HATAR konbana

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
xfader skrev:
2420963 Måste säga att konbanan är väl ett ganska realistiskt prov egentligen?
Kan vara bra att kunna krypa runt hinder på vägen i låg fart kanske?

Jo, visst kan det vara bra, men ute i verkliga livet får man sätta i fötterna hur många gånger man vill när man ska köra runt dom jämt utplacerade hindren som finns...

Totalt orealistiskt, har ingenting som helst med motorcykelkörning att göra, men likväl ett inslag i uppkörningen som väldigt många kuggar på.

Se bara på klubben "Albatross-MC", alla glidaråkare som springer igång MC'n vid rödljusen, och börjar paddla med fötterna så fort dom har saktat in till mindre än 30km/h, dom utgör en försvinnande liten del i olyckstatestiken jämfört med dom tuffa grabbarna på tuffa hojjar som nyss har klarat konbanan.

Var är relevansen, i verkliga livet kan man sätta ner fötterna så ofta man vill i låg hastighet, eller välja att inte kryssa mellan bilarna på Essingeleden utan snällt vänta i kön tills det rullar igen (du vet, man behöver inte behärska slalomkörning mellan filerna med bil för att få B kort, man får däremot lära sig att det inte är ett uppskattat beteende).

Konbanan räddar inga liv.
 

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Förstår din ilska. Jag var inte särskilt glad ens när jag tagit kortet.
 

Scrub

Guest
Zebba skrev:
2420893 Missa på min uppkörning idag. SÅÅÅ skoj.:mad:
OM jag skulle åka dit med en offroad hoj å så är de ju piss enkelt å så klarar man kortet...

Varför körde du inte upp med en Offroadare då?:confused:

Se nu till att ringa och fixa en ny tid. (jag ringde var 10:de minut) Sen ser du till att öva och mogna, Så ska du se att det fixar sig.

Har förövrigt bevittnat ett klockrent krypkörningsprov med en GoldWing... Så nog går det.
 

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Munchen
Hoj
Husa 650-05
Zebba skrev:
2421025 OM vi säger så här. De var inte balansen eller att jag inte kunde krypa fram de var att jag hade dålig planering INTE ATT JAG SKULLE VARA DÅLIG ATT HANTERA EN HOJ!!. Är det inte viktigare att jag kan planera i trafiken istället för att ha en bra planering runt en kona. Satte undanmanöver banan å bromstestet klockrent. Men jag tog mig genom banan runt 180 graders svängen men på vägen tillbaka så låg jag lite efter i svängarna. Å då har jag dålig planering. Därför inte säker.

Det håller jag oxå med om, taskig planering. Du borde ha planerat att lägga uppkörning längre fram i tiden så att du kunde öva mera.
 

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Triumph Speed triple -06
Jag tog körkortet -99. Då fanns garagevändningen fortfarande kvar. Innan uppkörningen hade jag nött garagevändningen på min szr 660. Körställningen är väldigt framåtlutad på den hojen, m.a.o svårare att få balans i långsam hastighet. När jag sedan körde upp för tung hoj, var jag tvungen att låna en 750 (det blev en honda sevenfifty (upprätt körställning)). Med den hojen var det hur lätt som helst att göra garagevändningen. Mitt tips öva, öva, eller låna en hoj med upprätt körställning. Det är så mycket lättare då.:tummenupp
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Saken är ju den att konbanan (lågfartsdelen särskilt) borde ju anpassas efter olika hojar liksom det gjordes på garagevändningen. Den baserades på max styrutslag plus 20cm rätta mig om jag har fel... Sen fattar inte jag varför man måste köra om konbanan vid nästa uppkörning om man kuggar på trafikdelen efteråt??? Dom kan ju likväl införa att teorin ska göras om ifall man kuggar konbanan... Hade varit bättre med lite bankörning innan man får lappen. Det om något lär ju en å köra å minskar garanterat olyckor å avåkningar pga att man inte törs lägga ner hojen om kurvan nyper åt. Men bara gilla läget å visa vv snubben nästa gång:tummenupp
 

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Triumph Speed triple -06
Vår kontrollant satt på en campingstol och tittade när vi övade innan uppkörning. Jag + dom andra 2 som skulle köra upp körde igenom garagevändningen, säkerhetskontrollen + slalombanan och kollade varandra innan uppkörningen började. Alla klarade det utan problem. När det sedan blev dags för uppkörningen sa kontrollanten (som hade tittat på utan att säga något). Jag ser att ni kan detta, nu vill jag att vi kör bromsprov och åker ut i trafiken. Han hade m.a.o kollat oss under tiden vi övade och såg att vi alla behärskade övningarna. Det var en bra kontrollant.
 

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Jag frågade kontrollanten på min uppkörning just vad som hände omman kommer med värsta choppern , eftersom det skall var din egen hoj du skall använda som privatist. HAn sa att då anpassar man banan o flyttar ut konerna så att avståndet blir procentuellt lika stort. Skulle man komma på värsta banracing hojen med typ en halvmeters vändradie så flyttas konerna ihop.

O enl honom fick man använda bromsen för att bromsa ner om det gick för fort, dock inte hålla på med den hela tiden.
 

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
K.L skrev:
2422830 Saken är ju den att konbanan (lågfartsdelen särskilt) borde ju anpassas efter olika hojar liksom det gjordes på garagevändningen. Den baserades på max styrutslag plus 20cm rätta mig om jag har fel... Sen fattar inte jag varför man måste köra om konbanan vid nästa uppkörning om man kuggar på trafikdelen efteråt??? Dom kan ju likväl införa att teorin ska göras om ifall man kuggar konbanan... Hade varit bättre med lite bankörning innan man får lappen. Det om något lär ju en å köra å minskar garanterat olyckor å avåkningar pga att man inte törs lägga ner hojen om kurvan nyper åt. Men bara gilla läget å visa vv snubben nästa gång:tummenupp

Vv har börjat på prov på vissa orter i Sverige att man bara behöver köra upp den del som man har missat..och det får man göra på en körskola...men då gäller det förstås att man inte har missat katastrof mycket...låter som ett smart drag..

vx800 skrev:
2423757 Jag frågade kontrollanten på min uppkörning just vad som hände omman kommer med värsta choppern , eftersom det skall var din egen hoj du skall använda som privatist. HAn sa att då anpassar man banan o flyttar ut konerna så att avståndet blir procentuellt lika stort. Skulle man komma på värsta banracing hojen med typ en halvmeters vändradie så flyttas konerna ihop.

O enl honom fick man använda bromsen för att bromsa ner om det gick för fort, dock inte hålla på med den hela tiden.

Helt rätt...man FÅR använda fotbromsen till att snabbt minska farten om det går för fort..men du får inte sitta med foten på bromsen hela tiden...
 
Last edited:

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Ni ska vara glada att ni kör up på¨den nya banan.
Jag körde upp på den slalombanan som gick på tid.
Var man 1 sek över tiden så blev man kuggad.
Jag var 3 sek övertiden i regn och åskväder, så jag blev kuggad.
Men det vara bara till att träna mer och sen gick det bra.
 

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Öva mer, sluta klaga och hoppas på att de lägger nya regler på att man måste klara konbanan med en tung sporthoj, då kanske vi inte råkar ut för lika många olyckor hela tiden.

Det går att fixa med vilken hoj som helst i stort sett. Klarade konbanan klockrent på min r1:a och har sett folk göra det på en goldwing.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
..

Hoppas dom inför attitydstest innan dom släpper ut vissa på gatan... När jag kom på vv för uppkörning var jag ca 3 timmar tidig av olika anledningar så vi hann snacka en stund och han sa att det största misstaget folk gör när de ska köra upp är att komma på plats 2 min innan uppkörning, jättenervös och sätta sig för att bevisa något för en helt främmande människa. Han tyckte att alla skulle komma till vv 30 min innan uppkörning för att hinna ställa in sig psykiskt på plats och se banan osv.

Jag satte ner foten och vågade inte nypa bromsen så hårt eftersom det spöregnade. Men han såg väl antagligen att jag har kört konbanan 100 gånger och att de mesta felen jag gjorde låg i nervositet och framför allt regnet.

SÅ, skaffa dig en bättre attityd träna mera och var där i god tid inför nästa uppkörning och du ska se att de går bättre! Lycka till med attityden!:tungan
 

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Framsidan så klart
Hoj
En stor stark
Mr. Me skrev:
2424025 Öva mer, sluta klaga och hoppas på att de lägger nya regler på att man måste klara konbanan med en tung sporthoj, då kanske vi inte råkar ut för lika många olyckor hela tiden.

Öööh för att det händer så många svåra olyckor i krypfart eller ??

Nej lägg hellre in en dag på bana med broms o kurvtagning som krav vid A-behörighet, DÅ hade det säkert blivit lite mindre olyckor.
Folk lär väl sig ändå o paddla runt med hojjen när man ska ut o in i garage etc.

Hur många olyckor sker vid 50 70 90 bromsning på rak perfekt asfalt utan trafik??
 

SheDevil

Våren är här och hojen på vägen!! :-)
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha R6-03
Kuben skrev:
2422666 Förstår din besvikelse.Själv kuggade man 2ggr på den berömda garagevändningen när den fanns.Men det är bara o bryta ihop o komma igen.Öva öva öva o lite mer öva.Shedevil sa ju när vi var ut o tränade konkörning att det aldrig skulle gå men det gick ju.

:hej Man träffar dig inte bara på vägen Kuben! Snygg bild du hade från banan! Haha, nej jag vet att jag sa så, men det kändes verkligen totalt hopplöst och så mycket frustration som jag känt över detta jävla körkort, har jag sällan känt! Men, det är inte omöjligt, det bara känns så, bara att ge sig fan på att fixa det, till slut gör man det och då blir man :tungan :hoppa :yoparty och sen kan man :fyllisar :dricka !!!

