Hatten av, BMW!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Toyota ligger efter övriga tillverkare när det gäller modern teknik. Deras kostnader för garantiåtaganden har ökat kraftigt senaste åren enligt deras årsredovisningar.
Dessutom måste de ha enorm felvisning på hastighetsmätaren eftersom de alltid körs så långsamt. Om det inte beror på att förarna vill slippa höra motorn yla som i en DAF.
Låter som ett väldigt bra säljargument.
Hörde på SR ekot en svensk ingenjör som beklagade sig över att "moderna" elektronikkomponenter (tex kameror) för bilar var tillverkade för en livslängd anpassad till tex paddor och mobiltelefoner.
Citat:
"Among all the bikes sampled in the survey (not just BMW), the highest single area of malfunctions or repairs centered around the electrical systems of the motorcycle, with 24% of repairs occurring here. This is likely a trend that will continue, as more and more electronic rider aids become the norm in today’s motorcycles."
slut citat

Ju mer modern teknik som stoppas in dessto oftare kommer bilar och MC behöva service !
Eller på ett annat sätt, ju mer teknik en produkt innehåller dessto oftare går den sönder.
Helt naturligt. Har man en felfrekvens av X % / år för varje komponent,
dessto fler komponenter, desto fler fel och dessto oftare service.
Och som en följd, dessto kortare livslängd på nya MC och bilar. Kortare för varje ny modell.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
nice, tack! Visste inte heller om detta. Jag tror dock inte knappen syns när man mobilsurfar?
För mig syns det, men knappen (ser ut som ett överstruket öga) är dold i en undermeny som man kommer åt via de tre punkterna direkt till höger om emoji-gubben.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För mig syns det, men knappen (ser ut som ett överstruket öga) är dold i en undermeny som man kommer åt via de tre punkterna direkt till höger om emoji-gubben.
Aha, jag trodde du menade ”blur”-funktionen som brinken använde. Spoiler-taggen hittade jag!

test test

Raderad medlem 51742

Guest
Aha, jag trodde du menade ”blur”-funktionen som brinken använde. Spoiler-taggen hittade jag!

test test
Aha, det är ISPOILER som är hemligheten alltså. Trodde det automaskt blev "blurrat" för längre inlägg när man använde SPOILER. Men nu hittade jag knappen (banditmasken) för ISPOILER också ?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Låter som ett väldigt bra säljargument.
Hörde på SR ekot en svensk ingenjör som beklagade sig över att "moderna" elektronikkomponenter (tex kameror) för bilar var tillverkade för en livslängd anpassad till tex paddor och mobiltelefoner. #
För mig som lever på att sälja elektronikkomponenter är det rätt klart att jag inte skulle lägga egna pengar på en bil tillverkad efter sommaren 2021. Det var ungefär då biltillverkare började ge upp förhoppningarna att få rätt saker levererade och började tumma på kraven. "Det funkar nog med vanlig industrispec".

Raderad medlem 51742

Guest
Hörde på SR ekot en svensk ingenjör som beklagade sig över att "moderna" elektronikkomponenter (tex kameror) för bilar var tillverkade för en livslängd anpassad till tex paddor och mobiltelefoner. #

Så är det och vi kommer antagligen se flera förändringar i bilbranschen som indirekt är kopplat till detta.

En utveckling kan vara att man i högre utsträckning gör vissa sådana komponenter enkelt uppgraderingsbara. En annan framtida utveckling är att öka nyttjandegraden på bilarna, dvs bilar som rullar många mil, även om de skrotas tidigare sett till kalendertid. Vi har redan en ökad trend mot att fordonsflottor i allt högre grad inte ägs av privatpersoner, utan leasas och där bildelningstjänster kommer in som ytterligare ett inslag. För framtida självkörande bilar bilr detta antagligen ännu mer framträdande och där man iaf på vissa platser, ffa storstadsområden, i allt mindre utsträckning kommer äga eller förfoga över en egen bil.

Men annars har ju även Tesla varit en föregångare när det gäller att skapa en arkitektur som bygger på att ny funktionalitet ständigt skall kunna tillföras genom uppgradering av mjukvara. Detta kräver att bilen från början specas med betydligt fetare hårdvara som klarar framtida uppgraderingar. Detta är en inte så liten förändring i en bilbransch som av tradition köper in komponenter med en kombination av hård- och mjukvara från leverantörer utifrån en spec. Inköpsordern går till "lowest bidder" som uppfyller specen, men detta leder till att uppgradering av mjukvara blir extremt komplicerat eftersom det då kräver förändringar hos flera komponenter hos (ofta konkurrerande) leverantörer som dessutom genom affärsupplägget har starka incitament att göra detta så dyrt som möjligt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA