Brink_of_Sweden
All.Cops.Are.Bastards
idag har de varit hjulafton hemma. jag fick en intercooler och bränsletrycks regulator av tomten
ja vill åxa ha en sådan IC...(dock till Rett)
Last edited:
idag har de varit hjulafton hemma. jag fick en intercooler och bränsletrycks regulator av tomten
jag kommer bänka hojen hos marklund. först så ska jag köra med uppen westgate etc så effekten inte blir så hög. max 200 hk på bakhjulet hoppas jag på om inte mindre så inte killen på bilprovningen svimar . sedan återgår man till de viktigaste att få ut bra med krut ur gammel busan
men men de är en lång väg ditt .
Jepp! Copy och paste:
T31B MOTORN ÄNDRAD
ORIGINALMOTOR MED TURBOKONVERTERING
Vad betyder T31B? Eller det betyder det som det står efteråt?
Kanske kan forsoka ringa 0911-202005 be att fa prata med Erik mellan14-16 pa vardagar. Han 'kanske' kan hjalpa ditt habegarja vill åxa ha en sådan IC...(dock till Rett)
Ska du regga med turbo så kan du inte gå över original effekt och original vrid. Inte i papperna iallafall Så max 175 hk eller vad det nu är. Vridet brukar kunna bli alldeles för mycket för besiktningsgubbarnas smak, så för att komma under originalvridet lär du behöva gå en bit under 175 hk. Turbon får upp vridet en del även på låga tryck. Originaleffekten i min hoj är 130 hk, och jag var tvungen att lämna bänkpapper på 97 hk för att vridet skulle hamna under original Men det går ju att fuska med papperna också.
Och intyg från Suzuki på att chassit och bromsarna tål mer effekt och vrid än original går inte att få. Det är kört. Jag har försökt många gånger Och bilprovningen vill ha intyg på allt som inte hamnar innanför ramen för originalutförande.
Ska du regga med turbo så kan du inte gå över original effekt och original vrid. Inte i papperna iallafall Så max 175 hk eller vad det nu är. Vridet brukar kunna bli alldeles för mycket för besiktningsgubbarnas smak, så för att komma under originalvridet lär du behöva gå en bit under 175 hk. Turbon får upp vridet en del även på låga tryck. Originaleffekten i min hoj är 130 hk, och jag var tvungen att lämna bänkpapper på 97 hk för att vridet skulle hamna under original Men det går ju att fuska med papperna också.
Och intyg från Suzuki på att chassit och bromsarna tål mer effekt och vrid än original går inte att få. Det är kört. Jag har försökt många gånger Och bilprovningen vill ha intyg på allt som inte hamnar innanför ramen för originalutförande.
Hur gjorde du vid din bänkning? Pratade med en lokal kille som reggade sin Ascona med Volvo turbomotor. Detta var inte helt enkelt, för det första kan man tydligen inte ta vilket bänkpapper som helst utan fordonet måste köras i en, av SPB, godkänd bromsbänk.
Bilen var tvungen att köras med 0,5 bar övertryck och då inte lämna effekt/vrid över det tillåtna för aktuellt fordon.
Jag har för mig att dom hade olja på valsarna så däcken slirade lagom mycket för att komma under det tillåtna värdet.
Visst kan man ju ställa tändningen helt åt fanders så den knappt går, men att få ut en godkänd effekt på t ex. en bil med stor motorvolym med ett halvt kilos övertryck kan ju bli klart besvärande.
Sorry för OT @ TS.
Jepp, måste vara av sbp godkänd bänkningsfirma, men firman där jag bänkade (och utför alla andra bänkningar också för den delen), är godkänd. Kurvorna ska lämnas till sbp tillsammans med ett av firman påskrivet intyg där det står effekt och vrid vid vilka varv, vad som är gjort, eventuell laddtrycksbegränsning samt underskrift från bromsbänksoperatören. Tror det var allt om jag minns rätt
Lite äldre bilar (t.ex. gamla Saab och Volvo) brukar vara godkända för mer effekt än de ger original om man gör vissa ändringar i bromsar mm (står vad som ska göras i SFRO:s handbok), så därför kan man regga t.ex. en Volvo 142:a med Volvos turbo-5:a på 175 hk eftersom 142:an är godkänd för max 180 hk. 240:in är godkänd för upp till 220 hk har jag för mig. Saab V4 för 140 hk Vet inte om Opel har någon sådan gräns, eller om det är original som gäller. Förutom de +20% i effekt och +10% i vrid som de brukar godkänna. Gäller dock inte motorcyklar...
Men var han tvungen att bänka för det? Eller han var tvungen att strypa motorn? Var bilen inte godkänd för motorns originaleffekt och vrid? Annars brukar sbp gå på ursprungseffekt (genom att kolla på motornummer och slå i sina böcker så ser de vad den motorn ska ge), och man brukar inte få strypa. Men det kanske är ändrat nu? Var ett tag sedan jag höll på med sådant.
Hmmm, nu blev det väldigt offtopic, men ändå inte. Sorry driverinblack!
Är det en intercooler från McXpress? Kostar? Ska ju också bygga turbo nån gång framöver så jag klurar bara lite på kostnaderna. Ser ut att gå bra för dig. Mycket intressant bygge!
Han den där Andersson är en jävel på att få fina svetsar och knullputs på sina grejor!
Ska bli kul att följa detta projekt
Vad räknar du med att notan landar på för allt extra ?
Intressent att följa ditt bygge!: Vart har du insupit din kunskap om turbobygge? Hållit på med bilar, läst kanske eller självlärd? Du har väl en mentor med dig i bygget kan jag tänka mig. Själv har jag varken kunskapen, verktyg eller rätt ställe att hålla på med sådant, men skulle vara skitkul att någon gång få göra något med helt egen prägel på, sen om det är en garagelackad skitraka, eller caféracer, turbobygge eller annat egenhändigt ihopsnickrat av underordnad betyelse, skaparglädjen den viktiga
sådär efter 3.5 timmes borrande/gängande så är äntligen blocket/cylinderaden färdig
jag knäppte ett kort på grenröret från turbo andersson
Vad har du planerad budget för ett sådant projekt? Såg en turbobusa på blocket precis, men tyckte den var något överdyr :-S
http://www.blocket.se/vi/16063226.htm?ca=23_10_s
Bra jobbat mannen, själv "borrade" och "gängade" jag själv igår kväll med en annan skönhet...
Men 3,5 h är lite att ta i!!!
Och i "grenröret" fick jag inte heller komma in...
de tog 3.5 timme med alla rengöring och tejpning etc. för jag vill inte få in ett litet metall spån ner bland veven etc. kvalite tar tid. heldre att de tar 3.5 timme än att man måste riva hela motorn pga att metall flisor har ramlat ner i motorn
i morgon blir de rivning av toppen
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |