Tja... Varför behöver jag svara på den frågan?
Jag vet väldigt lite om speedway-motorer, men jag föreställer mig att de är optimerade för ett relativt smalt effektregister vid ganska höga varv (>10000rpm). Tillsammans med ev önskemål om livslängd, menar jag att de inte lämpar sig särskilt väl för en gatapplikation och de har aldrig ens varit på kartan för min del. Men varför provar inte du konceptet?
Hur gör du med växellådan ?
Det följde med 2st Norton-lådor och en koppling. Den ena uppgavs vara en "raritet", men ämnet är ännu obekant för mig...Hur gör du med växellådan ?
Nu kan jag inte så mycket om moderna speedwaymotorer, men dom jag körde hade ett ganska brett effektband. Dom hade total loss smörjsystem, vilket inte passar så bra på en gatcykel. Men jag har läst att det i alla fall till JAWA finns konverteringssatser till torrsumpsmörjning. Metanoleldade hojar blir lite opraktiskt på en gatcykel, det blir inget vidare snitthastigheter när man måsta tanka var 5:e mil om man gasar friskt. Sen blir det ju rätt besvärligt att kicka i gång en stånka med 16 i komp och fast förtändning på 30 till 40 grader. Sen det lilla problemet att varmköra med mjuka stift och sen byta till racestift.
En speedwaymotor är byggd för ge så mycket effekt som möjligt per kilo motor. Detta på bekostad av driftstid mellan totalrenoveringar.
Däremot verkar Dr_Cs val av spis kunna bli en kul hoj.
Den nedre hojen äger Ingemar i Kristianstad. Jag är inte en 100% estetisk puritan, så min ska få moderna chassiemått, usd-gaffel, ekrade 17" hjul och en enkel 320 skiva fram. Det följde med en transkåpa i kolfiber, så det blir kanske fler såna detaljer... Det är trevligt att spåna en stund och ha konceptet klart i huvudet innan man börjar!Kan inte tolka detta annat än som ett tecken...
Efter att noga ha följd ditt andra bygge med spänning fick jag nu inte så lite gåshud.
Jag har den smala lyckan att ha en, hm, släkting som samlar på det ena och andra. Bl.a. en Hedlund 600cc som bara gått två startrepor, och några Norton Featherbed-ramar, en Nortonlåda, några fräna ekerhjul med herejössestrumbroms i, passande tank etc.
Dessa rariteter har jag tingat (nej, inget är till salu!) så lite längre fram när familjesituationen tillåter ska jag bygga en caféräser av dessa delar. Därför är det helt sjukt att nu läsa se att just du nu har liknande planer.
Bilda klubb kanske?
Hedton verkar ju vara gjort, så jag tänkte kalla den Norlund HPD.
View attachment 428334
Tills den är klar får jag nöja mig med café light ala Honda GB500 som står i garaget.
Denna förebild låg på blocket för astronomiska summor för något år sedan:
View attachment 428333
Som gammal Ducatist är jag ju helt klart en anhängare av fackverksramar i CrMo-rör! Men det blir lite för "mycket" för den avskalade look jag är ute efter. Dessutom blir inte tanken så snygg, sett från sidan, om den måste följa en fackverksram. Men, det är ju min högst personlig åsikt. Norrsken var ett väldigt kul bygge, helst som det inkluderade en Folan, som hade sitt ursprung 10km hemifrån!Om man vill ha inspiration, så tycker jag att MCMs projekt "Norrsken" var otroligt ballt.
Sedan funkade det ju inte i verkligheten men jag tror fortfarande att det skulle ha räckt med något års produktutveckling för att få en helsvensk caféräser.
http://www.mcm.se/projekt.htm
På tal om Folan går de motorerna att köpa och stoppa i någon snyggt om man skulle vilja?
Då får man leta upp någon ute i världen. Möjligen lättare att slakta en Highland.På tal om Folan går de motorerna att köpa och stoppa i någon snyggt om man skulle vilja?
Folan (Lars Nilsson) konstruerade motorerna som Highland sedan lät bygga. Ytterligare en affär som Lars inte blev fet på... I övrigt inga kopplingar mellan dessa företag.Företaget heter (väl) Highland nu?
Amerikanskt ägande med kinesisk kvalitet!
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |