GuW skrev:
2422732 Jo, visst kan det vara bra, men ute i verkliga livet får man sätta i fötterna hur många gånger man vill när man ska köra runt dom jämt utplacerade hindren som finns...
Totalt orealistiskt, har ingenting som helst med motorcykelkörning att göra, men likväl ett inslag i uppkörningen som väldigt många kuggar på.
Se bara på klubben "Albatross-MC", alla glidaråkare som springer igång MC'n vid rödljusen, och börjar paddla med fötterna så fort dom har saktat in till mindre än 30km/h, dom utgör en försvinnande liten del i olyckstatestiken jämfört med dom tuffa grabbarna på tuffa hojjar som nyss har klarat konbanan.
Var är relevansen, i verkliga livet kan man sätta ner fötterna så ofta man vill i låg hastighet, eller välja att inte kryssa mellan bilarna på Essingeleden utan snällt vänta i kön tills det rullar igen (du vet, man behöver inte behärska slalomkörning mellan filerna med bil för att få B kort, man får däremot lära sig att det inte är ett uppskattat beteende).
Konbanan räddar inga liv.
Tyckte ditt inlägg var lite väl... hur ska jag säga... "vänster" är ordet jag kommer att tänka på. Varför det då? Jo för det känns som du "ömkar" lite väl mycket över människor som verkligen ÄR faror. Sverige har inte heller några regler som drar tillbaka körkort från gamlingar som är helt olämpliga som förare, dom är inte representerade i statistiken för att dom kör 10 mil om året, men när dom kör den 11:e så sitter det kanske en motorcykel i sidan för att dessa människor tog körtkort innan högertrafiken, trafikljusen, och fåglarna hade uppfunnits.
Jag har inte själv testat det nya lågfartsprovet då jag tog mitt körkort på den legendariska garagesvängens tid. En sväng som tog ett tag att öva in. Varför det då? Jo för att jag inte hade vana, eller förmågan att utnyttja min ballans och koordination på rätt sätt när jag satt på cykeln, men det var något jag lärde mig, och när det var dags för uppkörning så kunde jag visa körinspektören detta. Genom att visa att jag klarade garagesvängen var det också ganska givet att jag hade lärt mig att nyttja fysikens lagar och alltså var det ganska givet att jag kunde framföra fordonet i alla farter.
Tro inte att övningarna vägverket har utlyst är gjorda för att vara verklighetsanpassade, eller för att det är en vanlig situation i trafiken. Dom är utformade för att skillja agnarna från vetet = göra det lätt för körinspektören att se vem som har vanan inne eller inte. Ponera att jag och trådskaparen skulle köra en given sträcka 70-väg i laglig hastighet, hur lätt avgör du vem som har vana eller inte?
Körkort har aldrig, och kommer aldrig bli en mänsklig rättighet. Att ha "svåra" körprov är bara ett sätt göra en generell och grov siktning av alla som försöker få behörighet.
Sen kan man ifrågasätta vad som klassas som "svårt".
--------------------------------------------------
I övrigt, ja det är idiotiskt att utforma körbanor som lämnar olika marginaler till olika typer av motorcyklar, MEN det är hur som helst en given premiss och jag ömkar lika lite över någon som blir kuggad på lågfartsprovet för att ha kört dit på en ducati SS, som jag ömkar för en SAAB-ägare som går till VOLVO för att köpa reservdelar, som en fotbollspelare som kommer till matchen med skridskor på fötterna, som en tyngdlyftare som smort in händerna i olja innan lyftet, som en..... ja, ni förstår min poäng. Gör det inte svårare än vad det är, och sluta sparka på öppna dörrar...