Hayabusa turbo.THE DREAM

Status
Ej öppen för fler svar.

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Ort
Sala
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Vad hamnar bygget på för prislapp ca? Exkl. inköp av hoj.
Håll dig på hjulen nu när våren närmar sig :)
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Vad hamnar bygget på för prislapp ca? Exkl. inköp av hoj.
Håll dig på hjulen nu när våren närmar sig :)

hundringen är spräckt för länge sedan. vill inte tänka på de för då blir man bara depremerad ;)
den är inte färdig byggd på långa vägar heller så man förbättrar några saker varje vinter. målet är väl att få en potent dragracing släde men samtidigt en lättkörd gathoj med gött mos i :tummenupp

hehe jag ska försöka:tummenupp
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
View attachment 355621

fy fan de börjar gå framåt. shiftlighten sitter där. bara lite lödning kvar ;). fronten är klar bara kåpglaset kvar ;).

en liten snekpeak på hur de kommer se ut med sidokåporna. inget sitter fast jag bara slängde ditt fronten/sidokåpan för att få lite inspiration :tungan
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Har du någon bra oljereturpump då? Annars vet jag en som har. ;) mvh Micke
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
bara lite lödning kvar ;).

Mjuklödning? På en hoj? Känner du till implikationen/följden om en lödning inte är 100 fixerad? Måste man löda är man piskad att fixera lodstället och anslutningen med t.ex. epoxy eller silikongegga. Det må se snyggt ut med en lödd kabel med krympslang men orsakar gråt och tandagnisslan i depån.

Referensmaterial för hojbyggare @ http://en.wikipedia.org/wiki/Crimp_connection

Tänkte bara påminna hojbyggarna lite om hur man drar det elektriska - inför våren...
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Hm.. Jag som alltid trott att det varit bättre att löda...
Alla skarvar i hela mitt elsystem är lödda... :crash
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
när jag löder tvinnar jag alltid ihop kablarna så att dom sitter ihop stabilt. sedan så löder jag fast dom så att de är genomgående löt, efter de drar jag på passande krympslang och värmer på med värmepistol :tummenupp funkar tokbra för mig. men tack för tipset iallfall ,
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
äntligen ;) shiftlighten är nu inkopplad. och de funkar !!! ;). så nu är all el klar känns riktigt skönt. börjar fundera på en quickshift men tror jag lugnar mig tills hösten hehe.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Om du ska handla quickshifter så kolla upp cordona, svensktillverkade grymt bra att ha å göra med samt extremt bra produkter :tummenupp
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Om du ska handla quickshifter så kolla upp cordona, svensktillverkade grymt bra att ha å göra med samt extremt bra produkter :tummenupp

tack för tipset ska kolla igenom vad som finns att erbjuda ;) kan tänka mig att de finns ett x antal märken/modeller att välja mellan som allt annat :gnissla
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Mjuklödning? På en hoj? Känner du till implikationen/följden om en lödning inte är 100 fixerad? Måste man löda är man piskad att fixera lodstället och anslutningen med t.ex. epoxy eller silikongegga. Det må se snyggt ut med en lödd kabel med krympslang men orsakar gråt och tandagnisslan i depån.

Referensmaterial för hojbyggare @ http://en.wikipedia.org/wiki/Crimp_connection

Tänkte bara påminna hojbyggarna lite om hur man drar det elektriska - inför våren...

Varför skulle inte lödningen vara fixerad? DÅ kan man lika gärna misslyckas med de andra alternativen med.
Epoxy eller silikon i krympslangen? ptja eller smältlim eller krympslang med smältlim inbyggt. Jag slälv är mest allergisk mot dåligt klämda kabelskor eller billiga/dåliga kabelskor som är grymt svåra att klämma på ett säkert sätt.
Kabelskor med lim och krympslang i insticket är klart trevliga om man prompt skall köra med kabelskor på fordon.

Ursäkta OT.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
när jag löder tvinnar jag alltid ihop kablarna så att dom sitter ihop stabilt. sedan så löder jag fast dom så att de är genomgående löt, efter de drar jag på passande krympslang och värmer på med värmepistol

Det är inte lödningen som är den svaga länken utan övergången mellan den hårda lödningen och kabelns kardeler. Gå runt och fråga folk i depåerna om de haft "gömda" kabelfel - sen att krympslangen gömmer felet gör det inte enklare att felsöka under tidspress.

Det finns en anledning till att alla kabelskarvar i t.ex. ett flyplan, rymdfärja etc inte är lödda utan är klämda till en gastät förbindelse, antingen mha av en metallhylsa eller kontaktblock etc. Det må se "cheap & roddigt" ut men kabelskor klämda med en bra tång är ett måste där kablar utsätts för vibration - om man inte vill felsöka i onödan.

Enkel test, löd en kabelsko på en kabel och kläm sen en kabelsko på en annan kabel. Skruva fast de två kabelskona mot något och vicka sen kablarna fram & tillbaka ett par gånger rätt brutalt så att du utsätter förbindelse för belastning.

Vill man löda får man naturligtvis göra det - men kom inte och fråga efter min kabelskosats i depån! :näsblod
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Det är inte lödningen som är den svaga länken utan övergången mellan den hårda lödningen och kabelns kardeler. Gå runt och fråga folk i depåerna om de haft "gömda" kabelfel - sen att krympslangen gömmer felet gör det inte enklare att felsöka under tidspress.

Det finns en anledning till att alla kabelskarvar i t.ex. ett flyplan, rymdfärja etc inte är lödda utan är klämda till en gastät förbindelse, antingen mha av en metallhylsa eller kontaktblock etc. Det må se "cheap & roddigt" ut men kabelskor klämda med en bra tång är ett måste där kablar utsätts för vibration - om man inte vill felsöka i onödan.

Enkel test, löd en kabelsko på en kabel och kläm sen en kabelsko på en annan kabel. Skruva fast de två kabelskona mot något och vicka sen kablarna fram & tillbaka ett par gånger rätt brutalt så att du utsätter förbindelse för belastning.

Vill man löda får man naturligtvis göra det - men kom inte och fråga efter min kabelskosats i depån! :näsblod

tack för en bra förklaring ;). anledningen varför jag löder/drar över en krympslang är att jag hatar fula skarvar/anslutningar. de är något som kan irittera mig så in i helvete. men de är säkert som du säger jag ska verken säga bu eller bä. men tanke på att jag har inte den erfarenheten än, men de kommer väl ;). kabelskor,multimeter och en kabelskotång kommer följa med på tävlingarna ;)

finns de några snygga/bra altenativ till kabelskor/lödning ?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Om man nu inte har råd med dessa hyperdyra klämverktyg som krävs för en riktig krympning så tycker jag lödning är ett bra alternativ

Kablar som lossnar ur multikontaktdon gör ingen lycklig heller

El är svårt så tillvida att tillgången på bra grejjer är klart begränsad , visst det finns folk som jobbar med dyligt

Men verktygen är fortfarande superdyra och säkert inte populärt å knycka från arbetsplaterna

Vissa bilverkstäder får INTE krympa nya kontaktstift men dom får lödskarva , Har sett stora repsatsväskor med färdigkrympta stift och 10cm kabel just för ändamålet


En liten favorit är lödkrymphylsor med lödtenn inuti med liten gaspistol så krymper och löder man i samma sväng

svårslagen i både storlek och draglastpåkänning


Quickshifter till busan kan göras direkt i orginal ecu 02- 07 ECU editor
 

Bifogat

  • ECU-Shifter.JPG
    ECU-Shifter.JPG
    106 KB · Visningar: 111
Last edited:

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Om man nu inte har råd med dessa hyperdyra klämverktyg som krävs för en riktig krympning så tycker jag lödning är ett bra alternativ

Kablar som lossnar ur multikontaktdon gör ingen lycklig heller

El är svårt så tillvida att tillgången på bra grejjer är klart begränsad , visst det finns folk som jobbar med dyligt

Men verktygen är fortfarande superdyra och säkert inte populärt å knycka från arbetsplaterna

Vissa bilverkstäder får INTE krympa nya kontaktstift men dom får lödskarva , Har sett stora repsatsväskor med färdigkrympta stift och 10cm kabel just för ändamålet


En liten favorit är lödkrymphylsor med lödtenn inuti med liten gaspistol så krymper och löder man i samma sväng

svårslagen i både storlek och draglastpåkänning


Quickshifter till busan kan göras direkt i orginal ecu 02- 07 ECU editor


vi har såna lödkrymphylsor på jobbet. tycker personligen att dom är skit.men smaken är ju som baken. jag kommer fortsätta löda tills jag hittar en lösning som jag tycker funkar bättre. men jag bugar och bockar för era förklaringar plus/minus med lödning etc. man kan aldrig få för lite info om saker och ting ;).

fasen va synd att jag har en 99a då:(. men alltid bra att veta ;)
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Byt styrburk (ecu ) och svänghjul

Nyare burken är mycket bättre

så de skilljer inge annat ? behöver man inte hela kabelhärvan. 99an har ju ingen lamdasond men de har ex 06an. hur går de om man inte byter härvan ?

lite nyfiken. kanske en dum fråga men. vad är de som är bättre med den nyare ecu ?
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top