Havererade motordelar - Bildtråd

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
KX500 10.000 ++ rpm

Trasigt!:gnissla
 

Bifogat

  • 86050.jpg
    86050.jpg
    38.8 KB · Visningar: 478
  • 86052.jpg
    86052.jpg
    50.9 KB · Visningar: 491
  • blownk5.JPG
    blownk5.JPG
    91.9 KB · Visningar: 498

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Polarens Citroen Picasso HDi efter att hans fruga kört ner i en vattenpöl och fyllt motorn. Flisan som fattas lossnade när motorn revs.
Han körde bilen flera veckor med vevstaken på detta viset.
 

Bifogat

  • 2007 01 11 006-1.jpg
    2007 01 11 006-1.jpg
    237.7 KB · Visningar: 644

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
attachment.php


Ledtråd:R6-02




Dvs titta i högra delen av cylindrarna efter spricker/avsaknad av material.

//P
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
Här kommer en till GPZ900...

Hmmm... Undrar om dom är mera haveribenägna än andra?:va

Japp jag har många erfarenheter av kawa.. på gpz slits garanterat härdningen på nockarna i förtid, resultat ras/slammer. på zx10 o zzr1100 är inte oljetråget mellan 3:e o4:e cylinder centrerade.. supernoga med oljenivån annars kostar det 23000:- tro mig"S" kan gå 10 år mellan modeller ändå rättar dom inte till felen. tycker kawa är skit snygga men dom ligger efter i motorteknologi,, Min åsikt:näsblod
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Japp jag har många erfarenheter av kawa.. på gpz slits garanterat härdningen på nockarna i förtid, resultat ras/slammer. på zx10 o zzr1100 är inte oljetråget mellan 3:e o4:e cylinder centrerade.. supernoga med oljenivån annars kostar det 23000:- tro mig"S" kan gå 10 år mellan modeller ändå rättar dom inte till felen. tycker kawa är skit snygga men dom ligger efter i motorteknologi,, Min åsikt:näsblod

Ventiltryckarna slits också väldigt mycket om man tittar CPMS bild, så såg mina också ut när jag rev motorn...:)
 
Last edited:

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Nu är det mycket snack om GPZ och det gör mig lite orolig, jag håller på och renoverar min GPZ750 från 83 lite lätt. Ny kolvringar, honing, ventiltätningar och allmän översyn. Är det något jag bör kontrollera extra noga?
Gör en budgetrenovering för att få ut några extra mil ur hojen utan att behöva tanka olja och kontrollera bensinen men det vore ju tråkigt om den rasade för att jag missar nåt.

Har märkt att ett par av ventilfjädrarna är slitna på sidorna, alltså skavt mot insidan av tryckaren. Det är ju inte bra men är det skitilla? Vore ju illa om en fjäder gick av..
Hojen har gått runt 7500 mil.

Ursäkta för Offtopic men om jag missar något viktigt kommer jag bli tvungen att lägga upp bilder här :gnissla
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Nu är det mycket snack om GPZ och det gör mig lite orolig, jag håller på och renoverar min GPZ750 från 83 lite lätt. Ny kolvringar, honing, ventiltätningar och allmän översyn. Är det något jag bör kontrollera extra noga?
Gör en budgetrenovering för att få ut några extra mil ur hojen utan att behöva tanka olja och kontrollera bensinen men det vore ju tråkigt om den rasade för att jag missar nåt.

Har märkt att ett par av ventilfjädrarna är slitna på sidorna, alltså skavt mot insidan av tryckaren. Det är ju inte bra men är det skitilla? Vore ju illa om en fjäder gick av..
Hojen har gått runt 7500 mil.

Ursäkta för Offtopic men om jag missar något viktigt kommer jag bli tvungen att lägga upp bilder här :gnissla

De GPZ modeller som tas upp i tråden är de vattenkylda 16Valve som kom 1984 med kamkedjan längst ut på vänster sida, som har de svagheterna.
Den motor du har är inte av samma typ, din är lyftkyld, 8Valve.

Förutom de andra sakerna du tänkte göra så ska den rulla många mil.
Byt ventilfjädrarna och, kolla
Oljepumpen och oljetryckbegränsnings(reducerings , beroende på vem som uttalar sig i frågan)ventilen, kan vara ide att kolla, men man skulle kollat oljetrycket innan man tar isär motorn för att veta hur det var innan.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
De GPZ modeller som tas upp i tråden är de vattenkylda 16Valve som kom 1984 med kamkedjan längst ut på vänster sida, som har de svagheterna.
Den motor du har är inte av samma typ, din är lyftkyld, 8Valve.

Förutom de andra sakerna du tänkte göra så ska den rulla många mil.
Byt ventilfjädrarna och, kolla
Oljepumpen och oljetryckbegränsnings(reducerings , beroende på vem som uttalar sig i frågan)ventilen, kan vara ide att kolla, men man skulle kollat oljetrycket innan man tar isär motorn för att veta hur det var innan.

Tack för tipsen, beställer ventilfjädrar när jag ändå är igång. Får väl kolla oljetrycket när jag fått ihop den och hoppas att det är bra.

/Karl
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Usch det här var en jobbig tråd,,,,, man ser ju stora hål plånboken.:gnissla
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Har nyss kastat en hel del skrot, men jag hittade den här som jag håller på med nu.

Klassiska oljepumpsdreven i plast som går sönder på KTMerna.
 

Bifogat

  • DSC00625.jpg
    DSC00625.jpg
    239.3 KB · Visningar: 363

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Har nyss kastat en hel del skrot, men jag hittade den här som jag håller på med nu.

Klassiska oljepumpsdreven i plast som går sönder på KTMerna.
Hjälp! Jag som precis håller på och letar KTM. Är LC4an en av de motorer som har plastdrev?:gnissla
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hjälp! Jag som precis håller på och letar KTM. Är LC4an en av de motorer som har plastdrev?:gnissla

Japp, men det är bara att köra på. Och oavsett vad boken säger så byt olja och filter var 250mil. Det som händer är att oljepumparna kan kila fast och plastdreven går sönder, men motorn forsätter att gå utan smörjning.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top