Hayabusa-tråden

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gjorde som jag uppfattade det, rev all plasten för att justera ljuset. Behövs inte.
Det räcker med att ta bort plasten över framskärmen.

Vad det gäller justering så står det i instruktionen man ska använda + skruvmejsel (Vilket jag uppfattar som Philips mejsel)
så jag körde upp en Philips, och vred, kändes inte rätt :huvet
Fixade spegel och såg att det fanns inga Philips skallar, vad som fanns var en "minikastrull, diameter ca 30mm" med kuggtänder längs kastrullkanten. Skulle kanske gå att skruva med rätt Torx mejsel ?

Men under botten på kastrullen var en 10mm sexkantskalle.
Så jag skickade in högernäven framifrån ca 7 cm åt vänstra sidan (sett från förarplatsen) och och kände med fingarna, ja där var den. Sexkantskallen.
Nytt försök med spärrskaft och 10mm hylsa. Inga problem. Och efter några vickningar på spärrskaftet var ljusbilden höjd 40mm.
På ett avstånd av 1,25 m. Vilket blir ca 3,2 meter på 80 meter. Hmm. Dags gå ner i garaget och sänka.
Det ska nog bara vara ca 10 mm höjning.

Avstånden typ "ca7cm-åt-höger"
betyder att justerskruven sitter ca 7 cm åt höger sett från förarplatsen
Justerskruven för reglera in ljuset i höjdled sitter ca 7cm åt vänster sett från förarplatsen och är "lätt" komma åt framifrån med en 10mm hylsa på ett litet 1/4" spärrskaft.
När man rivit plasten över framskärmen.

Justerskruven för reglera in ljuset i sidled sitter ca 7cm åt höger sett från förarplatsen och sitter så högt att jag misstänker man behöver en skruvmejsel med kuggar, typ torx.
Kanske går det nå också den sexkanten med 10mm hylsa på litet spärrskaft ?
 

Bifogat

  • GSX1300R-Vågrätt-ca7cm-åt-höger-nr1 .jpg
    GSX1300R-Vågrätt-ca7cm-åt-höger-nr1 .jpg
    84.2 KB · Visningar: 22
  • GSX1300R-Lodrätt-ca7cm-åt-vänster-nr2.jpg
    GSX1300R-Lodrätt-ca7cm-åt-vänster-nr2.jpg
    88.4 KB · Visningar: 25
  • GSX1300R-Vågrätt-ca7cm-åt-höger-nr2 .jpg
    GSX1300R-Vågrätt-ca7cm-åt-höger-nr2 .jpg
    93.1 KB · Visningar: 22
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Och efter några vickningar på spärrskaftet var ljusbilden höjd 40mm. På ett avstånd av 1,25 m. Vilket blir ca 3,2 meter på 80 meter. Hmm. Dags gå ner i garaget och sänka.
Det ska nog bara vara ca 10 mm höjning.

Enkla tumregeln - vinkeln på halvljuset skall motsvara 10 cm sänkning per 10 meters avstånd.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enkla tumregeln - vinkeln på halvljuset skall motsvara 10 cm sänkning per 10 meters avstånd.

Dvs jag sätter ett papper på fotostativet med nederkant 10cm lägre än halvljusstrålkastarens överkant ?
Rullar fram hojen mot stativet och när papperet börjar lysa.
Så stannar jag hojen.
Och mäter avståndet.
Är det 10meter eller lite kortare OK. Halvljuset dyker och bländar inte.
Är det mer än 10 meter när papperet börjar lysa risk för nedslag på besiktning.
Dags åka tillbaka till garaget och justera.

Plocka bort kåpplasten över framhjulskärmen och sätta tillbaka avstår jag från att försöka göra stående på sidostöd.
För trångt för mig.
I garaget kör jag med Abbastand med Front Lift Arm. Så hela framdelen i luften och framhjulet max utfjädrat.

Efter varit ute och kört en kväll och halv ljuset tog slut 20 meter framför hojen, ner i garaget och höjer halvljuset 4 cm mot ett korsord ca 1,3 meter framför strålkastaren.
Höjning med vridning moturs på 10mm sexkantskallen.
Tog sedan och fixade ett kalkylark med 1 cm breda rader numrerade från 9 ...0 ...-16 ställde en skiva direkt framför strålkastaren och placerade kalkylarket så rad 0 var mitt för starkaste ljuset.
Ställde skivan utomhus på bästa möjliga plana plats hemma. Rullade fram hojen och satte mig på den. Mest ljus på 3 dvs högre än i garaget. Nu 10000kr frågan vad händer när jag backar hojen.
Lycka, ljuset sjönk. Och provkörning ikväll, halvljuset duger. Och bländar inte.
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Dvs jag sätter ett papper på fotostativet med nederkant 10cm lägre än halvljusstrålkastarens överkant ?
Rullar fram hojen mot stativet och när papperet börjar lysa.
Så stannar jag hojen.
Och mäter avståndet.
Är det 10meter eller lite kortare OK. Halvljuset dyker och bländar inte.
Är det mer än 10 meter när papperet börjar lysa risk för nedslag på besiktning.
Dags åka tillbaka till garaget och justera.

