HATAR konbana

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sweden.
Hoj
Kawasakit 636 " Såld" KTM Duke II "Såld" Yamaha 450 motard "såld" Kawasaki Z750 "såld" Yamaha R1 Fighter "såld" KTM Superduke "såld" KTM 690 SMC
Att ni orkar...:confused:
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
goba skrev:
2427419 konbanan sägs vara utformad för alla hojar...men d är den inte....

ingen i sverige klarar den med en goldwing.... den som säger sig kunna kan ju filma...


Vem säger det? Källa? Ingenstans på VV:s sidor har jag sett den uppgiften. Lyssna istället på dem som kör dagligen på konbanorna, dvs körskolelärarna. DE rekommenderar INTE alla sorters hojar. Vanlig nakenhoj funkar bäst. Tung custom, powercruiser, sporthoj, chopper etc etc är inte direkt konstruerade för lågfartsprecisionskörning, eller hur? Väljer man en sån hoj vore det som att ta ett stämjärn till att skruva i en skruv istället för skruvmejsel, för den ser ju nästan likadan ut... doh!

Skälet jag har fått är att en konbana är i stort sett det enda sättet man kan få en "mätbar" prestation som inte är så subjektiv. Det går fan inte att öva bland bilar eftersom det knappast uppstår samma situation om och om igen.

Javisst är konbanor en slags stiliserad verklighet men det är fan nyttigt att börja där. Den som är så körkåt att man inte kan disciplinera sig och faktiskt öva öva öva öva tills det sitter visar istället på omognad. Nästa organdonator typ. Stunt & trialkillarna som hanterar sina hojar som vantar, de har knappast fått det gratis utan det ligger timvis av övning och nötande bakom. Bara för att det SER enkelt ut betyder det ju inte att det enkelt att lära sig. Det är när man HAR lärt sig som det är enkelt.

Mina 5 cent. So sue me :tungan
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har en video på datorn med en Gixxer som fixar konbanan, ska se om jag kan lägga upp den imorrn. Nån annan som har länk till den kanske? Det är inga som helst problem att fixa konbanan med sporthoj om man tränar. Har även sett glidare som fixar det. Inga långgafflade aphäng dock men ändå... :näsblod
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
GuW skrev:
2427652 Hur fan kan en åsikt om ett körprov vara "vänster" eller "höger" för den delen?

Näe, visst, konbana i låg fart räddar säkert jättemånga liv.
Killen här i stan som hade klarat konbanan på torsdag hade jätte mycket nytta av den då han planterade sin motard halvvägs in i en saab på söndagen.
Dom glömde visst att lära ut att man ska ha bägge hjulen i backen.

Killen hade glädje av att ha klarat konbanan i fyra dagar.

Gubbar som fick körkortet på köpet har bättre statistik i år än dom som har kört upp för det i år, det är oomkullrunkeliga fakta.
Gubbarna som paddlar med fötterna dör sällan i trafiken.
Det har inget med konbanor att göra.

Jag uttryckte "vänster" för du verkade ömka o tro på att "alla kan".... men så är det inte. Att sen dra paralellen mellan en konbana skulle rädda livet på en övermodig slyngel som drar på bakan utan att veta vad fan han håller på med är ju rätt idiotisk om du tänker efter. Som att dra paralellen, "Det är som killen här i stan som fick HIV för att han inte använde kondom, det där med att lära ut säker sex är helt värdelöst eftersom det inte ger ett skit, unga människor är helt överrepresenterade i statistiken", you catch my drift? Det finns alltid folk som tar risken, oavsett hur mycket utbildning man ger.

Jag säger inte att konbanor förberreder en på världens alla trafiksituationer, helvete påg, om du tom. läser vad jag skriver en gång till om varför övningarna existerar så förstår du säkert. Sen att det finns ett och annat stolpskott i trafiken, talanglösa, omdömmeslösa, och förbaskat olämpliga förare, det har bland annat med systemet att göra. Är det rätt att få vara så fruktansvärt att kass att man är tvungen att köra upp 17 ggr för En behörighet? Man har väl då tydligt visat att man är helt utan talang och har otroligt svårt att anpassa sig till nya situationer, och helt enkelt inte är lämplig? De flesta trafiksituationer är Nya situationer där det krävs att man anpassar sig fort, och desto snabbare man kör, desto snabbare måste man anpassa sig.

Varför tror du ens man kör bankörningen först på uppkörningen? Jag kan staka upp det gör dig.

§1. Lågfartsprov - Man vill säkerställa att aspiranten kan hantera sin motorcykel på rätt sätt, ballans, koordination, och koncentration.
§2. Bromsprov - Se till att aspiranten på ett kontrollerat sätt kan få stop på 250kg projektil om det skulle vara så att något dyker upp på vägen.
§3. Serpentinbana med undanmanöver - Se till att aspiranten kan svänga hyffsat snabbt och kontrollerat, samt göra en undanmanöver för eventuellt hinder.

Alla ovanstående är för att minimera riskerna och öka säkerheten för aspiranten och medtrafikenterna när körprovet i trafik ska äga rum. Är det en Illa vald omtanke?

Om du fick lägga upp ett körprogram för att avgöra vem som är redo, mogna, och besitter tillräcklig kunskap om att framföra sitt fördon på varrenda väg i sverige, hur skulle du gå till väga?

tuppjuck skrev:
2427760 Vem säger det? Källa? Ingenstans på VV:s sidor har jag sett den uppgiften. Lyssna istället på dem som kör dagligen på konbanorna, dvs körskolelärarna. DE rekommenderar INTE alla sorters hojar. Vanlig nakenhoj funkar bäst. Tung custom, powercruiser, sporthoj, chopper etc etc är inte direkt konstruerade för lågfartsprecisionskörning, eller hur? Väljer man en sån hoj vore det som att ta ett stämjärn till att skruva i en skruv istället för skruvmejsel, för den ser ju nästan likadan ut... doh!

Skälet jag har fått är att en konbana är i stort sett det enda sättet man kan få en "mätbar" prestation som inte är så subjektiv. Det går fan inte att öva bland bilar eftersom det knappast uppstår samma situation om och om igen.

Javisst är konbanor en slags stiliserad verklighet men det är fan nyttigt att börja där. Den som är så körkåt att man inte kan disciplinera sig och faktiskt öva öva öva öva tills det sitter visar istället på omognad. Nästa organdonator typ. Stunt & trialkillarna som hanterar sina hojar som vantar, de har knappast fått det gratis utan det ligger timvis av övning och nötande bakom. Bara för att det SER enkelt ut betyder det ju inte att det enkelt att lära sig. Det är när man HAR lärt sig som det är enkelt.

Mina 5 cent. So sue me :tungan

Dina 5 cent är värda en dollar... Du har så klart för dig!
 
Last edited:

Mania

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Örebro
Hoj
xt660x
Jo det kan vara tufft å få till det ibland....själv kuggade jag i onsdags.
i mitt fall handlade det om stress, fick helt enkelt bara inte ihop det när det gällde....åkte fel ett par ggr och sista svängen va jag så jvla nervig så jag vinglade till å slog ner foten i vändningen....då avbröt han.....

Finns det förresten nån i Örebrotrakten som kan tänka sig låna lr hyra ut bågen för uppkörning till 13 sep? Min duger inte med sina ynka 40cc för lite!!
 

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
RW skrev:
2426648 Till er all som säger att man får använda bromsen vid uppkörningen, kan ni ta fram i vilken författning och var i denna det står så jag kan läsa på om detta????:va

Behöver du läsa på om fotbromsen??? :va

Är väl sunt förnuft, men självklart ska du ju inte ligga med bromsen i genom hela banan. Ta du och och leta upp var det står nånstans att du INTE får använda den...

Jag får nog hålla med många andra här angående din (trådskaparens) mognad, skärp dig o fokusera på din uppkörning så ska du nog se att du klarar den nästa gång. Vet att det känns piss att kugga men bara att bita ihop och göra BÄTTRE nästa gång. Antagligen är det väl samma snubbe som bedömer dig igen...ta det till din fördel eller fortsätt skylla ditt misslyckande på "gubbjäveln" och han lär kugga dig igen...:rolleyes:

Lycka till!
 
Last edited:

kiisen

Fegis
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K8
jag körde upp på min sporthoj förra måndan utan problem och har nu körkort så måste ju säga att det var tråkigt att du inte klarade det.
 

Cathy2

Snygg bakdel =)
Gick med
15 Aug 2006
Ort
Västra Götaland
Hoj
Suzuki GSR 600
DanL skrev:
2427475 Ja det är väl så, ha ha.

Frottéhanduk i luftintaget?

Går dåligt när man skall smyga igång (krypköra)... :mad:

Lite handduk när jag skall dra på och mer när jag skall krypa...:D Antagligen något med munstyckena... är inte så duktig på det...:confused:

Skall in på koll när kortet är klart..
 

Deniz

Ny medlem
Gick med
6 May 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Rocket III
Hd

Zebba skrev:
2420924 Hörru du din .......... Så du menar att du skulle utan problem kunna hoppa på min hoj eller en Wildstar utan problem för du är sååå bra å säker förare. Vilket jävla skitsnack. Behåll dina komentarer för dig själv trodde faktiskt att en gubbe i din ålder skulle ha någon vettigare att säga.



Har du någonsin kört en offroad hoj då borde du veta skillnaden.....

När jag körde upp så var där en tjej som körde upp på sin HD... hon fixade banan galant på andra försöket.. Hon hade nog övat:tummenupp

Öva på bara så kommer det att gå bra

/ Deniz
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Är inte detta självklart.

Klarar man inte proven har man inte i trafiken ensam att göra på/i fordon som kräver behörighet, Gör om gör rätt.

Läst och hört så många som klagar på kontrollanterna vid förarproven, dom kräver inte att man ska vara någon mästare på att framföra fordonet utan att man ska kunna köra hyggligt säkert.

En bra hojförare tar lång tid att bli om man enns blir det.

Körproven är för dom flesta som kört ett tag relativt lätta och är nog minst vad man kan begära att folk ska klara av för att få fortsätta öva på egen hand.

Övning ger färdighet, på igen så fixar du lappen.
 

hondacrf

Enduro åkare gör det i skithålet!!!
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Mariefred
Hoj
Yamaha XJ600S, TWS PRO R2 2005
Är det någon som har ritningar på dom olika banorna för uppkörningen,
jag ska börja köra lite nu, och tänkte testa på dessa olika banorna, men jag har ej hittat några ritningar över dom.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
hondacrf skrev:
2432966 Är det någon som har ritningar på dom olika banorna för uppkörningen,
jag ska börja köra lite nu, och tänkte testa på dessa olika banorna, men jag har ej hittat några ritningar över dom.


Kollat vid källan, dvs Vägverket? :tungan

Här finns allt man behöver veta:
http://www.vv.se/vtk/

Välj "Motorcykel"-ikonen längst ned, klicka sen på "Körprov" längst ned och sen "Vad består körprovet av" i innehållsförteckningen i mitten av bilden.

Nyttig läsning om hur VV:s bestämmelser är, även bild på konbanor osv.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm
 

hondacrf

Enduro åkare gör det i skithålet!!!
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Mariefred
Hoj
Yamaha XJ600S, TWS PRO R2 2005
tuppjuck skrev:
2433013 Kollat vid källan, dvs Vägverket? :tungan

Här finns allt man behöver veta:
http://www.vv.se/vtk/

Välj "Motorcykel"-ikonen längst ned, klicka sen på "Körprov" längst ned och sen "Vad består körprovet av" i innehållsförteckningen i mitten av bilden.

Nyttig läsning om hur VV:s bestämmelser är, även bild på konbanor osv.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm


tackar,

nu kan jag upp till flygfältet och bygga lite. :yoparty

// Peter
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
Hejlesen skrev:
2432347 Behöver du läsa på om fotbromsen??? :va

Är väl sunt förnuft, men självklart ska du ju inte ligga med bromsen i genom hela banan. Ta du och och leta upp var det står nånstans att du INTE får använda den...!

