Hayabusa turbo.THE DREAM

Status
Ej öppen för fler svar.

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
nu är jag ifull gång med att montera 06ans koppling men jag har fasnat. hur fasen skulle dom två metall ringarna sitta. är osäker. snälla hjälp :(
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
då så. nu sitter kopplingen där :banana. de va lite klurit att få ditt själva korgen men de gick tillslut. som tur va så hittade man orginal verksstads handboken för hayabusa så man kunde se hur dom 2 metall ringarna skulle sitta. sedan gick allt klockrent.

här kommer lite bilder på kopplingen. även på mothållet.

just ja. jag byte även växelgivaren.
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
nu är jag ifull gång med att montera 06ans koppling men jag har fasnat. hur fasen skulle dom två metall ringarna sitta. är osäker. snälla hjälp :(

förstod inte syftet med mothåll bara. Vad har jag missat?
kopplingmuttern demonteras ju lättast med muttermaskin och en tjock arbetshandske på andra handen
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
förstod inte syftet med mothåll bara. Vad har jag missat?
kopplingmuttern demonteras ju lättast med muttermaskin och en tjock arbetshandske på andra handen

du har säkert rätt. men eftersom de står i manualen att man ska ha ett mothåll så har jag ett mothåll. man drar även åt kopplingen med rätt moment ochså. de sista jag använder på en motorcykel är muttermaskin.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
du har säkert rätt. men eftersom de står i manualen att man ska ha ett mothåll så har jag ett mothåll. man drar även åt kopplingen med rätt moment ochså. de sista jag använder på en motorcykel är muttermaskin.

Det funkar även att hålla bakbromsen med 6an i medan man momentdrar.
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
du har säkert rätt. men eftersom de står i manualen att man ska ha ett mothåll så har jag ett mothåll. man drar även åt kopplingen med rätt moment ochså. de sista jag använder på en motorcykel är muttermaskin.

ja, nä,jo alltså, jag använde bara muttermaskin när jag lossade. (Julas, as-stark) Det gick förjävligt smidigt.
Man behövde inte ens knacka bort låsningen (den lilla stukningen)

sen momentnyckel, sexans växel å bakbroms vid åtdragning givetvis... Vad var det?

95nm eller var det mer?

Vart fick du tag i nya korgen?, bytte du hela korgen med drev å allt? samt vad gav du?
Sen undrar jag om dina fjädar som sitter i korgen glappar? Mina glappar minst 1mm.

Vet att detta inte gör nån skada, men en korg med fasta fjädrar måste ju gå lite tystare.
Motospeed bla fixar sånt, men det kostar så jävligt.
 
Last edited:

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
ja, nä,jo alltså, jag använde bara muttermaskin när jag lossade. (Julas, as-stark) Det gick förjävligt smidigt.
Man behövde inte ens knacka bort låsningen (den lilla stukningen)

sen momentnyckel, sexans växel å bakbroms vid åtdragning givetvis... Vad var det?

95nm eller var det mer?

Vart fick du tag i nya korgen?, bytte du hela korgen med drev å allt? samt vad gav du?
Sen undrar jag om dina fjädar som sitter i korgen glappar? Mina glappar minst 1mm.

Vet att detta inte gör nån skada, men en korg med fasta fjädrar måste ju gå lite tystare.
Motospeed bla fixar sånt, men det kostar så jävligt.


kopplingen ska dras 150 nm. enligt boken iallfall. fick den av en kompis pga att jag hjälpt han så mycket. jag minns att på den gammla kopplingskorgen klappade fjädrarna. men på den som sitter i nu vete fasen. tänkte inte på de.
när jag körde den i sommras så hörde inte jag något missljud i från kopplingen. de va tyst och fin.. men du har nog rätt. att om man spänner dom så blir de säkert tystare.

jag byte med drev och hela kitet. en komplett kopplingskorg med lameller.
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
kopplingen ska dras 150 nm. enligt boken iallfall. fick den av en kompis pga att jag hjälpt han så mycket. jag minns att på den gammla kopplingskorgen klappade fjädrarna. men på den som sitter i nu vete fasen. tänkte inte på de.
när jag körde den i sommras så hörde inte jag något missljud i från kopplingen. de va tyst och fin.. men du har nog rätt. att om man spänner dom så blir de säkert tystare.

jag byte med drev och hela kitet. en komplett kopplingskorg med lameller.

hur är det att köra din turbohoj, har du tappat mycket bottenvrid jämfört mot orginal iom
kompsänkningen?
hur många hästar fick du ut på bänkkörningen? vid resp laddtryck?
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
hur är det att köra din turbohoj, har du tappat mycket bottenvrid jämfört mot orginal iom
kompsänkningen?
hur många hästar fick du ut på bänkkörningen? vid resp laddtryck?

vist tappar man i bottenvridet men jag känner inte mycket skillnad. när den går in i överladdat läge så kommer de (hårdare och hårdare) inte mycket senap direkt. utan den ökar hela tiden utan att få den dära våldsamma turbo (kicken).

jag fick ut 300.67 hk och 271 nm vid 0,9 i ladd.

vid första körningen så fick jag inte ut så mycket vid 0,5 i ladd pga att extra spridarna inte ville vara med så jag fick ut tror jag 218 hk. efter vi hittade felet så höjde vi laddtrycket på engång.

alla siffror såg mycket bra ut efter bänkningen så både marklund,jag och pappa hade ett stort flin på läpparna efter sista körningen.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
alla siffror såg mycket bra ut efter bänkningen så både marklund,jag och pappa hade ett stort flin på läpparna efter sista körningen.

vad hade du för A/F vid full effekt?

Mina glappar minst 1mm.

låter i mina öron som om kopplingfjädrarna bör sitt med förspänning för att inte låta, allt löst låter och som det beskrivs så finns ett en mm spel och kan vara en utmattad fjäder vi ser.
 
Last edited:

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
vad hade du för A/F vid full effekt?

lambda värde var mellan 0,83/0.85 om jag inte miss minner mig. den gick lite fett i allfall. bättre att den går för fett än för snålt :tummenupp

idag åkte kedjan ditt. 530 zzz den bör nog hålla för min effekt :yoparty
lite puts på avgassystemet pga märken i från stövlarna som jag tog bort.

testa ochså så att växelindekatorn funka med den nya givaren. de gjorde den :banana

jag fick ett ryck och målade på intercoolern på dom ställen där däcket hade tagit i. vart skapligt tycker jag iallfall :rolleyes: hoppas ic inte behöver para sig med däcket i sommar.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
vad hade du för A/F vid full effekt?

lambda värde var mellan 0,83/0.85 om jag inte miss minner mig. den gick lite fett i allfall. bättre att den går för fett än för snålt :tummenupp

idag åkte kedjan ditt. 530 zzz den bör nog hålla för min effekt :yoparty
lite puts på avgassystemet pga märken i från stövlarna som jag tog bort.

testa ochså så att växelindekatorn funka med den nya givaren. de gjorde den :banana

jag fick ett ryck och målade på intercoolern på dom ställen där däcket hade tagit i. vart skapligt tycker jag iallfall :rolleyes: hoppas ic inte behöver para sig med däcket i sommar.

hej
fint blir det o jag gillar din entusiasm med bygget:tummenupp
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
En liten fråga bara.Har du dragit ur maskinen nån gång ännu?.hFick lixom ingen pejl på om du mosat på ännu.Borde gått som fan ifall du gjort det dock.=)
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
En liten fråga bara.Har du dragit ur maskinen nån gång ännu?.hFick lixom ingen pejl på om du mosat på ännu.Borde gått som fan ifall du gjort det dock.=)

jag har inte dragit ur den än. men jag har gasat skapligt i allfall. jag vill lära mig effekten först innan jag gasar helvete. :D
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
sådär nu har man fått litegran gjort igen. jag har kollat ventilspelet (igen) 2 st insugare som va lite för stora. så nu är kamen borta och 2 nya ventilschims skall inhandlas. efter de så ska hojen provstartas för att kolla så allt funkar.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top