HATAR konbana

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
imaster skrev:
2446126 Kan du inte visa var det står att man INTE får använda bromsen istället? Din text påvisar ju bara att man ska använda kopplingen men inte att man INTE ska använda bromsen.

Ingen ide, den frågan ställde jag tidigare och fick det svaret av honom...

Vet i fan hur han gör vid krypkörning i kö i rusningstrafik om bilen framför plötsligt står still...:va fan, enligt VV så fick jag ju inte använda bromsen...eller???
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Finns ju en film på japanska MC-poliser som kör med nån stor klumpig hoj runt en bana med koner och skit som verkar mycket svårare än det du utsatts för, dem klarar det galant så det är bara att ge dig ut och KÖRA. Även om det kan kännas surt.
 

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
Givetvis får man använda bakbromsen, men bara för att "dra in" hojen eller sänka farten och bara i undantagsfall. Den får inte ligga på hela tiden och på så sätt vara en motkraft.

Jag gjorde så i torsdags på min uppkörning iaf. Fick beröm för krypkörningen men stressade ur mig på undanmanövern. :mad: :argpådato
 

Dominator-Rocks

Guest
Karhu skrev:
2446132 bromsa upp hojjen ballt me hjulspinn på konbanan


:yoparty
Visst faan! Lade en en skitschyst rökridå, burnade ca 3min, sen gömd av röken vände jag igen stack bort tog fart wheelade igenom högfartsbanan/undanmanövern :yoparty och Avslutade med en aphög STOPPI´ !

Körskoleläraen & VV Inspektören var skitimpade :tummenupp :klappar :hoppa
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
Hejlesen skrev:
2446139 Ingen ide, den frågan ställde jag tidigare och fick det svaret av honom...

Märks att det brister en del i kunskapen hos körskollärarna och förrättningsmännen vilket i o f s inte är förvånande. Jag brukar få upplysa polisen vad som står i lagstiftningen vilket de sälla uppskattar förövrigt. Lagstiftning är ofta skriven luddigt för att kunna tillämpas i ett bredare perspektiv men just denna skrivning där det står att hastigheten SKALL regleras med kopplingen är väldigt tydligt skriven. Vore det ok med broms skulle det stå i författningen att hastigheten skall regleras med koppling och broms allternativt fotbroms. Att sen en del förättningsmänn har överseende med felaktigheten att bromsa vid uppkörning är en helt annan sak. Det finns ju så många regelr o paragrafer som de flesta skiter i. Jag har inga problem förövrigt att uppfatta ironi men då skall den meningsfull och rolig.
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Zebba skrev:
2420893 Missa på min uppkörning idag. SÅÅÅ skoj.:mad:

Skulle köra de där kryp testet. Den där banan med fem konar som står på en rad. VA fan har de me hur man är som hojåkare. Hade problem med sista konan kom inte rätt så jag missa på tillbaka vägen. Kör då också en Gixxxer 750 så de e ju en lätt hoj. Den där jävla kuken skulle jag gärna se hoppa på min hoj å köra banan. För de e ju ett krav för att få köra hoj på vägen att man ska klara de. Men när man tar körkort är de inte så att man ska kunna köra vilken hoj som helst säker på vägen. Så då borde han ju också kunna slänga runt den där utan problem. Hur skulle han ha gjort om jag kom med en HD med långgaffel den skulle aldrig gå igenom. Å så säger han att de här skulle simulera en krypkörning på essingeleden!! MEN VA FAN E HAN HELT DUM vem kör sick sack körtning i sakta gå fart utan att sätta i fötterna å sedan göra en 180 graders sväng. Om jag åker på essingeleden å de e kö. Å jag sätter ner mina fötter då är jag alltså inte en säker förare. Allt annat gick hur bra som helst. MEn enligt honom så är jag inte säker i trafiken för att jag inte kan krypa fram. OM jag skulle åka dit med en offroad hoj å så är de ju piss enkelt å så klarar man kortet åker hem å slänger sig på gixxern då borde ju inte mitt körkort vara giltigt för den kan jag inte krypa med. Å de roliga va att de tycker att man ska ha en annan hoj vid uppkörningen men ska inte dessa banor vara anpassade så de ska passa alla. Hoppas inte att jag möter honom nån dag :argpådato

Att skylla på hojen eller förrättningsmannen är ju bara pinsamt. Jag gjorde samma sak när jag fick min första cross men då var jag 10 år. Om man inte klarar den nya lättare manöverbanan ska man verkligen inte ha körkort. Det är helt fantastiskt hur vissa människor alltid måste skylla på någon annan när man misslyckas istället för att inse fakta. :7peta
 

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
RW skrev:
2453866 Märks att det brister en del i kunskapen hos körskollärarna och förrättningsmännen vilket i o f s inte är förvånande. Jag brukar få upplysa polisen vad som står i lagstiftningen vilket de sälla uppskattar förövrigt. Lagstiftning är ofta skriven luddigt för att kunna tillämpas i ett bredare perspektiv men just denna skrivning där det står att hastigheten SKALL regleras med kopplingen är väldigt tydligt skriven. Vore det ok med broms skulle det stå i författningen att hastigheten skall regleras med koppling och broms allternativt fotbroms. Att sen en del förättningsmänn har överseende med felaktigheten att bromsa vid uppkörning är en helt annan sak. Det finns ju så många regelr o paragrafer som de flesta skiter i. Jag har inga problem förövrigt att uppfatta ironi men då skall den meningsfull och rolig.

