Hej en till ny här...

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Egen förmåga

Oj , skadade du dig eller hur menar du åkte av ? hoppas det inte händer mig iaf, har dom krav på hastigheter eller får man köra efter egen förmåga ?

Nej skadade inte mig, jag svängde för mkr då slog den i där under på hojen, jag fick panik och bromsade, och parkerade utanför kurvan hehe istället för att fullfölja svängen. Man kör efter egen förmåga, det är en utbildning, lätt värt varenda krona, önskade att det inte gick så fort, vi fick köra Transalp,hornet,BMW 650 gs, och en custon hoj.
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Jag körde 1 o 2 efter2-3 övningsturer med min arb.kollega. Var inga problem alls. Teorin kuggade jag första gången p.g.à att jag hade mycket tid kvar så jag kollade igenom frågorna och ändrade ett svar. " hur bör du göra för att undvika bli påkörd bakifrån vid tät trafik om en bil ligger i arslet på dig ( öka avståndet till fordonet framför) inte tänd bromslampan en gång ;) . En annan knivis var: får du parkera på en huvudled ? ( Nej ). Båda mina teori prov var nästintill identiska trots olika orter ( Sthlm / Västerås) och ett par dagar emellan. Frågorna handlade mest om riskmedvetenhetsfrågor, kurvtagning, och högeregeln. Hoppas jag bidragit med något matnyttigt, godnatt och kom utvilad till risk 2 så blir allt roligt! Teorin gjorde jag för 2 -3 veckor sedan för info. Tjena!

Tack för denna info! :) har pluggat som en tok på teorin så hoppas på att jag klarar på 1:a försöket :)

Nej skadade inte mig, jag svängde för mkr då slog den i där under på hojen, jag fick panik och bromsade, och parkerade utanför kurvan hehe istället för att fullfölja svängen. Man kör efter egen förmåga, det är en utbildning, lätt värt varenda krona, önskade att det inte gick så fort, vi fick köra Transalp,hornet,BMW 650 gs, och en custon hoj.

Jaha okej , trodde de va typ krav på (kör i 70/90 km/h osv) hastigheter. :tummenupp
 
Last edited:

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
hade dubbellektionen idag , skulle igentligen bytt lärare vilket jag va lite sne över men de visade sig att han inte hade tid så jag fick han jag hade innan , så sjukt nöjd av dagens lektion, Bästa lärarn , nu ser jag fram emot torsdagens risk 2 , körde massa broms test idag 30,50,70 så nu har jag inget att oroa mig över. känns som jag kommit en bra bit på vägen också snart har jag nog kortet i handen !!!!!!!

tips o trix inför risk 2 mottages gärna :) ? va ska man passa på o testa/träna extra mycket på osv osv....

Det är ju inte några "prov" som man måste klara. Det vi fick göra var att testa ABS´en i olika hastigheter, körde en konad kurva på tid(först som vi trodde man skulle köra sen fick man köra igen efter att utbildaren visat rätt spårval och rätt tid att bromsa), testa olika långsamma konbanor, fick även leka lite med avstånd i trafiken. Sen var det en datasimulerad övning som vi gjorde i samband med vi kollade på bilder av folk som kraschat.
En övning som är bra att lära in är att köra med fullt styrutslag runt en kona(båda hållen) och bara parera med hjälp kroppen, hjälpte mig mycket inför krypkörningen på uppkörningen.
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Det är ju inte några "prov" som man måste klara. Det vi fick göra var att testa ABS´en i olika hastigheter, körde en konad kurva på tid(först som vi trodde man skulle köra sen fick man köra igen efter att utbildaren visat rätt spårval och rätt tid att bromsa), testa olika långsamma konbanor, fick även leka lite med avstånd i trafiken. Sen var det en datasimulerad övning som vi gjorde i samband med vi kollade på bilder av folk som kraschat.
En övning som är bra att lära in är att köra med fullt styrutslag runt en kona(båda hållen) och bara parera med hjälp kroppen, hjälpte mig mycket inför krypkörningen på uppkörningen.

okej det verkar vara ganska olika övningar osv beroende på vart man gör den.

fullt rattutslag kan jag båda hållen :)
ska ta 2-3 dubbel lektioner nästa vecka och bara nöta nöta o mera nötande på den där krypkörningen :) kan nästan hålla mig i 4km/h men när det kommer till konerna så går de inge vidare haha
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
okej det verkar vara ganska olika övningar osv beroende på vart man gör den.

fullt rattutslag kan jag båda hållen :)
ska ta 2-3 dubbel lektioner nästa vecka och bara nöta nöta o mera nötande på den där krypkörningen :) kan nästan hålla mig i 4km/h men när det kommer till konerna så går de inge vidare haha

Övning ger färdighet :) låt mig vet hur det går på dagen D sen.:tummenupp
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Övning ger färdighet :) låt mig vet hur det går på dagen D sen.:tummenupp

Precis hemkommen från risk 2 !! Så grymt kul o lärorikt asså!! :) blött va det också så va extra bra då man fick testa på hårda inbromsningar , körde 70, 110 inbromsningar grymt kul asså :) skulle kunna hålla på hela dagar med sånt känns det som nu saknar det redan :) kanonbra lärare +++ till honom!
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Precis hemkommen från risk 2 !! Så grymt kul o lärorikt asså!! :) blött va det också så va extra bra då man fick testa på hårda inbromsningar , körde 70, 110 inbromsningar grymt kul asså :) skulle kunna hålla på hela dagar med sånt känns det som nu saknar det redan :) kanonbra lärare +++ till honom!

