hayabusa turbo

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Oljefråga ,,,, när ni som turbokonverterar, vad använder ni för olja, tänkte kanske att det blir extra varmt, en "vanlig" mcolja e ju på 10/40 men med tanke på värmen e inte det kanske 20/50 olja att föredra :confused: :confused: ,,, vill ju gärna ha rätt grejer i maskin :)

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Ursäkta mig mitt j-a tjatande ,,, men vill att hojen ska vara klar i veckan som kommer ,,, det var en liten undring som jag hade å det var att på mina kolvar så var det massor av "koks" e det vanligt eller, eller har hojen gått för fett/snålt ,,, i vilket fall som helst så har jag tagit bort allt sånt nu, bara undra varför det var massor av sånt, på min gamla 1100r från -89 fanns det inte alls så mycket koks när jag fixade den :confused:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kör på det du tycker verkar vara en bra olja. Dvs en JASO-certad olja - vad för typ spelar mindre roll. Har du nära till Biltema, köp isf deras helsyntet för MC.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Dra till en Castrolhandlare och köp ett par dunkar med GPS helsyntet.
Bästa oljan mot våtkoppling.

(Vet ej om den finns i olika 10-40 , 20-50.)

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Dra till en Castrolhandlare och köp ett par dunkar med GPS helsyntet.
Bästa oljan mot våtkoppling.

(Vet ej om den finns i olika 10-40 , 20-50.)

castrol gps är väl endast delsyntet? finns iaf i 10-40 och 15-50. är väl bara castrols R4 superbike som är helsyntet?

jag hade kört på en helsyntet olja. helystnet koksar inte lika lätt som mineral och snurran har väldigt små oljekanaler som desutom är väldigt varma. De får inte koksa där. så två enkla tips. helsyntet olja och låt alltid motorn gå lite på tomgång så den "kallnar" efter lite hårdare kylning (dvs alltid för dig).:rolleyes: :tummenupp

ja hade valt r4 superbike gärna 15-50 om de finns. speciellt om du skall rasta den på bana. Köp även en oljetemp mätare, bör ju gå å gänga i tråget när du ändå har allt nere. Kanske till och med finns ett lämpligt ställe å sätta den på. På de viset ser du ganska fort om du skall lägga ner bankörnigne med turbo eller om du skall klämma in ett extra oljekyl någon stanns. Bra å ha koll på ändå. specielt du som gillar långa fullgasrepor, oljan blir fort varm....

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
När jag satt dit en 2mm tjockare cyllepackning och tagit å flyttat drevet som sitter på veven 5 splines medsols och sen vrider motorn och försöker hitta TDC så kommer aldrig kolv 1 å 4 längst upp när strecken är mot varandra,,,
ska det vara så :va ,, tacksam för ett snabbt svar då jag sitter här nu med verktygen i näven :tungan

Ska ju ställa in kammarna, ställer man dom som vanligt ändå nu då, fast kolven inte är i topp :confused:

Last edited:

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Tror jag löst det nu ,,, återkommer om det :gnissla

Ölar kanske lite mycket samtidigt som jag skruvar :D

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
När jag satt dit en 2mm tjockare cyllepackning och tagit å flyttat drevet som sitter på veven 5 splines medsols och sen vrider motorn och försöker hitta TDC så kommer aldrig kolv 1 å 4 längst upp när strecken är mot varandra,,,
ska det vara så :va ,, tacksam för ett snabbt svar då jag sitter här nu med verktygen i näven :tungan

Ska ju ställa in kammarna, ställer man dom som vanligt ändå nu då, fast kolven inte är i topp :confused:

Glöm det jag sa innan ,,, det e jag som tänker med röva :arsele

Förklarar sen vad som e rätt å vad jag gjorde fel :D

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
En fråga om oljetemp ,,, var å körde bana igår med ett spetsigt racedäck å då tog det i oljekylet såpass mycket när jag tvärnita att det gick hål i det å börja läcka, och nu ska jag ut å köra på lördag igen e det tänkt men jag har inget oljekyl just nu, då undrar jag om oljan kan bli för varm om man tar bort kylet å kör med en slang emellan istället?
Jag funderar på att sätta ett oljekyl under skärmen bak sen istället, det tog inte i nåt innan, det var bara efter jag bytte till spetsigt racedäck å börja maxa bromsarna om å om igen.

