Hatten av, BMW!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fy fan vad jag hatar Lean och Just in time bajset. Mitt företag har börjat med det och kan ju säga att motivationen bland personalen är på botten. Alltså riktig botten. Ingen lyssnar så folk har slutat bry sig! Lean är skitbra. Yeaah sure it is!
Dom enda som tjänar på lean är just firmorna som sk utbildar, våran firma la 1 mille på lean utbildning o slängde skiften i soptunnan 2 år efter det är ca 10 år sedan så jag blev rejäl förvånad att det fortfarande finns företag som slänger pengar i sjön.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har läst på SportHoj att det blåser vänstervindar men inte känt att majoriteten är vänster direkt...

Lavalmålet pressar priset på arbete

Priset skulle pressas genom lägre löner. Svenskt Näringsliv ville pröva möjligheterna att använda billigare arbetskraft genom EUs regler om fri rörlighet för tjänster. Det är det Lavalfrågan ytterst handlar om – priset på arbete.

Nu fick vi fri rörlighet och lägre löner och ser resultatet. Inte bara att kasernen i Vaxholm blev billigare...

När vinst nu endast räknas i pengar så motsätter ni er det? :va

Vad är nästa, att ni börjar kämpa för fackliga rättigheter!? :crash
Vad tycker du man bör göra åt saken?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Dom enda som tjänar på lean är just firmorna som sk utbildar, våran firma la 1 mille på lean utbildning o slängde skiften i soptunnan 2 år efter det är ca 10 år sedan så jag blev rejäl förvånad att det fortfarande finns företag som slänger pengar i sjön.
De börja med sånt på mitt jobb med leanmöte en gång i veckan sen när det var dags för planeringen o ledningen skulle förbättras så dog det ut var nog ett år sen senaste leanmötet .Men nu har vi fina skyltar som säger vad rummen heter tur så man inte går vilse :rolleyes:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har sedan länge slutat vara glad åt "du kom upp i nivån för fraktfritt!" vid internetköp. :(
Fast man kan ju diskutera hur mycket det drabbar föraren egentligen? Oavsett vem som betalar så vill ju alla alltid ha billigast möjliga frakt. Men ökade volymer brukar sänka styckepriset, så att du slipper frakten över ett visst pris kan ju också vara företagets sätt att locka till merköp och att deras administration täcks bättre av vinsten på produkterna. Det är ju inte så att dom skiter i att betala för transporten om du köper över 800kr.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Dom enda som tjänar på lean är just firmorna som sk utbildar
I mitten av 80-talet börjades det med lean à la "Toyota" på Ericsson Gävle. De inhyrda tidsstudiemännen såg till att bl.a. syrran blev sjukpensionär med utslitna axlar. När tillräcklig många montörer var sjukskrivna kom man på att det kanske var idé att göra pausgymnastik en gång i timmen istället för ingen alls. 5 minuter i timmen hade man på sig att gå på toaletten, där ingick även tiden för gymnastik.

Arbeit macht frei kändes det som. Ovärdig arbetsmiljö. Man glömde helt bort människan i ekvationen. Ungefär som min nuvarande arbetsplats - där jag inte varit på två år iom work@home - där det är tänkt att man ska koda kreativt i ett öppet kontorslandskap där 60 personer och omgivningen blir snarlik blå linjen till Kista. Hörlurar på hög volym och "keps på" för att får bort sorl och förbipasserande skuggor. Inga fönster. Inga växter. Kritvitt ljus.

En månad kvar tills man kan meddela "Hörru, jag tänkte gå i förtid.". Man lär då hitta någon som kan systemera och drifta en snikig slö serverpark i molnet och utveckla mjukvarusviten i c#/.net och utveckla/drifta sql-databaserna - som snart börjar närmar sig terabyten enkom för en enda kund. Gäääsp. Nej, jag tjänar inte mer än snittet av tjänstemän i Sverige, en bra bit under faktiskt.