Du ser, det var väl inget att vara nervös för :). Bara att köra på nu då så du sätter uppkörningen.
 

Rullandesten

Blårök
Gick med
11 May 2011
Ort
Nykvarn
Hoj
Yamaha
Tyckte risk2an jag var på sög helt och hållet, bortkastade pengar fan:näsblod
Ändå som var lärorikt var motstyrning, resten var princip samma skit som på risk1an jag hade.. >.<

Synd att man inte hamnade på ett bättre ställe :d
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Tyckte risk2an jag var på sög helt och hållet, bortkastade pengar fan:näsblod
Ändå som var lärorikt var motstyrning, resten var princip samma skit som på risk1an jag hade.. >.<

Synd att man inte hamnade på ett bättre ställe :d

Vart gick du risk 2an då? Tråkigt om det inte blir bra pga av personalen som håller i kursen.
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Tyckte risk2an jag var på sög helt och hållet, bortkastade pengar fan:näsblod
Ändå som var lärorikt var motstyrning, resten var princip samma skit som på risk1an jag hade.. >.<

Synd att man inte hamnade på ett bättre ställe :d

Jo som jag skrev nånstans tidigare så verkar det ju vara olika beroende på vart man tar den.. skumt borde ändå vara samma på alla ställen tycker jag.. vart gjorde du den ?
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Gjorde min i Tullinge.

Okej , borde gå o lämna in någon form av klagobrev om man är missnöjd med utbildningen eller nått liknande, kanske nått att kolla upp för din del ? jag hade nog troligtvis gjort det om jag inte fick ut nått av utbildningen då dom ändå sätter krav på dig som elev.

Jag har gjort både B samt A nu på Gillinge och jag kan fortfarande rekommendera dom grymt bra är dom :) enligt mig.. sen finns det säkert folk som klagar också men jag fick ut mer än vad jag förväntade mig av utbildningen.

Har idag börjat plugga teorin och det går grymt bra måste jag erkänna får ca 5 poäng från max poäng, en vecka så här så kommer det gå kanon :) ser fram emot torsdag...


Hur många datatester samt läsning + skollektioner har ni gjort innan ni skrivit provet ?
 
Last edited:

Rullandesten

Blårök
Gick med
11 May 2011
Ort
Nykvarn
Hoj
Yamaha
Hur många datatester samt läsning + skollektioner har ni gjort innan ni skrivit provet ?


Gjorde säkert 50 test totalt, mest för att känna mig självsäker när ja väl kom dit..
Köpte en skiva ifrån körskolan för 600 spänn typ med frågor, strulade när jag skulle ladda ner..
Sen var det väl 4-5 teorilektioner på skolan då.
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Gjorde säkert 50 test totalt, mest för att känna mig självsäker när ja väl kom dit..
Köpte en skiva ifrån körskolan för 600 spänn typ med frågor, strulade när jag skulle ladda ner..
Sen var det väl 4-5 teorilektioner på skolan då.

Okej aa jag kör nu på STRs hemsida just nu 14kr per test, körde första testet och fick 54 av 70 totalt så det ser väll ganska bra ut har 5 dagar kvar att plugga och ska hinna ta nån teori lektion på skolan också :) :tummenupp
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Det är inte lätt att ha semester och samtidigt ha koll på datum :/ trodde jag hade teorin på torsdag , men nu va jag inne och dubbelcheckade och insåg att den är på onsdag.. haha!

hinner inte boka någon teori lektion på skolan så får plugga extra hårt imorgon.

Tips på vad man ska plugga på extra mycket ?

har nästan koll på det mesta men lite finslining blir det imorgon ska hinna göra runt 25st tester iaf ... och förmodligen hinna läsa igenom mc boken igen.
 

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Nu är det inte många timmar kvar tills teorin... nervositeten ökar......



Fan nu la min HDD av blir att åka in o köpa ny imorgon.
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Nej skadade inte mig, jag svängde för mkr då slog den i där under på hojen, jag fick panik och bromsade, och parkerade utanför kurvan hehe istället för att fullfölja svängen. Man kör efter egen förmåga, det är en utbildning, lätt värt varenda krona, önskade att det inte gick så fort, vi fick köra Transalp,hornet,BMW 650 gs, och en custon hoj.



Vad sa Daniel efter krashen? :D Jag var också på väg ut i diket, de hade sagt till oss att köra av oss lite och testa kurvan i lite högre hastighet, och sen för att lura oss slängt in en massa koner där sikten var som mest skymd. Fick halvpanik och klippte 2 koner men lyckades missa diket :näsblod

Grym utbildning!

@Daniiito
Hur gick teorin! :)
 
Nyheter
Vätgasdriven Kawasaki

Kawasaki har presenterat vä...

20 000 körkort återkallade under första halvåret

Foto: Liza Simonsson Tr...

Hydet Dirt Drags på lördag

I skrivande stund är det ba...

2025 Ducati Panigale V4 lanserades på Misano

Helt nya 2025 års Ducati Pa...

Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Top