Hastighetsövervakning

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Undrar hur det gick för den röda sporthoj som igår eftermiddag for rätt in i en hastighetsövervakning vid hammarby kyrka i upplandsväsby?
Hojen höll garanterat en bra bit över 100 km/t på en 60 väg.

Jag blinkade med helljusen och viftade med armen för att få honom att sakta ned men fick ett långfinger tillbaka. Jäkla tomte :tomten

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
intressant att veta. :D hoppas det kommer något svar i tråden!

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Hahaha! Fan va kul :p

Btw, finns det nå speciellt tecken att ge för att varna andra förare för liknande situationer. Eller är det just blinka med helljus och vifta med händerna som gäller...? :)

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r

Btw, finns det nå speciellt tecken att ge för att varna andra förare för liknande situationer. Eller är det just blinka med helljus och vifta med händerna som gäller...? :)

Handrörelse ned mot marken med handflaten nedåt.

Ungefär så här :såjaponken fast ned mot marken, det betyder dämpa farten.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
När vi ändå är inne på temat, i onsdags kom en sporthoj i full fart på väg söderut på 73'an med en tutande polisbil efter. Jag hörde det i höjd med Globen, men hann aldrig fram för att se vad det va för hoj. Någon som känner sig träffad?

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Jag brukar hålla handen över huvudhöjd och snurra pekfingret "som blåljusen" och sedan peka bakåt. Alla gånger jag behövt göra tecknet har det varit snabba reaktioner :D

Det finns en tråd här någonstans med tecken för diverse situationer man kan råka ut för.

(johansson)
Att göra tecknet för att sakta ner berättar ju inte att det är polis där framme utan antyder mest att du tycker att man ska sakta ner.

Last edited:

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
R1 Race Edition..
Jepp..

TACK.. Nu var det inte jag som gav fingret:näsblod

Men skulle vilja rikta ett TACK till mannen på En Kromsläde ( Ser likadana ut allihop ) som igår blinkade och gav mig ett V med handen..

Du räddade förmodligen mitt körkort och garanterat dryga böter..:bow

Jag var på väg rakt in en hastighetskontroll modell större..

Detta inträffade utanför Varberg i Halland..

Jag hälsar ALLTID och försöker bemöta mina medtrafikanter med respekt

oavsett vilken hoj de kör .. ( Bilister är inte medtrafikanter utan idioter :D

Vi skall :krama i trafiken. Och gärna :fyllisar på kvällarna..

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Handrörelse ned mot marken med handflaten nedåt.

Ungefär så här :såjaponken fast ned mot marken, det betyder dämpa farten.
Ja ,det var så jag gjorde. Satt i bilen så han trodde nog att det var nån surpropp som tyckte illa om hans framfart.:tungan

jetson

Guest

Om du sitter i bilen ska du blinka med varningsblinkers 2 ggr (snutvarning)

Åker du på hojen kör dom flesta V tecknet (en tant som gick på trottoaren gjorde det åt mig en gång t.o.m :D = :tummenupp

TS blinkade med helljuset och det uppfattar nog dom flesta bara som "gnäll"

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S

Åker du på hojen kör dom flesta V tecknet (en tant som gick på trottoaren gjorde det åt mig en gång t.o.m :D = :tummenupp

och var hittar du dom reglerna? på körskolan :confused:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Vad man använder är ju lite olika från föraren/varnaren.
Jag blinkar lite med helljuset (i bilen) för att det är lättare att komma åt :hej

På zatzy så läste jag om nån snubbe som hävdade att ett par blink med varningsblinkern betydde "vill du rejsa mot/med mig" på motorväg :D

Det är väl bara att acceptera att "onormal" handling från andra fordon betyder att man ska vara uppmärksam. Kan vara älgar, olyckor, hastighetskontroll etc etc.

Och om nu någon ser en sporthoj komma körandes för fort så brukar det vara så, med all sannolikhet är den INTE snodd, snarare normalbeteende. :yoparty

Btw, ang varningsblinkers, jag har stött på flera fordon som har kört med varningsblinkers i trafiken, i två fall på centralbron Stockholm och då var förarna från afrika och körde sakta, en annan gång gammal tant på väg mot shoppingcentrum.

jetson

Guest
och var hittar du dom reglerna? på körskolan :confused:

Det är väl allmänbildning? :D

Btw, ang varningsblinkers, jag har stött på flera fordon som har kört med varningsblinkers i trafiken, i två fall på centralbron Stockholm och då var förarna från afrika och körde sakta, en annan gång gammal tant på väg mot shoppingcentrum.

Jo det är klart, det är bäst att sakta ner om bilar/hojar gör konstiga saker. Men gällande varningsblinkers så är det x2 som gäller som snutvarning, kör man med dom på är det väl mer "hej min bil håller på att gå sönder" varning typ :D

Last edited:

-flippen-

Ny medlem
Gick med
28 May 2011
Hoj
Yamaha fzs 600 streetfighter
Har en liten fråga, ni pratar om V tecknet.
Hur går det till? Bra ett sånt vanligt peace-tecken med pekfingret och långfingret?:confused:

mr öland

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2010
Hoj
06 ktm 660
:squid vissar man v-tecknet så varnar man att det är polis kontroll
så gör vi som kör lastbil :yoparty

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Last edited:

Smagatusk

Guest
:tummenuppOch så blinkar vi och gör alla varningstecken vi kan komma på för att rädda någon vi inte vet vem det är undan en polisspärr, kanske räddar vi någon som knyckt hojen, eller gjort något ännu värre,:tummenupp

Kan du prata med någon överhuvudtaget utan att tänka tanken "den här jäveln är nog inte helt oskyldig"...

Ibland får man hoppas att man hjälper en hojbroder från feta böter. Det måste vara jobbigt att tro ont om alla.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept