HD, live or let die!!! Woke i US

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag är ingen HD kille men är grymt imponerad av Jörgens bygge som är extremt frän. Även hans gamla Mercedes håller hög klass
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

View attachment 502462
View attachment 502463
View attachment 502464
Fortfarande intresserad av de där hojarna som kostade 30.000 USD och som man nu kan köpa för 4.000. Jag köper fyra rakt av, har aldrig varit enklare att tjäna en rejäl årslön efter utläggen för omkostnader.

Eller det kanske är bara lösa påståenden i artikeln?

”Det spelar ingen roll om det är sant, det är förjävligt ändå”
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Konsten att förstöra varumärken upphör tydligen aldrig.

Man undrar hur dom tänker när dom byter nisch totalt.
Det var ju samma med Saab, dom hade unika produkter och en skara kunder som älskade dess nytänkande och accepterade när det inte fungerade.

Sen kommer GM in och sätter Saab-emblem på Opelbilar och tror att de gamla kunderna ska fortsätta köpa bilarna.

Var hemma hos morsan och hittade någon gammal teknikens värld från -88.. Jodå.. Saab var nära konkurs redan då.

De har väl kunnat bygga bilar (någorlunda iaf) men aldrig riktigt kunnat sälja bilar :)

Eller Franska bilar på Svenska hihihi.

HD är väl lite motorcykelvärldens svar på iPhone. . Hype.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Var hemma hos morsan och hittade någon gammal teknikens värld från -88.. Jodå.. Saab var nära konkurs redan då.

De har väl kunnat bygga bilar (någorlunda iaf) men aldrig riktigt kunnat sälja bilar :)

Eller Franska bilar på Svenska hihihi.

HD är väl lite motorcykelvärldens svar på iPhone. . Hype.
Jag har nog nästan samtliga TV från 1967 fram till 1992 liggandes i ett gäng banankartonger som fortfarande irriterar min fru ibland.

Saab har varit nära kånken typ hela tiden förutom några gyllene år i slutet av 1970- och början av 1980-talet. Lite som Citroën som gick back alla år mellan 1934 och 1975 förutom åren 1969-1973. Rätt imponerande.

Men man har ägare som räknar in både gungor och karuseller och som glatt pyntar in de miljoner som behövs om det innebär att de i andra ändan tjänar igen dem och lite till. I Saabs fall Wallenberg och i Citroëns fall Michelin.

HD är motorcykelvärldens svar på DORO...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var hemma hos morsan och hittade någon gammal teknikens värld från -88.. Jodå.. Saab var nära konkurs redan då.

De har väl kunnat bygga bilar (någorlunda iaf) men aldrig riktigt kunnat sälja bilar :)

Eller Franska bilar på Svenska hihihi.

HD är väl lite motorcykelvärldens svar på iPhone. . Hype.

Ja, dom har alltid varit det men min poäng var att Saab hade en egen nisch med lojala kunder som ville ha just vad Saab erbjöd.

Saab kunde ha varit en perfekt experimentverkstad för GM där GM kunde ha testat vilda idéer i små serier. Det kunde ha varit en vinst för GM även om Saab gick med förlust för med stora serier blir det dyrt att återkalla fordon där tekniken uppvisar problem.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
HD är motorcykelvärldens svar på DORO...

Gammalmodigt och trist och tilltalar bara teknikfientliga åldringar som tycker att ingenting modernt är bättre?

Den sista accepterade förbättringen var att gå över till toppventiler, jag minns gnället när dom skulle börja med gummiupphängda Evo motorer och nästa sväng när dom skulle börja med insprutning 03
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gammalmodigt och trist och tilltalar bara teknikfientliga åldringar som tycker att ingenting modernt är bättre?

Den sista accepterade förbättringen var att gå över till toppventiler, jag minns gnället när dom skulle börja med gummiupphängda Evo motorer och nästa sväng när dom skulle börja med insprutning 03

:va
Om jag köpte en Harley så skulle det nog vara en just en sidventilare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
:va
Om jag köpte en Harley så skulle det nog vara en just en sidventilare.

