HD Pan America - fyndläge?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
menar du att harley har pissigaste kvallitet av alla ?
det får du gärna utveckla jag vill höra mer om hur du kom fram till det.
I särklass mest merch sedan alltid.
HD har jag alltid varit skeptisk till. Polare har haft HD och haft diverse problem, har sett, hört och läst om kvalitets- och tillförlitlighetsproblem. Selektivt minne kanske eftersom jag är anti HD. Jag gillar varken ljudet, utseendet eller kulten som varit. Samma med Indian och oavsett HDs antal cylindrar, kammar, cylindervolym, vikt elektronik, kåpor, högtalare, dragkrokar och hektoliter packväskor. Det gör att jag inte memorerar varifrån jag fått uppfattningen om HDs kvalitet. Det började nog -81. En HD LowRider som vibrerade satan, grejer lossnade såklart och/eller gick sönder. Åt batterier. Den andra, en ElectraGlide hade startproblem, elproblem, den brann och senast jag hörde så hade den skurit på den bakre cylindern. Bägge ägarna är tyvärr avlidna. Åttiotalet är länge sedan men uppfattningen har hållits vid liv av sådant man hör och läser. Om det inte är allmänt känt så borde det i alla fall inte vara okänt bland hojåkare. Jag känner inte till några långmilare förutom han som åker varv efter varv jorden runt på sin långgaffel. Det är ballt.

Jag vet inte vad du har för erfarenheter av HD. Hoppas de bara är goda.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
HD har jag alltid varit skeptisk till. Polare har haft HD och haft diverse problem, har sett, hört och läst om kvalitets- och tillförlitlighetsproblem. Selektivt minne kanske eftersom jag är anti HD. Jag gillar varken ljudet, utseendet eller kulten som varit. Samma med Indian och oavsett HDs antal cylindrar, kammar, cylindervolym, vikt elektronik, kåpor, högtalare, dragkrokar och hektoliter packväskor. Det gör att jag inte memorerar varifrån jag fått uppfattningen om HDs kvalitet. Det började nog -81. En HD LowRider som vibrerade satan, grejer lossnade såklart och/eller gick sönder. Åt batterier. Den andra, en ElectraGlide hade startproblem, elproblem, den brann och senast jag hörde så hade den skurit på den bakre cylindern. Bägge ägarna är tyvärr avlidna. Åttiotalet är länge sedan men uppfattningen har hållits vid liv av sådant man hör och läser. Om det inte är allmänt känt så borde det i alla fall inte vara okänt bland hojåkare. Jag känner inte till några långmilare förutom han som åker varv efter varv jorden runt på sin långgaffel. Det är ballt.

Jag stod bredvid en Buell på Sveavägen vid Wennergren Center, det vibrerade t.o.m i min 750R när Buellen stod på tomgång och värre blev det när han drog iväg.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att HD generellt gjort en kvalitetsmässig uppryckning sedan något decennium men Pan America verkar tyvärr vara något av en citron om man nu skall gå på the rumours och forumsanningar runtom i världen. Å andra sidan så vet vi ju alla att det inte alls är säkert att det är representativt för flertalet.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många

ja du det var ju verkligen ett veteskapligt svar på varför hd är skit.
bara för att du inte gillar konseptet behöver det inte vara skit.
jag gillar inte kyckling, men det betyder ju inte att kyckling är skit
o jag springar inte runt o säger att kyckling är skit
för den sakens skuld gillar jag inte heller äventyrs hojar, har hört om en som fick punktering, dom är bara skit o dålig kvalitet.. hör du ??
sök fakta o du blir klokare ang HDs kvalitet
dom vann tillomed en långtest i en svensk mc blaska för ett antal år sen.
det finns många evo´s som har gått 10000 mil + utan att vara öppnade.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är en populär skröna att HD är så dåliga. En sak som gör att dom går sönder tror jag mycket beror på ägaren. Många ska bygga om dom och trimma motorerna så givetvis blir det blandat resultat och många som går sönder tillslut.

När jag åker på mina årliga mc resor i Europa så har jag lagt märke till att när man åker Tysklands båten så är det alltid med några HD. Så många kör mycket med dom

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
En bild från 2016. Han ville testa min hoj så vi åkte 5-6 mil.
Han gillade min, särskilt bromsarna.
Jag gillade inte hans för fem öre. HD har varit kända för dåliga bromsar, särskilt i regn. Denna har enkelskiva. Men visst, den höll hela varvet. Så HD håller.
Om den hade bottendrag och mellanregister, tja, lånad hoj. Vibrationer skakningar och annat förtog nöjet. Men så var jag inte troende varken före eller efter. Skulle inte vilja provköra den eller annan HD igen.
Notera väskan. Ett måste.

IMG_0165.jpeg

IMG_1226.jpeg
Ett annat koncept

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Harley Davidson är en av de roligare hojar jag kört iallafall. Verkar vara jävligt solid kvalitet. Fantastisk motor. Undantag min Ducati jag hade för längesen. Men det kanske är åldern. Man har tröttnat på att sitta med knäna i jobbig ställning och älskar vridmomentet. Samt uppskattar fantastisk service av Harleys återförsäljare.

Helt säkert kommer Pan America att hålla sitt värde bra.

Och bra bromsar. Även på min Dyna. 😆

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag provade en Sportster 1200 för några år sedan, och vibrationerna var ju det mest prominenta störningsmomentet.
Från styret ända ner till fotpinnarna (inte helt olikt min gamla Bonneville -64 stelben), o då var det ändå modellen med gummiupphängd motor, vad jag minns.
Motorkvalitén hann jag inte skaffa mig någon uppfattning om dock. Vrid fanns rejält.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
För mig är HDs kvalitetsrykte baserat på det de gjorde på 80-talet under AMF-flagg och generellt vad gäller amerikanska produkter.
Jag har hittills inte sett en välgjord amerikansk produkt som inte är MIL- eller Aero-specad.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har testat PA:n på både asfalt, grus och på stigar i skogen. Det sistnämnda var den kanske inte lämpad för men det funkade. Det är en monstruöst stor klump till hoj som känns numret större än både en GS 1250 och en KTM 1290 Adv.

Jag blev hårt övertalad av Kenneth på HD Center i Luleå att jag var tvungen att provköra den. Det var många fördomar om HD och hur i h-vete de ska kunna bygga en vettig adventurehoj men jag måste säga att jag hade fel. Den var riktigt trevlig att köra. Inte lika smidig som en GS och inte lika sportig som en KTM 1290 men tillräckligt bra på det som de andra gör.
Fjädringen var kompetent och skön för grus och motorn var fantastisk, så långt ifrån en HD man kan komma :)
Motorn påminde ganska mycket om KTM 1290 som är måttstocken i sammanhanget. En GS 1250 känns närmast håglös jämföreslevis...
Det var en del dåliga detaljer, ett vekt sidostöd, en oljekylare placerad rakt bakom framhjulet och lite el och slangar som stack ut där man skulle kunna fastna alternativt ta sönder om man lägger hojen. Som ett första försök var den riktigt bra! Jag rekommenderar er att åtminstone provköra den och skaffa er en egen uppfattning :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning