HD, live or let die!!! Woke i US

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tackar boys för intressant info.

Jag kollar naturligtvis youtube och jämför modeller. Jag har lyckats kategorisera in Harley in i fyra fack;

1. originalen från kriget som ser ut som gamla motorcyklar gör.

2. choppers, som har den där långa framgaffeln, älskade dessa när jag var 8 år.

3. Glidarna / glide / king osv, typ amerikanska polishojar med stort bekvämt säte.

4. Sportster, här hamnar alla dyna, iron, XL roadster, low-rider m fl, då jag inte ser nån direkt skillnad i formen.

Motorer finns vad jag har förstått två storlekar; 883 cc och 1200 cc. Evo eller twin-cam. Men jag tror jag faktiskt dras till en lättare 883cc, mest för hanterbarheten tror jag. En 1200 kanske är starkare och snabbare, men säkert också bredare och tyngre. Och jag känner att jag nog vill få med åtminstonne lite smidighet i min eventuella Harley.

Kollar nu på skillnader mellan Roadster och Iron, båda är "Sportsters" men Roadstern är aningens mer prestandahoj än Iron, med högre sitposition och mindre styre, längre fjädring mm.

Idag är en kall men ledig dag. Ska försöka kväva kärringen i mig och masa mig till Probike för kaffe och lite provsittning. Jag behöver bekanta mig mer med dessa onödigt komplicerade Amerikanska kulturmaksiner.

Just ja, hittade detta på internet:

- Jag körde en Sportster 1200 av årsmodell 10 år sen ungefär. De vibrerar, kan jag säga. Lite gött ljud och hyfsat vrid, men det känns som något ska lossna närsomhelst. Tror motorn var gummiupphängd ändå.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Prova att stå med båda fötterna på marken bredvid cykeln, händerna på styret och vrida styret fram och tillbaka. De få HD jag provat har gett känslan av att inte riktigt ha varit ihopskruvade när man gör så.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
- Jag körde en Sportster 1200 av årsmodell 10 år sen ungefär. De vibrerar, kan jag säga. Lite gött ljud och hyfsat vrid, men det känns som något ska lossna närsomhelst. Tror motorn var gummiupphängd ändå.
Jag har aldrig haft en HD men varit nära att köpa någon gång ibland, så även nu eller nyss.
Men jag tänker ofta på alla gånger jag kört en längre sträcka ihop med någon HD och vi fått vända för att hitta lossnade prylar eller elbilsskita medan HD-ägaren drar fast alla lösa skruvar.
Biter inte Loctite på amerikanskt stål?
Är Indian lika illa?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tackar boys för intressant info.

Jag kollar naturligtvis youtube och jämför modeller. Jag har lyckats kategorisera in Harley in i fyra fack;

1. originalen från kriget som ser ut som gamla motorcyklar gör.

2. choppers, som har den där långa framgaffeln, älskade dessa när jag var 8 år.

3. Glidarna / glide / king osv, typ amerikanska polishojar med stort bekvämt säte.

4. Sportster, här hamnar alla dyna, iron, XL roadster, low-rider m fl, då jag inte ser nån direkt skillnad i formen.

Motorer finns vad jag har förstått två storlekar; 883 cc och 1200 cc. Evo eller twin-cam. Men jag tror jag faktiskt dras till en lättare 883cc, mest för hanterbarheten tror jag. En 1200 kanske är starkare och snabbare, men säkert också bredare och tyngre. Och jag känner att jag nog vill få med åtminstonne lite smidighet i min eventuella Harley.

Kollar nu på skillnader mellan Roadster och Iron, båda är "Sportsters" men Roadstern är aningens mer prestandahoj än Iron, med högre sitposition och mindre styre, längre fjädring mm.

Idag är en kall men ledig dag. Ska försöka kväva kärringen i mig och masa mig till Probike för kaffe och lite provsittning. Jag behöver bekanta mig mer med dessa onödigt komplicerade Amerikanska kulturmaksiner.

Just ja, hittade detta på internet:

Jag tror som sagt att du blir mest nöjd med en glidare. Kategori 4 är sällan särskilt trevliga att köra utan verkar mest stå i garaget. Men som sagt, alla anledningar att ha hoj är bra.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Motorer finns vad jag har förstått två storlekar; 883 cc och 1200 cc. Evo eller twin-cam. Men jag tror jag faktiskt dras till en lättare 883cc, mest för hanterbarheten tror jag. En 1200 kanske är starkare och snabbare, men säkert också bredare och tyngre. Och jag känner att jag nog vill få med åtminstonne lite smidighet i min eventuella Harley.
Om jag inte är helt fel på det så är det som skiljer en 883a från en 1200 (båda sportster då) är typ enbart kolvar och cylindrar. Det finns smutta konverteringskitt. Dvs det är samma kluns oavsett.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar för alla varningar och tips! Det låter som att vi alla haft lite varierade erfarenheter av Harley.

Var hos Probike igen idag. Stelfrusen på min KTM excf 350 som jag kör nu när jag ställt in samtliga andra hojar, den får göra alla tvåhjulsjobb nu innan det blir för geggigt och kallt. Jag verkar vara känd där nu, jag har presenterat mig och berättat för dom om mina andra hojar och att jag hade en ångmaskin när jag var liten. Så dom ser väl potentialen i mig ändå.

Jag var enda kunden där idag igen förutom en äldre herre som spekulerade på sin nästa hoj. Han verkade kunna allt om alla Harleyhojar och berättade en hel del, med säljarens tålmodiga information blev jag en fullt utbildad Harley-knutte. Dock måste kylan och vinden blåst ut hjärnan på mig på vägen hem för nu kommer jag knappt ihåg nånting. Konstigt, jag hade ju min integralhjälm på mig.

Det som fastnade var att Dyna och Soft-tail är ganska lika, det är medium-storleken på Harley ram. Och samtliga Iron, Roadster, m fl är egentligen Sportsters och använder en mindre ram. Dom största Harley är King, Glide och .. nån till med stora kåpor med vackert inredd lyxutrustning och riktigt sköna fotöljer att sitta i.

Ni som har lite trauma efter vibrationer i styret kan nog lugna er lite. Modernare Harleys, i synnerhet Sportster med EVO-motorn, har gummiupphängd motor som ska dämpa vibbarna och göra resan trevligare. Nu har jag dessvärre endast provsuttit ca 20 Harleys, och inte testat någon. Så jag ser fram emot våren och ett antal provkörningar.

Dom har tydligen tema-dagar nån gång i vår då man får provköra, men då är det endast nya hojar man får prova. Det finns så många begagnade hojar jag vill prova. Och all extrautrustning som finns att köpa till, .. aningens dyrt då men ett fantastiskt utbud.

Nu behöver jag fördjupa mig lite mer i hur man servar dom olika motorerna. Oljan i motorn och växellåda ligger separat, samt dom tyngre har även ett litet oljebad för kedjan. Och man bör använda Harleys egenutvecklade mineraloljor, andra sorter kan skada motorn blev jag informerad.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sportster är ju en helt annan motor, och anses inte riktigt "fin" i Harleykretsar

Det är någon av dom andra modellerna man "ska" ha.

Sportstern har motor och växellåda i ett block, medans dom traditionella har separat låda med rem emellan (eller kedja?)

Sedan finns ju avarterna V-rod och Pan America som inte borde räknas alls, och dom nya små sportstrarna....

Men mina kunskaper är runt 20 år gamla och sådant jag sett i förbifarten

Jag har kört både Sportster och Softtail och ingen av dom kändes sportig, så då väljer jag nog Softtail
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag blir nyfiken, vad för Harley man borde köpa, om man skulle köpa en.
Beror väl på vad du ska ha den till. Jag har två, en Softail och en Ultra (nyare Electra glide), och jag använder dem väldigt olika.

Vill man ha väghållning, kurvtagning och acceleration så är man snett på det om man sneglar åt HD. De flesta HD kommer upplevas som trötta, tunga och vobbliga om du är van vid sporthoj, så är det bara. Därmed inte sagt att HD måste vara tråkiga.

Min Softail är mer av en hot-rod som jag tar ut kortare turer i närområdet. Motorn är en Twincam som original hade 88cui (ca 1450cc) men som uppgraderats med 98cui big-bore kit, högkompskolvar, vassare kammar, mikuni HSR42 förgasare, bättre flödande toppar och lite annat smått och gott. Väldigt trevlig motorkaraktär, men såklart inget fartvidunder om man jämför med sporthoj. Men jag gillar den skarpt, den låter jävligt gott och drar på bra (för att vara en glidare) när man vrider på gasen. Uppskattar man gamla muskelbilar så torde det kunna vara en hyfsad jämförelse, den kanske inte presterar som en ferrari men är trevlig av andra anledningar så att säga.

Ultran är mer av en touringmaskin, och man sitter verkligen fruktansvärt bekvämt på den. Motorn är en Milwaukee-8 med original 114cui som uppgraderats till 131 cui (ca 2150cc) och är ett riktigt vridmonster. Med farthållare, stereo, stor display med nav, uppvärmda handtag, ställbar fjädring, ryggstöd, en rejäl fåtölj till bönpall och väl tilltagen packvolym i dess hårda packväskor + dragkrok som möjliggör släp eller husvagn så är det för mig det ultimata touringloket. Den ser bra ut, låter gott, drar på helt ok (återigen för att vara en glidare), man sitter fruktansvärt bekvämt och kan mata mil efter mil utan att känna sig trött eller få träsmak. Med den har jag varit lite överallt i europa tillsammans med sambon, vi sitter båda otroligt bra på den samt får plats med allt vi vill ha med oss, gången är helt ok för att vara en tyngre båge (vridet är det absolut inget fel på), den låter jävligt nice (har dessutom ställbara ljuddämpare på den så man kan väsnas så mycket man känner för) och väghållningen tillåter hyfsat kurvig körning i moderat hastighet så man går inte miste om själva hojupplevelsen när man väl är framme vid resmålet och vill köra runt och ta in vyerna.

Frågan du bör ställa dig är vad du är ute efter, hur har du tänkt nyttja hojen? Beroende på svaret så finns det ju vissa modeller som är mer eller mindre lämpliga. Och som alltid ska man givetvis provköra, klämma och känna innan man bestämmer sig.
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
En nära vän till mig köpte en Street glide 2018. Nu sex år senare har den gått över 7000 mil, inget har gått sönder på den öht. HD:n som han hade tidigare rullade 12 000 mil utan åtgärder, en Road Glide 1998

Oven nämnda road glide står av oklara anledningar i mitt garage just nu, tog en provtur på den i höstas, vilken jävla traktor men fattade charmen.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Underbart att vi har Harley-knuttar här också. Tackar återigen för info. Jag vet inte riktigt ännu vad jag ska använda hojen till, jag har inga ambitioner att gå med nån klubb med lädervästar eller bli frälst i nån slags motor-kult där mitt blod inkluderas i bränsleinsprutningen, eller nåt som omfattar att man måste snatta tuggummi för minst 100 kr på ICA för att få vara med. Dock är jag fascinerad av konceptet, liksom amerikanska muskelbilar så verkar det ligga i motorn, inte minst ljudet.

Däremot är jag lite orolig för att min eventuella Harley skulle lida av onödigt dåligt väglag med mitt tvångsmässiga offroadäventyrande. Jag vill helst inte att min Harley ska sluta som här, uncle George kör enduro med sin Sportster 1200.

 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Så fin den är. Vilken modell är det? Hur mycket vill du ha för den?
Tack 😊 Det är en Road King Special 2022 i superskick.
Rullat 400 mil och påkostad ca 30 000:- Har tänkt mig runt 270" till våren men ett vinterpris kan ju alltid diskuteras.. 🙂
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Wow, det är dyrt med Harley! Jag måste bara kolla vilken Harley jag vill ha först. Jag får absolut inte bara gå och köpa en som jag brukar göra. Detta får bli ett köp som jag ska vara nöjd med i flera år, känner jag.

.. jag är inte ens säker på om jag vill ha en Harley. Som läget är har jag ingenstans att ha den. Jag blev bara lite nyfiken när jag såg nåt klipp nånstans. Kommer inte ens ihåg vad jag såg 😂 det bara brann i luvan på mig och jag åkte till Probike en ledig dag förra veckan.

Jag kanske kollade på det här:

 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Vänta bara tills du ser tillbehören, då kan man snacka dyyyrt!... 😂
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Harley är vad jag förstår ganska taffligt ihopkomna och undermåligt konstruerade hojar med dagens mått mätt - MEN det är ju inte vad saken handlar om.

Så jag säger KÖP - de brukar hålla värdet rätt bra, särskilt om du låter bli att handla ur den decimetertjocka tillbehörskatalogen. En stilren original HD av användbar modell är alltid gångbar, ser ut som en motorcykel och gör både dig och andra glada. Se bara till att använda den och hålla den i användarvänligt skick.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
När jag bodde i Japan hade grannen en Zero Engineering. Borde köpt en Type 9 innan jag flyttade.

7c2fb37a49de983bf1141b1e478bb313.webp


a75d5428d9839ec181f1fefbadd9374a.png
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top