Havererade motordelar - Bildtråd

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om man får in vatten i en lasbilsmotor så kan man korta ner en vevstake 2mm och om sedan mekanikerna glömmer lösa delar i insuget när dom byter vevstaken så kan metallbitarna bäddas ner i kolven.
 

Bifogat

  • Rod.JPG
    Rod.JPG
    46.3 KB · Visningar: 322
  • DSC00118.jpg
    DSC00118.jpg
    233.5 KB · Visningar: 493

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Här kommer en till GPZ900...

Hmmm... Undrar om dom är mera haveribenägna än andra?:va
Tja... Jag köpte en på Vetlanda MC-Tjänst en gång i April-95. Var där och provkörde den veckan innan och den gick ju något så in i helv... Men det tickade från toppen. "Fixa det så köper jag den" Sagt o gjort, veckan efter åkte jag och hämtade den efter ett glädjande "Nu har vi ställt ventilerna så den går tyst"

Körde med den som en totalt vansinnig 21-åring gör, släpade i piporna i böjar osv, varvade jvlar jämnt o ständigt, kopplade upp den på bakhjul o.s.v... livet lekte. :yoparty

Gjorde åt 9 bakdäck och 4 framdäck på den sommaren, fram till 25:te Juli -95. Efter ett tag så började det ticka i den igen och jag tänkte det var då fan...

Bad en kompis hjälpa mig att kolla så började vi skruva. Upptäckte snart att ett av kamöverfallen satt löst!?? Vafaan, konstigt att det låter då. Drog fast den, det fanns inget spel nånstans, satte dit ventilkåpa, som ju inte kastas dit direkt, tank osv, ska starta motorn, redo att klappa varandra om axlarna när vi hittat ett sånt fel... Trycker på start och... klick. Vadå klick? Kliklikliklick. "Vafan, du har ju batteritorsk!" "Näää, körde ju hit med den?" Hämta bilbatteri... Ww-ww-www Vafaaaan??! Den går ju inte runt o kablarna börjar bli lite varma?:va Av med ventilkåpan, polaren har fått en ide om varför ett överfall var löst. Lossar lite på den och motorn går runt hur bra som helst! Kammen hade skurit i toppen och apan på Mc-Tjänst hade alltså bara lossat lite lagom på överfallet. :mad:

Men att den klarade så mycket pisk är helt otroligt. Som exempel, efter all kopplande upp på bakhjulet en halv sommar, så släppte muttern till kopplingskorgen och oljepumpen stannade. Jag vet inte hur länge, för jag hade tryckt ner mina stora touringvantar så de täckte instrumenten. Märkte att hojen började gå lite motigt, och det gick inte att koppla längre och vevade bort vantarna. Nålen på tempmätaren var inne på sitt andra varv (överdrift) och oljetryckslampan lös som en stigande sol i Japan (Vet inte, har aldrig varit där och sett det men det sägs den är röd) Efter det knackade det så pass i motorn att det lät som nån meckat i den men glömt hälften av verktygen inne i rovan. Det spelade inte så stor roll, jag satte bara på ett ännu högre vrålande V&H så det inte hördes. Den lät så jävligt ur pipan så polaren som hjälpte mig med mekat, bodde då i Grimsås (Kolla en karta) och han hörde när jag kom i Hestra (andra sidan sjön), då gick han in o satte på kaffet så var det klart när jag kom hem till han. (Det är sant, varenda ord)

Hojen bara gick... Att den sen slutade sitt liv som en kylarprydnad på en Volvo 740 är en annan sak.


EDIT. Möjligt lite OT men det finns ju ingen tråd om hur pass stryktåliga gamla Kawor är så... Lovar att scanna in en bild på hur den såg ut efter ett möte med en Volvo, om jag bara hittar kortet. Motorn hade helt klart havererat vid det tillfället, den hade flyttat sig i ramen.
 
Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
...Mycket bra text....

Damn! Då har den tålt mycket stryk. Men vilket j-a bedrägeri att lossa på överfallet för att det inte ska låta, men det KAN ju vara så att det satt för hårt och att det var därför han lossade på det... Sen måste jag hålla med dig, det är ett jävla meck att sätta dit/ta bort ventilkåpa på den motorn...:)
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Damn! Då har den tålt mycket stryk. Men vilket j-a bedrägeri att lossa på överfallet för att det inte ska låta, men det KAN ju vara så att det satt för hårt och att det var därför han lossade på det... Sen måste jag ålla med dig, det är ett jävla meck att sätta dit/ta bort ventilkåpa på den motorn...:)
Nog hade de lossat på den med flit... Överfallen dras ganska hårt, minns inte hur hårt, men den här var helt lös. Och när vi drog den med rätt moment så gick motorn alltså inte runt längre. Jo, ventilkåpan var ett riktigt as att få dit. Om jag inte minns fel fick man "limma" packningen med en liten klick fett, för den fan ville ju inte ligga still och det såg man först efter motorn varit igång en stund, om det rann ner olja på grenrören eller inte. Det var alltid i mitten på framsidan den qkade ur. Men jag vill minnas att om man så att säga drog kåpan framifrån och rakt bak, nja... rakt och rakt... men då gick det någorlunda hyfsat. Om bara packningen ville ligga kvar alltså.

Jo den motorn levde ett hårt liv med mig. Körde, och VANN:confused:, en dragracetävling i Feringe då -95 med den. 11.83/179 något på 402 meter, körde i klassen under 1000 kubik. :D Ok, det var inte så många som körde i den klassen, det var jag, en tjejkompis som tävlar än idag fast i Pro Stock som då hade en Honda CBR600F, en kille med en Kawa 3-pip, en FZR600 och en till som jag har glömt... Men ändå:D
Det var rätt kul, när jag körde med mina rostiga originalljuddämpare så sa folk de trodde tävlingen var slut fär det lät inget :yoparty Efter det satte jag på ett V&H Supersport, som sen byttes mot en helt tom megafon.

Sen fick den gå ett gäng hårda varv på Anderstorp på en allmän åkning. Det var också skitkul. Efter ett antal varv så började jag få problem med att få den att bli kvar på banan utav någon anledning, efter flygrakan gick det rakt ut, höll mig på hjulen, och igen i Grand Prix kurvan. Körde sen in i depån och rullade till ett stopp med jordens rök från bromsarna. Kände lite på greppet så där som man gör när man inte fattar vad det är som händer och det gick rätt in i gasrullen. Tydligen kokade vätskan :D

Ja vilka minnen man har från den hojen!

En gång så var jag på väg till Stockholm och kolla på ishockey VM. Semifinal Finland Tjeckien. Jag och en kompis laddade på jävl- på E4 där. Strax före Norrköping var det någon vägbygge och där stod det påpassligt nog en massa polisfordon. Ja vi blev invinkade så glatt och jag tänkte nu är det kört på riktigt. Nån har ringt och skvallrat. (95 var det året Comviq började sälja mobiltelefoner för 1:- med abonnemang som höll på att ruinera dom innan de ens kommit igång) Nähä, polisen frågade så glatt om vi hade brått till hockeyn och pekade på våra flaggor som vi surrat fast på hojarna. Gick runt lite och pratade allmänt så sa han: "Jo du, ta och byt det bakdäcket när du kommer hem, ok?" Jag: "VA?? Det var ju en massa mönster innan jag åkte??" "Jaså, ja det här är inte så bra längre..." Då lärde jag mig att tanka i lite extra luft i däcket när man ska gasa järnet på E4 med packning... Hade ju jag inte en aning om.

En annan kul grej från det stoppet, precis när vi skulle åka såg jag en välbekant hoj lite längre bak i ledet. Jo då, det var en tredje kompis som först inte ville åka med som kört i ikapp oss efter han ändrat sig. Han kom snart ut från en piketbuss lite lagom röd i ansiktet:mad: Jag tror hans plånbok felade ett körkort men det erkände han aldrig :D

Finland vann den semin, och sen blev det ju final mot Sverige...:banana:banana (Jaaa jag vet att ni spöat oss ungefär 1000 gånger men låt oss Finnar glädas åt det lilla (enda) guld vi har, ok?)

Vad mer... jag kan nog fylla en sida med historier från det året. Jag har ett hyfsat bra minne och det året körde jag nästan 2500 mil med den hojen. Från början på April, är inte säker men jag har för mig jag köpte den 1/4, tills den dog 25/7-95. Det stod om den döden i Ulricehamnstidningen dagen efter.:rolleyes:
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
iofs inga motordelar men detta har jag aldrig lyckats åstadkomma på en MC förut. Bilfjädrar har jag havererat men aldrig en MC-fjäder.
 

Bifogat

  • spring2.JPG
    spring2.JPG
    150 KB · Visningar: 186
  • Spring.JPG
    Spring.JPG
    190.2 KB · Visningar: 180

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den ser lite rostig ut, vad är den till?:)

En YZF250, crosshoj. Det är ju på sista varvet så den har liksom legat i "rätt läge" hela tiden så jag har nog kört med den ett tag utan att märka någonting. Märkte det i samband med att jag bytte tillbaka till orginalfjädern eftersom hojen ska säljas.
3/4-delar av brottytan är betydligt rostigare än den sista 1/4-delen så den har nog gått sönder i omgångar.

Troligen har det väl bildats en brottanvisning av att det är exakt ett varv ifrån änden på spiralen.
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Bidrager med en vevstake som är gå gränsen till havererad, lite mindre än den i inlägget innan.

Husa 650, tror ni det funkar med en slangklämma?IMG_0668.jpg
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top