Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Inte så mycket men den väger mindre än hälften mot stålramen från 2001 och fram.Hur mycket vikt kommer du spara på det?
Funderar lite på vad jag ska göra med den, montera som den är eller ge den lite vård?
Gav den bara en enkel rengöring med multispray och trasa men är ju lite aluminiumoxid här och var vilket är stenhårt och vill inte gå bort.
Tips?
Blästring och pulverlack känns avlägset för tillfället...
Tack för tipset! Kanske ska prova det. Man vill ju ha nåt som helst inte slipar.Citronsyra - Jag testade olika blandningar (citronsyra/vatten).
Kalkosan - Här spädde jag med vatten, precis som med citronsyran.
Testa på en liten yta först.
Ytan ser ut att vara behandlad så fläckarna kommer sig troligen av att grundmaterialet oxiderat (pga microporer i ytbehandlingen) där oxiden trängt ut och lagt sig på ytan - med lite tur o försiktig behandling så kan du nog få bort fläckarna delvis. Testa att vaxa ytorna, blir lite blankare men vaxet kan bromsa fortsatt oxideringTack för tipset! Kanske ska prova det. Man vill ju ha nåt som helst inte slipar.
Man vill ju heller inte att de fina ytorna ska angripas.
Ja, den är väl eloxerad vad jag vetYtan ser ut att vara behandlad så fläckarna kommer sig troligen av att grundmaterialet oxiderat (pga microporer i ytbehandlingen) där oxiden trängt ut och lagt sig på ytan - med lite tur o försiktig behandling så kan du nog få bort fläckarna delvis. Testa att vaxa ytorna, blir lite blankare men vaxet kan bromsa fortsatt oxidering
Slipar - använd helst inte!! Prova något snällare på osynligt ställe - huruvida kalkosan o citronsyra löser en oxid kan jag inte uttala mig om, men har svårt att tro att det skulle skada (men det skall tvättas av efteråt)Ja, den är väl eloxerad vad jag vet
Hur är det med Autosol?
Ok!Tillägg: autosol är ett polermedel med små slipande partiklar, vad det kan göra är att du får blankare yta på eloxeringen där du använt dedet.Jo
AllmäntKom över en radiell huvudcylinder till frambroms från en BMW 1000rr 2013.
(Fabrikat Nissin, märkt: "3/4" som väl betyder 19mm?, men jag har ingen aning vad det i sin tur menas)
Är det uppgradering eller nedgradering på min Busa gen1? Använder idag original Busa huvudcylinder (Gen1, ej radial) men med Nissin radialok från GSXR 1000 K5/K6, samma ok som sitter på tidiga Busa Gen2)
Har för mig medlem "Comeback" hade koll på sådant?
Tack!Allmänt
med samma utväxling bromshandtag / huvudcylinder så innebär en mindre diameter på huvudcylindern att bromshandtaget kommer röra sig mera innan samma tryck i bromsoken.
Det jag själv upplever som mera känsla vid bromsning.
Och tvärtom
med samma utväxling bromshandtag / huvudcylinder så innebär en större diameter på huvudcylindern att bromshandtaget kommer röra sig mindre innan samma tryck i bromsoken.
Det jag själv upplever som bromshandtaget är "stumt", rör sig mindre vid bromsning.
Men ändras utväxling genom lite annan geometri så har ju utväxlingen lika stor betydelse som diametern på huvudcylindern för om det blir större rörelse eller mindre rörelse på bromshandtaget för samma inbromsning.
Så vilken effekt du kommer uppleva är omöjligt för mig att ha räkna ut.
På de här kan man ändra utväxlingen .... enbart som exempel inte att det skulle passa dig ...
(Har själv inte rört bromshandtag/huvudcylinder. Bytt Tokico's original bromsok på busan till R6 bromsok. Mindre diameter på kolvarna i R6 oken (28mm(?) gjorde att bromshandtaget kändes stumt för mig. Bytte till Brembo Monobloc M4 34 (32mm(?) gav som jag tycker mer känsla, bromshandtaget rör sig när jag bromsar.)
Så det är bara skruva dit ditt nya Nissin huvudcylinder och testa.
Känns det bättre eller sämre att bromsa med. Du bestämmer !
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|