Samma här, vad jag menade var att det var den sista förbättringen som accepterades av deras kundgrupp, som ett tag bestod av WW2 veteraner, ett tag hippes, ett tag av vietnamveteraner, ett tag av MC gäng, sedan blev det medelklasspappor som ville leka MC gäng och ha skinnväst och nu med elmotorcyklar och wokeism försöker dom hitta en ny kundgrupp igen.

Det kan gå.... åt helvete, eller inte
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
En gammal 750, gjord för att användas.
Jag blir nyfiken, vad för Harley man borde köpa, om man skulle köpa en.

Igår var jag nämligen hos Probike i Täby Kyrkby, dom har väldigt många Harlysar där, många skotrar och hojar ÖHT.

Jag fick en snabblektion av en trevlig säljare om vilka modeller som fanns inne. Först gick vi genom dom nya hojarna, men jag kände ingen dragning alls till dessa. Utan det blev inte intressant förrän vi gick upp en våning till dom begagnade Harlysarna. Kan det ha stått 100 st där, väldigt många var det hur som helst.

Sportster, lowrider, soft tail, touring, dyna, glide, electra, bob, boy, hoj osv. Och vilka motorer har dom; från 850 till 1200 cc, samtliga dessa V-twin. Bäst är "twin Cam", sedan "Evo", och dom har väl samtliga det där härliga harley-ljudet.

Min däckman här i Alby säger att Sportern är "för liten" för mig. Jag är 185 cm hög, men jag vill inte köra en stor touringhoj, då kör jag hellre bil.

Ni verkar kunniga här i tråden. Jag vill börja gilla Harley och behöver lite vägledning. Om jag ska köpa en harley ska det vara en från 1990-2007 .. typ.

Nu ska jag kolla hur man servar en Harley, dom verkar använda flera oljor.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag blir nyfiken, vad för Harley man borde köpa, om man skulle köpa en.

Igår var jag nämligen hos Probike i Täby Kyrkby, dom har väldigt många Harlysar där, många skotrar och hojar ÖHT.

Jag fick en snabblektion av en trevlig säljare om vilka modeller som fanns inne. Först gick vi genom dom nya hojarna, men jag kände ingen dragning alls till dessa. Utan det blev inte intressant förrän vi gick upp en våning till dom begagnade Harlysarna. Kan det ha stått 100 st där, väldigt många var det hur som helst.

Sportster, lowrider, soft tail, touring, dyna, glide, electra, bob, boy, hoj osv. Och vilka motorer har dom; från 850 till 1200 cc, samtliga dessa V-twin. Bäst är "twin Cam", sedan "Evo", och dom har väl samtliga det där härliga harley-ljudet.

Min däckman här i Alby säger att Sportern är "för liten" för mig. Jag är 185 cm hög, men jag vill inte köra en stor touringhoj, då kör jag hellre bil.

Ni verkar kunniga här i tråden. Jag vill börja gilla Harley och behöver lite vägledning. Om jag ska köpa en harley ska det vara en från 1990-2007 .. typ.

Nu ska jag kolla hur man servar en Harley, dom verkar använda flera oljor.
Du är stor kille, skall inte ha en yttepyttehoj.
Smak är som bak, men gillar du att köra hoj och inte bara posera så minskar modellutbudet betänkligt.

De som verkligen KÖR med sina Harleys brukar antingen åka långgaffel med stelben eller en klassisk touringbåge som Road King, gärna med original avgassystem med det mysiga fluffet som inte stör vare sig omgivning eller de som åker på hojen även under långa turer. Men man skall gilla stilen och inte vara så intresserad av siffror.

IMG_1010.png
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag blir nyfiken, vad för Harley man borde köpa, om man skulle köpa en.

Igår var jag nämligen hos Probike i Täby Kyrkby, dom har väldigt många Harlysar där, många skotrar och hojar ÖHT.

Jag fick en snabblektion av en trevlig säljare om vilka modeller som fanns inne. Först gick vi genom dom nya hojarna, men jag kände ingen dragning alls till dessa. Utan det blev inte intressant förrän vi gick upp en våning till dom begagnade Harlysarna. Kan det ha stått 100 st där, väldigt många var det hur som helst.

Sportster, lowrider, soft tail, touring, dyna, glide, electra, bob, boy, hoj osv. Och vilka motorer har dom; från 850 till 1200 cc, samtliga dessa V-twin. Bäst är "twin Cam", sedan "Evo", och dom har väl samtliga det där härliga harley-ljudet.

Min däckman här i Alby säger att Sportern är "för liten" för mig. Jag är 185 cm hög, men jag vill inte köra en stor touringhoj, då kör jag hellre bil.

Ni verkar kunniga här i tråden. Jag vill börja gilla Harley och behöver lite vägledning. Om jag ska köpa en harley ska det vara en från 1990-2007 .. typ.

Nu ska jag kolla hur man servar en Harley, dom verkar använda flera oljor.
XR1200, om du nu måste.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag blir nyfiken, vad för Harley man borde köpa, om man skulle köpa en.

Igår var jag nämligen hos Probike i Täby Kyrkby, dom har väldigt många Harlysar där, många skotrar och hojar ÖHT.

Jag fick en snabblektion av en trevlig säljare om vilka modeller som fanns inne. Först gick vi genom dom nya hojarna, men jag kände ingen dragning alls till dessa. Utan det blev inte intressant förrän vi gick upp en våning till dom begagnade Harlysarna. Kan det ha stått 100 st där, väldigt många var det hur som helst.

Sportster, lowrider, soft tail, touring, dyna, glide, electra, bob, boy, hoj osv. Och vilka motorer har dom; från 850 till 1200 cc, samtliga dessa V-twin. Bäst är "twin Cam", sedan "Evo", och dom har väl samtliga det där härliga harley-ljudet.

Min däckman här i Alby säger att Sportern är "för liten" för mig. Jag är 185 cm hög, men jag vill inte köra en stor touringhoj, då kör jag hellre bil.

Ni verkar kunniga här i tråden. Jag vill börja gilla Harley och behöver lite vägledning. Om jag ska köpa en harley ska det vara en från 1990-2007 .. typ.

Nu ska jag kolla hur man servar en Harley, dom verkar använda flera oljor.

Jag håller med Brooklyn, skulle ta en Road King. En kompis hade en sån för många år sen (tror det vara sista året med förgasare) och det lilla jag testat maskinen tyckte jag ändå att den var hyfsat smidig vad jag vill minnas är länge sen. Utan rutan och med en Corbin solosadel och lös pakethållare såg den ju ut riktigt fin mot originalet.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar boys för intressant info.

Jag kollar naturligtvis youtube och jämför modeller. Jag har lyckats kategorisera in Harley in i fyra fack;

1. originalen från kriget som ser ut som gamla motorcyklar gör.

2. choppers, som har den där långa framgaffeln, älskade dessa när jag var 8 år.

3. Glidarna / glide / king osv, typ amerikanska polishojar med stort bekvämt säte.

4. Sportster, här hamnar alla dyna, iron, XL roadster, low-rider m fl, då jag inte ser nån direkt skillnad i formen.

Motorer finns vad jag har förstått två storlekar; 883 cc och 1200 cc. Evo eller twin-cam. Men jag tror jag faktiskt dras till en lättare 883cc, mest för hanterbarheten tror jag. En 1200 kanske är starkare och snabbare, men säkert också bredare och tyngre. Och jag känner att jag nog vill få med åtminstonne lite smidighet i min eventuella Harley.

Kollar nu på skillnader mellan Roadster och Iron, båda är "Sportsters" men Roadstern är aningens mer prestandahoj än Iron, med högre sitposition och mindre styre, längre fjädring mm.

Idag är en kall men ledig dag. Ska försöka kväva kärringen i mig och masa mig till Probike för kaffe och lite provsittning. Jag behöver bekanta mig mer med dessa onödigt komplicerade Amerikanska kulturmaksiner.

Just ja, hittade detta på internet:

 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top