notrightrider
Thought is the enemy of flow
Intressant vändning tråden har tagit.
"Fri frakt" drabbar hela branschen ända ner till chauffören genom att det devalverar värdet på den utförda tjänsten.
Transporter blir en gåva, inget man kan betalt för. Och, eftersom så många har synen att transportkostnad är något man kan pruta bort så fastnar branschen ute i skuggmarginalen. Det är svårt att bygga in mervärde i en transport, svårare ändå att sälja in och näst intill omöjligt att få betalt för en kvalitetstransport som ändå inte syns mer än vid upphämtning och leverans. Däremellan skulle orangutangen Rambo kunna sköta jobbet - och fan vet om hon inte skulle göra ett bättre jobb än somliga cabotageförare...
Fast man kan ju diskutera hur mycket det drabbar föraren egentligen? Oavsett vem som betalar så vill ju alla alltid ha billigast möjliga frakt. Men ökade volymer brukar sänka styckepriset, så att du slipper frakten över ett visst pris kan ju också vara företagets sätt att locka till merköp och att deras administration täcks bättre av vinsten på produkterna. Det är ju inte så att dom skiter i att betala för transporten om du köper över 800kr.
"Fri frakt" drabbar hela branschen ända ner till chauffören genom att det devalverar värdet på den utförda tjänsten.
Transporter blir en gåva, inget man kan betalt för. Och, eftersom så många har synen att transportkostnad är något man kan pruta bort så fastnar branschen ute i skuggmarginalen. Det är svårt att bygga in mervärde i en transport, svårare ändå att sälja in och näst intill omöjligt att få betalt för en kvalitetstransport som ändå inte syns mer än vid upphämtning och leverans. Däremellan skulle orangutangen Rambo kunna sköta jobbet - och fan vet om hon inte skulle göra ett bättre jobb än somliga cabotageförare...