Hayabusa turbo.THE DREAM

Status
Ej öppen för fler svar.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Man skiftar bara plats på ett fåtal kablar i kontaktstyckena , Byter svänghjul och ECU

Jämnare gång på dom nyare , det klassiska knycket på lågfart som 99 å 00 hade försvinner

varvstopp går att höja tändmapparna kan göras lika ( tremod ) direkt i boxen

Går ju naturligtvis att mappa både bränsle och tändning men BARA OFFLINE ( gillas inte )

hastighetsspärren tas bort , Lufttempen kan nollas ( 20 grader c ) Shifter samt shiftlight funkar det med

Ladda hem mjukvaran , Den är gratis
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Man skiftar bara plats på ett fåtal kablar i kontaktstyckena , Byter svänghjul och ECU

Jämnare gång på dom nyare , det klassiska knycket på lågfart som 99 å 00 hade försvinner

varvstopp går att höja tändmapparna kan göras lika ( tremod ) direkt i boxen

Går ju naturligtvis att mappa både bränsle och tändning men BARA OFFLINE ( gillas inte )

hastighetsspärren tas bort , Lufttempen kan nollas ( 20 grader c ) Shifter samt shiftlight funkar det med

Ladda hem mjukvaran , Den är gratis

de lät ju jäkligt bra, nu när du säger de så går pappas 06a mycket jämnare och finare än min. fan de skulle man ha gjort. ska fundera på det i sommar. du lär nog märka i tråden eller i ditt pm när frågor om vilka kablar man ska ändra etc kommer på löpande band ;). man tackar för tipset. de här tåls att tänka på :tummenupp
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Man ska veta vad man gör när man använder sådana hylsor, har sett skräckexempel där man försökt värma med en vanlig tändare, tog mej ett tag att felsöka då man inte ser utanpå om lödningen är riktigt eller ej. Jag tillhör skaran som föredrar riktig lödning med riktigt krympslang, om man kan löda vill säga
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Man måste ha en sånn här , Dom hade en ännu bättre förut men jag hittar den inte nu

Det lilla plåtsvepet på spetsen gör att värmen koncentreras till lödstället och skyddar kringliggand kablar

Utan gaspenna så kan man kassta dessa krymphylsor , det funkar inte

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162544690
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det är inte lödningen som är den svaga länken utan övergången mellan den hårda lödningen och kabelns kardeler. Gå runt och fråga folk i depåerna om de haft "gömda" kabelfel - sen att krympslangen gömmer felet gör det inte enklare att felsöka under tidspress.

Det finns en anledning till att alla kabelskarvar i t.ex. ett flyplan, rymdfärja etc inte är lödda utan är klämda till en gastät förbindelse, antingen mha av en metallhylsa eller kontaktblock etc. Det må se "cheap & roddigt" ut men kabelskor klämda med en bra tång är ett måste där kablar utsätts för vibration - om man inte vill felsöka i onödan.

Enkel test, löd en kabelsko på en kabel och kläm sen en kabelsko på en annan kabel. Skruva fast de två kabelskona mot något och vicka sen kablarna fram & tillbaka ett par gånger rätt brutalt så att du utsätter förbindelse för belastning.

Vill man löda får man naturligtvis göra det - men kom inte och fråga efter min kabelskosats i depån! :näsblod

Du har inte FEL i det du säger. Men samtidigt så har jag sett fler problem med kabelskor än med lödningar på fordon. Nu må ju kabelskor vara vanligare också på fordon så det är ju svårt att göra statistik. Om man har krympslang med lim i så kommer inte fukten in om man gör rätt. Det styvar också upp runt lödningen så du inte får den där brytpunkten som du pratar om. DET anser jag vara bäst.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
var förbi garaget en sväng förut idag. montera kåpglaset och drogfast fronten så nu kan man inte göra så mycket tills svingen,kedja.snabbgas etc kommit från usa.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du har inte FEL i det du säger. Men samtidigt så har jag sett fler problem med kabelskor än med lödningar på fordon. Nu må ju kabelskor vara vanligare också på fordon så det är ju svårt att göra statistik. Om man har krympslang med lim i så kommer inte fukten in om man gör rätt. Det styvar också upp runt lödningen så du inte får den där brytpunkten som du pratar om. DET anser jag vara bäst.

Var köper man krympslang med smältlim nuförtiden?
Mitt lager behöver kompleteras.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
japp. snabbgas.
kanske inte de nödvändigaste jag köpt till hojen men roligt att testa. mest för att se om de är någon större skillnad :tungan
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ingen dum idé med kortare slag på gasen på busan, man måste vara byggd som ormkvinnan Ursula Knaster för att kunna vrida fullt utan att behöva ta omtag på gashandtaget...:näsblod
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Ingen dum idé med kortare slag på gasen på busan, man måste vara byggd som ormkvinnan Ursula Knaster för att kunna vrida fullt utan att behöva ta omtag på gashandtaget...:näsblod

tycker de inte är spec långt slag på gasen testade pappas moto-guzzi 1100 sport för några år sedan där kan man snacka om lång gas !!! nästan ett helt varv för att komma till gasstop (italienare).

de kommer bli intressant att prova på iallfall. vem vet kanske gör 0.001 sek på slut tiden :()
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Nu är sadeln inlämnad på handgrens sadelmakeri ;) de vart svart ormskin:) kommer bli roligt att höra vad djurrätts aktevisterna säger heheh.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top