Hedlund Cafe Racer

Låg ju en tråd här nyss om folans nya fräna 600cc v-twin.. dom borde gå att beställa men till vilket pris med så små serier det lär bli?
Annars är hedlundmotorerna nåt av det mäktigaste i min värld.
Runt 75000:- om jag inte är felinformerad. Men utgående axel och motorfästen sitter inte helt ändamålsenligt placerade för montage i en hoj. Motorn togs ju fram för supercart...
 
Låg ju en tråd här nyss om folans nya fräna 600cc v-twin.. dom borde gå att beställa men till vilket pris med så små serier det lär bli?
Annars är hedlundmotorerna nåt av det mäktigaste i min värld.

Kolla med Acke på ISR. Eftersom jag sett och hört motorn i en motorcykel så vet jag att den finns.

http://vardagsmighty.blogspot.se/2012/10/isrfolan.html

http://twwhlspls.com/isr-folan/

Hojen skulle kosta runt 200 000 svarade Acke då på min fråga men det är ett tag sedan.
 
Kolla med Acke på ISR. Eftersom jag sett och hört motorn i en motorcykel så vet jag att den finns.

http://vardagsmighty.blogspot.se/2012/10/isrfolan.html

http://twwhlspls.com/isr-folan/

Hojen skulle kosta runt 200 000 svarade Acke då på min fråga men det är ett tag sedan.
Det var ju ett betydligt mera motorcykelvänligt vevhus än det jag såg hos en bearbetningsfirma för nåt år sen! :tummenupp Innan jag valde att bygga vidare på Husaberg-motorn, fanns det också tankar på en riktigt lätt twin (max 120kg torr) att bråka med de effektstinna Duccarna i BotT med. Aprilias 550 kom då i åtanke, men den här hade ju varit klart häftigare! Efter blivit frånåkt på rakorna av 180 hästarshojar och sen kommit ikapp efter 3-4 svängar, insåg jag att det kanske ändå vore att göra livet onödigt svårt för en gammal man. :D
 
Eller såhär:

fbd71bd25edb427289fe7342ebb13fcf.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Manx med Hedlund stånka:tummenupp
 
En sjukskrivning går ju alldeles utmärkt att lätta upp med funderingar på olika projektteman! Några saker ter sig mera tydliga att utgå ifrån: usd-gaffel med radialmonterat ok och trådekrade fälgar. Jag är också sugen på att placera bakstöten under motorn för en clean see through upptill. Det ska bli en hoj med moderna köregenskaper och förarupplevelse. Sen designmässigt är jag mera vilse, men less is more. Några alternativ dock:
1. Halvkåpa ala Ducati 900SS, som en slags "Joe Bar"-hyllning.
2. Halvkåpa hopbyggd med tanken, kuts och allt influerat av MotoGP-hojars design. Inte nödvändigtvis lackeringen dock.
3. Klassiskt naken caferacer med stor framlykta och nätt kuts.
4. Modern naken hoj med elaka diodlampor och supersportstuk på tank och kuts.

Vad tror ni skulle passa bäst?

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
den här tycker jag är väldigt fräsch, designad och byggd av en bekant i Italien
angel%u00252Blussiana%u00252B.jpg
 
En kopia på din egen enkelsving. Olackad aluminiumtank och ingen kåpa.
 
Jag kan tycka att just denna 500:an skulle göra sig alldeles fantastiskt bra i ett Manx-utförande.
Varken moderna köregenskaper eller förarupplevelser.... men ändå helt rätt :kär

norton-manx-500-04.jpg
 
Tänk utanför boxen. Bestäm vad du ska använda den till. Vad är det för typ av körning du inte kan göra med dina andra hojar.
T.ex lite 50-60 tals crosstuk, men med moderna komponenter. Som en adventurehoj borde vara. Lätt, smidig och bekväm. Gör nåt eget till dina egna behov. Hedlund i slimlineram finns ju redan.
 
Tänk utanför boxen. Bestäm vad du ska använda den till. Vad är det för typ av körning du inte kan göra med dina andra hojar.
T.ex lite 50-60 tals crosstuk, men med moderna komponenter. Som en adventurehoj borde vara. Lätt, smidig och bekväm. Gör nåt eget till dina egna behov. Hedlund i slimlineram finns ju redan.
 
