Hayabusa-tråden

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Har något ett bra tips på packväskor? Tänkte mig helst så billiga som möjligt utan att göra avkall på kvalitén.... Ska man satsa på mjuka eller hårda? Har någon erfarenhet från biltemas packväskor?

P.s tjejen ska få plats också :p

En sådan här rymmer tillräckligt för en Europatur och sitter kvar i 300 km/h utan att det märks på stabiliteten. Med passagerare duger säkert Biltemas mjuka väskor bra. Tänk bara på att packa saker i plastpåsar om det regnar :) Medföljande utvändiga regnskydd brukar blåsa bort när man kommer upp i lite fart :gnissla. Remmen som syns ovanpå är bara en extragrej jag kör med, väskan sitter ordentligt fastspänd undertill med fyra kraftiga hakar.
 

Bifogat

  • 20090521003.jpg
    20090521003.jpg
    162.6 KB · Visningar: 127
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Själv kör jag med Lidls tankväska, liknande den som finns på biltema..
Duger gott men man bör sätta tyg mellan tanken och väskan för att inte repa...

Hårda väskor är oftast enklare då det sitter där de sitter s.a.s. Dom är inte heller ivägen för passagerarens fötter och man behöver inte oroa sig för att dom kommer åt dämparen..
Men dom kostar därefter...
Så planerar du bara kortare turer så skulle jag nog köra med tankväska, behöver du få med dig halva bohaget så skulle jag nog satsa på hårda väskor..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag åkte en femdagars runt Trollstigen med fjällan i somras och vi klarade oss gott med en tankväska och en liten rygga, tankväskan har magnetfästen och jag har åkt över 250 med den på så det är ingen fara att den trillar av. Rätt skönt att vila bröstet på den också vid långstyrningar.

Läge att tänka efter bara så man inte lägger ner tankväskan på garagegolvet, risk för en repig tank med magneterna fulla med metallspån...:gnissla

Själv kör jag med Lidls tankväska, liknande den som finns på biltema..
Duger gott men man bör sätta tyg mellan tanken och väskan för att inte repa...

Hårda väskor är oftast enklare då det sitter där de sitter s.a.s. Dom är inte heller ivägen för passagerarens fötter och man behöver inte oroa sig för att dom kommer åt dämparen..
Men dom kostar därefter...
Så planerar du bara kortare turer så skulle jag nog köra med tankväska, behöver du få med dig halva bohaget så skulle jag nog satsa på hårda väskor..
 

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Fajjerstååm
En sådan här rymmer tillräckligt för en Europatur och sitter kvar i 300 km/h utan att det märks på stabiliteten. Med passagerare duger säkert Biltemas mjuka väskor bra. Tänk bara på att packa saker i plastpåsar om det regnar :) Medföljande utvändiga regnskydd brukar blåsa bort när man kommer upp i lite fart :gnissla. Remmen som syns ovanpå är bara en extragrej jag kör med, väskan sitter ordentligt fastspänd undertill med fyra kraftiga hakar.

Nice lösning när man lyckas lämna henne hemma :tungan

Tack för alla svar! Det får bli en tankväska- bra med "kartfack" också.. Kanske kan man klippa till ett lakan eller handduk för att ha mellan väskan och tanken så det inte repar?
Ska ta en check på biltemas mjuka väskor också.. Måste ha råd till ett par slipon också :tummenupp
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Last edited:

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Sån där matta körde jag med förra året, fast iofs från ikea men samma sak... Funkar klockrent!

Blir inga repor om man kollar att alla metall grejer etc är borta innan man sätter fast den på tanken - har kört så flera år nu utan problem :). Lägger man matta emellan så blir det lika mycket repor med metall skräp under/mellan mattan och tanken och magneterna kan inte hålla fast som det är tänkt så egentligen blir problemet större :va.//R
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Blir inga repor om man kollar att alla metall grejer etc är borta innan man sätter fast den på tanken - har kört så flera år nu utan problem :). Lägger man matta emellan så blir det lika mycket repor med metall skräp under/mellan mattan och tanken och magneterna kan inte hålla fast som det är tänkt så egentligen blir problemet större :va.//R

Metall?? Hur faen kör du??
Oljan ska va INUTI motorn!
Tror nog att det som repar mest är sand och grus som faktiskt yr rätt friskt när man kör...
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Metall?? Hur faen kör du??
Oljan ska va INUTI motorn!
Tror nog att det som repar mest är sand och grus som faktiskt yr rätt friskt när man kör...

Que? Vad snackar du om metaller och oljor :confused:? Jag pratar iaf om tank väskan och hur den sitter fast med magneter samt att det inte är bra för lacken om diverse metall bitar fastnar i magneterna under väskan :rolleyes:. Enligt den affär jag köpte den ifrån var ett problem just att folk har fått diverse prylar och fastna samt skavt märken i tanken etc och sedan vill ha lacken ersatt :huvet . Har man en ok väska behöver man ingen matta eller dyligt under men man kan givetvis ha det :D.//R
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Que? Vad snackar du om metaller och oljor :confused:? Jag pratar iaf om tank väskan och hur den sitter fast med magneter samt att det inte är bra för lacken om diverse metall bitar fastnar i magneterna under väskan :rolleyes:. Enligt den affär jag köpte den ifrån var ett problem just att folk har fått diverse prylar och fastna samt skavt märken i tanken etc och sedan vill ha lacken ersatt :huvet . Har man en ok väska behöver man ingen matta eller dyligt under men man kan givetvis ha det :D.//R

Äh.. Jag bara bråkar med dig juh... :tungan
Det lät bara så kul att man skulle akta sig för metallflisor men det klart man ska det, dom fastnar ju rätt duktigt i magneterna...
 