Hoppas jag får tillbaka hojen snart, så du får någon att jaga på vägen igen :D

/SheDevil
 

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Mr_Nilsen skrev:
2424058 Öööh för att det händer så många svåra olyckor i krypfart eller ??

Nej lägg hellre in en dag på bana med broms o kurvtagning som krav vid A-behörighet, DÅ hade det säkert blivit lite mindre olyckor.
Folk lär väl sig ändå o paddla runt med hojjen när man ska ut o in i garage etc.

Hur många olyckor sker vid 50 70 90 bromsning på rak perfekt asfalt utan trafik??


Nu menade inte jag att olyckorna händer i krypfart, utan att man kanske kan lära sig kontrolera hojen bättre. Kan man inte planera i krypfart hur ska det då gå när hastigheterna ligger runt 200.

Antar att du är med på vad jag menar. Men att lägga in bankörning på uppkörning för mc eller sporthojar är nog en av de bättre idéer detta årtionde. Körde bana direkt efter jag tagit kortet och lärde mig en hel del på det.
 

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Framsidan så klart
Hoj
En stor stark
@Mr Me
Jag e med dig.

Jag menar det första dom lär ut i körskolan är krypkörning i konbana, sen kan man ju det och går vidare i övningarna.
VAfan ska man ha prov på just det grundläggande.

Visst alla kör inte upp via körskola, men har du tagit dig dig så kan du väl ända föra en motorcykel någorlunda.

Lär ut hur man lägger ner med knäskrap istället!
 

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
Tråkigt att du kuggade men du övar mera til nästa gång så du klarar det då istället!
Kuggade själv första gången förra året men klarade det två veckor senare. Det var i o för sig i trafiken jag kuggade men hade samma gubbe på uppkörningen andra gången oxå. Var livrädd att jag andra gången skulle kugga på konbanan istället eftersom jag redna klarat det en gång, men det kallas väl för nervositet. Klarde det och körde sen knappt tio minuter i trafik innan hann bad mig stann vid en tapp, sen hade jag kortet! Så behärska dig, håll dig lugn, fokusera på det du ska göra och jag lovar dig att du har kortet nästa gång! Lycka till!

Mvh Martin

Angående broms vid krypkörningen, visst får man använda den i syftet att ta ner farten om den skulle bli något för hög, men inte ligga och använda den hela tiden. Det är gas/koppling som gäller. Våran bana med 180 graders vändning var inte på plan mark, det lutade lite och då är det ju lätt att man får upp farten genom att det går nerför...

Mvh Martin
 
Last edited:

Snuttan

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Jorå...
Hoj
röd å vit...
Zebba skrev:
2420988 Ganska roligt på detta forum hur många snackar om hur fort alla kör drar ifrån snuten å allt sådant. Bakhjulsåkning m.m å de e hur nice som helt å att snutarna e svin å varför de ska lägga sig i hela tiden. Men nu klaga man på en övning på uppkörningen. Å då ska vi försvara de heligt till alla medel. Som en sa här jag skulle inte vilja ha en som inte klara konbanan vid bilen i kön. Nä men jag vill inte ha en hoj i fronten på bulten i 200 eller en i vindruten som klantar sig på bakhjulet. Men sådan är ju ett säker uppträdande i trafiken.
Faktiskt så tror jag att den som klarar att slanga ett antal meter också klarar konbanan. Bara en tanke. :confused:

Och min trafiklärare körde konbanan med mig bakpå utan problem, så det var inte någon idé att gnälla om konbanans svårighetsgrad :D
 
Last edited:

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Hur svårt kan det va???

Hur svårt kan det vara att köra igenom konbanan egentligen? Hyr en hoj från en körskola! Då kan du inte misslyckas.

Faktum är att konbanan är väldigt bra, just av den anledningen att man lär sig hantera hojen i låg fart. Jag tog ingen körlektion i trafik men däremot en hel hög av dem på konbanan. Det var ju helt omöjligt typ, tills man lärt sig :)

När jag sedan skulle köra upp så var det bara jag och en privatist. Kände mig helt lugn när jag såg vad han kom på för hoj. En tvåtaks 125 moppe komplett med kåpor,kass svängradie och brist på tomgångsegenskaper. Shit, jag behöver ju inte kugga ensam iallafall. Han fick börja och jag kollade på.

Men jävlar vilken kille! Han var helt grym. Han gjorde banorna tokfel(körde vilse bland konerna) men fan va han körde sakta. Körde i princip stillastående. Trots orienteringsmissarna blev han helt klart godkänd. Sen paja moppen på trafikdelen så han blev kuggad ändå. Så visst går det att köra konbanan mer än perfekt även utan perfekta förhållanden.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top