Eftersom du redan vet så undrar jag varför du ställde frågan??? :va

Jag (och flera andra i tråden) står fast vid att det handlar om sunt förnuft och att man självklart får använda FOTBROMSEN vid enstaka tillfälle.

Jag antar att jag är en otroligt dålig förare i dina ögon som inte pluggat på om hur körförrätaren ska god/underkänna mig vid en uppkörning...
Att sen min körskolelärare verkar vara helt inkompetent också enligt dig gör ju kanske inte saken bättre...jaja, får leva med det! :tungan

För övrigt är jag väl ingen teoretiker vad gäller mc-körning då jag föredrar att KÖRA hojen istället för att ligga i soffan och läsa om hur man borde gjort...


Mvh Martin
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
tuppjuck skrev:
2427760 Vem säger det? Källa? Ingenstans på VV:s sidor har jag sett den uppgiften. Lyssna istället på dem som kör dagligen på konbanorna, dvs körskolelärarna. DE rekommenderar INTE alla sorters hojar. Vanlig nakenhoj funkar bäst. Tung custom, powercruiser, sporthoj, chopper etc etc är inte direkt konstruerade för lågfartsprecisionskörning, eller hur? Väljer man en sån hoj vore det som att ta ett stämjärn till att skruva i en skruv istället för skruvmejsel, för den ser ju nästan likadan ut... doh!

Skälet jag har fått är att en konbana är i stort sett det enda sättet man kan få en "mätbar" prestation som inte är så subjektiv. Det går fan inte att öva bland bilar eftersom det knappast uppstår samma situation om och om igen.

Javisst är konbanor en slags stiliserad verklighet men det är fan nyttigt att börja där. Den som är så körkåt att man inte kan disciplinera sig och faktiskt öva öva öva öva tills det sitter visar istället på omognad. Nästa organdonator typ. Stunt & trialkillarna som hanterar sina hojar som vantar, de har knappast fått det gratis utan det ligger timvis av övning och nötande bakom. Bara för att det SER enkelt ut betyder det ju inte att det enkelt att lära sig. Det är när man HAR lärt sig som det är enkelt.

Mina 5 cent. So sue me :tungan



pusta ut o skaffa en riktig hoj...:tungan
 

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
hahaha lever den här tråden som man bara skrev för att lätta på trycket lite. Som sagt 9 sidor med bara jidder. Min tjej sitter mycke på familjeliv (sida för mammor) inte änns dom orkar tjafsa så här mycke. hahaha så de kan bli. Kan bara säga att jag har kort, å klara konbanan till slut. Fint väder på söndag så kanske de blir en sväng
 
Last edited:

GT4-R

VERSYS
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Gävle,Bergen
Hoj
xrv 750 Versys 09a grön
Farten ska regleras med hjälp av koppling gas och vid behov broms.ej konstant fotbroms tex.Älskar konbana

Mvh Trafikläraren
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Zebba skrev:
2616925 hahaha lever den här tråden som man bara skrev för att lätta på trycket lite. Som sagt 9 sidor med bara jidder. Min tjej sitter mycke på familjeliv (sida för mammor) inte änns dom orkar tjafsa så här mycke. hahaha så de kan bli. Kan bara säga att jag har kort, å klara konbanan till slut. Fint väder på söndag så kanske de blir en sväng
Håller faktiskt med. :hihi Att man bara orkar. Kanske värre av mig som orkade läsa igenom hela tråden mitt i natten. :tungan
Grattis till kortet då! :tummenupp
Gällande min uppkörning så körde jag själv upp på en glidare med kraftig gaffelvinkel. Det kändes omöjligt att klara men efter några timmars övning så förstod jag hur låga krav de egentligen har. Du kommer även märka det själv efter några år på hojen om du provar uppkörningsbanorna igen hur löjligt lätt det egentligen var och skratta lite åt digsjälv som var så upprörd över alltihop. Själv tycker jag att banorna är ett bra sätt att mäta kontrollförmågan hos en förare och jag tycker även att de som inte klarar dem inte borde ha kortet.
Grattis än en gång. :yoparty
 

