(MARCUS) skrev:2427657Att ni orkar...
forrest skrev:2427690mm 8 sidor jidder
goba skrev:2427419konbanan sägs vara utformad för alla hojar...men d är den inte....
ingen i sverige klarar den med en goldwing.... den som säger sig kunna kan ju filma...
GuW skrev:2427652Hur fan kan en åsikt om ett körprov vara "vänster" eller "höger" för den delen?
Näe, visst, konbana i låg fart räddar säkert jättemånga liv.
Killen här i stan som hade klarat konbanan på torsdag hade jätte mycket nytta av den då han planterade sin motard halvvägs in i en saab på söndagen.
Dom glömde visst att lära ut att man ska ha bägge hjulen i backen.
Killen hade glädje av att ha klarat konbanan i fyra dagar.
Gubbar som fick körkortet på köpet har bättre statistik i år än dom som har kört upp för det i år, det är oomkullrunkeliga fakta.
Gubbarna som paddlar med fötterna dör sällan i trafiken.
Det har inget med konbanor att göra.
tuppjuck skrev:2427760Vem säger det? Källa? Ingenstans på VV:s sidor har jag sett den uppgiften. Lyssna istället på dem som kör dagligen på konbanorna, dvs körskolelärarna. DE rekommenderar INTE alla sorters hojar. Vanlig nakenhoj funkar bäst. Tung custom, powercruiser, sporthoj, chopper etc etc är inte direkt konstruerade för lågfartsprecisionskörning, eller hur? Väljer man en sån hoj vore det som att ta ett stämjärn till att skruva i en skruv istället för skruvmejsel, för den ser ju nästan likadan ut... doh!
Skälet jag har fått är att en konbana är i stort sett det enda sättet man kan få en "mätbar" prestation som inte är så subjektiv. Det går fan inte att öva bland bilar eftersom det knappast uppstår samma situation om och om igen.
Javisst är konbanor en slags stiliserad verklighet men det är fan nyttigt att börja där. Den som är så körkåt att man inte kan disciplinera sig och faktiskt öva öva öva öva tills det sitter visar istället på omognad. Nästa organdonator typ. Stunt & trialkillarna som hanterar sina hojar som vantar, de har knappast fått det gratis utan det ligger timvis av övning och nötande bakom. Bara för att det SER enkelt ut betyder det ju inte att det enkelt att lära sig. Det är när man HAR lärt sig som det är enkelt.
Mina 5 cent. So sue me
RW skrev:2426648Till er all som säger att man får använda bromsen vid uppkörningen, kan ni ta fram i vilken författning och var i denna det står så jag kan läsa på om detta????
DanL skrev:2427475Ja det är väl så, ha ha.
Frottéhanduk i luftintaget?
Zebba skrev:2420924Hörru du din .......... Så du menar att du skulle utan problem kunna hoppa på min hoj eller en Wildstar utan problem för du är sååå bra å säker förare. Vilket jävla skitsnack. Behåll dina komentarer för dig själv trodde faktiskt att en gubbe i din ålder skulle ha någon vettigare att säga.
Har du någonsin kört en offroad hoj då borde du veta skillnaden.....
hondacrf skrev:2432966Är det någon som har ritningar på dom olika banorna för uppkörningen,
jag ska börja köra lite nu, och tänkte testa på dessa olika banorna, men jag har ej hittat några ritningar över dom.
tuppjuck skrev:2433013Kollat vid källan, dvs Vägverket?
Här finns allt man behöver veta:
http://www.vv.se/vtk/
Välj "Motorcykel"-ikonen längst ned, klicka sen på "Körprov" längst ned och sen "Vad består körprovet av" i innehållsförteckningen i mitten av bilden.
Nyttig läsning om hur VV:s bestämmelser är, även bild på konbanor osv.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm
Hejlesen skrev:2432347Behöver du läsa på om fotbromsen???
Är väl sunt förnuft, men självklart ska du ju inte ligga med bromsen i genom hela banan. Ta du och och leta upp var det står nånstans att du INTE får använda den...!
RW skrev:2441868"Hastigheten skall regleras med kopplingen (krypkörning)."
VVFS 2004:109
Nu har jag visat var det står att hastigheten skall regleras med KOPPLINGEN, visa nu du var det står att man får använd BROMSEN!!!
Nu har jag visat var det står att hastigheten skall regleras med KOPPLINGEN, visa nu du var det står att man får använd BROMSEN!!!
Dominator-Rocks skrev:2442377Skitsamma vad det står, man får bromsa upp hojen vid enstaka tillfälle!
Jag bromsade upp cykeln precis efter vändningen!
OBS använd inte frambromsen, bara bak!!!
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|