Det sitter ett MCX400 kit på hojen om ni undrar å då kanske det behöver kylningen, vad vet jag :va

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
2006
Kör ej utan oljekylare, haveri är inget alternativ.
Finns bra eftermarknads oljekylare, laminova är ett av dom.
Ring till laminova o fråga efter närmsta återförsäljare.
Kostar fett men är skitbra. :hojbusa

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Idag såg jag att Biltema hade turboaggregat på hyllan 690:- och wastegate för jag tror det var 495:-. Är denågon som provat ?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Idag såg jag att Biltema hade turboaggregat på hyllan 690:- och wastegate för jag tror det var 495:-. Är denågon som provat ?

De har aggregat från 3900:- och wastegate för 990:-. Iallafall enligt deras hemsida.
Jag frågade på Biltema här i stan vilka fjädrar som följde med till wastagaten (till vilka tryck) och de skulle ringa mig om det. För en månad sedan... Har mailat också, men inget svar. Funderar på att testa deras wastegate till nästa år.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
De har aggregat från 3900:- och wastegate för 990:-. Iallafall enligt deras hemsida.
Jag frågade på Biltema här i stan vilka fjädrar som följde med till wastagaten (till vilka tryck) och de skulle ringa mig om det. För en månad sedan... Har mailat också, men inget svar. Funderar på att testa deras wastegate till nästa år.

Jag var och tummade på Biltematurbon idag igen och det stod 690.00 på den. Kanske är felmärkt och skall vara 6900.00 :va

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100

Ohlzen

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
BMW S1000RR
Är det någon här som vet var man kan köpa grövre dragstänker(bultar) till Hayabusa ,, om det finns nåt annat ställe än MC-Xpress då, eller typ vad det ska vara för bultar ,,, längd å kvalitet ?
Det sitter ju M10 på dom orginal dragna i 52nm å för att öka laddet ska man ha M12 dragna med 100nm för att få det att hålla.
En annan "råkade" ju skruva på stången lite för mycket så att toppackningen gick, enligt Marklund så kan man ladda 0.7 med org bultar, men jag vill ladda 1.0 å då krävs det grövre bult.
Vill ju gärna ha bultarna hemma innan jag skruvar isär skiten, därför jag frågar om mått å kvalitet istället för att ha en isärplockad motor å sen visar det sig att det e en j-a väntetid innan man får grejerna.
Siktar på att ha hojen körklar igen så snart som möjligt så tips e välkomna vart man kan handla :)

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Hoj
Coccacoki
Är det någon här som vet var man kan köpa grövre dragstänker(bultar) till Hayabusa ,, om det finns nåt annat ställe än MC-Xpress då, eller typ vad det ska vara för bultar ,,, längd å kvalitet ?
Det sitter ju M10 på dom orginal dragna i 52nm å för att öka laddet ska man ha M12 dragna med 100nm för att få det att hålla.
En annan "råkade" ju skruva på stången lite för mycket så att toppackningen gick, enligt Marklund så kan man ladda 0.7 med org bultar, men jag vill ladda 1.0 å då krävs det grövre bult.
Vill ju gärna ha bultarna hemma innan jag skruvar isär skiten, därför jag frågar om mått å kvalitet istället för att ha en isärplockad motor å sen visar det sig att det e en j-a väntetid innan man får grejerna.
Siktar på att ha hojen körklar igen så snart som möjligt så tips e välkomna vart man kan handla :)

När jag var och hälsade på Erik så verkade han använda vanliga M12 12.9 insexbultar. Jag kan ha fel, men det såg ut att vara dessa. Andersson Turbo System vet säkerligen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC