HATAR konbana

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki Bandit 600
Esquire skrev:
2426739 Nej. Men på vissa ställen så tolereras det inte att man använder någon fotbroms alls och på vissa ställen får man använda den om den behövs.

Kanske beror på hur banan ser ut. Om det inte är något lut ska man väl inte behöva bromsa.
Till trådstartaren: du blir inte kuggad om du sätter ner en fot om du för övrigt kör stabilt.

Jag tycker att snabba konbanan är mindre realistisk. Jag menar, hur ofta måste du snabbt in i en slalombana efter en undanmanöver:confused:

Det spelar ju ingen roll vad vi tycker. Det är bara att bita ihop och lära sig eländet. En vacker dag funkar det och man får den efterlängtade lappen. :yoparty Sen behöver man aldrig mer bry sig om de där elaka konerna.
 

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
Tror säkert konbanan kan vara värd att ha kvar. Som någon nämde tidigare så kolla på dom gamla gubbarna som blev sugen på skaffa hoj när de passerat 50 sträcket och fick sitt kort inpå B kortet, dom jynglar ju så man blir åksjuk när de kommer under 30 inne i stan. Sen paddlar dom liv i cykeln när dom ska iväg. Konbanan medför att man tränar upp sitt balanssinne och blir mera ett med hojen. Jag använder min krypkörning nästan dagligen, när de går sakta inne i stan så blir de kryp. Slipper jag ner och upp med fötterna hela tiden, är väl olika men jag föredrar krypkörning framför fötter.

Sen är de olika hur svårt folk har för att lära sig detta, jag personliga har åkt cross några år och klarade alla etapper på konbanan på mitt första försök, körde med en zr7 vilket är en bra cykel att köra upp med. Men man har ju valet att ta den cykel man vill köra med, är ju samma med biluppkörningen. Varför ta en Grand Voyager när man kan köra en Golf? Behöver inte göra de svårare än det är. Sen att skrika och gorma om vilken k*k kontrollanten är tyder enbart på att din omogna och att ditt misslyckande går ut över honom. Nä träna mera så går de vägen. Madman6 körde upp samtidigt som jag och gjorde de på en gpz1000, de gick galant. Så träna träna!
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Den skrothög till Mc jag körde upp på tappade greppet med framhjulet om man bromsade för hårt på bromstestet,choken fick vara halvägs ute för att den inte skulle dö på tomgång + att gasen ökade när man svängde vänster.
Det var JÄVLIGT roligt att köra konbanan med den!!:näsblod

Att sen köpa en ny hoj var som att gå från en Amason till S60R:)
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Ilma skrev:
2426854
Jag tycker att snabba konbanan är mindre realistisk. Jag menar, hur ofta måste du snabbt in i en slalombana efter en undanmanöver:confused:


Man kanske gör en snabb manöver åt vänster för att inte köra på en galen cyklist och sen måste man snabbt tillbaka till sitt eget körfält för att inte frontalkrocka?
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
GuW skrev:
2422732 Jo, visst kan det vara bra, men ute i verkliga livet får man sätta i fötterna hur många gånger man vill när man ska köra runt dom jämt utplacerade hindren som finns...

Totalt orealistiskt, har ingenting som helst med motorcykelkörning att göra, men likväl ett inslag i uppkörningen som väldigt många kuggar på.

Se bara på klubben "Albatross-MC", alla glidaråkare som springer igång MC'n vid rödljusen, och börjar paddla med fötterna så fort dom har saktat in till mindre än 30km/h, dom utgör en försvinnande liten del i olyckstatestiken jämfört med dom tuffa grabbarna på tuffa hojjar som nyss har klarat konbanan.

Var är relevansen, i verkliga livet kan man sätta ner fötterna så ofta man vill i låg hastighet, eller välja att inte kryssa mellan bilarna på Essingeleden utan snällt vänta i kön tills det rullar igen (du vet, man behöver inte behärska slalomkörning mellan filerna med bil för att få B kort, man får däremot lära sig att det inte är ett uppskattat beteende).