Yamgzxr Dayt SS

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
929
Jobbigt att bli kuggad! Nu kan ju inte jag sitta här och avgöra om det var rätt eller inte, men är det den hojen du har övat med som du hade på uppkörningen så har du förmodligen övat för lite.
Själv kuggade jag också min första pga för lång bromssträcka. Framdäcket hade ok mönster men hade nog något år på nacken. Så när jag hade gjort inbromsningen från 100(?) sade körkortsbödeln att jag fick entill chans att göra den kortare. Till saken hör att jag hade halvt om halvt låst upp första ggn med mitt stenhårda gummi.
Ok, försöka igen, lite hårdare, toklås (dock inte första metern, hann sätt all tyngd på framhjulet först), kuggad.
Försökte förklara att däcket var halt, men va fan lagligt var det ju så då måste det ju duga till en uppkörning!
Ny uppkörning ett par veckor senare (med nytt däck), hoppsan va lätt det var, tangerade ju fan inte ens gränsen. Bara bromsa hårt o va glad.
Så här i efter hand med runt tusen mil i sadeln kan jag ju konstatera att det faktiskt var omöjligt att klara vägverkethitlergubbens krav med mitt gamla skitdäck.
Och visst har jag småfantiserat på vad som skulle ha hänt om jag bett snubben sätta sig upp på min hoj och visa hur det skulle gå till. Han hade blivit kuggad....
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag tycker att det är riktigt löjligt att man inte får använda bakbromsen, konstant eller inte - spelar ingen roll. Tycker också att man borde få använda frambromsen. Det viktigaste är att man klarar skiten.
 

Dominator-Rocks

Guest
H4 skrev:
2617138 Jag tycker att det är riktigt löjligt att man inte får använda bakbromsen, konstant eller inte - spelar ingen roll. Tycker också att man borde få använda frambromsen. Det viktigaste är att man klarar skiten.

Vad är det som är så jävla löjligt med att bevisa att man kan hantera cykeln ordentligt, hitta det där perfekta samspelet med gas Å koppling!?

Och som tidigare har nämnts man får bromsa till lite om man vill...........

Såhär i efterhand när man har kortet :D så skulle jag bara bli glad om dem sätter/ställer ennu högre krav:pannkyss
 

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
philsson skrev:
2617131 Håller faktiskt med. :hihi Att man bara orkar. Kanske värre av mig som orkade läsa igenom hela tråden mitt i natten. :tungan
Grattis till kortet då! :tummenupp
Gällande min uppkörning så körde jag själv upp på en glidare med kraftig gaffelvinkel. Det kändes omöjligt att klara men efter några timmars övning så förstod jag hur låga krav de egentligen har. Du kommer även märka det själv efter några år på hojen om du provar uppkörningsbanorna igen hur löjligt lätt det egentligen var och skratta lite åt digsjälv som var så upprörd över alltihop. Själv tycker jag att banorna är ett bra sätt att mäta kontrollförmågan hos en förare och jag tycker även att de som inte klarar dem inte borde ha kortet.
Grattis än en gång. :yoparty

Du jag skrattar redan åt mig själv :tungan
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
En kul grej..

När jag för ca 18år sedan skulle ta kort för lätt mc, jag var sexton år då alltså och skulle ta kort för 125cc..
Tidigt på morgonen, på Mantorp park var jag och några andra ynglingar på plats för att visa besiktningsman att vi kunde hantera bågen i konbana och vid inbromsningar. Han hade inte hunnit komma dit än men vi passade på att öva och värma upp oss lite innan och jag som hade rekordtiden i min grupp på serpentinbanan ansåg att jag hade nåt att leva upp till så jag skulle sätta en ännu lägre tid innan han kom av nån anledning så jag gasade på som en liten jävel med den där DT125an som körskolan ägde.. Längst bort på banan då jag skulle vända för att sicksacka mig tillbaka igen så lyckades jag kasa omkull ganska så rejält med hojen och lägga den ned....precis lagom när fanskapet till besiktningsman kom inrullande så det första han såg var mig som slog omkull!!! Det kändes inget vidare kan jag meddela :-(

Nu ingick ju inte min uppvärmning i själva uppkörningen så han lyckades bortse från det och jag genomförde proven utan misstag och fick mitt kort ändå men guuud så bortgjord jag kände mig :)
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag fick faktiskt motorstopp när jag skulle köra konbanan, samma bana som trådskaparen. Men jag fick igång den utan att behöva sätta ner foten. Jag hade ganska hög puls men jag redde ut det.
Med det inte sagt att jag är någon trialkung.

Samtidigt som mig var där en kille på en kina-custom. Han klarade sig faktiskt, trots att stödet åkte ner varje gång han svängde vänster :D
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Dominator-Rocks skrev:
2617229 Vad är det som är så jävla löjligt med att bevisa att man kan hantera cykeln ordentligt, hitta det där perfekta samspelet med gas Å koppling!?

Och som tidigare har nämnts man får bromsa till lite om man vill...........

Såhär i efterhand när man har kortet :D så skulle jag bara bli glad om dem sätter/ställer ennu högre krav:pannkyss

Det går lite i överstyr när man inte ens kan leda en sporthoj genom konbanan.

Alltså diskrimineras vi sporthojare - inte sant?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top