Tackar för tipsen
Vad hamnar bygget på för prislapp ca? Exkl. inköp av hoj.
Håll dig på hjulen nu när våren närmar sig
bara lite lödning kvar .
Har du någon bra oljereturpump då? Annars vet jag en som har. mvh Micke
Om du ska handla quickshifter så kolla upp cordona, svensktillverkade grymt bra att ha å göra med samt extremt bra produkter
Mjuklödning? På en hoj? Känner du till implikationen/följden om en lödning inte är 100 fixerad? Måste man löda är man piskad att fixera lodstället och anslutningen med t.ex. epoxy eller silikongegga. Det må se snyggt ut med en lödd kabel med krympslang men orsakar gråt och tandagnisslan i depån.
Referensmaterial för hojbyggare @ http://en.wikipedia.org/wiki/Crimp_connection
Tänkte bara påminna hojbyggarna lite om hur man drar det elektriska - inför våren...
när jag löder tvinnar jag alltid ihop kablarna så att dom sitter ihop stabilt. sedan så löder jag fast dom så att de är genomgående löt, efter de drar jag på passande krympslang och värmer på med värmepistol
Det är inte lödningen som är den svaga länken utan övergången mellan den hårda lödningen och kabelns kardeler. Gå runt och fråga folk i depåerna om de haft "gömda" kabelfel - sen att krympslangen gömmer felet gör det inte enklare att felsöka under tidspress.
Det finns en anledning till att alla kabelskarvar i t.ex. ett flyplan, rymdfärja etc inte är lödda utan är klämda till en gastät förbindelse, antingen mha av en metallhylsa eller kontaktblock etc. Det må se "cheap & roddigt" ut men kabelskor klämda med en bra tång är ett måste där kablar utsätts för vibration - om man inte vill felsöka i onödan.
Enkel test, löd en kabelsko på en kabel och kläm sen en kabelsko på en annan kabel. Skruva fast de två kabelskona mot något och vicka sen kablarna fram & tillbaka ett par gånger rätt brutalt så att du utsätter förbindelse för belastning.
Vill man löda får man naturligtvis göra det - men kom inte och fråga efter min kabelskosats i depån!
Om man nu inte har råd med dessa hyperdyra klämverktyg som krävs för en riktig krympning så tycker jag lödning är ett bra alternativ
Kablar som lossnar ur multikontaktdon gör ingen lycklig heller
El är svårt så tillvida att tillgången på bra grejjer är klart begränsad , visst det finns folk som jobbar med dyligt
Men verktygen är fortfarande superdyra och säkert inte populärt å knycka från arbetsplaterna
Vissa bilverkstäder får INTE krympa nya kontaktstift men dom får lödskarva , Har sett stora repsatsväskor med färdigkrympta stift och 10cm kabel just för ändamålet
En liten favorit är lödkrymphylsor med lödtenn inuti med liten gaspistol så krymper och löder man i samma sväng
svårslagen i både storlek och draglastpåkänning
Quickshifter till busan kan göras direkt i orginal ecu 02- 07 ECU editor
Byt styrburk (ecu ) och svänghjul
Nyare burken är mycket bättre
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |