2427760 Vem säger det? Källa? Ingenstans på VV:s sidor har jag sett den uppgiften. Lyssna istället på dem som kör dagligen på konbanorna, dvs körskolelärarna. DE rekommenderar INTE alla sorters hojar. Vanlig nakenhoj funkar bäst. Tung custom, powercruiser, sporthoj, chopper etc etc är inte direkt konstruerade för lågfartsprecisionskörning, eller hur? Väljer man en sån hoj vore det som att ta ett stämjärn till att skruva i en skruv istället för skruvmejsel, för den ser ju nästan likadan ut... doh!
Skälet jag har fått är att en konbana är i stort sett det enda sättet man kan få en "mätbar" prestation som inte är så subjektiv. Det går fan inte att öva bland bilar eftersom det knappast uppstår samma situation om och om igen.
Javisst är konbanor en slags stiliserad verklighet men det är fan nyttigt att börja där. Den som är så körkåt att man inte kan disciplinera sig och faktiskt öva öva öva öva tills det sitter visar istället på omognad. Nästa organdonator typ. Stunt & trialkillarna som hanterar sina hojar som vantar, de har knappast fått det gratis utan det ligger timvis av övning och nötande bakom. Bara för att det SER enkelt ut betyder det ju inte att det enkelt att lära sig. Det är när man HAR lärt sig som det är enkelt.
Mina 5 cent. So sue me