Hedlund Cafe Racer

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det kan väl verka lite futtigt, men faktum är att utan styrlager, kommer inte konstruktionen och tillverkningen av ramen igång! Bygget får framgaffel och chassiegeometri av KTM RC390. På så sätt får denna lite indiska gener också! Men det känns lite bäääscht med ramlager a'la trampcykel...
8a9251e3323a8cd0957773e88155f41f.jpg
 
Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
på tal om ljudförstärkaren, eftersom du redan bygger allt själv förutom själva motorn, så kanske det vore snyggt att bygga in ljudförstärkaren under kutsen?

135500d1188425137-im-addicted-bikes-under-seat-exhausts-pipe.jpg


Fast då efter kutsens form, så det blir ett enhetligt paket typ, som på modernare bilar där de har format utblåset efter karossens linjer

stock-photo-new-generation-of-sportive-mufflers-rectangular-car-exhaust-tail-close-up-of-a-car-dual-exhaust-321311672.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja, om man går för mera genomgående modernt stuk, så kan det vara en väg. Alternativt bygger man en underkåpa som gömmer avgaseriet, eller gömmer en underliggande bakstöt... Det finns alldeles för många alternativ! :)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Några "nya" hjälpmedel i verkstan! En bandslip och en metallsåg.
1c5a6a1497ac1834d8304a3984027940.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Drygt 77% av mina hojar har trumbromsar. Eftersom du ska bygga en gathoj kan jag inte säja annat än SKIVBROMSAR is da shit. I alla fall fram. Modern trafikmiljö kräver stoppförmåga. På classic racing tappar jag sekunder på första varvet med trumbromar och ännu fler på sista varvet. Plus att få en trumbroms att fungera optimalt kräver många timmars finlir även om man kan knepen.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Drygt 77% av mina hojar har trumbromsar. Eftersom du ska bygga en gathoj kan jag inte säja annat än SKIVBROMSAR is da shit. I alla fall fram. Modern trafikmiljö kräver stoppförmåga. På classic racing tappar jag sekunder på första varvet med trumbromar och ännu fler på sista varvet. Plus att få en trumbroms att fungera optimalt kräver många timmars finlir även om man kan knepen.
Jag är helt med dig! Den gaffel jag skaffat, och som mina motardhjul ska användas till, involverar en enkel 320mm skiva med radialmonterat 4-kolvsok. Utseendet är viktigt på den här hojen, men funktionen viktigare.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu har jag hämtat lite "motorcykeldelar". Några stänger seghärdat 2541 till styrhuvudets lagerlägen och fästhylsor på ramen samt 6082 alu till diverse andra pryttlar. Jag CAD:ar i princip alla detaljer i 3D och gör måttsatta ritningar, så att det blir renodlade gränssnitt mellan konstruktions- och produktionsavdelningarna...
a8b4fbe61f808802f22c2b88963480ac.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
....Jag CAD:ar i princip alla detaljer i 3D och gör måttsatta ritningar, så att det blir renodlade gränssnitt mellan konstruktions- och produktionsavdelningarna...

Det blir bra sen när ansvar skall utkrävas för att bakhjulet sitter fram och det inte fanns någon plats för en sits. Då kan du klart peka ut den skyldige. Så blir det inte infekterat mellan avdelningarna och så....:näsblod

Det här blir trevlig läsning framöver! Inspirerande.:tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
på tal om ljudförstärkaren, eftersom du redan bygger allt själv förutom själva motorn, så kanske det vore snyggt att bygga in ljudförstärkaren under kutsen?

135500d1188425137-im-addicted-bikes-under-seat-exhausts-pipe.jpg


Fast då efter kutsens form, så det blir ett enhetligt paket typ, som på modernare bilar där de har format utblåset efter karossens linjer

stock-photo-new-generation-of-sportive-mufflers-rectangular-car-exhaust-tail-close-up-of-a-car-dual-exhaust-321311672.jpg
Typ såhär?
c1b492e4dd20a2a242fb3f76d3503a64.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det är lämpligt att börja med styrhuvudet för då kan man sätta upp det i ramjiggen och hävda att man snart är klar!

Ska bara svarva några ersättningar till styrlagren i aluminimum, sen tänds TIG:en för första gången på det här projektet!
e485dd18ad5c324b882e9ff987dcc124.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Snart klar!
80ebac9f9fd3a607a1dee530b2bc11f0.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Snart klar!
80ebac9f9fd3a607a1dee530b2bc11f0.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Ser lätt men ändå stabil ut!:tummenupp Intressant konstruktion med en så stöddig bottendel. 200x40 med 4 millimeters gods borde inte ge någon flex! :tummenupp
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tack! Ingen som reagerat på min väl tilltagna belly-pan i durkplåt?

Antog att det var någon sorts aerodynamiskt hjälpmedel.
En så stor splitter på gånggärn som därmed alltid går paralellt med marken bör med bra kjolar och diffuser skapa nog med downforce för att hålla stumt genom alla kurvor. Antar att även diffusern blir aktiv för att minimera luftmotståndet vid låga nedlägg/raksträckor?

Aktiv aero är ju tillåtet på allmän väg så det gäller att passa på!:tummenupp
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag gillar hur du kan ändra hjulbasen en halvmeter. Pizzadrev, omkörning av sitt eget framhjul, whuuilie på tomgång eller oil tanker steering characteristics. Allt är möjligt:tummenupp
Keep thinking utanför lådan!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Nyfiken på om rörkrökarn kommer att fortsätta som tidigare 3D skisser eller om det blir nya spännande bilder. Bara inte styrhuvudet ändrar vinkel när du eldar på.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top