Hayabusa-tråden

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nämde ju detta med bakramen i inlägg #1908

Grundtanken var att spara några kilo i kombination med litiumbatteri och titanskruvar bla att byta ut bakramen mot en i aluminium från 99/00 Busa.
Så länkar här till min tråd

 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
"Hayabusa Turbofun".....today 😁

Pluggade slangen till wastegaten för att se om det blev någon skillnad. Det blev det. 1,5 Bar direkt utan speciellt mycket varv/last. Men man får vara försiktig, vill ju att den fortfarande ska vara driftsäker.

Grejen är det att jag var lite besatt för några år sedan att den inte skulle ladda över 1 Bar, så jag portade wastegaten 2mm (intern) för att minska laddtrycket. Ångrar nog det lite grann så här långt senare eftersom den blev lite tam, dock lättkörd och linjär effekt.

Man vill ju inte köra runt utan wastegate så det enda man kan göra nu är att skruva lite på stången/spänna fjädern i tryckklockan lite.
 

Bifogat

  • 20240603_173233.jpg
    20240603_173233.jpg
    995.2 KB · Visningar: 17
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Skrev tidigare i tråden om min lilla spricka jag fått i varvräknarens glas/lins (självförvållad)
Tanken var att byta ut fronten då denna instrumenteringen är lätt att ta isär.
(Hiskeligt dyra grejer om man kollar efter nytt)

Fick nu hem ett komplett instrument från USA till rimlig peng. Verkar ha legat i någon verkstad väldigt länge för den var täckt av ett ingrott smutslager och något stänk av sprayfärg. (Miles-mätare)

Tog isär den och handdiskade fronten och fick bort dammet och färgen. Dock är den lite nermattad (inte av mig) men det ska nog lite polish lösa.

Elektroniken/kretskortet ska fungera enligt säljaren och det kommer jag förmodligen också att testa. Kan nämligen tänka mig att sälja den, bakstycket och min gamla front skickar jag med som emballage i så fall.

Hayabusa gen 1, ska tilläggas
 

Bifogat

  • 20250130_104735.jpg
    20250130_104735.jpg
    2.1 MB · Visningar: 4
  • 20250130_121107.jpg
    20250130_121107.jpg
    2.1 MB · Visningar: 3
  • 20250130_121030.jpg
    20250130_121030.jpg
    1.9 MB · Visningar: 3
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
För att det inte ska bli ett för långt inlägg att läsa så delar jag upp det. Det läses alldeles för lite i den här tråden ändå nuförtiden : )

För den som inte vet så är det lätt att byta mätartavlorna om man vill ha "km/h" eller annan färg. Trippmätaren är nog "miles" kalibrerad för evigt dock.
Lätt å lätt, nja....Jag gjorde det utan att ens ta bort nålarna som vissa förespråkar.

Skumgummit som sitter runtom på utbytesfronten har däremot torkat sönder helt, så det har jag pillat bort.

Original så är det ett ganska högdensitetsgummi (svart)
Så förslag på vad man skulle kunna applicera där mottages tacksamt. Bör se OEM ut.
 

Bifogat

  • 20250130_104957.jpg
    20250130_104957.jpg
    839.3 KB · Visningar: 2
  • 20250130_104945.jpg
    20250130_104945.jpg
    1.5 MB · Visningar: 2
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top