För att anknyta till trådens ämne (wow, on-topic!), vi gör jobb åt bl.a. flera av världens biltillverkare och dess underleverantörer (inklusive batterier), även försvarselaterat och för konsumentprodukter - mer detaljerat får jag inte berätta. Det gör iaf att några blir rikare, inte är det jag iaf. :näsblod
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I mitten av 80-talet börjades det med lean à la "Toyota" på Ericsson Gävle. De inhyrda tidsstudiemännen såg till att bl.a. syrran blev sjukpensionär med utslitna axlar. När tillräcklig många montörer var sjukskrivna kom man på att det kanske var idé att göra pausgymnastik en gång i timmen istället för ingen alls. 5 minuter i timmen hade man på sig att gå på toaletten, där ingick även tiden för gymnastik.
Toyota ligger väl dessutom rätt högt upp listan med återkallade bilar?

Jag har varit på både världsledande fabriker och mindre företag som i panik har bläddrat igenom böcker om Lean och 5S, och sen joggat igenom verksamheten och kastat reservdelslager, bra att ha-prylar och verktyg som inte använts tillräckligt ofta sista veckan. Man skulle inte binda kapital hette det, och trots att grejerna sedan länge var både inköpta och betalade så kostade det tydligen massor att ha dom på hyllan, det var billigare att slänga, och sen köpa in när det behövdes. Att vissa saker hade leveranstid på månader och produktionen stod still utan, och då kostade det tiotusenlappar, i timmen, per maskin, verkade ingen bry sig om. Jag frågade försynt om vi skulle ta med oss skrivbord, stol och sånt på lunchen så att ingen slängde det, men 5S-generalen blängde bara argt på mig, mer svar än så fick jag inte.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag fick låna en ny HP2 från BMW i Solna, en ovanlig motardmodell en hel helg runt -08 kanske. En av få hojar jag faktiskt minns hur den kändes, och hur bra den var.
En megamoto?
Men jo, en hp2 av valfri modell grämer man sig ju lite över att man inte köpte när de var som billigast. En snubbe i garaget bredvid har en HP2 Sport, och han köpte den inte för att det var en hp2, utan för att han ville ha en boxerhoj.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Dom enda som tjänar på lean är just firmorna som sk utbildar, våran firma la 1 mille på lean utbildning o slängde skiften i soptunnan 2 år efter det är ca 10 år sedan så jag blev rejäl förvånad att det fortfarande finns företag som slänger pengar i sjön.
Lean och 5S är ett jävla påhitt som folk på höga poster använder och slänger omkring sig för att göra avtryck i företagens historia... Kan nämna att allt som redan beskrivits med att saker slängs, reservdelslager minskas och kaos uppstår. Det är exakt vad jag dras med för tillfället.

Min jobbmejl är fylld med kallelser till diverse möten och sen får jag lika många mejl som berättar att samma mängd möten är flyttade eller inställda. Någonstans där emellan finns ett och annat viktigt mejl som jag så klart inte läst när chefen kommer och gnäller på mig.

Är så trött på lean och inkompetenta individer på högre nivåer att jag kan spy. Det som stör mig mest är de engelska namnen på saker man förväntas göra varje dag och sen ska fylla i listor på att det har jag minsann gjort. Wake up walk. Fy fan. :zpy:zpy
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
…?

Ja, det var ju tur att USA inte la sig i andra världskriget, så att engelsmän och frallor fick återta Europa från Nazityskland helt själva…
Rosevelt fick ju ett skäl gå med i kriget genom det japanska anfallet på USA.
Provoserat genom amerikanska handelsboycotter mot Japan.
Och vad det gällde kriget i Europa så har jag en känsla av att Sovjet gav Tyskland de största förlusterna. Visserligen med stor amerikansk hjälp.
Det räcker ju med att se vilka som nådde Berlin först.
USA och Storbrittanien undvek i det längsta anfalla Tyskland på marken.
På den tiden hade USA en positiv handels balans.
Sedan 1980 går USA back år efter år vilket syns på uthålligheten i Irak, Afghanistan, Syrien.
USA har helt enkelt inte råd längre.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Toyota ligger väl dessutom rätt högt upp listan med återkallade bilar?

Jag har varit på både världsledande fabriker och mindre företag som i panik har bläddrat igenom böcker om Lean och 5S, och sen joggat igenom verksamheten och kastat reservdelslager, bra att ha-prylar och verktyg som inte använts tillräckligt ofta sista veckan. Man skulle inte binda kapital hette det, och trots att grejerna sedan länge var både inköpta och betalade så kostade det tydligen massor att ha dom på hyllan, det var billigare att slänga, och sen köpa in när det behövdes. Att vissa saker hade leveranstid på månader och produktionen stod still utan, och då kostade det tiotusenlappar, i timmen, per maskin, verkade ingen bry sig om. Jag frågade försynt om vi skulle ta med oss skrivbord, stol och sånt på lunchen så att ingen slängde det, men 5S-generalen blängde bara argt på mig, mer svar än så fick jag inte.
Återkallelser kanske, men det kan vara ett tecken på att man tar fel som uppdagas seriöst. Toyota har lägst antal fel under garantitiden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Toyota ligger väl dessutom rätt högt upp listan med återkallade bilar?

Jag har varit på både världsledande fabriker och mindre företag som i panik har bläddrat igenom böcker om Lean och 5S, och sen joggat igenom verksamheten och kastat reservdelslager, bra att ha-prylar och verktyg som inte använts tillräckligt ofta sista veckan. Man skulle inte binda kapital hette det, och trots att grejerna sedan länge var både inköpta och betalade så kostade det tydligen massor att ha dom på hyllan, det var billigare att slänga, och sen köpa in när det behövdes. Att vissa saker hade leveranstid på månader och produktionen stod still utan, och då kostade det tiotusenlappar, i timmen, per maskin, verkade ingen bry sig om. Jag frågade försynt om vi skulle ta med oss skrivbord, stol och sånt på lunchen så att ingen slängde det, men 5S-generalen blängde bara argt på mig, mer svar än så fick jag inte.
Jo precis. När jag lärde mig köra bil var en av kontrollerna innan körning att bromsen fungerade. Dvs tryck på bromspedalen så fick inte pedalen gå i golvet.
Så tog jag som tekniskt intresserad och hyrde en Prius över helgen.
För att det skulle gå att starta den så var ett moment att trycka bromspedalen i golvet.
Och hålla bromspedalen kvar där på golvet när motorn startades.
Nere i Skåne går bildjäveln inte igång.
Till slut ger jag upp och känner snart dags ringa Toyota och erkänna ingenjörs fiasko.
Då ser jag att golvmattan åkt fram , drar tillbaka golvmattan, och kan nu trycka ner bromspedalen tillräckligt för att den skulle starta.
Bensinförbrukning på totalt ca 50 mil blev 0,69 liter / mil. #
Göteborg-Skåne TR och lite stadskörning.
Stämnde väl med en bekant som haft Prius som tjänstebil, 0,7 liter / mil.
# När man jämför Toyotas hyrkontrakt på körd vägsträcka med Bensinkvittona är det lätt räkna ut förbrukningen.
Som jag såg det "Prius den dittils bästa bensinförbrukningsbluffen, med dåtidens test 0,39 L/mil".
Rätt högt upp på listan, ja när ekonomerna tar över från ingenjörerna så går det så.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Fast man kan ju diskutera hur mycket det drabbar föraren egentligen? Oavsett vem som betalar så vill ju alla alltid ha billigast möjliga frakt. Men ökade volymer brukar sänka styckepriset, så att du slipper frakten över ett visst pris kan ju också vara företagets sätt att locka till merköp och att deras administration täcks bättre av vinsten på produkterna. Det är ju inte så att dom skiter i att betala för transporten om du köper över 800kr.
Precis. Frakten är inte gratis, inte för dig som konsument, inte för speditören och definitivt inte för verksamheten, bara för att jag handlar för över ett visst belopp.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Återkallelser kanske, men det kan vara ett tecken på att man tar fel som uppdagas seriöst. Toyota har lägst antal fel under garantitiden.
Och återkallelser är bättre än att bli stående, proaktiv är bättre än reaktion, helt klart. Men oavsett hur man hanterar felen så finns det uppenbarligen grundläggande kvalitetsproblem, både hos Toyota och dom andra. Och där tror jag, som Comeback skrev, att ekonomer och time to market är den stora boven. Stirrar man sig blind på det, och tillverkningskostnad, så att man forcerar ut saker på marknaden utan grundläggande tester, då skjuter man ju bara över en kostnad till ett annat kostnadsställe, där den troligen dessutom blir större.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Lista över flest återkallelser 2020.
Mercedes (57 återkallelser)
Peugeot (28)
Ford (24)
Volkswagen (24)
Toyota (22)
Audi (19)
Citroën (18)
BMW (17)
Renault (15)
Opel (14)

Toyota ligger efter övriga tillverkare när det gäller modern teknik. Deras kostnader för garantiåtaganden har ökat kraftigt senaste åren enligt deras årsredovisningar.
Dessutom måste de ha enorm felvisning på hastighetsmätaren eftersom de alltid körs så långsamt. Om det inte beror på att förarna vill slippa höra motorn yla som i en DAF.
 

Raderad medlem 51742

Guest
När det gäller Toyotas kvalitetsproblem för några år hängde det bl.a. ihop med att de upplevde en press att öka automatiseringsgraden i produktionen, eftersom de andra tillverkarna satsade enormt mycket på detta. Detta blev inte speciellt lyckosamt eftersom mycket av idén som Toyota Production System med bl.a. Jidoka och Poka-Yoke bygger på handlar om att människorna på golvet hela tiden själva skall kunna snabbt upptäcka problem och införa förbättringar. Systemet bygger på människorna istället för att eliminera människorna. Automatisering ökar produktiviteten (om man har detta som enda mått), men gör det å andra sidan betydligt svårare att dyrare att ändra vid behov.

Toyota lärde sig sedermera av detta och minskade automatiseringsgraden. Man kan väl ana att ekonomerna fick lite för stor makt där ett tag.

Samtidigt tror jag att Toyota kommer blir allt mer utmanade även på kvalitetsområdet med tanke på att teknikinnehållet och innovationstakten i bilbranschen blir allt större, vilket leder till en allt större komplexitet. Det är skillnad på att bocka plåt och att konstruera komplexa mekatroniska system där allt större del av kundvärdet är i mjukvara. Toyota Production System är i många avseenden optimerat för att förbättra en komplicerad, men linjär, process där det går att hitta linjära orsak-verkans-samband. Den biltillverkare som kommer lyckas bäst i framtiden tror jag är den som kan kombinera detta med att också vara bra på att hantera hög komplexitet.

Det som dock kännetecknar många av de företag som misslyckats med att implementera vad de kallar för Lean är att deras ledning inte förstår vad som krävs för att bygga någon av de förmågor jag tar upp ovan, utan utgörs av räknenissar fokuserade på headcounts och cost accounting.

Kort sagt kan man säga att hela idén som Toyota Production System (och sedermera Lean) bygger på i mångt och mycket handlar om ledarskapsfilosofi. De som först och främst behöver ändra på sig är inte arbetarna utan ledningen. Att försöka införa Lean men med samma klassiska managementfilosofi som tidigare är dömt att misslyckas.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lista över flest återkallelser 2020.
Mercedes (57 återkallelser)
Peugeot (28)
Ford (24)
Volkswagen (24)
Toyota (22)
Audi (19)
Citroën (18)
BMW (17)
Renault (15)
Opel (14)

Toyota ligger efter övriga tillverkare när det gäller modern teknik. Deras kostnader för garantiåtaganden har ökat kraftigt senaste åren enligt deras årsredovisningar.
Dessutom måste de ha enorm felvisning på hastighetsmätaren eftersom de alltid körs så långsamt. Om det inte beror på att förarna vill slippa höra motorn yla som i en DAF.
Det vore intressant att se antal bilar det berör också, det ger ju en annan indikation på hur det påverkar kunder och hur kvalitetsarbetet genomsyrar verksamheten.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det vore intressant att se antal bilar det berör också, det ger ju en annan indikation på hur det påverkar kunder och hur kvalitetsarbetet genomsyrar verksamheten.
Precis, en mer relevant siffra att jämföra hade varit kvoten mellan antal återkallade bilar och sålda bilar eller antal återkallade biler per 1000 sålda bilar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och som någon nämner ovan - är antalet "recalls" verkligen ett mått på dålig kvalitet eller faktiskt ett bevis på att en tillverkare tar hand om kunden...?

Det finns ju ett stort motorcykelmärke som knappt har några "recalls" alls, trots att många internetforum är fulla med kunder som klagar över tillverkarens och importörens ovilja att fixa problem...
 

Raderad medlem 51742

Guest
För att citera en gammal vis man på Toyota: "If there are no problems, THEN we have a problem!"
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top