"Hastigheten skall regleras med kopplingen (krypkörning)."
VVFS 2004:109
Nu har jag visat var det står att hastigheten skall regleras med KOPPLINGEN, visa nu du var det står att man får använd BROMSEN!!!:arsele
 

Dominator-Rocks

Guest
RW skrev:
2441868 "Hastigheten skall regleras med kopplingen (krypkörning)."
VVFS 2004:109
Nu har jag visat var det står att hastigheten skall regleras med KOPPLINGEN, visa nu du var det står att man får använd BROMSEN!!!:arsele

:mad: Skitsamma vad det står, man får bromsa upp hojen vid enstaka tillfälle!

Jag bromsade upp cykeln precis efter vändningen!

OBS använd inte frambromsen, bara bak!!! :tummenupp
 

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
RW skrev:
2441868 "Hastigheten skall regleras med kopplingen (krypkörning)."
VVFS 2004:109
Nu har jag visat var det står att hastigheten skall regleras med KOPPLINGEN, visa nu du var det står att man får använd BROMSEN!!!:arsele

Allvarligt talat, ditt liv måste vara trist om du inte förstår ironi!!

Jag tog körkort för A-behörighet maj 2005. Min körskolelärare sa till o med att man FÅR använda broms nån enstaka gång men inte HELA tiden. Våran bana låg dessutom i lut så risk att man får upp för hög fart när man har vänt är ganska vanlig. Broms eller inte så är det helheten som man bedömer, det vill säga ditt hanternade av cykeln och körningen. Om du väljer att stressa igenom banan för att du fått upp för hög fart när du SKA ha krypfart eller om du väljer att reglera det snabbt med fotbromsen så har du ju hanterat det bra och korrekt i en av situationerna...att visa hur du smidigt tar dig ur en felaktig situation man hamnat i visar ju tydligt hur dina kunskaper är!
Det enda din text från VV bevisar är hur det ska gå till att ta sig igenom banan, men om farten skulle bli för hög så MÅSTE man ju få ta ner den och hur DU gör det genom gas/koppling vet inte jag men det står ju inte att man INTE får använda fotbromsen heller, eller hur???? Även om du BARA skall regelera med kopplingen så KAN ju farten bli för hög och då menar du alltså att man blir kuggad utan att ens få chansen att korigera sitt misstag??
I trafiken kan du ju till exempel köra fel utan att bli kuggad, bara du rättar till och löser det på ett bra och smidigt sätt!
Jag lyssnar på min körskolelärare och vad han har att säga och hur han besvarar de frågor jag ställde till han. Hur andra gör är väl upp till de. Vi FICK använda broms oavsett vad du tycker/säger så jag kanske inte borde klarat kortet då...
Som sagt så är det helheten som bedöms och de var flera som välte koner i undanmanövern men som ändå klarade det. Man tittar på hur man hanterar cykeln förbi själva hindret och sen hur man planerar sin körning i vändningen och slalombanan.

Stirra dig blind på texter och författningar du så blir du säkert en MYCKET bättre förare än ALLA oss andra här i världen...:rolleyes:

Martin
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
RW skrev:
2441868 "Hastigheten skall regleras med kopplingen (krypkörning)."
VVFS 2004:109
Nu har jag visat var det står att hastigheten skall regleras med KOPPLINGEN, visa nu du var det står att man får använd BROMSEN!!!:arsele

Kan du inte visa var det står att man INTE får använda bromsen istället? Din text påvisar ju bara att man ska använda kopplingen men inte att man INTE ska använda bromsen.
 

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
En rosa
Dominator-Rocks skrev:
2442377 :mad: Skitsamma vad det står, man får bromsa upp hojen vid enstaka tillfälle!

Jag bromsade upp cykeln precis efter vändningen!

OBS använd inte frambromsen, bara bak!!! :tummenupp

bromsa upp hojjen ballt me hjulspinn på konbanan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top