Hatten av, BMW!

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Intressant vändning tråden har tagit.

Fast man kan ju diskutera hur mycket det drabbar föraren egentligen? Oavsett vem som betalar så vill ju alla alltid ha billigast möjliga frakt. Men ökade volymer brukar sänka styckepriset, så att du slipper frakten över ett visst pris kan ju också vara företagets sätt att locka till merköp och att deras administration täcks bättre av vinsten på produkterna. Det är ju inte så att dom skiter i att betala för transporten om du köper över 800kr.

"Fri frakt" drabbar hela branschen ända ner till chauffören genom att det devalverar värdet på den utförda tjänsten.
Transporter blir en gåva, inget man kan betalt för. Och, eftersom så många har synen att transportkostnad är något man kan pruta bort så fastnar branschen ute i skuggmarginalen. Det är svårt att bygga in mervärde i en transport, svårare ändå att sälja in och näst intill omöjligt att få betalt för en kvalitetstransport som ändå inte syns mer än vid upphämtning och leverans. Däremellan skulle orangutangen Rambo kunna sköta jobbet - och fan vet om hon inte skulle göra ett bättre jobb än somliga cabotageförare...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
"Fri frakt" drabbar hela branschen ända ner till chauffören genom att det devalverar värdet på den utförda tjänsten.
Transporter blir en gåva, inget man kan betalt för. Och, eftersom så många har synen att transportkostnad är något man kan pruta bort så fastnar branschen ute i skuggmarginalen. Det är svårt att bygga in mervärde i en transport, svårare ändå att sälja in och näst intill omöjligt att få betalt för en kvalitetstransport som ändå inte syns mer än vid upphämtning och leverans. Däremellan skulle orangutangen Rambo kunna sköta jobbet - och fan vet om hon inte skulle göra ett bättre jobb än somliga cabotageförare...
Ur det perspektivet delar jag din syn till fullo. En annan utmaning är ju att man erbjuder fria returer, vilket gör att man köper saker och bara skickar fram och tillbaka för att det var fel storlek, fel färg eller bara inte kändes bra. Det skapar i högsta grad en känsla av att transporten inte finns, inte skapar klimatavtryck och inte skapar logistiska utmaningar. Och returer kostar ofta mer än leveransen av varan.

Efter några år på ett sampacknings- och distributionsföretag fick jag en ögonöppnare, där låg ALL fokus på lagerhyllorna och plockningen. Bortsett från transportavdelningen så brydde sig INGEN om själva transporten. Att vagnen med varor kom från lastkajen till kunden var svart magi, och inget att bry sig i :huvet Dvs halva bolagets verksamhet ignorerades. Lite som inom IT-svängen, bara för att vilken 10-åring som helst kan få igång FB på din ajFån så är allt annat som har med IT att göra också skitsimpelt, och det räcker med en bullpåse, som den IT-kunnige tar med sig för att han/hon får pyssla med en till krånglande pryl på sin fritid.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5

Angående Lean som egentligen inte har så mycket med BMW eller tråden att göra...

Missriktat fokus är rätt vanligt inom tillverkningsindustrin. Flytta produktion till låglöneländer är ett sådant. Vad man inte inser eller ens noterar är att First Time Yield sjunker dramatiskt samt att Rework Yield är lika illa - om inte värre - och där Asien sticker ut rejält. Fort men fel och det utförs av arbetare som varken har insikt, förmåga eller incitament att komma med förbättringsförslag som skulle kunna vara till gagn för alla parter, inklusive deras kunder. Jag driftar sex Svenska större företags lagring av testdata och vet FPY och RY för deras produktionstester runt om i världen inklusive deras EMS'are. Jag utvecklar även mjukvarorna som i slutänden samlar in och lagrar dessa data.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Och som någon nämner ovan - är antalet "recalls" verkligen ett mått på dålig kvalitet eller faktiskt ett bevis på att en tillverkare tar hand om kunden...?

Det finns ju ett stort motorcykelmärke som knappt har några "recalls" alls, trots att många internetforum är fulla med kunder som klagar över tillverkarens och importörens ovilja att fixa problem...
Min far fick en ny tankavluftning på sin avensis från 2009. Detta var en recall som dom gjorde förra året!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Angående Lean som egentligen inte har så mycket med BMW eller tråden att göra...

Missriktat fokus är rätt vanligt inom tillverkningsindustrin. Flytta produktion till låglöneländer är ett sådant. Vad man inte inser eller ens noterar är att First Time Yield sjunker dramatiskt samt att Rework Yield är lika illa - om inte värre - och där Asien sticker ut rejält. Fort men fel och det utförs av arbetare som varken har insikt, förmåga eller incitament att komma med förbättringsförslag som skulle kunna vara till gagn för alla parter, inklusive deras kunder. Jag driftar sex Svenska större företags lagring av testdata och vet FPY och RY för deras produktionstester runt om i världen inklusive deras EMS'are. Jag utvecklar även mjukvarorna som i slutänden samlar in och lagrar dessa data.
Jag jobbade på ett av dom större telekomteknikföretagen i Gävle i början på 2000-talet, och 2004 körde jag tester på lagade enheter i C-huset. Det avvecklade dom den sommaren och skickade allt till Ungern. Under en period körde i parallellt, så att konsulterna kunde åka ner och lära upp dom. En hel del saker kom tillbaka till oss, dels kretskort som dom hade försökt löda med skärbrännare och sånt dom ansåg vara omöjligt att laga. Men vi hade grymma tjejer på lödningen, som lagade det mesta, riktigt imponerande. Men dom la likförbannat ner Gävle och flyttade allt :huvet Jag gissar att dom enbart stirrade på löne- och lokalkostnaderna.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Och som någon nämner ovan - är antalet "recalls" verkligen ett mått på dålig kvalitet eller faktiskt ett bevis på att en tillverkare tar hand om kunden...?

Det finns ju ett stort motorcykelmärke som knappt har några "recalls" alls, trots att många internetforum är fulla med kunder som klagar över tillverkarens och importörens ovilja att fixa problem...
Hmmm, undras vilket märke det kan vara...
Månde ett åoranscht....?
:unsure:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag gissar att dom enbart stirrade på löne- och lokalkostnaderna.
Enligt väldigt korrekt insider-info var det ett förhastat klantigt misstag, dock var beslutet redan taget och processen hade redan rullat igång så det gick inte gick att stoppa utan att förlora våldsamt mycket pengar. Efter det misstaget hade man inget ställe med erfarenhet av NPI. Ooops! Synd för den kompetenta personalen men i princip hela testutveckling jobbar nu för mitt företag och konsultar åt Tre Korvar, ca 25 stycken. Några få andra gick till Gävle Testteknik.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Intressant vändning tråden har tagit.

Detta är väl egentligen ett problem i alla branscher de senaste 20-30 åren? Att värdet på en utförd tjänst inte uppskattas till dess faktiska kostnad, vilket leder till alla möjliga samhällsproblem i slutändan, men att konsumenten åtminstone fick sin produkt till ett några kronor lägre pris?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
leder till alla möjliga samhällsproblem i slutändan, men att konsumenten åtminstone fick sin produkt till ett några kronor lägre pris?
Det har tyvärr smittat av sig även på betala-kompis-pris-för-utfört-arbete där någon lokal ville att jag skulle fixa hans hoj under min semester. Jag räknade lite på det och kom fram till att för tre dagars arbete ville jag har 12,000 äkta svart för. Den står fortfarande still då han inte heller vill betala en firma 20,000 för jobbet. Är det någon som frågat en tandläkarbekant om de kan fixa en tandfraktur för en påse bullar?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Hmmm, undras vilket märke det kan vara...
Månde ett åoranscht....?
:unsure:

Jag ser tyvärr likheter mellan detta orransscha märke och en av de stora aktörerna på snöskoter- och fyrhjulingsmarknaden. En ovilja att utlysa officiella "recalls" - så att myndigheter faktiskt blir involverade - för saker som är uppenbara felkonstruktioner och som i slutändan kan leda till både svordomar hos kunden och även fara för kundens hälsa och liv.

En gemansam nämnare är att båda har involvering från Österrike, men jag vet inte om det är så enkelt. En annan gemensam nämnare är att båda verkar ha en företagskultur där anställda hjärntvättas till att betrakta andra aktörer på marknaden mer som fiender än som konkurrenter. En tredje gemensam nämnare är att båda verkligen har tagit tillfället i akt under pandemin. Det mesta i hela branschen är slutsålt och man behöver inte längre behandla sina kunder särskilt väl. Det finns ändå en ny kund i kön bakom, som är villig att betala fullt pris utan några dumma frågor om kvaliten...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är det någon som frågat en tandläkarbekant om de kan fixa en tandfraktur för en påse bullar?
Inte riktigt så, men en kompis hade inte besökt tandläkaren på 20 år och när han väl kom dit fanns det en del att göra. Han fick dem att göra det svart. "Vad kostar det utan kvitto?"

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Inte riktigt så, men en kompis hade inte besökt tandläkaren på 20 år och när han väl kom dit fanns det en del att göra. Han fick dem att göra det svart. "Vad kostar det utan kvitto?"
Nånstans kan jag tycka att det hade känts sådär bra att gå till en tandläkare som svartarbetar. Liksom, om något går fel med något av ingreppen, då är man ju rökt utan kvitto. Och hur seriösa är de om det är det deras syn på sina räkenskaper?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nånstans kan jag tycka att det hade känts sådär bra att gå till en tandläkare som svartarbetar. Liksom, om något går fel med något av ingreppen, då är man ju rökt utan kvitto. Och hur seriösa är de om det är det deras syn på sina räkenskaper?
Seriositetsnivån gäller väl allt svartarbete?

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
En megamoto?
Men jo, en hp2 av valfri modell grämer man sig ju lite över att man inte köpte när de var som billigast. En snubbe i garaget bredvid har en HP2 Sport, och han köpte den inte för att det var en hp2, utan för att han ville ha en boxerhoj.
Kan bara instämma med HP2 Sport, jag är långt ifrån en BMW-fantast, men min HP2 sport vill jag inte vara utan?

Bifogat

• 05F3F176-CC5C-457C-817D-7C19E1691384.jpeg
    05F3F176-CC5C-457C-817D-7C19E1691384.jpeg
    789.5 KB · Visningar: 30

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Vad i hela friden, både originalinlägget och citeringen var blurrad men klarnar till när jag klickar på den. Är det sajten eller browsern som vill skydda mina ögon?

Nåt sånt här har jag aldrig varit med om tidigare.

Bifogat

• blurr.JPG
    blurr.JPG
    30.7 KB · Visningar: 10

Raderad medlem 51742

Guest
Vad i hela friden, både originalinlägget och citeringen var blurrad men klarnar till när jag klickar på den. Är det sajten eller browsern som vill skydda mina ögon?

Nåt sånt här har jag aldrig varit med om tidigare.
[VASELIN] Skriv text här [/VASELIN]
Eller så finns det visst en knapp man kan använda också ;)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA