Toyota ligger väl dessutom rätt högt upp listan med återkallade bilar?
Jag har varit på både världsledande fabriker och mindre företag som i panik har bläddrat igenom böcker om Lean och 5S, och sen joggat igenom verksamheten och kastat reservdelslager, bra att ha-prylar och verktyg som inte använts tillräckligt ofta sista veckan. Man skulle inte binda kapital hette det, och trots att grejerna sedan länge var både inköpta och betalade så kostade det tydligen massor att ha dom på hyllan, det var billigare att slänga, och sen köpa in när det behövdes. Att vissa saker hade leveranstid på månader och produktionen stod still utan, och då kostade det tiotusenlappar, i timmen, per maskin, verkade ingen bry sig om. Jag frågade försynt om vi skulle ta med oss skrivbord, stol och sånt på lunchen så att ingen slängde det, men 5S-generalen blängde bara argt på mig, mer svar än så fick jag inte.
Jo precis. När jag lärde mig köra bil var en av kontrollerna innan körning att bromsen fungerade. Dvs tryck på bromspedalen så fick inte pedalen gå i golvet.
Så tog jag som tekniskt intresserad och hyrde en Prius över helgen.
För att det skulle gå att starta den så var ett moment att trycka bromspedalen i golvet.
Och hålla bromspedalen kvar där på golvet när motorn startades.
Nere i Skåne går bildjäveln inte igång.
Till slut ger jag upp och känner snart dags ringa Toyota och erkänna ingenjörs fiasko.
Då ser jag att golvmattan åkt fram , drar tillbaka golvmattan, och kan nu trycka ner bromspedalen tillräckligt för att den skulle starta.
Bensinförbrukning på totalt ca 50 mil blev 0,69 liter / mil. #
Göteborg-Skåne TR och lite stadskörning.
Stämnde väl med en bekant som haft Prius som tjänstebil, 0,7 liter / mil.
# När man jämför Toyotas hyrkontrakt på körd vägsträcka med Bensinkvittona är det lätt räkna ut förbrukningen.
Som jag såg det "Prius den dittils bästa bensinförbrukningsbluffen, med dåtidens test 0,39 L/mil".
Rätt högt upp på listan, ja när ekonomerna tar över från ingenjörerna så går det så.