Tack för inputs! Fortsätt gärna!

En kopia på din egen enkelsving. Olackad aluminiumtank och ingen kåpa.
Fy bläddan! En sån sving till? J*kla jobb juh! Men, jag gillar också en borstad alu-tank.

Tänk utanför boxen. Bestäm vad du ska använda den till. Vad är det för typ av körning du inte kan göra med dina andra hojar.
T.ex lite 50-60 tals crosstuk, men med moderna komponenter. Som en adventurehoj borde vara. Lätt, smidig och bekväm. Gör nåt eget till dina egna behov. Hedlund i slimlineram finns ju redan.
Slimline gör ju möjligt med snygg tank. Jag hade gärna gjort nåt fackverk, men jag inbillar mig att det är svårare att få till snygga linjer på tanken i underkant då. Det är lite därför tanken på halvkåpa dök upp.

Jag köpte motorn "komplett" med ett insomnat classic cross projekt. Jag har ram, gaffel, hjul och tank, men det blir ju ingen "original" Hedlundare av det, om det nu finns något sånt. Det ska bli en lätt hoj som man kan dra ut på en liten runda asfalterade krokvägar med. När man stannar för en fika, ska den förhoppningsvis kunna vara en naturlig inledning på en konversation!

Det skulle gudbevars också kunna bli en scrambler! Lite för enkelt kanske, och inte riktigt den kurvmaskin jag önskar...
 
En motorcykel skall ju glädja sin ägare och brukare främst - vad andra anser är för mig i vart fall ganska underordnat.
Men jag tilltalas klart mest av dina alternativ 1. och 3.

Har många gånger själv drömt om ett bygge med en Hedlundspis och ser fram mot vad som kan glädja oss här framöver.....=)

I mina egna drömmar så utgår jag ofta från tex
http://raresportbikesforsale.com/wp-content/uploads/2012/09/Saturno_500_21.jpg

eller något i stil med detta

http://www.teamyikes.com/Bitsa/Pics/Reece350.JPG
 
Ok, men då är väl inte formspråket hos en Seeley 7R/G50 fel som utgångspunkt. Även om jag är en Nortongubbe, tycker jag att tanklinjerna är snygga. Funktionen ger formen. Halvkåpa ger ju lite racelook. En annan hoj som i mina ögon är vacker är Velocette Thruxton. Jag tror att det viktiga för betraktaren är att motorn syns, gärna med Thruxtonpipa.
 
En motorcykel skall ju glädja sin ägare och brukare främst - vad andra anser är för mig i vart fall ganska underordnat.
Men jag tilltalas klart mest av dina alternativ 1. och 3.

Har många gånger själv drömt om ett bygge med en Hedlundspis och ser fram mot vad som kan glädja oss här framöver.....=)

I mina egna drömmar så utgår jag ofta från tex
http://raresportbikesforsale.com/wp-content/uploads/2012/09/Saturno_500_21.jpg

eller något i stil med detta

http://www.teamyikes.com/Bitsa/Pics/Reece350.JPG
Jag delar din uppfattning att den först och främst ska tillfredsställa mig själv, i stor utsträckning. Dock är en av parametrarna att hojen också ska vara säljbar. Helst till ett värde som någorlunda motsvarar nedlagd energi. SVÅRT! Åtminstone i Sverige!

Jag bjöd på en Gilera Saturno en gång i tiden. Då hade jag inte de 45000kr som krävdes och säljaren var såklart svår att pruta med! Det är ännu en mycket trevlig cykel att inspireras av!

Den lilla Ducatin jag tidigt lade upp bild på, gillar jag fortfarande skarpt! Med Hedlunds stora transkåpa, kan det vara svårt att åstadkomma det avskalade och lätta uttrycket jag attraheras av... Även om jag fick med en transkåpa i kolfiber!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Hej Mats. Hoppas att du är på bättringsvägen.
För egen del sitter jag lite fast i ngn form av café träsket men små front kåpor är fränt.marcus-walz-625x416.jpg
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top