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Fajjerstååm
hmm ang försäk

såg att länsförsäk (som äger suzukiförsäk) har höjt självriskerna för hayabusor yngre än 4 år till 25000:- vid vagnskada, sunkigt ;(! Var ju bara gsxr som gick som supersport förra året.. Antar att premien kommer att ha stigit till i år också.. Hoppas den inte har stigit för mycket, tyckte att förra året var rätt förmånligt med ca 1000:- helförsäk/mån på en 24åring inne i medelstor stad var överkomligt..
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
såg att länsförsäk (som äger suzukiförsäk) har höjt självriskerna för hayabusor yngre än 4 år till 25000:- vid vagnskada, sunkigt ;(! Var ju bara gsxr som gick som supersport förra året.. Antar att premien kommer att ha stigit till i år också.. Hoppas den inte har stigit för mycket, tyckte att förra året var rätt förmånligt med ca 1000:- helförsäk/mån på en 24åring inne i medelstor stad var överkomligt..

Det har dessvärre ryktats om att öven premien har gått upp till supersport på samtliga... dvs 11-12k per år för min gammelhäck..
Men då kommer jag vända upp och ner på det där stället..
 

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Fajjerstååm
Snackade precis med suzukiförsäk

12500:- ville dem ha för min 02:a helår/helförsäk (jag är 24!). Det är ungefär vad jag gav förra året, överkomligt med tanke på att andra sporthojjar såsom R1 eller dylikt går loss på 20-30k/år..


Vad tror ni om dessa repor? Några förslag på hur man kan åtgärda det till rimlig peng?

hittade nya kåpor här, 600 dollar- helt okej men helt nya kåpor behövs ju egentligen inte ( http://www.b2b-china.com.cn/shop/su...7.html?zenid=e29b6fceac904bf24db2fcfe25b8cae7)
 

Bifogat

  • DSC01094.jpg
    DSC01094.jpg
    227.7 KB · Visningar: 92
Last edited:

akni

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Hemma
Hoj
Såld
12500:- ville dem ha för min 02:a helår/helförsäk (jag är 24!). Det är ungefär vad jag gav förra året, överkomligt med tanke på att andra sporthojjar såsom R1 eller dylikt går loss på 20-30k/år..


Vad tror ni om dessa repor? Några förslag på hur man kan åtgärda det till rimlig peng?

hittade nya kåpor här, 600 dollar- helt okej men helt nya kåpor behövs ju egentligen inte ( http://www.b2b-china.com.cn/shop/su...7.html?zenid=e29b6fceac904bf24db2fcfe25b8cae7)

Lämna till lackerare, kostar ca 2500-3000:- att få omlackat:tummenupp. Har själv råkat ut för samma:mad:
 

supercalle

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Fajjerstååm
Lämna till lackerare, kostar ca 2500-3000:- att få omlackat:tummenupp. Har själv råkat ut för samma:mad:

ja, ska kolla det nu i vår, tråkigt bara att det är både sidokåpan och framkåpan.. Meckigt att plocka bort framkåpan? Har bara haft av sidokåpan.. Eller kanske kan dom lacka på plats?
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
ja, ska kolla det nu i vår, tråkigt bara att det är både sidokåpan och framkåpan.. Meckigt att plocka bort framkåpan? Har bara haft av sidokåpan.. Eller kanske kan dom lacka på plats?

Neeeeh, du lackar dom aldrig på plats..
Frontkåpan är inte så knölig..
Ta bort hastighetsmätaren så kommer du åt ganska mycket... Sen plasten under fronten måste bort också...
Äh... Kolla på www.mn12racing.com/mc/pdf så kan du ladda ner hela manualen... Enklare att läsa den än att förklara...
 

Sime

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Alingsås
Hoj
06 Suzuki GSX1300R
Tankpad

Tjena! Nån som vet nån bra sida där man kan hitta ett snyggt tankskydd? Ska ju helst stå hayabusa på. Det jag hade försvann när tanken var på lackering...
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Tjena! Nån som vet nån bra sida där man kan hitta ett snyggt tankskydd? Ska ju helst stå hayabusa på. Det jag hade försvann när tanken var på lackering...

Jag skulle kolla på Ebay... Finns hur mycket som helst där och är oftare billigare än det som säljs i butikerna här i Sverige.. .
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Premärturen avklarad! Två varv runt stan i duggregn och någon plusgrad med goretexstället hemma i garderoben, burr!!:gnissla

Quickshiftern jag monterade i vintras funkar som en dröm, har bara grovjusterat den och växlarna hoppar ändå i ljudlöst. Gissa om jag kommer kapa tiondelar på Ope-strippen i sommar!:)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top