Havererade motordelar - Bildtråd

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Japp, den var helt original, det som hände var att jag hade justerat ventilerna enligt boken och var ute på en provtur och kunde konstatera att kopplingen som var precis ny inte fungerade tillfredsställande och att motorn gick ungefär som... Jaaa... Skit!

Under provturen åkte jag förbi en kille jag känner som har hållit på mycket med GPZ för att få lite tips om vad det kunde vara, han provkör hojen en sväng och säger kort till mig att åka hem och renovera, för maskin är helt slut... Ungefär
10Km senare säger det POFF och något träffar mig på foten och det blir alldeles varmt och motorn börjar gå ÄNNU sämre än innan...

Det du ser på bilderna är det som hände, vevstaken gick av och vispade runt ett par varv i vevhuset innan motorn stanade för gått..:gnissla

Rolig formulering :) Såna där krökta stakar brukar ju kräva nitro, kompressor eller turbo :näsblod Tror dig dock, lite förvånad bara :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har lyckligtvis bara kört "tittut" med vevstakar på bilmotorer hittills.

Jag kastade dock "skrotlådan" när jag bytte garage, men den inehöll kolv, vevstake, topp och vevaxel efter en "tittut".

Jag fick senare veta att det borrade blocket jag hade köpt hade nupit för föregående ägare... :huvet

Steve Harris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Gixxer 1000 -08, dt125 (fabriksmoppe), GSXR-1100 -87, XT600E-01
totalhaverad Husky SM 610, var ingenting som var helt, havererad lamellkorg, vxllåda, cylinder, bägge motorhalvor, allt orsakades av en trasig vevstake

Bifogat

• div 060515 116.jpg
    div 060515 116.jpg
    41.7 KB · Visningar: 598
  • div 060515 119.jpg
    div 060515 119.jpg
    74.5 KB · Visningar: 793
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
DSC00264.jpgDSC00265.jpg

Bakhjulslåsning nattetid på E4an är häftigt :)

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Rolig formulering :) Såna där krökta stakar brukar ju kräva nitro, kompressor eller turbo :näsblod Tror dig dock, lite förvånad bara :D

Även Jag har haft en sånn dära GPz

En väldigt tokig luftburksdesign där lägsta punkten går ihop med vevhusventen direkt ner i blocket tillsammans med väldigt läckbenägna soppakranar gjorde att det ofta blev väldigt mycke bensin både under och ovanför kolvarna

Cylinder full med soppa samt väldigt mycke bensin i oljan är ingen bra combo

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Även Jag har haft en sånn dära GPz

En väldigt tokig luftburksdesign där lägsta punkten går ihop med vevhusventen direkt ner i blocket tillsammans med väldigt läckbenägna soppakranar gjorde att det ofta blev väldigt mycke bensin både under och ovanför kolvarna

Cylinder full med soppa samt väldigt mycke bensin i oljan är ingen bra combo

Just det där med cylindern full av soppa diskuterades en del på det Engelska GPZ-forumet innan det lades ner... Jag har funderat på det en del, och undrar om det inte var precis det som hände, att en av vevstakarna var böjd och att det var därför den gick som den gjorde, och att det var det som gjorde att den gick av... Skickar upp en bild till, innan jag började riva ner hela hojen... Det vita ni ser är en gardinstång.:)

Bifogat

• Gardinstång.jpg
    Gardinstång.jpg
    85.2 KB · Visningar: 789

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Som jag skrev tidigare i tråden: Ska man rasa en motor så ska man göra det rejält!:D Fick du tag i en ny motor?:)

:rofl:rofl:roflKan det vara därför det skrapade så förbannat när jag åkte?:hihi:hihi

Med lite begagnat block och 9 veckors väntetid på delar från KTM så ordnade det sig :banana

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln