hayabusa turbo

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Japp M12 12.9 skruv

Lite pyssel dock att borra frigång och gänga block

Jag har tillverkat mig en del verktyg för ändamålet
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Japp M12 12.9 skruv

Lite pyssel dock att borra frigång och gänga block

Jag har tillverkat mig en del verktyg för ändamålet

mitt tips är att använda trasor och silvertejp, de använde vi så att inte spånen kommer ner i blocket, de går säkert att borra på frihand men om de blir fel så är de kört.

lycka till:tummenupp
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Jupps ,,, bultar å toppackning e beställda, hoppas dom ligger i lådan nästa vecka.
Sen får jag se om jag lämnar in grejerna till en mekanisk verkstad som borrar å gängar, vill ju att det skall bli bra.
Efter detta ingrepp ska det väl gå att ladda 1.0 med bra tillförlitlighet hoppas jag, å ge fan i å skruva på stången, detta borde väl räcka till en bit över 300hk på hjulet om jag fattat det rätt.

Tack för svaren jag fick iaf :)
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Japps nu e det borrat å gängat, själva borrningen var en baggis men gängningen var lite klurig att få till då man inte har en plan yta att sätta den emot.
Tog bort tråget å satte det plant mot fräsbordet sen lutade gängytan nästan 21 grader så det blev att vrida fräshuvudet såpass mycket å kolla med en tapp så det stämde, sen var det bara å köra.
Iaf så blev det bra som fan å motorn e ihopsatt, nu ska bara skiten in i ramen igen å allt därtill :)
Å nu e det andra gången jag rivit den ,, :va ,, jaja man lär sig av sina misstag.
Såhär ser den ut iaf
 

Bifogat

  • PICT0808.JPG
    PICT0808.JPG
    220.4 KB · Visningar: 272

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Japps nu e det borrat å gängat, själva borrningen var en baggis men gängningen var lite klurig att få till då man inte har en plan yta att sätta den emot.
Tog bort tråget å satte det plant mot fräsbordet sen lutade gängytan nästan 21 grader så det blev att vrida fräshuvudet såpass mycket å kolla med en tapp så det stämde, sen var det bara å köra.
Iaf så blev det bra som fan å motorn e ihopsatt, nu ska bara skiten in i ramen igen å allt därtill :)
Å nu e det andra gången jag rivit den ,, :va ,, jaja man lär sig av sina misstag.
Såhär ser den ut iaf



Snyggt. Men var gjorde du av kylaren? Nyfiken bara, jag vet inget om sånt här.
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Här kommer några provisoriska bilder på hur kylet sitter gömt bakom intercoolern, den modden men får göra på kylet är att man får skära bort pipen på högra sidan, den som går framåt å svetsa dit den bakåt istället.
Sen kommer även oljekylet sitta precis under IC så turbon syns knappt allt när allt e monterat :tummenupp
 

Bifogat

  • PICT1012.JPG
    PICT1012.JPG
    149.7 KB · Visningar: 158
  • PICT1013.JPG
    PICT1013.JPG
    179.4 KB · Visningar: 207
  • PICT1014.JPG
    PICT1014.JPG
    210.2 KB · Visningar: 172
  • PICT1015.JPG
    PICT1015.JPG
    150.5 KB · Visningar: 164

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Är det jag som ser fel eller är din intercoolern trasig???....
 

Bifogat

  • PICT1013.JPG
    PICT1013.JPG
    179.6 KB · Visningar: 227

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Blev tvungen att genast ut till garaget å kika ,,, det som man ser på bilden där är nån slags "gummi" yta som marklund har lagt efter han svetsat ihop det efter han skurit ur ett spår i IC:n så att hjulet ska få plats.
Sen har han målat gummiytan i alufärg, så det är färgen som släppt lite som man ser på bilden.

IC är hel ,,, var ute å körde med den för några veckor sedan å då funkade den perfekt å ladda som den skulle, fast den tryckte ur kylvätska, det är därför jag rev den denna gång, nu sitter det 12mm pinnbultar genom hela skiten som e dragna med 100nm istället för dom klena orginal som jag körde med förra säsongen :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Blev tvungen att genast ut till garaget å kika ,,, det som man ser på bilden där är nån slags "gummi" yta som marklund har lagt efter han svetsat ihop det efter han skurit ur ett spår i IC:n så att hjulet ska få plats.
Sen har han målat gummiytan i alufärg, så det är färgen som släppt lite som man ser på bilden.

IC är hel ,,, var ute å körde med den för några veckor sedan å då funkade den perfekt å ladda som den skulle, fast den tryckte ur kylvätska, det är därför jag rev den denna gång, nu sitter det 12mm pinnbultar genom hela skiten som e dragna med 100nm istället för dom klena orginal som jag körde med förra säsongen :)


OBS !!!!!!!!!!!!!! DU MÅSTE efterdra toppen efter ett flertal varmkörnings cykler


EXTRA viktigt då M12orna är nymonterade


Skitjobbigt jag vet:gnissla :huvet :huvet
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Blev tvungen att genast ut till garaget å kika ,,, det som man ser på bilden där är nån slags "gummi" yta som marklund har lagt efter han svetsat ihop det efter han skurit ur ett spår i IC:n så att hjulet ska få plats.
Sen har han målat gummiytan i alufärg, så det är färgen som släppt lite som man ser på bilden.

IC är hel ,,, var ute å körde med den för några veckor sedan å då funkade den perfekt å ladda som den skulle, fast den tryckte ur kylvätska, det är därför jag rev den denna gång, nu sitter det 12mm pinnbultar genom hela skiten som e dragna med 100nm istället för dom klena orginal som jag körde med förra säsongen :)



Grymm hoj! Hur har du förstärkt kopplingen?

Mvh Dan
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Med MCX400(KKK24) med orginal topp,ventiler och kammar kan du forvanta dig (2mm kompsankt):
- 315-320hk/265-275nm vid 1.0bar
- 355-365hk/335-354nm vid 1.2bar

Du maste minst ha blaa sekundar spridare (om du har Bosch dvs). Gula och bruna ar for sma!!! For 1.2bar ar grona ocksa pa gransen.
Skicka PM sa kan jag emaila dig mina data testbankskorningar hos Erik.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Med MCX400(KKK24) med orginal topp,ventiler och kammar kan du forvanta dig (2mm kompsankt):
- 315-320hk/265-275nm vid 1.0bar
- 355-365hk/335-354nm vid 1.2bar

Du maste minst ha blaa sekundar spridare (om du har Bosch dvs). Gula och bruna ar for sma!!! For 1.2bar ar grona ocksa pa gransen.
Skicka PM sa kan jag emaila dig mina data testbankskorningar hos Erik.

är de volvo spridare ni pratar om?
i så fall är ju gröna större än blå?
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Med MCX400(KKK24) med orginal topp,ventiler och kammar kan du forvanta dig (2mm kompsankt):
- 315-320hk/265-275nm vid 1.0bar
- 355-365hk/335-354nm vid 1.2bar

Du maste minst ha blaa sekundar spridare (om du har Bosch dvs). Gula och bruna ar for sma!!! For 1.2bar ar grona ocksa pa gransen.
Skicka PM sa kan jag emaila dig mina data testbankskorningar hos Erik.


vi fick ur 318+ hk och 301 nm ur pappas busa turbo på bara 0.85 bars ladd. med mcx400 turbon. vi kör med 4 st 650 cc spridare i plenumet. orginal topp.ventiler och kammar. m12 bultar och 2 mm spacer. lobcentrumet är 105/105 :tummenupp så de går att kräma ur den mer :yoparty fast jag måste bygga en helt egen busa turbo och slå pappsen på fingrarna :D eheheh
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Vi hade 439hk på bakhjulet med låga 1.15bars ladd med vårt McXpress paket - kanske inte helt standard dock - vilket nu fungerat under en längre tid utan ett enda problem till trotts ett stort antal maxkörningar!! :tummenupp

/Fürstenhoff.


vad innehåller turbo paketet du har på släden. gör en lista :tummenupp
de är alltid kul att läsa :yoparty
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Vi hade 439hk på bakhjulet med låga 1.15bars ladd med vårt McXpress paket - kanske inte helt standard dock - vilket nu fungerat under en längre tid utan ett enda problem till trotts ett stort antal maxkörningar!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

Om jag har forstatt sa ar val detta med MCX550 paket (KKK27) eller?
Sen har val herrn aningen portat topp och kammarna ar val ej heller std.
Ar det Kents kammar eller WebCam som anvands i denna extremt fina cykel :tummenupp ?
Vilka profiler pa kammarna?
Hur gillar herrn BST falgarna ?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kontrolera era laddtrycksmätare

Väldigt varierande siffror förekommer


Vätskefyllda mätare måste avluftas vid varje tillfälle annar misstämmer dom kraftigt

Hayabusan har lite speciella vacumnipplar i spjällhusen som gör att tryckmätningen blir lite off ( vacumförstärkning) nippeln sticker in i kanalen

Korrekt tryck måste mätas i plenum på full last


Det finns ALLTID ett direkt samband mellan vrid och hk

samt hk per bar laddtryck
 

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Kontrolera era laddtrycksmätare

Väldigt varierande siffror förekommer


Vätskefyllda mätare måste avluftas vid varje tillfälle annar misstämmer dom kraftigt

Hayabusan har lite speciella vacumnipplar i spjällhusen som gör att tryckmätningen blir lite off ( vacumförstärkning) nippeln sticker in i kanalen

Korrekt tryck måste mätas i plenum på full last


Det finns ALLTID ett direkt samband mellan vrid och hk

samt hk per bar laddtryck
Lite fragor till Andersson Turbo:
Vad klarar en KKK24 (MXC400) att trycka i effekt/vrid (bakhjulseffekt)och vilket laddtryck ?
Har kopt WebCam WS70-761 kammar som lyfter in 10.03mm/242 grader vid 1.27mm och ut 9.6mm/244 grader vid 1.27mm och tankte stalla de 110/110. Tror ni detta skulle funka Ok?.
http://www.webcamshafts.com/
Ska aven ha 34mm insug- och 28.5mm avgasventiler + fullraceportat bla hojda avgaskanaker .
Har ni nagot annan turbo 'emellan' KKK24 och KKK27 (MCX400/MCX550) med twinentry som skulle passa bra till touringhojen min? Tappade ju redan massa korbarhet pa ga upp fran Mitsu TD04 18T till MCX400an...(Kanske beror lite pa 19/38 drevningen oxa:) )
Tackar pa forhand:tummenupp
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Lite fragor till Andersson Turbo:
Vad klarar en KKK24 (MXC400) att trycka i effekt/vrid (bakhjulseffekt)och vilket laddtryck ?
Har kopt WebCam WS70-761 kammar som lyfter in 10.03mm/242 grader vid 1.27mm och ut 9.6mm/244 grader vid 1.27mm och tankte stalla de 110/110. Tror ni detta skulle funka Ok?.
http://www.webcamshafts.com/
Ska aven ha 34mm insug- och 28.5mm avgasventiler + fullraceportat bla hojda avgaskanaker .
Har ni nagot annan turbo 'emellan' KKK24 och KKK27 (MCX400/MCX550) med twinentry som skulle passa bra till touringhojen min? Tappade ju redan massa korbarhet pa ga upp fran Mitsu TD04 18T till MCX400an...(Kanske beror lite pa 19/38 drevningen oxa:) )
Tackar pa forhand:tummenupp

En grym snurra jag kan rekomendera fårn bilvärlden till ärliga 450 hkr är Garrets GT3071R. Den är ungefär lika stor som en k24a. men på en bil levererar k24 an i regel aldrig mer än 370 hkr och ganska kassa lager för å ladda över 1.2. Men gt3071r bromsade jag min bil 1.8 liter till 411 hkr på 1.1 bars ladd. och lika tidig respons som en td04hl-19t. SÅ kan starkt rekomendera den. Helkullagrad dessutom. ska du över 500 hkr sen så köper du en gt3076R. den är dock större. 4 tums kompressor. men med samma bil bromsades 507 hk vid 1.6 bar på en 1.8 liters spis. så kan inget annat än rekomendera den. Hur exakt den lirar på en 1.3 liters hoj motor vågar jag inte säga men jämförbart med bil så är dom grymma om man jämför dom mot td04hl serien och k24...

Ar Bosch och du har sa ratt, ursaktar for missen .
Fast har Roda (volvo S60R)nu och de ar ju storre anda (och har vita oxa ifall det skulle behovas).
317hk/270NM vid 1bar pa bakslangen.

s60R har alltid haft gröna innan. vet dock inte vad dom sista modellerna hade.
gröna flödar 425 cc
blå 391
vita 371
de e vad jag har för mig iaf. kommer dock inte ihåg om de är på 3 bar eller 3.5 bar dom flödar detta.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top