Konbanan räddar inga liv.

Tyckte ditt inlägg var lite väl... hur ska jag säga... "vänster" är ordet jag kommer att tänka på. Varför det då? Jo för det känns som du "ömkar" lite väl mycket över människor som verkligen ÄR faror. Sverige har inte heller några regler som drar tillbaka körkort från gamlingar som är helt olämpliga som förare, dom är inte representerade i statistiken för att dom kör 10 mil om året, men när dom kör den 11:e så sitter det kanske en motorcykel i sidan för att dessa människor tog körtkort innan högertrafiken, trafikljusen, och fåglarna hade uppfunnits.

Jag har inte själv testat det nya lågfartsprovet då jag tog mitt körkort på den legendariska garagesvängens tid. En sväng som tog ett tag att öva in. Varför det då? Jo för att jag inte hade vana, eller förmågan att utnyttja min ballans och koordination på rätt sätt när jag satt på cykeln, men det var något jag lärde mig, och när det var dags för uppkörning så kunde jag visa körinspektören detta. Genom att visa att jag klarade garagesvängen var det också ganska givet att jag hade lärt mig att nyttja fysikens lagar och alltså var det ganska givet att jag kunde framföra fordonet i alla farter.

Tro inte att övningarna vägverket har utlyst är gjorda för att vara verklighetsanpassade, eller för att det är en vanlig situation i trafiken. Dom är utformade för att skillja agnarna från vetet = göra det lätt för körinspektören att se vem som har vanan inne eller inte. Ponera att jag och trådskaparen skulle köra en given sträcka 70-väg i laglig hastighet, hur lätt avgör du vem som har vana eller inte?

Körkort har aldrig, och kommer aldrig bli en mänsklig rättighet. Att ha "svåra" körprov är bara ett sätt göra en generell och grov siktning av alla som försöker få behörighet.

Sen kan man ifrågasätta vad som klassas som "svårt".

--------------------------------------------------

I övrigt, ja det är idiotiskt att utforma körbanor som lämnar olika marginaler till olika typer av motorcyklar, MEN det är hur som helst en given premiss och jag ömkar lika lite över någon som blir kuggad på lågfartsprovet för att ha kört dit på en ducati SS, som jag ömkar för en SAAB-ägare som går till VOLVO för att köpa reservdelar, som en fotbollspelare som kommer till matchen med skridskor på fötterna, som en tyngdlyftare som smort in händerna i olja innan lyftet, som en..... ja, ni förstår min poäng. Gör det inte svårare än vad det är, och sluta sparka på öppna dörrar...
 

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Jäklar vilket hett ämne de här blev. Nu några dar senar så har allt lugnat ner sig. Tyvär så har jag hört från flera att han jag körde upp med var en riktig skit som gillar att utöva sin makt.Men men. har fixat en annan hoj nu som jag ska testa på. Å de e övning varje dag som gäller nu. Så nästa gång ska de inte va nå snack om saken. Men kom också på å tänka på en sak. Att alla skriver träna. Men man bygger upp banorna med alla mått å så. Sedan så övar man på dem till en förbannelse. De ända man lär sig stort sätt är banorna utantill. Ja vet balans å kontroll men de kan man lära sig utan konbana. Men skulle man flytta några av konorna eller ställa dit en helt ny bana på uppkörningsdagen så skulle nog inte många klara de. För man lär sig ju bara hur man ska köra i den banan. De har inte med planering å göra. Planering på hoj är ju i trafiken. Hur korsningen man kommer fram till hur man ska ta sig igenom å så.

Å ursäkta till alla som jag lacka till på. Va inte i mitt bästa jag den eftermiddagen.

Ha´re bra alla
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
>Nog för att jag håller med om att kon banorna är skumt utformande, men du kan väl för FAN inte hänga ut trafik "nissen" för att VV / staten har bestämt hur alla Svenskar ska gå tillväga för att få körkort?!
 

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Kallar du de å hänga ut. Skulle jag sätta ut namn å bild så är det att hänga ut. Å de tänker jag inte göra. Man måste ju faktiskt få tycka att någon gör ett dåligt jobb då å då. Alla här stort sätt tycker ju att jag var dålig å de är ju helt okej att påpeka. Jag menar inte att jag blev bara kuggad pga av att han gjorde fel. Men jag har talet men ett antal som har haft samma snubbe som jag. Som har sagt att han inte riktigt e rätt man för jobbet. För på ett förar prov ska han se på helheten inte bara på enstaka fel. De var något som han inte gör. Bara så du vet, staten kan faktiskt anställa fel folk för vissa jobb. Bara å läsa i tidningen, så kan man hitta en del personer som inte borde jobba för staten.

Har en fråga bara: Om man sätter högfartsprovet å inbromsningarna. klarar nästan hela lågfartsprovet (fastna på sista konan. Har man inte bevisat att man kan framföra en cykel så pass mycke att få köra ut i trafiken på provet. Så man kan bevisa att körningen i trafik inte är något problem.
 
Last edited:

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki Bandit 600
Ogre skrev:
2426955 Man kanske gör en snabb manöver åt vänster för att inte köra på en galen cyklist och sen måste man snabbt tillbaka till sitt eget körfält för att inte frontalkrocka?

Visst. Undanmanövern är jätteviktig! Men att sedan börja köra slalom...
Jag hade aldrig några problem med det men jag tycker det är en lite märklig bana om det ska simulera en potentiell verklig situation.

Peace och trevlig helg!
 

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Ilma skrev:
2427259 Visst. Undanmanövern är jätteviktig! Men att sedan börja köra slalom...
Jag hade aldrig några problem med det men jag tycker det är en lite märklig bana om det ska simulera en potentiell verklig situation.

Peace och trevlig helg!

alltså den banan var de inga som helst problem. Den sa han att de var klockrent kört. Den var kryp körningen där klara jag hela vägen 180 graders svängen å så fastnade jag på sista konan. De var där skon klämde.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Zebba, det verkar som att du skyller på allt möjligt för att du missade uppkörningen. Är det inte provet som det är fel på så är det förarprövaren.
 

Cathy2

Snygg bakdel =)
Gick med
15 Aug 2006
Ort
Västra Götaland
Hoj
Suzuki GSR 600
DanL skrev:
2426941 Den skrothög till Mc jag körde upp på tappade greppet med framhjulet om man bromsade för hårt på bromstestet,choken fick vara halvägs ute för att den inte skulle dö på tomgång + att gasen ökade när man svängde vänster.
Det var JÄVLIGT roligt att köra konbanan med den!!:näsblod

Att sen köpa en ny hoj var som att gå från en Amason till S60R:)

är det en kawa du menar?? :) Håller på med finjustering innan uppkörning med en frottehandduk i luftintaget för att överhuvudtaget kunna krypköra....
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Cathy2 skrev:
2427302 är det en kawa du menar?? :) Håller på med finjustering innan uppkörning med en frottehandduk i luftintaget för att överhuvudtaget kunna krypköra....


Nä då, det var en gammal luftkyld silvrig Suzuki 750 ??? med bucklor överallt.
Dom hade en likadan fast röd i bättre skick dom sålde för 18000:- så du kan ju tänka dig vilket härke jag fick stå ut med:)
 

Cathy2

Snygg bakdel =)
Gick med
15 Aug 2006
Ort
Västra Götaland
Hoj
Suzuki GSR 600
DanL skrev:
2427357 Nä då, det var en gammal luftkyld silvrig Suzuki 750 ??? med bucklor överallt.
Dom hade en likadan fast röd i bättre skick dom sålde för 18000:- så du kan ju tänka dig vilket härke jag fick stå ut med:)