Plocka bort kåpplasten över framhjulskärmen och sätta tillbaka avstår jag från att försöka göra stående på sidostöd.
För trångt för mig.
I garaget kör jag med Abbastand med Front Lift Arm. Så hela framdelen i luften och framhjulet max utfjädrat.

Efter varit ute och kört en kväll och halv ljuset tog slut 20 meter framför hojen, ner i garaget och höjer halvljuset 4 cm mot ett korsord ca 1,3 meter framför strålkastaren.
Höjning med vridning moturs på 10mm sexkantskallen.
Tog sedan och fixade ett kalkylark med 1 cm breda rader numrerade från 9 ...0 ...-16 ställde en skiva direkt framför strålkastaren och placerade kalkylarket så rad 0 var mitt för starkaste ljuset.
Ställde skivan utomhus på bästa möjliga plana plats hemma. Rullade fram hojen och satte mig på den. Mest ljus på 3 dvs högre än i garaget. Nu 10000kr frågan vad händer när jag backar hojen.
Lycka, ljuset sjönk. Och provkörning ikväll, halvljuset duger. Och bländar inte.
Ny Hayabusa presenteras 5 januari.
Vad tror ni om eventuella framgångar och hur är ert första intryck av hojen.
Den går säkert som kulor och krut som den förra versionen, men den var väl något tungstyrd vad jag har förstått. Analoga mätare är helt okej för min del. Så låt höra era åsikter.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nästa år 2022 eller 5 feb?

VärldsVidaVärlden finns där ute för den som söker! :crash

All-new Suzuki Hayabusa 2022 confirmed!

By
Spencer Leech -
January 28, 2021


Suzuki Motorcycles will reveal its new Hayabusa sportsbike at its virtual event on February 5, a recent teaser video has confirmed.

 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fast den ser ju fortfarande ut att sakna överladdning...

Visst att det pratas om 1440cc, DCT och 200 hästar. Men har vi inte redan varit där med alla andra hojar som H2 ZZR1400, osv.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Nästa år 2022 eller 5 feb?
Ehm, jo nu på fredag 5 februari. Tack för att du la in mer information då mina datakunskaper är väldigt skrala.
Formen på hojen är snarlik den gamla men säkerligen lite förfinad för mindre luftmotstånd.
Hur reagerar andra märke på detta, blir det en ny Blackbird också........
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Fast den ser ju fortfarande ut att sakna överladdning...

Visst att det pratas om 1440cc, DCT och 200 hästar. Men har vi inte redan varit där med alla andra hojar som H2 ZZR1400, osv.
Lurar det inget radikalt under kåporna så känns det lite meh...

Blir spännande att se på fredag. Från trailern får man intrycket att de har gjort en facelift med lite elektroniskt lull-lull, hoppas man har fel.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ny Hayabusa presenteras 5 januari.
Vad tror ni om eventuella framgångar och hur är ert första intryck av hojen.
Den går säkert som kulor och krut som den förra versionen, men den var väl något tungstyrd vad jag har förstått. Analoga mätare är helt okej för min del. Så låt höra era åsikter.
Jo något svårt att svänga mer om det behövs i en böj. Enda som funkat för mig har varit att bromsa bak, då har den svängt mer.
Men
efter höjt min 20 mm bak (kortare hundben) och sänkt 18 mm fram (gaffeln uppskjuten 5 mm och framdäck bytt till 120/60 13mm från 120/70 original
så har den blivit lite lättare svänga med för mig. Nu kan jag motstyra till snävare sväng i en kurva genom ta i allt vad jag förmår som det känns.
Så det är bara träna mer på gymmet så blir det lättare att tajta åt en sväng genom motstyrning vid behov..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Så motormässigt.... samma volym, 187 hästar, men Euro5 klassad... ok...

Största nyheterna är väl ny design och Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.)... och en hill hold funktion.

Alltså jag tror det är en riktigt bra hoj... men var är överladdningen?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vi som fortfarande är tonåringar mentalt är besvikna.
Hur förklarar man för sina kompisar att den inte har "över 200 hästar"?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ser inte baken lite ut som den på en RF900 eller VFR800?
Mjaä, den ser för plottrig ut med för mycket bjäfs. Vad är det för fel med rena runda linjer. Det är ju likadant med de nyare bilarna. Transformers i kvadrat. På något sätt ser en RF900 mer estetiskt tilltalande ut i bak än en ny Busa. Ignorera de röda och brandgula sidoreflexerna - som är USA-specifika.
Suzuki-RF900%20(6).JPG
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top