Hayabusa-tråden

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Brock the Cock är bra men detta är mums.
Beroende på vad ändamålet är naturligtvis...
 

Bifogat

  • image000000 (4).jpg
    image000000 (4).jpg
    95.7 KB · Visningar: 21
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jo, kom på en sak. Har ju en extra busa-topp på ingående med std-kammar.
Det går ju att använda en insugskam på avgas. Är detta något att satsa på? Behöver jag ställbara kamdrev eller går det ändå?

Lärde mig använda indikatorklockan och gradskivan för några år sedan, men då var det bara för att kontrollera originalkammarna
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Bantningspiller inhandlat till den gamla kossan...
(99/00 bakram i aluminium, för den som inte vet)
 

Bifogat

  • 20230215_191600.jpg
    20230215_191600.jpg
    2.3 MB · Visningar: 20
  • 20230215_184355.jpg
    20230215_184355.jpg
    1.8 MB · Visningar: 21

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hur mycket vikt kommer du spara på det?
Inte så mycket men den väger mindre än hälften mot stålramen från 2001 och fram.

Typ om stålramen väger 5kg väger denna 2kg. Men jag är lite besatt i bantning, köpt en del titanskruvar å. (Detta matchar dock inte riktigt att man hängt på en gristung turbo i gjutgods...eller så gör det, det...?)

Om du inte redan visste det så hade Suzuki några rambrott på 99orna, men det var inte många. Relaterat till överlast dvs passagerare och för mycket packning i kombination med dåliga svetsar.

Jag åker enbart solo.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Funderar lite på vad jag ska göra med den, montera som den är eller ge den lite vård?

Gav den bara en enkel rengöring med multispray och trasa men är ju lite aluminiumoxid här och var vilket är stenhårt och vill inte gå bort.

Tips?

Blästring och pulverlack känns avlägset för tillfället...
 

Bifogat

  • Screenshot_20230217_061054_Gallery.jpg
    Screenshot_20230217_061054_Gallery.jpg
    188.7 KB · Visningar: 21

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Funderar lite på vad jag ska göra med den, montera som den är eller ge den lite vård?

Gav den bara en enkel rengöring med multispray och trasa men är ju lite aluminiumoxid här och var vilket är stenhårt och vill inte gå bort.

Tips?

Blästring och pulverlack känns avlägset för tillfället...

Citronsyra - Jag testade olika blandningar (citronsyra/vatten).
Kalkosan - Här spädde jag med vatten, precis som med citronsyran.

Testa på en liten yta först. :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Citronsyra - Jag testade olika blandningar (citronsyra/vatten).
Kalkosan - Här spädde jag med vatten, precis som med citronsyran.

Testa på en liten yta först. :)
Tack för tipset! Kanske ska prova det. Man vill ju ha nåt som helst inte slipar.

Man vill ju heller inte att de fina ytorna ska angripas.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tack för tipset! Kanske ska prova det. Man vill ju ha nåt som helst inte slipar.

Man vill ju heller inte att de fina ytorna ska angripas.
Ytan ser ut att vara behandlad så fläckarna kommer sig troligen av att grundmaterialet oxiderat (pga microporer i ytbehandlingen) där oxiden trängt ut och lagt sig på ytan - med lite tur o försiktig behandling så kan du nog få bort fläckarna delvis. Testa att vaxa ytorna, blir lite blankare men vaxet kan bromsa fortsatt oxidering
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ytan ser ut att vara behandlad så fläckarna kommer sig troligen av att grundmaterialet oxiderat (pga microporer i ytbehandlingen) där oxiden trängt ut och lagt sig på ytan - med lite tur o försiktig behandling så kan du nog få bort fläckarna delvis. Testa att vaxa ytorna, blir lite blankare men vaxet kan bromsa fortsatt oxidering
Ja, den är väl eloxerad vad jag vet
Hur är det med Autosol?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja, den är väl eloxerad vad jag vet
Hur är det med Autosol?
Slipar - använd helst inte!! Prova något snällare på osynligt ställe - huruvida kalkosan o citronsyra löser en oxid kan jag inte uttala mig om, men har svårt att tro att det skulle skada (men det skall tvättas av efteråt)

Tillägg: autosol är ett polermedel med små slipande partiklar, vad det kan göra är att du får blankare yta på eloxeringen där du använt det.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tillägg: autosol är ett polermedel med små slipande partiklar, vad det kan göra är att du får blankare yta på eloxeringen där du använt dedet.Jo
Ok!
Jo, jag vet att det slipar och innehåller partiklar.