Alla erfarenheter är av godo, heter det iallafall...:va
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Zebba skrev:
2420893 Missa på min uppkörning idag. SÅÅÅ skoj.:mad:

Skulle köra de där kryp testet. Den där banan med fem konar som står på en rad. VA fan har de me hur man är som hojåkare. Hade problem med sista konan kom inte rätt så jag missa på tillbaka vägen. Kör då också en Gixxxer 750 så de e ju en lätt hoj. Den där jävla kuken skulle jag gärna se hoppa på min hoj å köra banan. För de e ju ett krav för att få köra hoj på vägen att man ska klara de. Men när man tar körkort är de inte så att man ska kunna köra vilken hoj som helst säker på vägen. Så då borde han ju också kunna slänga runt den där utan problem. Hur skulle han ha gjort om jag kom med en HD med långgaffel den skulle aldrig gå igenom. Å så säger han att de här skulle simulera en krypkörning på essingeleden!! MEN VA FAN E HAN HELT DUM vem kör sick sack körtning i sakta gå fart utan att sätta i fötterna å sedan göra en 180 graders sväng. Om jag åker på essingeleden å de e kö. Å jag sätter ner mina fötter då är jag alltså inte en säker förare. Allt annat gick hur bra som helst. MEn enligt honom så är jag inte säker i trafiken för att jag inte kan krypa fram. OM jag skulle åka dit med en offroad hoj å så är de ju piss enkelt å så klarar man kortet åker hem å slänger sig på gixxern då borde ju inte mitt körkort vara giltigt för den kan jag inte krypa med. Å de roliga va att de tycker att man ska ha en annan hoj vid uppkörningen men ska inte dessa banor vara anpassade så de ska passa alla. Hoppas inte att jag möter honom nån dag :argpådato


konbanan sägs vara utformad för alla hojar...men d är den inte....

ingen i sverige klarar den med en goldwing.... den som säger sig kunna kan ju filma...
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
körde upp med en zxr400.. sporthoj... övade 3-4timmar sammanslagt och det gick jättebra... bara att ha bra balans och ta rätt spår... utnyttja de punkter som inte används som riktmärken så blir det perfekt varenda gång :D
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Zebba skrev:
2427137 ... Å de e övning varje dag som gäller nu. Så nästa gång ska de inte va nå snack om saken....

Jag hade också problem med krypkörningen och tänkte att det var då fan också om jag inte ska få till det. En kväll körde jag krypkörning, åttor och garagevändning i timmar. Då släppte det äntligen och jag lärde mig att köra hur många varv som helst med styret mot styrstoppet. När jag var klar med kvällens övningar kollade jag trippmätaren och såg att jag hade kört 14 km krypkörning.

Vad gäller konbanan så är ett bra tips att köra slalom mellan mittstrecken på 70 väg. När jag var nybörjare tyckte jag att 40 km/tim var skitfort. Nu kan jag köra slalom i 105 km/tim mellan strecken. Fortare än det går inte med min hoj för då släpper framhjulet.

Fortsätt att öva så ska du se att du med lätthet fixar nästa prov.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
yoohan skrev:
2427006 Tyckte ditt inlägg var lite väl... hur ska jag säga... "vänster" är ordet jag kommer att tänka på. Varför det då?

Hur fan kan en åsikt om ett körprov vara "vänster" eller "höger" för den delen?

Näe, visst, konbana i låg fart räddar säkert jättemånga liv.
Killen här i stan som hade klarat konbanan på torsdag hade jätte mycket nytta av den då han planterade sin motard halvvägs in i en saab på söndagen.
Dom glömde visst att lära ut att man ska ha bägge hjulen i backen.

Killen hade glädje av att ha klarat konbanan i fyra dagar.

Gubbar som fick körkortet på köpet har bättre statistik i år än dom som har kört upp för det i år, det är oomkullrunkeliga fakta.
Gubbarna som paddlar med fötterna dör sällan i trafiken.
Det har inget med konbanor att göra.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top