnar men jag gillar dem bara inte :D Sen att jag är kompis med en sån dåre är en annan femma, ibland kan det gå helt fel helt enkelt...

Vad jag inte kan förstå är varför svennarna ville ha finland istället för norge för många år sedan!? iofs som att välja mellan pest eller kolera, men valet är ju fortfarande klart som korvspad! Men jag åker gärna båt till ditt hemland och köper billig sprit, bara jag slipper gå i land....

Du e rädd! :D

Å angående brudar vill jag påstå att du har fel... de beror ju på vart i Finland man befinner sig! Visst finns det ren-ugriska fuckface till brudar på vissa ställen, men kom hit dit jag bor ung. så ser du mycket annat oxå! Själv vill jag påstå att ni ska dra ner på sminket i unga åldrar bland brudarna i Sverige... Fan, man kan ju helt oanat åka fast för pedofilism i ert land :7peta

Är du föresten en av dom tröga svenskar som fortfarande inte fattat att det finns ca 200.000 svenska talande finnar oxå? Detta brukar på något konstigt sätt undgå en stor del av er, å man möts ständigt av svenskar som blir lika förvånade... :skrämd

För övrigt vill jag påstå att det är jävligt berikande med tvåspråkigheten å kulturskillnaderna som kommer på köpet! På mitt jobb e de ca 50% renodlade finnjävlar som antagligen motsvarar den beskrivning som du antydde att fanns på finlandsbåtarna, medan 50% e svenskspråkiga laestadianer av vilka största delen vägrar lära sig finska! FUNKAR FINFINT ÄNDÅ! :arsele

Men, nu ska vi inte älta i detta mer... ja blir bara förbannad, som den fosterlandsälskande finnjävel jag är, å detta e föresten ingen plats att diskutera sånt här på!

Så, hejsvejs, de e nog ändå bäst du inte kommer hit trots allt :tungan :D

P.S. Detta va riktat enbart till Dee_cati, å var inget påhopp mot resten av Sveriges folk som återfinns på Sporthoj eller annat ställe! Tackar för mig :lol

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Det Ryssens fel alltihopa! När Ryssland tog Finland förlorade Sverige en tredjedel av sin yta. Märk väl att hela Finland var lika mycket en del av Sverige, som t ex Småland eller Dalarna.

Kommer inte ihåg varifrån citatet kommer, men när Finland blev Ryskt, så resonerade finnarna som så här:
Svenskar vi ej kunna vara.
Ryssar vi ej vilja bliva.
Låtom oss bliva Finnar.

Dvs hade inte Ryssen tagit den del av Sverige som idag är Finland, så hade det inte funnits några finnar.
Utan bara Svenskar!

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Cujo skrev:
Det Ryssens fel alltihopa! När Ryssland tog Finland förlorade Sverige en tredjedel av sin yta. Märk väl att hela Finland var lika mycket en del av Sverige, som t ex Småland eller Dalarna.

Kommer inte ihåg varifrån citatet kommer, men när Finland blev Ryskt, så resonerade finnarna som så här:
Svenskar vi ej kunna vara.
Ryssar vi ej vilja bliva.
Låtom oss bliva Finnar.

Dvs hade inte Ryssen tagit den del av Sverige som idag är Finland, så hade det inte funnits några finnar. Utan bara Svenskar!

Men, efter att Ryssland "tagit" oss (som e en del av Sverige) så kom ju oxå ett "litet krig" som gjorde oss självständiga... vad säger att det kriget inte skulle ha varit mot er utifall att Ryssland aldrig tagit oss från er? :va :D

Skitkonstigt å skriva om vi/de/oss som aldrig eller alltid eller någongång kanske/kanske inte har funnits... å FAN, nu blev de bara värre :rofl

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Svenskar vi ej kunna vara. Finnarna såg sig alltså inte som finnar. Utan som Svenskar.

Ryssar vi ej vilja bliva. Det är väl klart som fan att man inte vill bli ryss... Och därför gör allt för att slippa bli ryss!

Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Oj, vilken yvig diskussion....

Själv är jag svensk men uppväxt i en finsk kultur från svenska
delen av Tornedalen så jag har erfarenhet av båda kulturerna.
Visst är det stora skillnader och språket är en barriär för dem
som inte behärskar båda, men det finns också "attitydskillnader"
men de finns t.ex mellan södra och norra Sverige där norrbottningar
ofta är mer finska än stockholmska. :hihi

Om hockey:
Jag håller givetvis på Tre kronor, ingen tvekan!
Anledningen att finnar spelar i svenska elitserien är att det är bättre
betalt helt enkelt. Språket kan också vara ett problem. En kompis till
mig har spelat 2 säsonger i Hämeenlinna och 1 säsong i Helsinki, men
han är från Kiruna så språket var inget större problem.
Hardy var en legend som spelare i Skellefteå AIK,
men jag är också tveksam till "Big Ice"-taktiken.

Sen Gix,
kriget (jan-maj 1918) utspelades efter självständigheten.
Det var de röda som fört Finland till självständighet i december 1917,
dokumentet som förklarar Finlands självständigt signerade då av
den nytillträdda bolsjevikregeringen i Ryssland.
Både de röda och de vita var i huvudsak finländare,
dåligt utrustade ryska trupper som inte hunnit dras tillbaka stödde
de röda och tyska förband landsattes i söder tillsammas med finska
jägarförband utbildade i Tyskland slog på den vita sidan.

Sen finns det mycket fina och trevliga damer i Finland.
Jag och en kompis åkte en gång Silja från Hessa till Stockholm
då det var konferens på båten för Helsingfors frisörsförbund.
Ett minne att bevara för hela livet. :banana

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...