Övrigt så vågar jag nog testa på en synlig yta. Är ju ingen brakförlust om det blir stora kratrar i den men man vill ju helst undvika det...? Kalkosanen/citronsyran menade jag

.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kom över en radiell huvudcylinder till frambroms från en BMW 1000rr 2013.
(Fabrikat Nissin, märkt: "3/4" som väl betyder 19mm?, men jag har ingen aning vad det i sin tur menas)

Är det uppgradering eller nedgradering på min Busa gen1? Använder idag original Busa huvudcylinder (Gen1, ej radial) men med Nissin radialok från GSXR 1000 K5/K6, samma ok som sitter på tidiga Busa Gen2)

Har för mig medlem "Comeback" hade koll på sådant?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kom över en radiell huvudcylinder till frambroms från en BMW 1000rr 2013.
(Fabrikat Nissin, märkt: "3/4" som väl betyder 19mm?, men jag har ingen aning vad det i sin tur menas)

Är det uppgradering eller nedgradering på min Busa gen1? Använder idag original Busa huvudcylinder (Gen1, ej radial) men med Nissin radialok från GSXR 1000 K5/K6, samma ok som sitter på tidiga Busa Gen2)

Har för mig medlem "Comeback" hade koll på sådant?
Allmänt
med samma utväxling bromshandtag / huvudcylinder så innebär en mindre diameter på huvudcylindern att bromshandtaget kommer röra sig mera innan samma tryck i bromsoken.
Det jag själv upplever som mera känsla vid bromsning.
Och tvärtom
med samma utväxling bromshandtag / huvudcylinder så innebär en större diameter på huvudcylindern att bromshandtaget kommer röra sig mindre innan samma tryck i bromsoken.
Det jag själv upplever som bromshandtaget är "stumt", rör sig mindre vid bromsning.

Men ändras utväxling genom lite annan geometri så har ju utväxlingen lika stor betydelse som diametern på huvudcylindern för om det blir större rörelse eller mindre rörelse på bromshandtaget för samma inbromsning.

Så vilken effekt du kommer uppleva är omöjligt för mig att ha räkna ut.
På de här kan man ändra utväxlingen .... enbart som exempel inte att det skulle passa dig ...

(Har själv inte rört bromshandtag/huvudcylinder. Bytt Tokico's original bromsok på busan till R6 bromsok. Mindre diameter på kolvarna i R6 oken (28mm(?) gjorde att bromshandtaget kändes stumt för mig. Bytte till Brembo Monobloc M4 34 (32mm(?) gav som jag tycker mer känsla, bromshandtaget rör sig när jag bromsar.)

Så det är bara skruva dit ditt nya Nissin huvudcylinder och testa.
Känns det bättre eller sämre att bromsa med. Du bestämmer !
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Allmänt
med samma utväxling bromshandtag / huvudcylinder så innebär en mindre diameter på huvudcylindern att bromshandtaget kommer röra sig mera innan samma tryck i bromsoken.
Det jag själv upplever som mera känsla vid bromsning.
Och tvärtom
med samma utväxling bromshandtag / huvudcylinder så innebär en större diameter på huvudcylindern att bromshandtaget kommer röra sig mindre innan samma tryck i bromsoken.
Det jag själv upplever som bromshandtaget är "stumt", rör sig mindre vid bromsning.

Men ändras utväxling genom lite annan geometri så har ju utväxlingen lika stor betydelse som diametern på huvudcylindern för om det blir större rörelse eller mindre rörelse på bromshandtaget för samma inbromsning.

Så vilken effekt du kommer uppleva är omöjligt för mig att ha räkna ut.
På de här kan man ändra utväxlingen .... enbart som exempel inte att det skulle passa dig ...

(Har själv inte rört bromshandtag/huvudcylinder. Bytt Tokico's original bromsok på busan till R6 bromsok. Mindre diameter på kolvarna i R6 oken (28mm(?) gjorde att bromshandtaget kändes stumt för mig. Bytte till Brembo Monobloc M4 34 (32mm(?) gav som jag tycker mer känsla, bromshandtaget rör sig när jag bromsar.)

Så det är bara skruva dit ditt nya Nissin huvudcylinder och testa.
Känns det bättre eller sämre att bromsa med. Du bestämmer !
Tack!

Satt och fönstershoppade pga åkabstinens och skambudade till mig bromspumpen. Tyvärr var det för bra för att vara sant och pengarna återbetalades.

Men det finns ju en uppsjö av de där så det är bara att leta vidare om man nu vill...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top